MED-aftale
MED-aftalen er medarbejderes og lederes daglige arbejdsredskab, når det gælder samarbejde i MED-indflydelses- og MED-bestemmelsessystemet.
MED-aftalen skal være med til at gøre Frederikshavn Kommune til en attraktiv arbejdsplads, og den understøtter både ledere og medarbejdere i vores fælles bestræbelser på at levere kvalitet og effektivitet i kommunens serviceydelser til de borgere og brugere, vi arbejder for.
Rammerne for MED-aftalen er forhandlet af de faglige organisationer og KL, men MED-samarbejdet er ikke kun noget vi skal; det er noget vi vil. Vi vil MED-samarbejdet, da MED-indflydelse og MED-bestemmelse er grundsten for, at vi kan lykkes bedst muligt med vores kerneopgave.
Denne MED-aftale repræsenterer viljen til at skabe og fastholde fælles forståelse mellem medarbejdere og ledere, således at arbejdspladsen opfattes som en enhed, der går efter samme mål.
I MED-aftalen beskrives, hvordan medarbejderne bliver taget med på råd, når lederen har til hensigt at træffe beslutninger eller ønsker at indstille til politiske beslutninger, der påvirker arbejdsforhold, personaleforhold, samarbejdsforhold og arbejdsmiljøforhold. Her har medarbejderne MED-indflydelse, før lederen træffer sin beslutning. Drøftelserne i MED skal være en naturlig del af beslutningsprocessen, også inden der indstilles til det politiske system.
MED-aftalen giver medarbejderne MED-bestemmelse, når der skal aftales lokale retningslinjer og andre lokale aftaler, der ikke indgås i aftalesystemet. Beslutning om lokale retningslinjer kræver enighed i MED-udvalget.
MED-aftalen har et særligt og højt prioriteret fokus: Det gode arbejdsmiljø. Det er en selvfølgelighed, at arbejdsmiljøet er sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt. Vi ser arbejdsmiljøarbejdet som en del af vores fælles opgave, og her er samarbejdet mellem ledere, arbejdsmiljørepræsentanter og tillidsrepræsentanter helt centralt.
I aftaleteksten bruges benævnelsen ”leder” flere gange. Med ledere menes ansatte ved Frederikshavn Kommune, hvor der i stillingsbeskrivelsen og job-udøvelsen indgår et eller flere af følgende elementer: Selvstændig ledelsesret, dvs. beslutnings- eller indstillingsret på ansættelser og afskedigelser, eller selvstændigt budget- og regnskabsansvar.
Hvem der har beslutnings- eller indstillingsretten er afgørende for, hvor i MED-strukturen sagen skal drøftes og behandles. Hvis en leder ikke har beslutnings- eller indstillingsret i hele sagens omfang, skal sagen drøftes på et overordnet ledelsesniveau og dets tilhørende MED-udvalg.
Efter beslutningen er truffet, kan de lokale MED-udvalg ligeledes drøfte, hvordan beslutningen skal udmøntes, så gode arbejdsforhold, personaleforhold, samarbejdsforhold og arbejdsmiljøforhold understøttes.
Medarbejderne i MED-udvalget repræsenterer alle de medarbejdere, som MED-udvalget er dækkende for, uanset om medarbejderrepræsentanten er valgt som tillidsrepræsentant, som arbejdsmiljørepræsentant eller som medarbejder- repræsentant. Man repræsenterer ikke kun den organisation, opgave eller struktur, man er valgt ud af, men alle med- arbejdere i området. Det er derfor essentielt, at information om oplæg til beslutninger eller til indstillinger,
der påvirker arbejdsforhold, personaleforhold, samarbejdsforhold og arbejdsmiljøforhold, sker i så god tid, at medarbejderrepræsentanterne kan nå at inddrage deres kollegaer inden drøftelserne i MED-udvalget.
Kapitel 1 omfatter aftalens §1-5 og
Indledningsvist beskrives alle paragraffer i rammeaftalen med kommunens eventuelle korrektioner og tilføjelser. I et afsnit for sig beskrives eventuelle præcisioner for Frederikshavn Kommune med henvisning til paragraf og evt. stk.-nummer i paragraffen.
Kapitel 2 omfatter aftalens § 6-9
Først beskrives alle paragraffer i rammeaftalen med kommunens eventuelle korrektioner og tilføjelser. I et afsnit for sig beskrives eventuelle præciseringer for Frederikshavn Kommune med henvisning til paragraf og evt. stk.-nummer i paragraffen.
Kapitel 2 omfatter aftalens § 10-21
Først beskrives alle paragraffer i rammeaftalen med kommunens eventuelle korrektioner og tilføjelser. I et afsnit for sig beskrives eventuelle præciseringer for Frederikshavn Kommune med henvisning til paragraf og evt. stk.-nummer i paragraffen.
Kapitel 4 omfatter aftalens § 22-23
Først beskrives alle paragraffer i rammeaftalen med kommunens eventuelle korrektioner og tilføjelser. I et afsnit for sig beskrives eventuelle præciseringer for Frederikshavn Kommune med henvisning til paragraf og evt. stk.-nummer i paragraffen.
MED-aftalen er underskrevet af:
Thomas Eriksen, kommunaldirektør
Lone Becker Kjærgaard, direktør
Thomas Brix Lyng, Valggruppe A
Louise Krüger Nielsen, Valggruppe B
Gitte Christiansen, Valggruppe B
René Zimmer, Valggruppe B
Jesper Ø. Andreasen, Valggruppe B
Kristian Kim Tornby, Valggruppe C
Mette Sehested, Valggruppe C
Mads Christiansen, Valggruppe C
Bilag til MED-aftalen
Ved større rationaliserings- og omstillingsprojekter
Hvis en arbejdsplads skal igennem en større rationalisering eller omstilling fx ved:
- udbud/udlicitering
- privatisering
- lovbestemt opgaveflytning mellem offentlige myndigheder
har Frederikshavn Kommunes HovedMED udarbejdet retningslinje, som beskriver hvordan medarbejdernes inddragelse sikres.