Gå til hovedindhold

Anmeldte tilsyn 2025

I Frederikshavn Kommune afholder vi hvert andet år anmeldte pædagogiske tilsyn i hver institution. Efter tilsynet udarbejdes en officiel tilsynsrapport. Tilsynet tager udgangspunkt i kommunens kvalitetsdialogredskab KVALid

Indhold

    Rammerne for tilsyn tager udgangspunkt i de rammer og retningslinjer, der er godkendt i Børne- og Ungdomsudvalget.

    Tilsynsrapport

    Type: Anmeldt pædagogisk tilsyn

    Dato: 7. + 8. maj 2025

    Dagtilbud: Dagplejens to legestuegrupper i Skagen

    Pædagogisk leder: Lotte Lykke Lynglund

    Områdeleder: Vibeke Skovsgaard Thomsen

    Tilsynsførende pædagogiske konsulent: Britta Hilding Jeppesen

    Rammer for tilsynet

    Der er foretaget 3 timers observation af den pædagogiske praksis. Observationerne danner grundlaget for vurderingen af kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer. Vurdering er foretaget med KVALid Tilsyn, som har en direkte sammenhæng til Dagtilbudsloven og Den Styrkede Pædagogiske Læreplan. KVALid Tilsyn er funderet på viden og forskning om dagtilbud af høj kvalitet. KVALid Tilsyn indeholder tydelige kvalitetskriterier, som bidrager til vores fælles kvalitetsforståelse og understøtter vores organisatoriske fokus de udviklende tilsyn.

    Vurdering af kvalitet

    Efter tilsynet laves en samlet vurdering af kvaliteten ud fra 3 nedenstående muligheder:

    • Dagtilbuddet skal fortsætte den pædagogiske praksis: Der gives anbefalinger og vejledning til opretholdelse og videreudvikling. Ledelsen udarbejder udviklingsplan i samarbejde med pædagogisk konsulent.
    • Dagtilbuddet skal justere den pædagogiske praksis: Der gives anbefalinger og vejledning til justering af læringsmiljøer. Relevante understøttende tiltag drøftes. Ledelsen udarbejder udviklingsplan i samarbejde med pædagogisk konsulent.
    • Dagtilbuddet skal tilrette den pædagogiske praksis og tilsynet har konstateret forhold, der giver anledning til bekymring eller alvorlig bekymring: Der iværksættes skærpet tilsyn med særlig handleplan. Ledelsen udarbejder udviklingsplan i samarbejde med pædagogisk konsulent og understøttende tiltag skal igangsættes. Dagtilbudsbestyrelsen orienteres om handleplan.

    Tilsynets konklusion

    Ved tilsynet blev der overvejende observeret eksempler på god kvalitet i forbindelse med det pædagogiske grundlag og læringsmiljø. Der blev derudover observeret enkelte eksempler på minimal kvalitet.

    Observationer, yderligere data samt tilbagemeldingen til medarbejdere og ledelse viser, at der i Legestuegrupperne i Skagen er områder med god og høj kvalitet og områder, hvor der er behov for justering af den pædagogiske praksis.

    Tilsynets samlede vurdering er derfor; justering af den pædagogiske praksis.

    Styrker og udviklingspotentialer

    Tilsynet har ved tilsynsbesøget observeret følgende styrker i det pædagogiske læringsmiljø:

    • Den pædagogiske praksis omkring de daglige rutiner: Der er observeret mange eksempler på, at der er fokus på børnenes selvhjulpenhed både ved måltidet og i forbindelse med toilet – og puslesituationer. Der samtaler med børnene, nærvær og omsorg og god stemning både under måltidet og i forbindelse med toilet- og puslesituationer
    • Dagen igennem er der observeret en del eksempler på, at dagens lege og aktiviteter justeres med udgangspunkt i børnenes behov og udtryk, og børnene tilbydes leg i en positiv, engagerende og involverende stemning.

    Tilsynet har ved tilsynsbesøget observeret følgende udviklingspotentialer i det pædagogiske læringsmiljø:

    • Under de daglige rutiner kan der arbejdes mere bevidst med at forbinde børnene med hinanden. Fx ved at opfordre til samtaler mellem børnene eller at opfordre børnene til at hjælpe hinanden.
    • I forbindelse med overgange kan der arbejdes med at alle børn oplever nærhed og omsorg i alle overgange.
    • I børnenes egne lege kan der arbejdes mere bevidst med at italesætte alle børns handlinger, følelser og intentioner. Der kan rettes fokus på samspil og fællesskab mellem børnene og på at hjælpe børnene med at blive mere opmærksomme på hinanden. Desuden kan der arbejdes mere bevidst med at sikre at alle børn oplever at få støtte og hjælp til at kunne indgå i fælles lege og aktiviteter.

    Tilsynsrapport

    Type: Anmeldt pædagogisk tilsyn

    Dato: 24. april + 6., 12. og 13. maj 2025

    Dagtilbud: Dagplejens 4 legestuegrupper i Elling, Strandby, Ålbæk

    Pædagogisk leder: Margit Brink

    Områdeleder: Vibeke Skovsgaard Thomsen

    Tilsynsførende pædagogiske konsulent: Mette Pedersen

    Rammer for tilsynet

    Der er foretaget 3 timers observation af den pædagogiske praksis. Observationerne danner grundlaget for vurderingen af kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer. Vurdering er foretaget med KVALid Tilsyn, som har en direkte sammenhæng til Dagtilbudsloven og Den Styrkede Pædagogiske Læreplan. KVALid Tilsyn er funderet på viden og forskning om dagtilbud af høj kvalitet. KVALid Tilsyn indeholder tydelige kvalitetskriterier, som bidrager til vores fælles kvalitetsforståelse og understøtter vores organisatoriske fokus de udviklende tilsyn.

    Vurdering af kvalitet

    Efter tilsynet laves en samlet vurdering af kvaliteten ud fra 3 nedenstående muligheder:

    • Dagtilbuddet skal fortsætte den pædagogiske praksis: Der gives anbefalinger og vejledning til opretholdelse og videreudvikling. Ledelsen udarbejder udviklingsplan i samarbejde med pædagogisk konsulent.
    • Dagtilbuddet skal justere den pædagogiske praksis: Der gives anbefalinger og vejledning til justering af læringsmiljøer. Relevante understøttende tiltag drøftes. Ledelsen udarbejder udviklingsplan i samarbejde med pædagogisk konsulent.
    • Dagtilbuddet skal tilrette den pædagogiske praksis og tilsynet har konstateret forhold, der giver anledning til bekymring eller alvorlig bekymring: Der iværksættes skærpet tilsyn med særlig handleplan. Ledelsen udarbejder udviklingsplan i samarbejde med pædagogisk konsulent og understøttende tiltag skal igangsættes. Dagtilbudsbestyrelsen orienteres om handleplan.

    Tilsynets konklusion, på tværs af de 4 legestuegrupper

    Ved tilsynet blev der observeret overvejende eksempler på god kvalitet i forbindelse med det pædagogiske grundlag og læringsmiljø. Der blev derudover observeret få eksempler på minimal kvalitet.

    Observationer, yderligere data samt tilbagemeldingen til ledelsen viser, at der i legestuegrupperne er områder med god kvalitet og områder, hvor der er behov for justering af den pædagogiske praksis.

    Tilsynets samlede vurdering er derfor justering af den pædagogiske praksis.

    Styrker og udviklingspotentialer

    Tilsynet har ved tilsynsbesøget observeret styrker i det pædagogiske læringsmiljø, f.eks.:

    • Toilet- og puslefaciliteter lægger op til, at børnene kan deltage og der er nærvær og omsorg for børnene i toilet- og puslesituationer. Desuden benyttes dette læringsmiljø til samtaler med børnene.
    • Børnene har mulighed for at lege selv, og der reageres på børnenes behov og ønsker i legen. Desuden tilbydes børnene tilbydes leg i en positiv, engagerende og involverende stemning, og
      børnenes initiativer i legen følges.

    Tilsynet har ved tilsynsbesøget observeret udviklingspotentialer i det pædagogiske læringsmiljø, f.eks.:

    • Af- og påklædning i garderoben: At børnene får alderstilpasset hjælp og støtte, som bidrager til deres muligheder for aktivt at udvikle nye færdigheder og at der er samtaler med børnene om opgaverne og udførelsen af dem.
    • At samspil og fællesskab mellem børnene understøttes ved at hjælpe dem med at blive opmærksomme på hinanden og ved benævnelse af intention, handlinger og følelser.

    Tilsynsrapport

    Type: Anmeldt pædagogisk tilsyn

    Dato: 4. februar 2025

    Dagtilbud: Børnehuset Mariehønen

    Pædagogisk leder: Heidi Frænde Sørensen

    Områdeleder: Vibeke Skovsgaard Thomsen

    Tilsynsførende pædagogiske konsulent: Britta Hilding Jeppesen

    Rammer for tilsynet

    Der er foretaget 3 timers observation af den pædagogiske praksis. Observationerne danner grundlaget for vurderingen af kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer. Vurdering er foretaget med KVALid Tilsyn, som har en direkte sammenhæng til Dagtilbudsloven og Den Styrkede Pædagogiske Læreplan. KVALid Tilsyn er funderet på viden og forskning om dagtilbud af høj kvalitet. KVALid Tilsyn indeholder tydelige kvalitetskriterier, som bidrager til vores fælles kvalitetsforståelse og understøtter vores organisatoriske fokus de udviklende tilsyn.

    Vurdering af kvalitet

    Efter tilsynet laves en samlet vurdering af kvaliteten ud fra 3 nedenstående muligheder:

    • Dagtilbuddet skal fortsætte den pædagogiske praksis: Der gives anbefalinger og vejledning til opretholdelse og videreudvikling. Ledelsen udarbejder udviklingsplan i samarbejde med pædagogisk konsulent.
    • Dagtilbuddet skal justere den pædagogiske praksis: Der gives anbefalinger og vejledning til justering af læringsmiljøer. Relevante understøttende tiltag drøftes. Ledelsen udarbejder udviklingsplan i samarbejde med pædagogisk konsulent.
    • Dagtilbuddet skal tilrette den pædagogiske praksis og tilsynet har konstateret forhold, der giver anledning til bekymring eller alvorlig bekymring: Der iværksættes skærpet tilsyn med særlig handleplan. Ledelsen udarbejder udviklingsplan i samarbejde med pædagogisk konsulent og understøttende tiltag skal igangsættes. Dagtilbudsbestyrelsen orienteres om handleplan.

    Tilsynets konklusion

    Ved tilsynet blev der overvejende observeret eksempler på god kvalitet i forbindelse med det pædagogiske grundlag og læringsmiljø. Der blev derudover observeret enkelte eksempler på minimal kvalitet.

    Observationer, yderligere data samt tilbagemeldingen til medarbejdere og ledelse viser, at der i Børnehuset Mariehønen er områder med god, enkelte områder med høj kvalitet og områder, hvor der er behov for justering af den pædagogiske praksis.
    Tilsynets samlede vurdering er derfor; justering af den pædagogiske praksis.

    Styrker og udviklingspotentialer

    Tilsynet har ved tilsynsbesøget bl.a. observeret følgende styrker i det pædagogiske læringsmiljø:

    • Den pædagogiske praksis omkring de daglige rutiner. Der er observeret mange eksempler på, at der er fokus på børnenes selvhjulpenhed, og på samtaler med børnene både under måltidet og i garderoben. Der er observeret god organisering af alle overgange så ventetider er tilpasset børnenes behov, og børnene oplever nærhed og omsorg i alle overgange.
    • Dagen igennem er der observeret en del eksempler på, at dagens lege og aktiviteter justeres med udgangspunkt i børnenes behov og udtryk, og børnene tilbydes leg i en positiv, engagerende og involverende stemning.

    Tilsynet har ved tilsynsbesøget observeret følgende udviklingspotentialer i det pædagogiske læringsmiljø:

    • Under de daglige rutiner kan der arbejdes mere bevidst med at forbinde børnene med hinanden. Fx ved at opfordre til samtaler mellem børnene eller at opfordre børnene til at hjælpe hinanden.
    • I børnenes egne lege kan der arbejdes mere bevidst med at italesætte børnenes handlinger, følelser og intentioner. Der kan rettes fokus på samspil og fællesskab mellem børnene og på at hjælpe børnene med at blive mere opmærksomme på hinanden. Desuden kan der arbejdes mere bevidst med at sikre at alle børn oplever at få støtte og hjælp til at kunne indgå i fælles lege og aktiviteter.

    Tilsynsrapport

    Type: Anmeldt pædagogisk tilsyn

    Dato: 25. marts 2025

    Dagtilbud: Børnehuset Cronborgvej

    Pædagogisk leder: Lone Munk

    Områdeleder: Vibeke Skovsgaard Thomsen

    Tilsynsførende pædagogiske konsulent: Britta Jeppesen, Mette Pedersen

    Rammer for tilsynet

    Der er foretaget 3 timers observation af den pædagogiske praksis. Observationerne danner grundlaget for vurderingen af kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer. Vurdering er foretaget med KVALid Tilsyn, som har en direkte sammenhæng til Dagtilbudsloven og Den Styrkede Pædagogiske Læreplan. KVALid Tilsyn er funderet på viden og forskning om dagtilbud af høj kvalitet. KVALid Tilsyn indeholder tydelige kvalitetskriterier, som bidrager til vores fælles kvalitetsforståelse og understøtter vores organisatoriske fokus de udviklende tilsyn.

    Vurdering af kvalitet

    Efter tilsynet laves en samlet vurdering af kvaliteten ud fra 3 nedenstående muligheder:

    • Dagtilbuddet skal fortsætte den pædagogiske praksis: Der gives anbefalinger og vejledning til opretholdelse og videreudvikling. Ledelsen udarbejder udviklingsplan i samarbejde med pædagogisk konsulent.
    • Dagtilbuddet skal justere den pædagogiske praksis: Der gives anbefalinger og vejledning til justering af læringsmiljøer. Relevante understøttende tiltag drøftes. Ledelsen udarbejder udviklingsplan i samarbejde med pædagogisk konsulent.
    • Dagtilbuddet skal tilrette den pædagogiske praksis og tilsynet har konstateret forhold, der giver anledning til bekymring eller alvorlig bekymring: Der iværksættes skærpet tilsyn med særlig handleplan. Ledelsen udarbejder udviklingsplan i samarbejde med pædagogisk konsulent og understøttende tiltag skal igangsættes. Dagtilbudsbestyrelsen orienteres om handleplan.

    Tilsynets konklusion for både børnehaven og vuggestuen

    Ved tilsynet blev der overvejende observeret eksempler på god kvalitet i forbindelse med det pædagogiske grundlag og læringsmiljø. Der blev derudover observeret enkelte eksempler på minimal kvalitet.

    Observationer, yderligere data samt tilbagemeldingen til medarbejdere og ledelse viser, at der i Børnehuset Cronborgvej er områder med god kvalitet og områder, hvor der er behov for justering af den pædagogiske praksis.

    Tilsynets samlede vurdering er derfor justering af den pædagogiske praksis.

    Styrker og udviklingspotentialer

    Tilsynet har ved tilsynsbesøget observeret styrker i det pædagogiske læringsmiljø, f.eks.:

    • Børnene tilbydes leg i en positiv og engagerende stemning, og børnenes initiativer i legen følges og børnene udtryk anerkendes og anvendes som afsæt for justering af dagligdagen i lege og aktiviteter.
    • Der gives ofte støtte til at børnene kan skabe deres egne fællesskaber

    Tilsynet har ved tilsynsbesøget observeret udviklingspotentialer i det pædagogiske læringsmiljø, f.eks.:

    • At overgange er organiseret så børnene oplever mindre ventetid – og at ventetiden er tilpasset børnenes behov
    • At reagere både på børnenes adfærd og hensigter i legen og sætte flere ord på både handlinger og hensigter i legen, samt at børnenes initiativer i legen følges og benævnes

    Tilsynsrapport

    Type: Anmeldt pædagogisk tilsyn

    Dato: 4. marts 2025

    Dagtilbud: Børnehaven Fyrrekrat

    Pædagogisk leder: Konstituteret Eva Margrethe Lykke Nystrup

    Områdeleder: Vibeke Skovsgaard Thomsen

    Tilsynsførende pædagogiske konsulent: Mette Pedersen

    Rammer for tilsynet

    Der er foretaget 3 timers observation af den pædagogiske praksis. Observationerne danner grundlaget for vurderingen af kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer. Vurdering er foretaget med KVALid Tilsyn, som har en direkte sammenhæng til Dagtilbudsloven og Den Styrkede Pædagogiske Læreplan. KVALid Tilsyn er funderet på viden og forskning om dagtilbud af høj kvalitet. KVALid Tilsyn indeholder tydelige kvalitetskriterier, som bidrager til vores fælles kvalitetsforståelse og understøtter vores organisatoriske fokus de udviklende tilsyn.

    Vurdering af kvalitet

    Efter tilsynet laves en samlet vurdering af kvaliteten ud fra 3 nedenstående muligheder:

    • Dagtilbuddet skal fortsætte den pædagogiske praksis: Der gives anbefalinger og vejledning til opretholdelse og videreudvikling. Ledelsen udarbejder udviklingsplan i samarbejde med pædagogisk konsulent.
    • Dagtilbuddet skal justere den pædagogiske praksis: Der gives anbefalinger og vejledning til justering af læringsmiljøer. Relevante understøttende tiltag drøftes. Ledelsen udarbejder udviklingsplan i samarbejde med pædagogisk konsulent.
    • Dagtilbuddet skal tilrette den pædagogiske praksis og tilsynet har konstateret forhold, der giver anledning til bekymring eller alvorlig bekymring: Der iværksættes skærpet tilsyn med særlig handleplan. Ledelsen udarbejder udviklingsplan i samarbejde med pædagogisk konsulent og understøttende tiltag skal igangsættes. Dagtilbudsbestyrelsen orienteres om handleplan.

    Tilsynets konklusion

    Ved tilsynet blev der overvejende observeret eksempler på god kvalitet i forbindelse med det pædagogiske grundlag og læringsmiljø. Der blev derudover observeret enkelte eksempler på minimal kvalitet.

    Observationer, yderligere data samt tilbagemeldingen til medarbejdere og ledelse viser, at der i Børnehaven Fyrrekrat er områder med god kvalitet og områder, hvor der er behov for justering af den pædagogiske praksis.

    Tilsynets samlede vurdering er derfor justering af den pædagogiske praksis.

    Styrker og udviklingspotentialer

    Tilsynet har ved tilsynsbesøget observeret styrker i det pædagogiske læringsmiljø, f.eks.:

    • Børnene får gennemgående muligheder for at undersøge eller eksperimentere med materialer og fænomener i deres omverden og børnene støttes ofte til at løse problemer eller udfordringer
    • Børnene tilbydes interaktioner med det pædagogiske personale, fx i leg og fælles aktiviteter og det fysiske læringsmiljø udendørs tilbyder en del områder, materialer og udstyr, som motiverer ti forskellige typer leg og aktivitet (fin- og grovmotorisk samt aktiv og stillesiddende lege)

    Tilsynet har ved tilsynsbesøget observeret udviklingspotentialer i det pædagogiske læringsmiljø, f.eks.:

    • At der i forbindelse med måltidet er indretning, procedurer og materialer, som øger alle børnenes mulighed for selvhjulpenhed og at børnene i endnu højere grad hjælpes til at få øje på hinanden og de opfordres til samtale og til at hjælpe hinanden.
    • At understøtte samspil og fællesskab mellem børnene ved at hjælpe dem med at blive opmærksomme på hinanden, gennem benævnelse af intentioner, handlinger og følelser

    Tilsynsrapport

    Type: Anmeldt pædagogisk tilsyn

    Dato: 29. april 2025

    Dagtilbud: Børnehaven Mattisborgen

    Pædagogisk leder: Margit Brink, Rikke Højmark Thorslund

    Områdeleder: Vibeke Skovsgaard Thomsen

    Tilsynsførende pædagogiske konsulent: Mette Pedersen

    Rammer for tilsynet

    Der er foretaget 3 timers observation af den pædagogiske praksis. Observationerne danner grundlaget for vurderingen af kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer. Vurdering er foretaget med KVALid Tilsyn, som har en direkte sammenhæng til Dagtilbudsloven og Den Styrkede Pædagogiske Læreplan. KVALid Tilsyn er funderet på viden og forskning om dagtilbud af høj kvalitet. KVALid Tilsyn indeholder tydelige kvalitetskriterier, som bidrager til vores fælles kvalitetsforståelse og understøtter vores organisatoriske fokus de udviklende tilsyn.

    Vurdering af kvalitet

    Efter tilsynet laves en samlet vurdering af kvaliteten ud fra 3 nedenstående muligheder:

    • Dagtilbuddet skal fortsætte den pædagogiske praksis: Der gives anbefalinger og vejledning til opretholdelse og videreudvikling. Ledelsen udarbejder udviklingsplan i samarbejde med pædagogisk konsulent.
    • Dagtilbuddet skal justere den pædagogiske praksis: Der gives anbefalinger og vejledning til justering af læringsmiljøer. Relevante understøttende tiltag drøftes. Ledelsen udarbejder udviklingsplan i samarbejde med pædagogisk konsulent.
    • Dagtilbuddet skal tilrette den pædagogiske praksis og tilsynet har konstateret forhold, der giver anledning til bekymring eller alvorlig bekymring: Der iværksættes skærpet tilsyn med særlig handleplan. Ledelsen udarbejder udviklingsplan i samarbejde med pædagogisk konsulent og understøttende tiltag skal igangsættes. Dagtilbudsbestyrelsen orienteres om handleplan.

    Tilsynets konklusion

    Ved tilsynet blev der observeret eksempler på god kvalitet i forbindelse med det pædagogiske grundlag og læringsmiljø. Der blev derudover observeret eksempler på minimal kvalitet.

    Observationer, yderligere data samt tilbagemeldingen til medarbejdere og ledelse viser, at der i Børnehaven Mattisborgen er områder med god kvalitet og områder, hvor der er behov for justering af den pædagogiske praksis.

    Tilsynets samlede vurdering er derfor justering af den pædagogiske praksis.

    Styrker og udviklingspotentialer

    Tilsynet har ved tilsynsbesøget observeret styrker i det pædagogiske læringsmiljø, f.eks.:

    • Toilet- og puslefaciliteter lægger op til, at børnene kan deltage og der er nærvær og omsorg for børnene i toilet- og puslesituationer. Desuden reagerer personalet på børnenes verbale eller nonverbale initiativer
    • Fælles lege og fælles aktiviteter er tilpasset børnegruppens forskellige aldre, udvikling og interesser og børnene inddrages på deres egne præmisser.

    Tilsynet har ved tilsynsbesøget observeret udviklingspotentialer i det pædagogiske læringsmiljø, f.eks.:

    • At børnene spørges om, hvad de har lyst til at lave i forbindelse med leg, fælles aktiviteter og praktiske opgaver, eller de opmuntres til selv at vælge, hvad de har lyst til.
    • At understøtte samspil og fællesskab mellem børnene ved at hjælpe dem med at blive opmærksomme på hinanden, gennem benævnelse af intentioner, handlinger og følelser

    Tilsynsrapport

    Type: Anmeldt pædagogisk tilsyn

    Dato: 3. juni 2025

    Dagtilbud: Børnehuset Golfparken

    Pædagogisk leder: Julie Tvilling Jensen

    Områdeleder: Vibeke Skovsgaard Thomsen

    Tilsynsførende pædagogisk konsulent: Britta Jeppesen, Mette Pedersen

    Rammer for tilsynet

    Der er foretaget 3 timers observation af den pædagogiske praksis. Observationerne danner grundlaget for vurderingen af kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer. Vurdering er foretaget med KVALid Tilsyn, som har en direkte sammenhæng til Dagtilbudsloven og Den Styrkede Pædagogiske Læreplan. KVALid Tilsyn er funderet på viden og forskning om dagtilbud af høj kvalitet. KVALid Tilsyn indeholder tydelige kvalitetskriterier, som bidrager til vores fælles kvalitetsforståelse og understøtter vores organisatoriske fokus de udviklende tilsyn.

    Vurdering af kvalitet

    Efter tilsynet laves en samlet vurdering af kvaliteten ud fra 3 nedenstående muligheder:

    • Dagtilbuddet skal fortsætte den pædagogiske praksis: Der gives anbefalinger og vejledning til opretholdelse og videreudvikling. Ledelsen udarbejder udviklingsplan i samarbejde med pædagogisk konsulent.
    • Dagtilbuddet skal justere den pædagogiske praksis: Der gives anbefalinger og vejledning til justering af læringsmiljøer. Relevante understøttende tiltag drøftes. Ledelsen udarbejder udviklingsplan i samarbejde med pædagogisk konsulent.
    • Dagtilbuddet skal tilrette den pædagogiske praksis og tilsynet har konstateret forhold, der giver anledning til bekymring eller alvorlig bekymring: Der iværksættes skærpet tilsyn med særlig handleplan. Ledelsen udarbejder udviklingsplan i samarbejde med pædagogisk konsulent og understøttende tiltag skal igangsættes. Dagtilbudsbestyrelsen orienteres om handleplan.

    Tilsynets konklusion for både børnehaven og vuggestuen

    Ved tilsynet blev der overvejende observeret eksempler på god kvalitet i forbindelse med det pædagogiske grundlag og læringsmiljø. Der blev derudover observeret enkelte eksempler på minimal kvalitet.

    Observationer, yderligere data samt tilbagemeldingen til medarbejdere og ledelse viser, at der i Børnehuset Golfparken er områder med god og fremragende kvalitet og områder, hvor der er behov for justering af den pædagogiske praksis.

    Tilsynets samlede vurdering er derfor justering af den pædagogiske praksis.

    Styrker og udviklingspotentialer

    Tilsynet har ved tilsynsbesøget observeret styrker i det pædagogiske læringsmiljø, f.eks.:

    • Den pædagogiske praksis omkring de daglige rutiner, fx ved måltidet og hvor der positive interaktioner med børnene, og en behagelig stemning.
    • Dagen igennem er der observeret mange eksempler på, at personalet tager initiativ til kontakt med børnene og der udvises positive eller afstemte følelser for børnene

    Tilsynet har ved tilsynsbesøget observeret udviklingspotentialer i det pædagogiske læringsmiljø, f.eks.:

    • At reagere både på børnenes adfærd i legene og på deres hensigter - i højere grad at sætte ord på både handlinger og hensigter i legen gennem samtaler med børnene om deres lege.
    • At fælles lege og aktiviteter er tilpasset børnegruppens forskellige aldre, udvikling og interesser og at fællesskab mellem børnene understøttes ved at hjælpe dem med at blive opmærksomme på hinanden – gennem benævnelse af intentioner, handlinger og følelser.

    Tilsynsrapport

    Type: Anmeldt pædagogisk tilsyn

    Dato: 21. januar 2025

    Dagtilbud: Børnehuset Molevitten

    Pædagogisk leder: Henriette Therland Slynge

    Områdeleder: Vibeke Skovsgaard Thomsen

    Tilsynsførende pædagogisk konsulent: Britta Jeppesen, Mette Pedersen

    Rammer for tilsynet

    Der er foretaget 3 timers observation af den pædagogiske praksis. Observationerne danner grundlaget for vurderingen af kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer. Vurdering er foretaget med KVALid Tilsyn, som har en direkte sammenhæng til Dagtilbudsloven og Den Styrkede Pædagogiske Læreplan. KVALid Tilsyn er funderet på viden og forskning om dagtilbud af høj kvalitet. KVALid Tilsyn indeholder tydelige kvalitetskriterier, som bidrager til vores fælles kvalitetsforståelse og understøtter vores organisatoriske fokus de udviklende tilsyn.

    Vurdering af kvalitet

    Efter tilsynet laves en samlet vurdering af kvaliteten ud fra 3 nedenstående muligheder:

    • Dagtilbuddet skal fortsætte den pædagogiske praksis: Der gives anbefalinger og vejledning til opretholdelse og videreudvikling. Ledelsen udarbejder udviklingsplan i samarbejde med pædagogisk konsulent.
    • Dagtilbuddet skal justere den pædagogiske praksis: Der gives anbefalinger og vejledning til justering af læringsmiljøer. Relevante understøttende tiltag drøftes. Ledelsen udarbejder udviklingsplan i samarbejde med pædagogisk konsulent.
    • Dagtilbuddet skal tilrette den pædagogiske praksis og tilsynet har konstateret forhold, der giver anledning til bekymring eller alvorlig bekymring: Der iværksættes skærpet tilsyn med særlig handleplan. Ledelsen udarbejder udviklingsplan i samarbejde med pædagogisk konsulent og understøttende tiltag skal igangsættes. Dagtilbudsbestyrelsen orienteres om handleplan.

    Tilsynets konklusion for både børnehaven og vuggestuen

    Ved tilsynet blev der overvejende observeret eksempler på god kvalitet i forbindelse med det pædagogiske grundlag og læringsmiljø. Der blev derudover observeret enkelte eksempler på minimal kvalitet.

    Observationer, yderligere data samt tilbagemeldingen til medarbejdere og ledelse viser, at der i Børnehuset Molevitten er områder med god og fremragende kvalitet og områder, hvor der er behov for justering af den pædagogiske praksis.

    Tilsynets samlede vurdering er derfor justering af den pædagogiske praksis.

    Styrker og udviklingspotentialer

    Tilsynet har ved tilsynsbesøget observeret styrker i det pædagogiske læringsmiljø:

    • Den pædagogiske praksis omkring de daglige rutiner, fx ved måltidet, hvor der er ofte positive interaktioner med børnene, og en behagelig stemning.
    • Dagen igennem er der observeret mange eksempler på, at personalet ofte udviser positive og afstemte følelser for børnene og tager ofte initiativ til kontakt med børnene.

    Tilsynet har ved tilsynsbesøget observeret udviklingspotentialer i det pædagogiske læringsmiljø, f.eks.:

    • At der i de pædagogiske rutiner er fokus på, at der er indretning, procedurer og materialer, som øger børnenes mulighed for selvhjulpenhed, så børnene inddrages i flere procedurer før – under – efter måltidet
    • Samspil og fællesskab mellem børnene understøttes i højere grad ved at hjælpe dem med at blive opmærksomme på hinanden - gennem bl.a. benævnelse af intentioner, handlinger og følelser

    Tilsynsrapport

    Type: Anmeldt pædagogisk tilsyn

    Dato: 11. februar 2025

    Dagtilbud: Børnehuset Ålbæk

    Pædagogisk leder: Helle Jørgensen

    Områdeleder: Vibeke Skovsgaard Thomsen

    Tilsynsførende pædagogisk konsulent: Mette Pedersen

    Rammer for tilsynet

    Der er foretaget 3 timers observation af den pædagogiske praksis. Observationerne danner grundlaget for vurderingen af kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer. Vurdering er foretaget med KVALid Tilsyn, som har en direkte sammenhæng til Dagtilbudsloven og Den Styrkede Pædagogiske Læreplan. KVALid Tilsyn er funderet på viden og forskning om dagtilbud af høj kvalitet. KVALid Tilsyn indeholder tydelige kvalitetskriterier, som bidrager til vores fælles kvalitetsforståelse og understøtter vores organisatoriske fokus de udviklende tilsyn.

    Vurdering af kvalitet

    Efter tilsynet laves en samlet vurdering af kvaliteten ud fra 3 nedenstående muligheder:

    • Dagtilbuddet skal fortsætte den pædagogiske praksis: Der gives anbefalinger og vejledning til opretholdelse og videreudvikling. Ledelsen udarbejder udviklingsplan i samarbejde med pædagogisk konsulent.
    • Dagtilbuddet skal justere den pædagogiske praksis: Der gives anbefalinger og vejledning til justering af læringsmiljøer. Relevante understøttende tiltag drøftes. Ledelsen udarbejder udviklingsplan i samarbejde med pædagogisk konsulent.
    • Dagtilbuddet skal tilrette den pædagogiske praksis og tilsynet har konstateret forhold, der giver anledning til bekymring eller alvorlig bekymring: Der iværksættes skærpet tilsyn med særlig handleplan. Ledelsen udarbejder udviklingsplan i samarbejde med pædagogisk konsulent og understøttende tiltag skal igangsættes. Dagtilbudsbestyrelsen orienteres om handleplan.

    Tilsynets konklusion

    Ved tilsynet blev der overvejende observeret eksempler på god kvalitet i forbindelse med det pædagogiske grundlag og læringsmiljø. Der blev derudover observeret enkelte eksempler på minimal kvalitet.

    Observationer, yderligere data samt tilbagemeldingen til medarbejdere og ledelse viser, at der i Børnehuset Ålbæk er områder med god kvalitet og områder, hvor der er behov for justering af den pædagogiske praksis.

    Tilsynets samlede vurdering er derfor justering af den pædagogiske praksis.

    Styrker og udviklingspotentialer

    Tilsynet har ved tilsynsbesøget observeret styrker i det pædagogiske læringsmiljø, f.eks.:

    • Vedr. de pædagogiske rutiner, fx måltidet: Der er gennemgående positive interaktioner med børnene og der er en behagelig stemning og der er er ofte samtaler om det, børnene er optagede af. Desuden får børnene ofte lov til at undersøge, sanse og eksperimentere med maden, og der sættes ord på deres optagethed of interesse
    • Der gives ofte støtte til, at børnene kan skabe deres egne fællesskaber og børnene får ofte hjælp og støtte til at samarbejde i leg og aktivitet

    Tilsynet har ved tilsynsbesøget observeret udviklingspotentialer i det pædagogiske læringsmiljø, f.eks.:

    • At børnene spørges om, hvad de har lyst til at lave i forbindelse med leg, fælles aktiviteter og praktiske opgaver, eller de opmuntres til selv at vælge, hvad de har lyst til
    • At samspil og fællesskab mellem børnene ved at hjælpe dem med at blive opmærksomme på hinanden, gennem benævnelse af intentioner, handlinger og følelser