§ 7: Information og drøftelse
§ 7: Information og drøftelse
Rammeaftale med kommunens eventuelle korrektioner og tilføjelser
Bestemmelserne i denne paragraf er minimumsbestemmelser.
§ 7, stk. 1
Grundlaget for medindflydelse og medbestemmelse er, at der er gensidig informationspligt på alle niveauer.
§ 7, stk. 2
Information skal gives på et så tidligt tidspunkt, på en sådan måde og i en sådan form, at det giver gode muligheder for en grundig drøftelse, så medarbejdernes/medarbejderrepræsentanternes synspunkter og forslag kan indgå i grundlaget for ledelsens og/eller kommunalbestyrelsens beslutninger.
§ 7, stk. 3
Ledelsen skal regelmæssigt give information om fremkomne forslag og trufne beslutninger i kommunalbestyrelsen.
§ 7, stk. 4
I overensstemmelse med reglerne om information og drøftelse påhviler det ledelsen, at
informere om den seneste udvikling og den forventede udvikling i virksomhedens eller forretningsstedets aktiviteter og økonomiske situation
informere og drøfte situationen, strukturen og den forventede udvikling med hensyn til beskæftigelsen i institutionen samt om alle planlagte forventede foranstaltninger, navnlig når beskæftigelsen er truet
informere og drøfte de beslutninger, som kan medføre betydelige ændringer i arbejdets tilrettelæggelse og ansættelses- forholdene, herunder beslutning om virksomhedsoverdragelse.
§ 7, stk. 5
Beslutninger i henhold til § 7, stk. 4, litra c, som kan medføre betydelige ændringer i arbejdets tilrettelæggelse og ansættelsesforholdene, herunder beslutning om virksomheds- overdragelse træffes af kommunalbestyrelsen efter en forudgående forhandling med med- arbejdernes repræsentanter i MED-udvalget.
§ 7, stk. 6
For det tilfælde, at beslutninger, som nævnt i stk. 5 indebærer betydelige ændringer for en personalegruppes arbejds- og personaleforhold, og denne gruppe ikke er repræsenteret i MED-udvalget, kan medarbejdersiden eller denne gruppe inden forhandlingen fremsæt- ter krav om, at de suppleres med en tillidsrepræsentant for denne personalegruppe.
Et sådant krav skal fremsættes i forlængelse af, at medarbejdersiden bliver bekendt med, at der skal ske en forhandling.
§ 7, stk. 7
Alle forhold, som er omfattet af informationspligten, skal tages op til drøftelse, hvis en af parterne ønsker det.
Frederikshavn Kommunes præciseringer
Præciseringer §7, stk. 1
Der er en gensidig pligt til at give en god og tilstrækkelig information om forhold af betydning for arbejds-, personale-, samarbejds- og arbejdsmiljøforhold.
Ledelse og medarbejdere på alle niveauer har hermed pligt til at yde en aktiv indsats for at opsøge og videregive den fornødne, relevante information.
Ledelsen har pligt til at informere om og drøfte påtænkte beslutninger, før de bliver truffet, så medarbejdernes synspunkter og for- slag kan indgå i beslutningsgrundlaget. Meningen er, at ledelsen skal have mulighed for at træffe så velunderbyggede beslutninger som overhovedet muligt. Desuden er det meningen, at ledere og medarbejderrepræsentanter, hvor det er muligt, træffer fælles beslutninger om, hvordan ledelsesretten udøves, dvs. aftaler lokale retningslinjer. Der er ingen bagatelgrænse for, hvad der skal informeres om.
Ledelsen har også krav på, at medarbejderrepræsentanterne informerer om, hvad der rører sig på arbejdspladsen, herunder, hvordan medarbejderrepræsentanterne tror, at medarbejderne vil reagere på kommende ledelsesbeslutninger.
Præciseringer §7, stk. 2
Den enkelte medarbejderrepræsentant skal have reelle muligheder for at konsultere sit bagland på en hensigtsmæssig måde (se også bilag 5 (om dagsorden og forretningsorden)).
Udgangspunktet er, at der er 1 uge fra dagsordenen sendes ud, til mødet holdes.
Præciseringer §7, stk. 4
Det betyder, at ledelsen har pligt til at informere om og drøfte eksempelvis forventede nedskæringer eller forventede udvidelser.
Ledelsen har en forpligtelse til at drøfte de konsekvenser, en til- pasning kan have på organisationens struktur, arbejdsplanlægning, beskæftigelse mv.
I forbindelse med betydelige ændringer kan være:
- Nedskæringer af personalet
- Betydelige ændringer i ansættelsesforholdene
- Virksomhedsoverdragelse, som ofte er i forbindelse med udliciteringer, oprettelse af fælleskommunal virksomhed eller lignende er der en særlig forpligtelse til ledelsen om at forhandle spørgsmålet med medarbejderrepræsentanterne forud for beslutning i byrådet.
Præciseringer §7, stk. 5
I forbindelse med udlicitering, virksomhedsoverdragelse og når beskæftigelsen er truet, skal vi være opmærksomme på, at der er en skærpet forpligtelse til at gå i forhandling med relevante repræsentanter for forhandlingsberettigede faglige organisationer før, under og efter.