Vær skeptisk: Ny plakat advarer om svindel
En ny plakat opfordrer ældre og sårbare til at være skeptiske, hvis de får uanmeldt besøg eller opkald fra en fremmed. Politiet står bag plakaten og opfordrer til at tale med sine nærmeste om svindel, og hvordan man kan undgå at blive snydt

Den seneste tid har der været flere tilfælde af forsøg på svindel mod ældre og sårbare borgere. Derfor spreder Politiet og Frederikshavn Kommune nu budskabet om at være skeptisk ved uanmeldte besøg eller telefonopkald fra en ukendt person – også selvom de tilbyder at hjælpe. Budskabet kommer i form af en plakat.
- Vi hører desværre jævnligt fra ældre borgere eller deres pårørende, at de har været udsat for svindel eller forsøg på det. Det er grov udnyttelse af nogle af de svageste borgere i samfundet, og vi skal alle hjælpe til at stoppe det, fortæller politikommissær Philip Larsen.
Politiet har designet plakaten med baggrund i svindlernes typiske fremgangsmåde. Advarsler om aldrig at udlevere private oplysninger eller ejendele er derfor i centrum.
- Svindlerne forsøger oftest at snyde sig ind i borgerens hjem. Og så vil de altid gerne have fat i værdier, koder eller officielle dokumenter. Senest har der været en episode med en gerningsmand, som havde henvendt sig hjemme hos flere borgere og bedt om penge til medicin. Her lykkedes det gerningsmanden at tilegne sig penge fra flere borgere, siger Philip Larsen.
Spørg om ID og tal sammen
Frederikshavn Kommune sørger for, at plakaten kommer så tæt på borgerne som muligt. Derfor bliver den blandt andet ophængt på aktivitetscentre, støttecentre, plejecentre og i Borgerservice.
- Vi forsøger at få politiets information så langt ud som overhovedet muligt, så vi kan stoppe svindlerne og fupmagerne. Jo sværere de får ved at snyde, des længere bliver der forhåbentlig mellem dem. Det er også en god idé, at vi alle taler om vores oplevelser og episoder, så vi bliver opmærksomme, opfordrer centerchef Jytte Thøgersen fra Center for Sundhed og Pleje i Frederikshavn Kommune.
Politikommissær Philip Larsen bakker op om budskabet om at tale sammen, og understreger at det altid er en god ide at være skeptisk, hvis noget ikke er, som det plejer at være.
- Det er vigtigt, at vi taler åbent om svindel og deler erfaringer og gode råd med hinanden. Derfor er vores klare opfordringer i Politiet, at man taler med sine pårørende, sin omgangskreds og sin nabo om problemet. Samtidig er det godt at undre sig, hvis noget virker underligt, ligesom man ikke skal udlevere personlige oplysninger, kreditkort, kodeord eller værdigenstande, forklarer Philip Larsen.
Social- og sundhedspersonale i Frederikshavn Kommune har altid synligt ID-kort på sig, når de kommer hjem til borgerne. Hvis borgerne derfor føler sig usikre kan de altid med fordel bede om at se legitimation på personalet.
- Hvis en af de her ukendte personer ikke kan fremvise tydelig legitimation, så gælder det bare om at afvise dem i døren og ringe til politiet, slutter Jytte Thøgersen.
Du kan ringe til politiet på telefon 114, hvis du eller en pårørende har haft besøg af en svindler.