Kontakt
Visitationsenheden
Telefontid
Hverdage kl. 8.00 - 09.30
Du kan få hjælp til personlig pleje og praktisk hjælp i hjemmet
Når du modtager hjælp, skal hjælpen ses som hjælp til selvhjælp, og skal gøre dig i stand til så vidt muligt at klare dig selv. Vi tilrettelægger hjælpen sammen med dig, og det skal hjælpe dig til at blive boende i eget hjem.
Hvis du har problemer med personlig pleje eller praktisk hjælp, kan du få tilbudt et rehabiliteringsforløb, der kan afklare, om du kan blive trænet op til helt eller delvist at blive selvhjulpen.
Du skal rette henvendelse til Visitationsenheden.
Hvis du på grund af fysiske, psykiske eller sociale vanskeligheder ikke selv kan klare hele eller dele af rengøringen, indkøb og/eller tøjvasken i dit hjem, kan du få hjælp til det.
Som hovedregel kan du få hjælp til rengøring af stue, soveværelse, entre, badeværelse og køkken.
Som udgangspunkt er rengøringen hver 3. uge. Rengøringen afhænger af behovet, men kan være:
Indkøb kan for eksempel omfatte hjælp til at:
Hvis du selv er i stand til at bestille varer, enten via telefon eller elektronisk kan du som udgangspunkt ikke få hjælp til indkøb.
Tøjvask kan for eksempel omfatte hjælp til at:
Det er visitatoren, der ud fra en konkret individuel vurdering af dit behov, træffer afgørelse om tildeling af hjælp.
Du kan få hjælp til personlig pleje alt efter dine konkrete behov. Hjælpen gives dag, aften eller nat afhængigt af dine behov. De forskellige ydelser inden for personlig hjælp og pleje kan eksempelvis være:
Personlig pleje, som kan bestå i hjælp til:
Hjælp til mad, som kan bestå i at:
Du kan få leveret mad, hvis du ikke kan eller har vanskeligt ved selv at lave det varme hovedmåltid, og der heller ikke er andre i husstanden, der kan gøre det.
”Klippekortet” er tildelt med en halv times hjælp om ugen, men også med en mulighed for at opspare op til 3 timer over en 6 ugers periode.
Klippekortet må ikke bruges til opgaver, der er omfattet af kvalitetsstandarderne for personlig pleje og praktisk hjælp.
Hjælpen er gratis. Dog er der en egenbetaling for:
Hvis du er bevilget hjælp, har du pligt til at give os besked, hvis dine forhold ændrer sig. Du skal kontakte visitationen, som vil tilpasse hjælpen efter dit behov.
Der forefindes dog en mulighed for at benytte fleksibel hjemmehjælp til enkelte af de ovenstående ydelser.
Gældende for Frederikshavn Kommune 2023
”Kommunalbestyrelsen skal udarbejde og offentliggøre en tilsynspolitik for tilbud efter § 83, som er omfattet af reglerne om frit valg af leverandør efter § 91.
Stk. 2.Tilsynspolitikken skal indeholde kommunens procedurer for udførelse af tilsyn med disse tilbud og for opfølgning på tilsynet.
Stk. 3.Kommunalbestyrelsen skal i tilslutning til beslutninger om serviceniveauet for tilbud efter § 83 og om udarbejdelse af kvalitetsstandarder efter § 139 mindst én gang årligt følge op på tilsynspolitikken, herunder foretage de nødvendige justeringer”
Tilsynsopgaven er forankret i Center for Social- og Sundhedsområdet, som godkender og indgår kontrakter med leverandørerne, og har et tæt og formaliseret samarbejde med leverandørerne, der leverer personlig pleje, praktisk hjælp og madservice.
I nogle tilfælde indhentes ekstern konsulent bistand til gennemførelse den årlige kvalitetsundersøgelse.
Formålet med tilsynet er at sikre, at de leverede ydelser – personlig pleje, praktisk hjælp og madservice – er i overensstemmelse med de ydelser, som borgeren er visiteret til, og dermed har krav på, samt at den leverede hjælp er svarende til kvalitetsstandarden for hjælp i hjemmet.
Formålet med tilsyn er desuden at følge op på, hvordan den enkelte leverandør efterlever kontrakterne/leverandørkravene.
Formålet med opfølgning er at sikre, at hjælpen svarer til borgerens aktuelle behov.
Tilsynspolitikken revideres én gang årligt.