Bilag 1 til delpolitik: Forebyggelse og håndtering af vold fra borgere, pårørende, elever og andre
Retningslinjer for anmeldelse til Offererstatningsloven og vurdering af politianmeldelse i forbindelse med voldshændelser på arbejdspladsen
Sideløbende med, at en hændelsen anmeldes som en arbejdsulykke, kan vold anmeldes til Erstatningsnævnet, som giver erstatning til ofre for forbrydelser i henhold til Offererstatningsloven. Det er en erstatning, man kan få ud over det, som man eventuelt har krav på i den almindelige arbejdsskadesag (se bilag 4).
Politianmeldelse skal ske i det konkrete tilfælde, hvor der er sket en straffelovsovertrædelse, og hvor det vurderes at være sagligt og relevant.
Vurdering af, om der skal fortages en anmeldelse bør ske hurtigst muligt og inden 72 timer efter hændelsen. Vurderingen nedfældes i et notat og journaliseres på medarbejderens personalemappe sammen med en beskrivelse af episoden. Skader og trusler opstået inden
for pleje-, behandlings- og undervisningssektoren, hvor der alene er tale om fx småtjatteri eller almindelig modstand i forbindelse med en fastholdelsessituation, vil normalt ikke udgøre en strafbar handling. Inden en eventuel anmeldelse til politiet kan der søges rådgivning hos Arbejdsmiljø & HR eller hos Politiet.
Tidsfrist på 72 timer
Erstatning via Offererstatningsloven er betinget af, at lov- overtrædelsen som udgangspunkt er anmeldt til politiet inden 72 timer.
Dispensation for politianmeldelse
Betingelsen om politianmeldelse kan fraviges, hvis forholdene taler for det. Fravigelsen kan ske i tilfælde, hvor konkrete, individuelle pædagogiske og/eller behandlingsmæssige hensyn i den pågældende sag taler mod en politianmeldelse inden for den angivne tidsfrist. Det kan være til fælde, hvor det ikke er hensigtsmæssigt i forhold til det fremtidige samarbejde med den pågældende bor- ger, f.eks. hvis der er tale om børn/unge, handicappede, ældre mv.
I disse tilfælde erstattes politianmeldelsen med et notat, hvor den ansvarlige leder gør rede for ovenstående. Notatet bør skrives hurtigst muligt efter hændelsen – inden 72 timer efter hændelsen og så vidt muligt sammen med den tilskadekomne medarbejder og eventuel bisidder efter skadelidtes ønske. Notat journaliseres på medarbejderens personalemappe sammen med en beskrivelse af episoden.
Leder skal opfordre skadelidte medarbejder til at medbringe bisidder efter eget ønske. Den lokale Arbejdsmiljøgruppe har på forhånd fastlagt kriterier, der kan ligge til grund for den vurdering lederen, skadelidte og eventuel bisidder skal foretage.
Hvis man ønsker at bruge muligheden for at få supplerende erstatning efter Offererstatningsloven, kan det efter sagens natur ikke ske anonymt. Erstatningsnævnet må vide, hvem der søger erstatning, og man kan også have behov for at få sagen yderligere belyst, f.eks. ved forklaringer, også fra den skadevoldende part.
Det er arbejdspladsen (lederen), der foretager politianmeldelsen. Hvis det på baggrund af den pædagogiske og/ eller behandlingsmæssige vurdering konkluderes, at der ikke er grundlag for en politianmeldelse, kan skadelidte dog stadig foretage politianmeldelse, hvis denne ønsker det.
Man har stadig sine rettigheder efter Arbejdsskadesikringsloven og Offererstatningsloven, uanset om volds- handlingen er en straffelovsovertrædelse.
Procedure efter voldsepisoder
- Følg arbejdsstedets retningslinjer for håndtering af vold og trusler, herunder tilbud om psykisk første- hjælp.
- Episoden registreres eller anmeldes som en arbejdsskade.
- Skadelidte og leder vurderer* i fællesskab, om der skal foretages politianmeldelse eller ej. I forbindelse med vurderingen af, om der skal foretages politianmeldelse, er kommunen bundet af de almindelige forvaltningsretlige principper om saglighed, proportionalitet og sagsoplysning, ligesom kommunen skal være opmærksom på reglerne i Persondataloven om videregivelse af personoplysninger. Det betyder, at overvejelserne i forhold til, om der skal ske politianmeldelse, skal foretages ud fra saglige, objektive hensyn i modsætning til en vurdering baseret på personlige holdninger og følelser, ligesom der i vurderingen skal indgå pædagogiske og/eller behandlingsmæssige overvejelser.
* Leder skal opfordre skadelidte medarbejder til at medbringe bisidder efter eget ønske. Den lokale Arbejdsmiljøgruppe har på forhånd fastlagt kriterier, der kan ligge til grund for den vurdering lederen, skadelidte og eventuel bisidder skal foretage. - Hvis vurderingen munder ud i, at det vil være uhensigtsmæssigt at foretage politianmeldelse, beskriver lederen dette i vurderingsskemaet udarbejdet til formålet ”Vurdering af voldshændelser – vurderingsskema” (se bilag 2). Denne vurdering skal foretages inden 72 timer efter voldshændelsen.
- Vurderingen sendes til Center for Økonomi & Personale til arkivering på medarbejderens personalemappe.
- Skadelidte skal tildeles en kopi af vurderingen.
- AMR orienteres om resultatet af vurderingen.
- Efterfølgende foretager arbejdsmiljøgruppen analyse af hændelsen med henblik på at undgå lignende situationer fremover.
I bilag 3 er der beskrevet eksempler på pædagogiske og/ eller behandlingsmæssige grunde til at undlade politianmeldelse.
Eksemplerne kan være med til at tydeliggøre, hvilke konkrete overvejelser man kan/bør foretage. Der kan dog stadig være andre årsager til at undlade politianmeldelse. Årsagerne skal kunne begrundes i den konkrete situation, f.eks. hvis skadelidte på grund af den begåede voldshændelse har været i en tilstand, der kan minde om chok, besvimelse eller koma, eller hvis det grundet hospitalsindlæggelse ikke har været muligt, herunder telefonisk, at anmelde forholdet rettidigt til Politiet.