§ 4: Form og struktur
§ 4: Form og struktur
Rammeaftale med kommunens eventuelle korrektioner og tilføjelser
Bestemmelserne i denne paragraf er minimumsbestemmelser.
§4, stk. 1
Udvalgsstrukturen aftales lokalt, så den tilgodeser kommunens behov og styrker medarbejdernes medindflydelse og medbestemmelse og opbygges sådan, at den medvirker til at kvalificere og effektivisere medindflydelsen og medbestemmelsen.
§4, stk. 2
Der skal være et sammenhængende system for udøvelse af medindflydelse og medbestemmelse, der dog ikke kræver ensartethed i de enkelte enheder i kommunen. Dette system skal udmøntes i en aftalt struktur, som skal matche ledelsesstrukturen.
§4, stk. 3
Strukturen skal udformes med hensyntagen til kommunens eller den enkelte arbejdsplads’ særlige organisering og forhold.
§4, stk. 4
I strukturen indgår medindflydelses- og medbestemmelsesudvalg, personalemøder m.v.
§4, stk. 5
Medarbejderrepræsentationen i udvalgsstrukturen skal som udgangspunkt baseres på valggrupperne A, B og C og afspejle personalesammensætningen.
§4, stk. 6
Udvalgenes sammensætning baseres som hovedregel på valgte tillidsrepræsentanter. Hvis det antal medarbejderpladser, der er aftalt i et udvalg, ikke alle kan besættes med tillidsrepræsentanter, kan der vælges andre medarbejderrepræsentanter hertil. Disse sidestilles med tillidsrepræsentanter.
§4, stk. 7
I alle kommuner skal der etableres et hovedudvalg sammensat af ledelses- og (fælles)tillidsrepræsentanter.
I Københavns Kommune etableres hovedudvalg i samme omfang, som der indgås lokale aftaler.
I Frederiksberg Kommune sammensættes hovedudvalget af repræsentanter for de lokale forhandlingsberettigede organisationer og direktionen samt personalechefen.
Hovedudvalget er det øverste udvalg for udøvelse af medindflydelse og medbestemmelse i kommunen.
Hovedudvalget er tillige øverste udvalg på arbejdsmiljøområdet for hele kommunen, medmindre andet aftales.
Frederikshavn Kommunes præcisioner
Præcisioner til § 4, stk. 1:
Med denne aftale etableres en MED-struktur, hvor arbejdsmiljøet er integreret med henblik på en styrkelse heraf.
MED-strukturen skal afspejle følgende principper:
Nærhed
MED-strukturen er opbygget så der skabes muligheder for medindflydelse og medbestemmelse, hvor beslutningerne tages.
Effektivitet
Struktur og form skal sikre, at såvel lederes som medarbejderes ressourcer bruges på en effektiv måde i MED-strukturen, dvs. skaber sammenhæng mellem ressourceforbrug og de resultater, der skabes.
Entydighed
Kompetencefordelingen mellem niveauerne i MED-organisationen skal være klar og entydig. MED-strukturen skal være sammenhængende, og ledelses- og medarbejderrepræsentanters kompetence skal være klar.
Åbenhed
Strukturen og formen skal være tilgængelig og opmuntre til en aktiv, fremadrettet og konstruktiv dialog mellem medarbejdere og ledere om nye udviklingsmuligheder indenfor rammerne.
Synlighed
MED-strukturen skal sikre dialog og synlighed mellem det politiske system, ledelse og medarbejdere, således at dialogen og kommunikationen mellem alle organisationens enkelte led kan foregå på et kvalitativt højt niveau.
MED-strukturen skal skabe større kendskab til og engagement for arbejdsstedets mål.
Strukturen og formen skal indbyde til en prioritering af arbejdet og sikre gode vilkår for medarbejderrepræsentanternes arbejde.
Godt og sikkert arbejdsmiljø
Strukturen og formen skal styrke og synliggøre arbejdsmiljøet og arbejdsmiljøarbejdet. Det sker gennem en organisering, hvor samarbejds-, arbejdsmiljø, og sundhedsspørgsmål i høj grad koordineres med øvrige ledelsesmæssige beslutninger.
Principperne for opbygningen af MED-strukturen skal være gældende for eventuelle senere ændringer i strukturen, som HovedMED efter denne aftales indgåelse skulle ønske at foretage/godkende.
Præcisioner til §4, stk. 2
MED-strukturen matcher ledelsesstrukturen og er i sit udgangs- punkt et sammenhængende enstrenget system, hvor indflydelse, inspiration og information skal gå begge veje. MED-strukturen skal dertil være så rummelig på det lokale niveau, at der er plads til forskelligheder alt efter hvilke behov og ønsker, der er på den enkelte arbejdsplads.
Præcisioner til stk. 3: MED-strukturens opbygning
MED-strukturens opbygning:
MED-strukturen omfatter følgende niveauer:
- HovedMED
- CenterMED
- LokalMED/personalemøder med MED-status Se bilag 8: Overordnet MED-struktur.
Det er HovedMEDs opgave at tilpasse MED-strukturen og organiseringen af arbejdsmiljøarbejdet, hvis den administrative struktur ændres.
Ændringer i MED-strukturen skal godkendes af HovedMED.
Præcisioner til §4, stk. 4
Organisationsplan over MED-strukturen fremgår af bilag 8.
Præcisioner til §4, stk. 5
Medarbejderrepræsentationen i udvalgsstrukturen skal tage udgangspunkt i en fordeling i valggrupperne A, B og C. Hvis der ikke er nogle medarbejdere tilhørende en af valggrupperne inden for det område, som det pågældende udvalg dækker, skal der naturligvis ikke være en repræsentation fra denne valggruppe i udvalget.
Medarbejderrepræsentanterne fra valggrupperne A, B og C er forpligtiget til også at involvere og informere de medarbejdere, der står udenfor valggrupperne.
Udvalgene bør sammensættes så repræsentativt som muligt, således at alle relevante synspunkter kan komme frem. Så vidt muligt bør alle personaleorganisationer (overenskomstgrupper) være repræsenteret i udvalget. Dernæst kan de enkelte personalegruppers størrelse inddrages ved vurdering af sammensætning af udvalget på medarbejdersiden. Hvis ikke alle personaleorganisationer er repræsenteret, kan der etableres et kontaktudvalg eller andet forum, som kan virke vejledende for personalerepræsentanterne i medindflydelses- og medbestemmelsesudvalget.
Kun FTR/TR/medarbejderrepræsentanter (som er udpeget/valgt, hvis der ikke er en FTR/TR på MED-udvalgets område) samt AMR’ere kan være medlem af et MED-udvalg, ligesom man kun kan være medlem af et personalemøde med MED-status, hvis man er medarbejder/leder på det område, udvalget dækker.
Præcisioner til §4, stk. 6
Udvalgene sammensættes på medarbejdersiden af de (fælles)tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter, der er inden for det område, som udvalget dækker. Hvis der ikke er en (fælles)tillidsrepræsentant, kan der vælges en medarbejderrepræsentant i stedet. Arbejdsmiljørepræsentanten skal deltage i de MED-udvalg, som dækker det område, arbejdsmiljørepræsentanten er repræsentant for.
Er der aftalt færre pladser på medarbejdersiden i et medindflydelses- og medbestemmelsesudvalg, end der er (fælles)tillidsrepræsentanter inden for området, må der foretages udpegning af og blandt disse (fælles)tillidsrepræsentanter.
Er der derimod aftalt flere pladser på medarbejdersiden i udvalget, end der er (fælles)tillidsrepræsentanter inden for området, kan der vælges andre medarbejdere som repræsentanter i udvalget.
Der kan også vælges andre medarbejderrepræsentanter, hvis f.eks. en overenskomstgruppe har medlemmer på det område, som udvalget dækker, men de pågældende medarbejdere har en tillidsrepræsentant, som er ansat på et andet område i kommunen. Så har medarbejdergruppen mulighed for at vælge en anden medarbejderrepræsentant til medindflydelses- og medbestemmelsesudvalget på det pågældende område.
Valget til udvalgene sker for en 2-årig periode. Valgtidspunktet koordineres af HovedMED. Se bilag 6: Valg til MED-organisationen.
Valget af (fælles)tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter sker ved uafhængige valg. Se bilag 4: Organisering af arbejdsmiljøarbejdet.
I HovedMED og CenterMED skal funktionen som arbejdsmiljørepræsentant og (fælles)tillidsrepræsentant varetages af to forskellige personer.
I CenterMED skal mindst 1 leder være leder for medarbejdere, og mindst 1 leder skal være medlem af en arbejdsmiljøgruppe.
I HovedMED udpeges der 2 næstformænd, som sammen med formanden udarbejder dagsorden osv. 1 næstformand skal være udpeget blandt (fælles)tillidsrepræsentanterne og 1 blandt arbejdsmiljørepræsentanterne i udvalget.
Andre medarbejderrepræsentanter sidestilles med (fælles)tillidsrepræsentanter med hensyn til valg af suppleant (§ 13), vilkår (§ 14), afskedigelse (§ 18) og uddannelse. Suppleanter for andre medarbejderrepræsentanter er også omfattet af den særlige beskyttelse mod afskedigelse.
Antallet af ledelsesrepræsentanter i MED-udvalgene må ikke over- stige antallet af medarbejderrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter samlet set. Ledelsen udpeger ledelsesrepræsentanterne af sin midte. Mindst 1 ledelsesrepræsentant skal være medlem af en arbejdsmiljøgruppe, og mindst 1 skal være leder af medarbejdere.
De selvejende institutioner indgår i den fælles arbejdsmiljøorganisation. De selvejende institutioner under et MED-udvalg vælger en fælles arbejdslederrepræsentant og en fælles arbejdsmiljørepræsentant iblandt sig. De valgte er sikret en plads i områdets CenterMED og har pligt til at sikre, at de øvrige selvejende institutioner bliver informeret jf. § 7.
MED-udvalgene skal være af en sådan størrelse og med en sådan sammensætning, at arbejdet i praksis kan fungere.
Ledere og medarbejdere, der indgår i et MED-udvalg, skal gennemføre MED-uddannelsens grundforløb inden for det første funktionsår.
Præcisioner til §4, stk. 7
Kommunens øverste ledelse er engageret i arbejdsmiljø- og sundhedsarbejdet, således at arbejdsmiljøet forbedres, og samarbejdet på området etableres, udvikles og vedligeholdes på tilfredsstillende måde. Se § 3, stk. 3.
HovedMED har også en række andre opgaver. Disse er beskrevet i § 9.
Med HovedMED bliver medindflydelsen og medbestemmelsen matchet med den øverste ledelseskompetence i kommunen; Hoved-MEDs kompetence dækker den øverste ledelses kompetence inden for arbejds-, personale-, samarbejds- og arbejdsmiljøforhold.
HovedMED består af 10 (fælles)tillidsrepræsentanter, som udpeges af valggrupperne, samt af 4 AMR. Ledelsen er repræsenteret ved direktionen.
CenterMED består af op til 8 (fælles)tillidsrepræsentanter/medarbejderrepræsentanter, som udpeges af valggrupperne, samt af 2 AMR. Ledelsesrepræsentanter udpeges af centerchefen.
Valggrupperne foretager ikke udpegninger til LokalMED/Personalemøder med MED-status under kommunaldirektøren.
LokalMED består af op til 6 (fælles)tillidsrepræsentanter/medarbejderrepræsentanter samt de AMR, der er på det område, som MED-ud- valget dækker. I LokalMED findes ledelsesrepræsentation, der har ledelseskompetencen for det område, som udvalget dækker, jf. § 5.