Gå til hovedindhold

Bilag 5 - Forretningsorden og dagsorden for MED-udvalg

På alle arbejdspladser har vi medindflydelse og medbestemmelse. I praksis foregår denne medindflydelse og medbestemmelse via MED-udvalgene, der kan drøfte arbejds-, personale-, samarbejds- og arbejdsmiljøforhold.

Indhold

    Drøftelserne er med til at kvalificere beslutninger, inden de træffes af ledelsen eller indstilles til politisk behandling.

    Forretningsorden

    Hvert enkelt MED-udvalg udarbejder sin egen forretningsorden, som godkendes af udvalget. Forretningsordenen skal som minimum indeholde følgende:

    1. Der afholdes møde i MED-udvalget, når formand eller næstformand finder det nødvendigt, eller hvis et flertal af MED-udvalgets medlemmer fremsætter anmodning herom overfor MED-udvalgets formand eller næstformand med en angivelse af de punkter, der ønskes behandlet.
    2. Der afholdes som minimum fire møder årligt.
    3. Ved ekstraordinære møder sørger formanden og næstformanden for at indkalde udvalgets medlemmer så tidligt som muligt.
    4. Der skal udfærdiges en beskrivende dagsorden, og der skal skrives og udsendes et beskrivende referat fra mødet, sådan at medarbejdere udenfor udvalget kan læse, hvad der skal drøftes under det enkelte punkt. Dagsordener, referater og bilag skal være tilgængelige for samtlige medarbejdere og skal som minimum lægges på Samarbejdsportalen.
    5. Forslag til punkter til dagsordenen meddeles MED-udvalgets formand eller næstformand mindst to uger før et møde.
    6. Formand og næstformand er ansvarlige for at udarbejde dagsorden, som udsendes mindst en uge før mødet. Ledelsen har ansvaret for, at dagsorden og referat som minimum lægges på Samarbejdsportalen.
    7. Tidsfristerne vedrørende indkaldelse, forslag og dagsorden kan i særlige tilfælde fraviges.
    8. Referat udsendes efter godkendelse af formand og næstformand/næstformænd til MED-udvalgets medlemmer og godkendes på næste MED-møde. Ledelsen har ansvaret for, at dagsorden/referat som minimum lægges på Samarbejdsportalen.
    9. Ethvert medlem af MED-udvalget har ret til at få indført særstandpunkter i referatet ved punktets behandling.
    10. Afbud til møderne meldes til formanden.
    11. Møderne afholdes fortrinsvis i arbejdstiden. MED-udvalgets medlemmer skal have den fornødne tid til rådighed til MED-udvalgets arbejde og oppebærer herunder den sædvanlige løn.
    12. Dagsorden, referat og andre centrale dokumenter, herunder oversigt over udvalgets medlemmer, forretningsorden og lokale retningslinjer skal som minimum være tilgængelige på Samarbejdsportalen, så de er tilgængelige for alle i hele organisationen.

    Dagsorden

    Jf. MED-aftalen og bilag til MED-aftalen er der emner, som er faste punkter på dagsordenen.
    Dagsorden skal som minimum indeholde:

    1. Godkendelse af dagsorden
    2. Godkendelse af referat fra sidste møde
    3. Sygefravær – fokus på forebyggelse
    4. Arbejdsmiljø:
      1. Arbejdsskader – fokus på risikovurdering og forebyggelse
      2. Arbejdstilsynets besøg – hvad kan vi lære af evt. besøg af Arbejdstilsynet?
    5. Arbejdsmiljøhandlingsplan – opfølgning på evaluering af igangværende og afsluttede aktiviteter
    6. Økonomi med relevant talmateriale:
      1. budget
      2. budgetopfølgning for området med fokus på konsekvenser for arbejds-, personale-, samarbejds- og arbejdsmiljøforhold
    7. Andre forhold, som kan få betydning for arbejds-, personale- og samarbejdsforhold
    8. Eventuelt

    HovedMED drøfter arbejdsskader, sygefravær og besøg fra Arbejdstilsynet på baggrund af årsrapporter/-analyser udarbejdet af Arbejdsmiljø & HR én gang årligt og ellers ved behov.

    Forhold, der ikke kan drøftes i MED-udvalget:

    Der er vide rammer for, hvad der kan drøftes af et MED-udvalg. Dog er der nogle få emner, der ikke hører hjemme på et MED-møde. Det drejer sig om:

    • Personalesager/personsager
    • Klagesager
    • Sager, der henhører under de faglige organisationers kompetence- og forhandlingsområde