Gå til hovedindhold

Værd at vide om digital post

Alle borgere i Danmark over 15 år modtager digital post fra offentlige myndigheder som SKAT, sygehuset, politiet og kommunen

Indhold

    Du kan læse din digitale post enten på borger.dk, Digital Post eller i e-boks ved at logge på med MitID, og du har pligt til at holde øje med breve i din postkasse. 

    Det er i din digitale postkasse, at du bliver indkaldt til behandling på sygehus, får besked om plads til dit barn i en daginstitution, finder dine personlige skattesager og bliver indkaldt til session eller til syn af din bil.

    Når du fylder 15 år, bliver der automatisk oprettet en digital postkasse til dig, og cirka tre uger inden modtager du et brev, som fortæller dig om digital post, og om hvad du skal holde øje med.

    Har du ikke en computer, eller er du på anden måde forhindret i at bruge internettet, kan du blive fritaget ved at henvende dig i Borgerservice. Bestil en tid via Den Digitale Hotline på tlf. 7020 0000. Du kan også få hjælp, hvis en pårørende skal have læseadgang til din postkasse.

    Digital fuldmagt

    Med Digital Fuldmagt kan du give fuldmagt til, at en pårørende kan handle på dine vegne i en række selvbetjeninger. Du kan give fuldmagt til fx at se din sundhedsjournal og laboratoriesvar på sundhed.dk eller til at melde flytning på borger.dk

    Selvbetjening