§ 9: HovedMED
§ 9: HovedMED
Rammeaftale med kommunens eventuelle korrektioner og tilføjelser
Bestemmelserne i denne paragraf er minimumsbestemmelser. Der kan dog ske fravigelse af punkter, som er beskrevet i kommentaren til stk. 3.
§ 9, stk. 1
HovedMED skal forhandle og indgå aftaler om udfyldning af generelle rammeaftaler i henhold til bestemmelserne heri.
§ 9, stk. 2
Hovedudvalget har på det overordnede niveau endvidere til opgave:
- Gensidigt at informere, drøfte og udarbejde retningslinjer vedrørende arbejds-, personale-, samarbejds- og arbejdsmiljøforhold, der har betydning for hele kommunen,
- at vejlede om udmøntning af den lokale aftale om medindflydelse og medbestemmelse, herunder om nedsættelse af udvalg m.v.,
- at fortolke aftalte retningslinjer
- at fortolke den lokale aftale om medindflydelse og medbestemmelse og behandle uoverensstemmelser herom,
- at tilpasse MED-strukturen/organiseringen af arbejdsmiljøarbejdet i MED-aftalen, vejledningsteksten til § 9, stk. 2 i MED-håndbogen og at indbringe uoverensstemmelser og fortolkningsspørgsmål vedrørende rammeaftalen for de centrale forhandlingsparter, jf. § 22.
§ 9, stk. 3
HovedMED har desuden en række obligatoriske opgaver i henhold til generelle (ramme)aftaler, jf. rammeaftalens bilag 2:
- Aftale retningslinjer for indhold og opfølgning på trivselsmålinger
- I tilknytning til kommunens budgetbehandling skal ledelsen redegøre for budgettets konsekvenser for arbejds- og personaleforhold, herunder eventuelle konsekvenser i forhold til sammenhængen mellem ressourcer og arbejdsmængde
- Aftale retningslinjer for sygefraværssamtaler
- Sikring af, at der aftales retningslinjer for arbejdspladsens samlede indsats for at identificere, forebygge og håndtere problemer i tilknytning til arbejdsbetinget stress
- Sikring af, at der aftales retningslinjer for den samlede indsats for at identificere, forebygge og håndtere problemer i tilknytning til forekomsten af vold, mobning og chikane på arbejdspladsen (også fra 3. person), dvs. drøfte og planlægge i hvilket omfang retningslinjer skal fastsættes lokalt af det enkelte MED-udvalg eller centralt af HovedMED.
- Overvågning og revidering af de vedtagne retningslinjer i henhold til opgave E med henblik på at sikre, at retningslinjerne er effektive både i forhold til at forebygge problemer og til at håndtere sagerne, når de opstår
- Aftale retningslinje for beskæftigelse af personer med nedsat arbejdsevne og le- dige samt drøftelse med henblik på at fremme en fælles forståelse af og holdning til beskæftigelse på særlige vilkår og at sikre, at fortrængning eller udstødelse af allerede ansatte ikke finder sted
- Regelmæssig evaluering af anvendelse af MUS i kommunen
- Aftale retningslinjer for Retningslinjerne skal indeholde konkrete sundhedsfremmeinitiativer
- Drøfte kommunens seniorpolitiske indsats mhp. at
- Bidrage til fokus på fastholdelse af seniorer og
sikre ejerskab og legitimitet ift. den seniorpolitiske praksis i kommunen, herunder bidrage til forankring i de underliggende MED-udvalg og dermed på de enkelte arbejdspladser. - Anvendelse af de lokalt afsatte AKUT-midler sker efter aftale mellem kommunens tillidsrepræsentanter og kommunens ledelse i hovedudvalget
§ 9, stk. 4
HovedMED skal løbende involveres og inddrages i budgetarbejdet.
Der skal fastlægges en proces- og tidsplan for behandling af budgettet i MED-strukturen, se bilag 7.
Drøftelsen af budgettets konsekvenser for arbejds- og personaleforhold i kommunen foregår med repræsentanter for kommunalbestyrelsen.
I drøftelsen inddrages spørgsmålet om eventuelle konsekvenser i forhold til sammenhængen mellem ressourcer og arbejdsmængde, jf. § 5 i Aftale om trivsel og sundhed på arbejdspladserne (punkt B i rammeaftalens bilag 2).
Drøftelsen skal ske på så tidligt et tidspunkt i budgetbehandlingen, at medarbejderrepræsentanternes synspunkter og forslag kan indgå i grundlaget for kommunalbestyrelsens beslutninger. Det skal i budgetprocessen sikres at HovedMED og det politiske niveau, får mulighed for at mødes mindst to gange, inden budgettets vedtagelse.
§ 9, stk. 5
Hovedudvalget skal hvert andet år (medmindre der er enighed om en anden periode) som led i den strategiske planlægning af MED-arbejdet gennemføre en strategisk drøftelse af, hvilke indsatsområder og opgaver, man er enige om er særligt væsentlige at fokusere på og arbejde med i perioden.
§ 9, stk. 6
Hovedudvalget fastlægger på baggrund af den strategiske drøftelse iht. stk. 5 en strategiplan.
§ 9, stk. 7
Den strategiske drøftelse og fastlæggelse af strategiplan ændrer ikke ved de grundlæggende bestemmelser vedrørende medindflydelse og medbestemmelse, jf. MED-rammeaftalens kapitel 2.
§ 9, stk. 8
Hvis en af parterne vægrer sig ved at indgå i reelle strategiske drøftelser om fastlæggelse af en strategiplan, kan den anden part anmode KL og Forhandlingsfællesskabet om at bistå ved en fornyet drøftelse med henblik på fastlæggelse af en strategiplan.
Frederikshavn Kommunes præciseringer
Præciseringer til §9, stk. 1
HovedMED skal minimum hvert andet år gennemføre en drøftelse af personalepolitiske emner, jf. §9, stk. 3.
Præciseringer til §9, stk. 2
HovedMED skal planlægge og koordinere arbejdsmiljøet på alle arbejdspladser inden for Frederikshavn Kommune. Arbejdsmiljøet er et fast punkt på alle dagsordener.
Hvert år udarbejder HovedMED en arbejdsmiljø- og personalepolitisk redegørelse på baggrund af arbejdsmiljødrøftelserne og HovedMEDs personalepolitiske arbejde gennem året.
Følgende elementer indgår som minimum:
- Sygefraværsstatistik
- Arbejdsskadestatistik
- Beskrivelse af det foregående års aktiviteter og udbyttet heraf
- Problemområder nævnt i centrenes årsrapporter.
HovedMED beslutter på baggrund af arbejdsmiljøredegørelsen, hvilke indsatsområder der skal sættes fokus på.
Præciseringer til §9, stk. 3
HovedMED kan aftale at fravige pkt. A, H og I, hvis der er enighed i udvalget om det.
Hvis én af parterne i HovedMED ikke længere ønsker at fravige et eller flere af de nævnte punkter, genindtræder forpligtelsen i forhold til dem.
I forbindelse med pkt. H kan HovedMED drøfte emner af tværgående betydning i forbindelse med kompetenceudvikling, f.eks. kunstig intelligens, anvendelsen af robotter mv.
Præciseringer til §9, stk. 4
HovedMED skal løbende involveres og inddrages i budgetarbejdet.
Der skal fastlægges en proces- og tidsplan for behandling af budgettet i MED-strukturen, se bilag 7.
Drøftelsen af budgettets konsekvenser for arbejds- og personaleforhold i kommunen foregår med repræsentanter for kommunalbestyrelsen.
I drøftelsen inddrages spørgsmålet om eventuelle konsekvenser i forhold til sammenhængen mellem ressourcer og arbejdsmængde, jf. § 5 i Aftale om trivsel og sundhed på arbejdspladserne (punkt B i rammeaftalens bilag 2).
Drøftelsen skal ske på så tidligt et tidspunkt i budgetbehandlingen, at medarbejderrepræsentanternes synspunkter og forslag kan indgå i grundlaget for kommunalbestyrelsens beslutninger. Det skal i budgetprocessen sikres at HovedMED og det politiske niveau, får mulighed for at mødes mindst to gange, inden budgettets vedtagelse.