Regnskab 2016
Frederikshavn Byråd behandlede regnskabet for 2016 på sit møde i april måned 2017
3 økonomiske målsætninger
De tre målsætninger er alle opfyldt i 2016.
- Overskuddet på ordinær drift var 168,9 mio. kr. - målet var minimum 150 mio. kr.
- Der blev gennemført skattefinansieret anlæg for 59,2 mio. kr.
- Gennemsnitslikviditeten i 2016 var 123,4 mio. kr. - målsætningen var 80 mio. kr.
Gennemsnitslikviditet
Gennemsnitslikviditeten er den likviditet, som gennemsnitligt har været til rådighed for kommunen gennem de seneste 365 dage.
En kommunes gennemsnitslikviditet må ikke blive negativ. Kommunen bliver kontaktet af Økonomi- og Indenrigsministeriet, hvis gennemsnitslikviditeten kommer under 1.000 kr. pr. indbygger svarende til 60,0 mio. kr. i Frederikshavn Kommune.
I 2016 varierede gennemsnitslikviditeten hen over årets 12 måneder fra 105,5 mio.kr. i januar til 129,9 mio. kr. i august 2016.
Kommunens samlede driftsbudget er på 3,8 mia. kr.
For den samlede drift er der tale om et mindreforbrug på 25,5 mio. kr. i 2016 svarende til et mindreforbrug på 0,7% af det korrigerede budget
Fordelingen af driftsbudgettet på udvalgsniveau
Arbejdsmarkedsudvalget: 897 mio. kr.
Børne- og Ungdomsudvalget: 886,5 mio. kr.
Kultur- og Fritidsudvalget: 223,3 mio. kr.
Plan- og Miljøudvalget: 1,6 mio. kr.
Socialudvalget: 874,3 mio. kr.
Sundhedsudvalget: 335 mio. kr.
Teknisk Udvalg: 59,1 mio. kr.
Økonomiudvalget: 434,9 mio. kr.
Tværgående fælles puljer: -3,1 mio. kr.
Mer-/mindreforbrug i mio. kr.
Eksklusiv mer-/mindreforbrug fra tidligere år.
Minus betyder, at udvalget har brugt mindre end budgetteret.
Arbejdsmarkedsudvalget: 0,6 mio. kr.
Børne- og Ungdomsudvalget: 5,4 mio. kr.
Kultur- og Fritidsudvalget: -2,9 mio. kr.
Plan- og Miljøudvalget: 2,5 mio. kr.
Socialudvalget: -0,7 mio. kr.
Sundhedsudvalget: 2,8 mio. kr.
Teknisk Udvalg: 1,5 mio. kr.
Økonomiudvalget: -14,3 mio. kr.
Tværgående fælles puljer: -3,1 mio. kr.
Som det fremgår, har tre udvalg samt Tværgående fælles puljer et mindreforbrug i forhold til deres korrigerede driftsbudgetter (ekskl. bankbøger), mens fem udvalg har merforbrug. En nærmere gennemgang af de enkelte fagudvalgs forbrug og den leverede service i 2016 kan findes i Frederikshavn Kommunes årsberetning 2016.
På driftssiden er der særligt fokus på kommunerne serviceudgifter, hvor kommunerne risikerer, at der kan iværksættes sanktioner over for kommunerne. Frederikshavn Kommuner har et forbrug på serviceudgifter i 2016 på 2.548,6 mio. kr., mens den korrigerede ramme er opgjort til 2.547,4 mio. kr., og således overskrides servicerammen med 1,2 mio. kr., hvilket må betragtes som overholdt.
KL har oplyst, at de foreløbige opgørelser ikke tyder på, at kommunerne samlet set overskrider servicerammen. Der forventes således ikke sanktioner overfor kommunerne.
Oversigt over udvalgenes rådighedsbeløb og de 5 største projekter (beløb i 1.000. kr.)
På anlægssiden er der for bruttoanlægsudgifternes vedkommende tale om et mindreforbrug på 49,3 mio. kr. svarende til et mindreforbrug på 26,5 % af det korrigerede budget.
Der er mindreforbrug på samtlige udvalgsområder, undtagen Plan- og Miljøudvalget, hvor overskridelsen hænger sammen med en række projekter hvortil der er opnået tilskud udefra – herunder ny busterminal i Frederikshavn. Men da indtægten ikke er modtaget i regnskabsår 2016, fremstår dette som et merforbrug.
Det er ikke usædvanligt, at der mellem to regnskabsår kan være store udsving på anlæg. Ofte er der tale om større projekter, som ikke nødvendigvis kan planlægges og gennemføres inden for ét regnskabsår. Der vil således ofte være rådighedsbeløb og bevillinger, som skubbes mellem årene.
I forbindelse med overførslerne fra 2015 til 2016 blev der således overført 41,5 mio. kr. på anlægsområdet, heraf var en væsentlig del knyttet op på låneadgang.
De samlede anlægsindtægter udgør i 2016 11,9 mio. kr. mod et korrigeret budget på 26,9 mio. kr.
Der er solgt grunde og bygninger for 9,1 mio. kr., og der er opnået øvrige anlægsindtægter på 2,8 mio. kr.
De 5 største anlægsprojekter
Vejprojekter (Teknisk Udvalg): 37,3 mio. kr.
Bæredygtigt børneområde (Økonomiudvalget): 12,9 mio. kr.
Klimasikring (Teknisk Udvalg): 8,1 mio. kr.
Vedligeholdelse af øvrige kommunale bygninger (Økonomiudvalget): 5,9 mio. kr.
Pulje til digitalisering og velfærdsteknologiske tiltag (Socialudvalget): 5,5 mio. kr.
Renter, afdrag og gæld
Der har været afholdt renteudgifter på 12,0 mio. kr. mod et korrigeret budget på 13,6 mio. kr. Der er betalt afdrag på 68,9 mio. kr. Kommunens låneoptagelse udgør 50,0 mio. kr. i 2016, hvilket er 30,4
mio. kr. lavere end korrigeret budget. Den lavere låneoptagelse hænger sammen med det lavere forbrug på anlæg, idet de låneberettigede udgifter ikke er afholdt, kan lånene ikke hjemtages.
Kommunens samlede gæld er dermed nedbragt med 18,9 mio. kr. Med udgangen af 2016 er kommunens samlede langfristede gæld på 1.250,6 mio. kr.
Afdrag/lån og gæld (i mio. kr.)
Gæld primo 2016: 1.269,5
Gæld ultimo 2016: 1.250,6
Nettoafvikling 18,9 mio. kr.
Finansiering
Kommunens finansiering af nettoudgifterne fra drift, anlæg, renter og lån sker gennem indtægter fra skatter, tilskud/ udligning fra skatter og tilskud/udligning.
De samlede skatteindtægter på 2.715,3 mio. kr. ligger 1,7 mio. kr. under korrigeret budget. Forskellen kan henføres til lavere indtægter fra grundskyld på grund af nedslag i ejendomsvurderinger. Indtægterne fra tilskud- og udligning udgør 1.174,1 mio. kr.
Opsparing
Det samlede resultat af året blev en opsparing til kassen på 5,4 mio. kr. mod et korrigeret budget, som udviste et forbrug på 20,5 mio. kr. I oprindeligt budget var indregnet en opsparing på 14,8 mio.
kr. Den realiserede opsparing er således lavere end den oprindelige budgetforudsætning.
Den primære årsag til den lavere opsparing er, at balanceforskydningerne (ændring i kortfristet gæld) har betydet et træk på kassen, som er 16,1 mio. kr. højere end forudsat i oprindeligt budget.
Overførsler til 2017 - drift
I forbindelse med regnskabsafslutningen kan udvalgene få overført evt. mer- eller mindreforbrug til efterfølgende år. Af hensyn til kommunens likviditet og overholdelse af servicerammen vil en del
af overførslerne dog blive hensat på en bankbog. I forbindelse med overførselssagen frigives der i alt 10,7 mio. kr. og der hensættes -1,7 mio. kr. som låste midler på bankbøger.
Beløb overført til 2017 (drift)
(- angiver merforbrug)
Økonomiudvalget: 6.352
Arbejdsmarkedsudvalget: 2.956
Socialudvalget: 5.281
Sundhedsudvalget: 506
Børne- og Ungdomsudvalget: -10.592
Kultur- og Fritidsudvalget: 7.363
Teknisk Udvalg: -901
Plan- og Miljøudvalget -2.487
Beløbet udgør i alt netto 9,0 mio. kr.
Beløb overført til 2017 (anlæg)
(- angiver merforbrug)
Økonomiudvalget: 40.715
Socialudvalget: 3.019
Sundhedsudvalget: 1.449
Børne- og Ungdomsudvalget: 2.458
Kultur- og Fritidsudvalget: 2.267
Teknisk Udvalg: 12.202
Plan- og Miljøudvalget: -4.490
Beløbet udgør i alt netto 57,4 mio. kr