Gå til hovedindhold

Tilbud om special­undervisning

Frederikshavn Kommune arbejder for en inkluderende folkeskole med prioritering af fællesskaber og mangfoldighed. Med andre ord, så skal der være plads og rum til alle med særlige behov.

Indhold

    Inklusion og specialundervisning

    Frederikshavn Kommune arbejder for en inkluderende folkeskole med prioritering af fællesskaber og mangfoldighed.  

    Med inklusion mener vi, at eleven oplever samhørighed med almenmiljøet (fysisk inklusion), lærer noget (faglig inklusion)og trives socialt og psykisk (social inklusion). 
     
    Frederikshavn Kommune sætter fokus på:

      • Fælles mål og værdier for inklusion
      • Ledelsens særlige ansvar for inklusion
      • Klasseledelse, klassemiljø og læringsmiljø
      • Inkluderende miljøer i skole og SFO
      • Fokus på de enkelte inkluderede elever (fagligt, personligt og socialt)
      • Nyeste viden og forskning omkring inklusion
      • Styrke samarbejdet mellem fagpersoner og almenpersonalet

    Specialundervisning

    Ved specialundervisning forstås, at en elev modtager mindst 12 speciallektioner ugentlig. Specialundervisning kan foregå inkluderende på almenskolen eller i specialklasse. 

    Frederikshavn Kommunes specialklasser:

    • Specialklasser for elever med generelle indlæringsvanskeligheder er placeret på skolerne: Sæbygård, Nordstjernen og Skagen. 
      Elever kan gå i disse klasser i op til tre år på klassetrinene 4. – 9. klasse.
    • Specialklasser for elever med svære generelle indlæringsvanskeligheder er placeret på skolerne: Frydenstrand og Skagen. 
      Eleverne kan gå i disse klasser gennem hele skoleforløbet 0.-10. klasse.
    • Specialklasser for elever med svære ADHD lignende problematikker (strukturklasser) er placeret på Frydenstrandskolen. 
      Eleverne kan gå i disse klasser gennem hele skoleforløbet 0.-10. klasse.
    • Specialklasser for elever med autismespektrumforstyrrelser (kontaktklasser) er placeret på Nordstjerneskolen. 
      Eleverne kan gå i disse klasser gennem hele skoleforløbet 0.-10. klasse.
    • Specialklasser for elever med AKT (Adfærd, Kontakt og Trivsel) vanskeligheder er placeret på skolerne: Sæbygård, Heldagsskolen og Skagen.
      Elever kan gå i disse klasser i op til tre år på klassetrinene 1. – 9. klasse.

    Hvis du vil vide mere om kommunens tilbud af specialklasser, skal du kontakte skolen.

    Er dit barn ordblind?

    Mellem 5-7 % af alle børn og voksne i Danmark er ordblinde. Ordblindhed er en varig funktionsnedsættelse, som medfører, at det er svært at lære at koble bogstav og lyd. Derfor har disse børn og voksne sværere ved at lære at læse og stave end andre mennesker. Det er krævende, men det er slet ikke umuligt for ordblinde at tilegne sig og udvikle læse- og skrivekompetencer.

    I Frederikshavn Kommune vil vi understøtte vores ordblinde elever, så de kan deltage i undervisningen i folkeskolen på lige fod og få samme uddannelsesmuligheder som øvrige elever.

    I filmen kan du se, hvad vi gør ved mistanke om ordblindhed, og hvordan vi understøtter dit barn i undervisningen, hvis barnet er ordblind.

    Hils på Lasse fra Sæbygaardskolen i Sæby. Lasse er ordblind

    Lasse fortæller om, hvordan han arbejder i skolen og bruger de digitale programmer til sine læse/skrivevanskeligheder.