Gå til hovedindhold

Huslejenævn

Træffer afgørelse i sager, hvor lejere og udlejere i private udlejningsejendomme er uenige. Private udlejningsejendomme omfatter også udlejede andelsboliger, ejerlejligheder, enkeltværelser samt blandede beboelses- og erhvervslejemål

Indhold

    Ønsker du, at nævnet skal behandle din sag?

    Inden du beder Huslejenævnet om at behandle din sag, skal du selv forsøge at løse konflikten ved at tage kontakt til:

      • din lejer (hvis du er udlejer) eller
      • din udlejer (hvis du er lejer)

    Hvis du har brug for hjælp eller rådgivning i forbindelse med din konflikt, har du mulighed for at kontakte diverse lejer- og udlejerorganisationer.

    Lykkes det ikke at blive enige, så kan du/din repræsentant søge Huslejenævnet om at behandle din sag.

    Du/din repræsentant kontakter nævnet ved at bruge selvbetjeningsløsningen.

    Hvis du er:

      • lejer eller repræsentant for lejer skal du benytte selvbetjeningsløsningen 
        "Klag til Huslejenævnet som lejer".

      • udlejer eller repræsentant for udlejer, skal du benytte selvbetjeningsløsningen 
        "Klag til Huslejenævnet som udlejer".

    Det er vigtigt, du/din repræsentant:

      • beskriver sagen præcist og fortæller, hvad du ønsker nævnet skal tage stilling til.
      • vedhæfter kopi af alle relevante papirer til sagen - Kopi af lejekontrakten skal altid vedhæftes

    Medlemmer

    Nævnets medlemmer udpeges for en fireårig periode, som følger Byrådets valgperiode.
    Medlemmerne for perioden 2022-2025, er:

    Formand: Ole Nyboe Kirkegaard
    Suppleant: Ib Kasper Munk

    Formanden og en suppleant for formanden beskikkes af Social-, Bolig- og Ældreministeriet efter indstilling fra Byrådet

    Udlejerrepræsentant: Jacob Knudsen
    Suppleant: Jens Erik Huulgaard

    Lejerrepræsentant: Jeanette Hyttel Nielsen
    Suppleant: Rasmus Heby

    Lejer- og udlejerrepræsentanterne samt suppleanterne udpeges af administrationen. Udpegningen sker efter indstilling fra større lejerforeninger og udlejerforeninger i kommunen. 
    Medlemmerne er kendt med huslejeforhold.

    Socialt sagkyndig: Lisa Lindgren Svenstrup
    Suppleant: Sara Käte Larsen

    Den socialt sagkyndige tiltræder ved behandling af sager om overtrædelse af ejendommens husorden.

    Nævnet har ikke mulighed for, at behandle alle typer konflikter mellem lejere og udlejere.

    Huslejenævnet kan behandle sager om bl.a.:

      • Huslejens størrelse, herunder forudbetalt leje og depositum ved lejeaftalens indgåelse
      • Lejeforhøjelser
      • Tilbagebetaling af depositum efter lejerens fraflytning
      • Varmeregnskaber og vandregnskaber
      • Udlejers pligt til at renholde og vedligeholde lejligheden/ejendommen
      • Lejers pligt til at vedligeholde det lejede
      • Overtrædelse af husorden (kan kun indbringes af udlejer)

    Huslejenævnet kan ikke behandle sager om bl.a.:

      • spørgsmål om opsigelse og ophævelse af lejemål. Dog kan nævnet behandle visse tvister om opsigelse af værelseslejemål
      • lejerens brugsret i forbindelse med fremleje, bytte og retten til fortsættelse af lejemålet.
      • Forholdsmæssigt afslag i lejen som følge af mangler ved det lejede.

    Pris for 2024

    Det koster 357 kr. at få behandlet en sag i Huslejenævnet.

    Hvis lejer får fuldt ud medhold i sin klage, skal udlejer jf. lov om boligforhold § 82, stk.2., betale 6.827 kr.
    Beløbet tilfalder Frederikshavn Kommune, som et bidrag til omkostningerne ved at have et Huslejenævn. 

    Beløbene reguleres 1. januar hvert år, og kan ikke tilbagebetales.

    Huslejenævnet modtager 20-30 sager om året. 
    Der er stor forskel på, hvor hurtigt en sag kan afgøres. Det afhænger af sagens omfang og karakter.

    Ofte tager det 2-3 måneder at få behandlet en sag.

      • Når Huslejenævnet modtager din sag, får modparten en kopi af din klage. 
        Modparten får mulighed for at kommentere på sagen.

      • Alle parter i sagen får mulighed for at udtale sig om de oplysninger, som har betydning for nævnets afgørelse.

      • Hvis en part ikke giver oplysninger i sagen, kan nævnet træffe afgørelse ud fra den anden parts påstand. Nævnet er dog ikke forpligtet hertil.

      • Huslejenævnet har ret til at indhente oplysninger hos sagens parter og alle offentlige myndigheder mfl
        Hvis nævnet ønsker at foretage besigtigelse af ejendommen eller din lejlighed, indkalder nævnet til besigtigelsen.

      • De sager, som Huslejenævnet ikke har kompetence til at behandle (falder udenfor nævnets område), skal i stedet indbringes for Boligretten.

    Hvis du vil klage over Huslejenævnets afgørelse

    Ønsker du at klage over nævnets afgørelse, kan sagen indbringes for Boligretten.

    Du skal ikke kontakte huslejenævnet, men søge hjælp hos en advokat, lejerorganisationer, udlejerorganisationer eller Retshjælpen

    Normtal og beregning af hensættelser udvendig vedligeholdelse i 2024 jf. lejeloven. Gældende for Frederikshavn Kommune ved beregning af omkostningsbestemt husleje.

      • Vicevært udokumenteret: 2.750 kr. pr. lejemål.
      • Administration udokumenteret: 3.650 kr. pr. lejemål.
      • Hvis dokumentation for større udgifter, anvendes de beløb normalt inkl. moms.


    Normtal henlæggelse til fornyelse tekniske installationer – ved beregning af tillægsafkast iflg. lejelovens § 25, stk. 7.

      1. Fjernvarme 555 kr. x ejendommens beboelsesareal x 4%.
        Ved eget centralvarmeanlæg 655 kr.
      2. Elvarme 1.200 kr. pr. elovn x 8%.
        Elvandvarmer 4.000 kr. x 10%.
      3. Elkomfur 4.500 kr. pr. lejlighed x 8%.


    Det beregnede beløb satsreguleres for perioden 1995 – 2023 med 59,2 %.


    Fradrag for sparet vedligeholdelse i forbindelse med beregning af forbedringstillæg:
    vinduesudgiften - 25%, evt. andet efter konkret vurdering.

    Forbedringstillæg beregnes derefter normalt som 9% af forbedringsudgiften.

    Beregning lejelovens § 119, stk. 1 hensættelser udvendig vedligeholdelse ved ”småhusejendomme”
    (6 eller færre beboelseslejemål):

      • Grundbeløb lejemål taget i brug i 1964 el. senere: 37 kr. pr. m2
      • Grundbeløb lejemål taget i brug før 1964: 44 kr. pr. m2.
      • Grundbeløbet forhøjes med et m2-beløb beregnet af 1/3 af beløbet til fornyelse af tekniske installationer jf. ovenfor.

    Hvis ikke § 120, stk. 1 hensættelse, jf. nedenfor, forhøjes grundbeløbet med et m2- beløb beregnet af 2/3 af beløbet til fornyelse tekniske installationer.
    Det beregnede beløb satsreguleres med 59,20 % jf. ovenfor.


    Beregning lejelovens § 120, stk. 1 hensættelser udvendig vedligeholdelse ved ”småhusejendomme” – gælder kun ved ejendomme med mere end 2 boliglejemål, som er taget i brug før 1970:

      • Grundbeløb 39,50 kr. pr. m2.
      • Grundbeløbet forhøjes med et m2-beløb beregnet af 1/3 af beløbet til fornyelse af tekniske
        installationer.
      • Det beregnede beløb satsreguleres med 59,2 % jf. ovenfor.

    Regneeksempel § 119-hensættelsen

    Ejendommen taget i brug i 1962. Der er 4 beboelseslejligheder, og det samlede boligareal er på 200 m2.

    Henlæggelse fornyelse tekniske installationer:
    Fjernvarme 555 kr. x 200 m2 x 4% = 4.440 kr.
    Komfur 4500 kr. x 4 lejligheder x 8% = 1.440 kr.
    I alt 5.880 kr.

    § 119-beløbet beregnes derefter således:

    Grundbeløb: 44,00 kr. pr. m2.
    1/3 af beløb forn. tekniske. installationer: 1/3 af 5.880 kr. = 1.960 kr.
    Tillæg til grundbeløb: 1.960 kr.: 200 m2 9,80 kr. pr. m2.
    I alt 53,80 kr. pr. m2

    Efter satsregulering: 53,80 kr. + 59,2 % = 85,65 kr. pr. m2
    (nedrundes til 86 kr. pr. m2).

    Derefter beregnes på samme måde ved denne ejendom § 120, stk. 1 hensættelse.

    Selvbetjening

    Kontakt

    Center for Teknik og Miljø

    Sekretær for Husleje- og Beboerklagenævnet

    Telefon: 98 45 61 09