Gå til hovedindhold

§ 8: Retningslinjer

§ 8: Retningslinjer

Indhold

    Rammeaftale med kommunens eventuelle korrektioner og tilføjelser

    Bestemmelserne i denne paragraf er minimumsbestemmelser.

    § 8, stk. 1

    Når én af parterne ønsker det, skal der snarest muligt indledes drøftelser med henblik på fastlæggelse af retningslinjer. Der skal fra begge parters side udvises positiv forhandlingsvilje og søges opnået enighed.

    § 8, stk. 2

    Regler om arbejds-, personale-, samarbejds- og arbejdsmiljøforhold, som – efter indstilling fra f.eks. hovedudvalget er fastsat eller godkendt af kommunalbestyrelsen, er ikke at betragte som retningslinjer, og er derfor ikke omfattet af MED-aftalen, herunder af de særlige bestemmelser om opsigelse, jf. §8, stk. 6.

    § 8, stk. 3

    Der skal aftales procedureretningslinjer for drøftelse af

    Budgettets konsekvenser for arbejds- og personaleforhold,
    større rationaliserings- og omstillingsprojekter og
    kommunens personalepolitik, herunder eksempelvis ligestilling, kompetenceudvikling mv.

    § 8, stk. 4

    Hvis der ikke opnås enighed om retningslinjer på et givet område, skal ledelsen, hvis medarbejderne fremsætter ønske herom, redegøre for, hvorledes man derefter vil forholde sig på det pågældende område.

    § 8, stk. 5

    Aftalte retningslinjer er bindende for begge parter, som er forpligtet til at forsvare og anvende dem.

    § 8, stk. 6

    Alle retningslinjer skal udformes skriftligt. Aftaler om retningslinjer kan opsiges med 3 måneders varsel. Inden opsigelse finder sted, skal der søges gennemført ændringer af retningslinjerne ved forhandling mellem parterne.


    § 8, stk. 7

    Retningslinjer, som er aftalt i henhold til § 8, stk. 3 og i henhold til bestemmelserne i rammeaftalens bilag 2 (om HovedMEDs obligatoriske opgaver), punkt A, C, D, E, G og I gælder indtil, der er opnået enighed om ændringer.

    Frederikshavn Kommunes præciseringer

    Præciseringer til § 8, stk. 1

    Ved ”parterne” forstås hhv. leder- og medarbejdersiden. Ved drøftelse og fastlæggelse af retningslinjer skal det overvejes, på hvilket niveau retningslinjen skal fastlægges.

    I MED-systemet er der medbestemmelse ved fastlæggelse af retningslinjer. En retningslinje er en aftale, der er indgået i enighed i MED-systemet. Der er 3 forskellige slags retningslinjer:

    • Procedureretningslinjer
    • Skal-retningslinjer
    • Kan-retningslinjer

    Retningslinjer er bindende for både ledelsen og medarbejderne, og begge parter er forpligtet til at efterleve dem. Procedureretningslinjer og skal-retningslinjer kan ikke opsiges, men de kan ændres ved enighed i MED-udvalget. Kan-retningslinjer kan opsiges med 3 måneders varsel.

    Opgaverne på arbejdsmiljøområdet er fastlagt i arbejdsmiljøloven og de tilhørende bekendtgørelser. Der kan i medindflydelses- og medbestemmelsessystemet fastlægges principper og aftales retningslinjer og vejledninger for, hvordan disse opgaver løses.

    Præciseringer til § 8, stk. 3

    HovedMED har ansvaret for at udarbejde procedureretningslinjer.

    Præciseringer til § 8, stk. 4

    Redegørelsen skal fremgå af et mødereferat eller lignende.