§ 3: Lokale aftalemuligheder
§ 3: Lokale aftalemuligheder
Rammeaftale med kommunens eventuelle korrektioner og tilføjelser
Bestemmelserne i denne paragraf kan ikke fraviges.
§ 3, stk. 1:
Aftalen er udformet som en rammeaftale, der skal udfyldes ved, at der i den enkelte kommune indgås lokal aftale om medindflydelse og medbestemmelse.
Den lokale aftale skal være i overensstemmelse med de krav med hensyn til form, indhold og struktur, som følger af lovgivningens og rammeaftalens bestemmelser.
§ 3, stk. 2:
MED-aftalen omfatter hele kommunen.
For Københavns Kommunes vedkommende skal en lokal aftale omfatte hele en forvaltningsområde.
§ 3, stk. 3:
Indebærer MED-aftalen en ændret organisering af arbejdsmiljø- og sundhedsarbejdet, skal den som minimum:
- Sikre, at den ændrede organisering af arbejdsmiljø- og sundhedsarbejdet styrker og effektiviserer funktionsvaretagelsen.
- Beskrive de aktiviteter/metoder, der kan anvendes for at opnå det tilsigtede.
- Beskrive en procedure for gennemførelse og opfølgning på virksomheden.
§ 3, stk. 4:
MED-aftalen kan opsiges skriftligt til bortfald med 9 måneders varsel. Ved aftalens opsigelse optages forhandling om indgåelse af ny aftale. MED-aftalen kan genforhandles uden forinden at være opsagt.
§ 3, stk. 5:
Det skal fremgå af den lokale aftale, hvilke konsekvenser en opsigelse vil få i forhold til tillidsrepræsentanter, samarbejde og samarbejdsudvalg samt arbejdsmiljøorganisationen.
§ 3, stk. 6:
Bestemmelserne i §§ 4 og 6-9 er minimumsbestemmelser og kan ikke fraviges i indskrænkende retning. Bestemmelserne i §§ 10-15 kan alene fraviges ved særskilt indgået lokal TR-aftale som beskrevet i § 17. Bestemmelserne i §§ 2-3, 5, 16 og 17-21 kan ikke fraviges.
Frederikshavn Kommunes præcisioner
Præcisioner til § 3, stk. 2
Jævnfør §1
Præcisioner til §3, stk. 3
Et af de væsentligste mål med MED-aftalen er at sikre en MED-struktur, der er tilpasset kommunes forhold, og som sikrer en større sammenhæng med de øvrige samarbejdsområder for at styrke og effektivisere arbejdsmiljøindsatsen.
Som følge heraf skal arbejdsmiljøet fremover på alle niveauer indtænkes i forbindelse med enhver beslutning, hvor det er relevant.
For at styrke og effektivisere arbejdet med arbejdsmiljø er der udarbejdet særskilt bilag om MED-organisationens opgaver, herunder arbejdsmiljøarbejdet, se bilag 2.
Med fokus på de ansattes sikkerhed og trivsel informerer, rådgiver og vejleder Arbejdsmiljø & HR MED-organisationen om:
- MED, arbejdsmiljø og sikkerheds- og sundhedsmæssige forhold i henhold til arbejdsmiljøloven
- MED-aftalen
- Personalepolitikker
- De rammer, som HovedMED fastsætter.
For at opkvalificere arbejdet med arbejdsmiljø er der indført 2 næstformandsposter i henholdsvis HovedMED- og CenterMED-niveau. Den ene næstformand vælges af og blandt arbejdsmiljørepræsentanter og den anden af og blandt tillidsrepræsentanter i MED-udvalget.
MED-aftalen kan ændres og opsiges efter reglerne i MED-aftalens § 3, stk. 4.
Organisationsplan for arbejdsmiljø- og sundhedsarbejdet følger ledelses- og MED-strukturen, jf. § 4, stk. 3.
Præcisioner til stk. 5:
MED-aftalen løber, indtil en ny aftale er forhandlet og indgået.