Gå til hovedindhold

Grundvandsråd

Varetager udarbejdelse af indsatsplaner for at sikre grundvandet og er samtidig et forum for de interessenter, som kan blive berørt af indsatsplanerne

Indhold

    Grundvandsrådet kan hjælpe kommunalbestyrelsen ved udarbejdelse af indsatsplaner. Rådet er samtidig et forum for de interessenter som kan blive berørt af indsatsplanerne.

    Frederikshavn Kommunes Grundvandsråd skal, jf. aftale om forpligtigende samarbejde mellem Læsø og Frederikshavn Kommuner, bistå når der udarbejdes indsatsplan for Læsø Kommune.

    Du kan læse mere om Grundvandsrådets opgaver i rådets forretningsorden. 

    Medlemmer af Grundvandrådet

    Formand

      • Peter Sørensen, Plan- og Miljøudvalget i Frederikshavn Kommune

    Medlemmer

      • June Menne, Plan- og Miljøudvalget i Frederikshavn Kommune
      • Catrina Bjerregaard Kristensen, Center for Teknik og Miljø
      • Viggo Højen, Ålbæk Vandværk - Vandrådet (Private almene vandværker)
      • Ib Møller Nielsen, Try Vandværk - Vandrådet (Private almene vandværker)
      • Rasmus Pedersen, Frederikshavn Vand A/S
      • Anna Maria Nielsen, Naturstyrelsen, Aalborg
      • Peter Grøn, Danmarks Naturfredningsforening
      • Bjarke Huus Naturstyrelsen, Vendsyssel
      • Vakant, LandboNord
      • Vakant, Frederikshavn Erhvervsråd
      • Vakant, Styrelsen for Patientsikkerhed, Embedslægeinstitutionen Nord
      • Vakant, Dansk Skov Forening

    Sekretær

      • Lone Overby, Center for Teknik og Miljø 

    Gældende forretningsorden er vedtaget i 2009 inklusiv tillæg vedtaget i 2014.

    Frederikshavn Kommunes Grundvandsråd er nedsat som koordinationsforum på vandforsyningsområdet i henhold til § 12 i lov om vandforsyning (Lov nr. 299 af 8. juni 1978 jf. lovbek. nr. 71 af 17. januar 2007). Grundvandsrådets opgave er at bistå kommunalbestyrelsen ved udarbejdelsen af indsatsplaner. Grundvandsrådet skal i henhold til ovennævnte paragraf bestå af repræsentanter for vandforsyningerne i kommunen, andre berørte myndigheder, jordbruget, industrien og eventuelle andre relevante parter i kommunen.

    I henhold til delaftale på miljøområdet i aftalen om forpligtende samarbejde mellem Læsø og Frederikshavn Kommuner, skal Frederikshavn Kommunes Grundvandsråd ligeledes bistå Læsø Kommunalbestyrelse ved udarbejdelsen af indsatsplaner på Læsø.

    Grundvandsrådets medlemmer udpeges som tekniske repræsentanter som følger:

      • 2 medlemmer udpeges af Frederikshavn Kommunens Plan – og Miljøudvalg, hvoraf den ene er formand
      • 2 medlemmer udpeges af Miljømyndighed Frederikshavn Kommune, hvoraf den ene fungerer som sekretær
      • 2 medlemmer udpeges af de private vandværker i Frederikshavn Kommune
      • 1 medlem udpeges af Frederikshavn Forsyning
      • 1 medlem udpeges af LandboNord
      • 1 medlem udpeges af Embedslægeinstitutionen i Nordjylland (Sundhedsstyrelsen)
      • 1 medlem udpeges af By- og Landskabsstyrelsen (herefter benævnt ”Statens Miljøcenter”)
      • 1 medlem udpeges af Frederikshavn Erhvervsråd
      • 1 medlem udpeges af Danmarks Naturfredningsforening
      • 1 medlem udpeges af Skov- og Naturstyrelsen
      • 1 medlem udpeges af Dansk Skovforening (private skove)

    Grundvandsrådets opgave, i henhold til vandforsyningsloven, er at bistå ved udarbejdelsen af indsatsplaner. Grundvandsrådets opgave er således at bidrage med teknisk viden.

    Grundvandsrådet skal inden 8 uger efter modtagelse af udkast til resultatet af den detaljerede hydrogeologiske kortlægning fra Statens Miljøcenter afholde møde herom. På dette møde skal Grundvandsrådet drøfte forslag til indsatsplan.

    Efter Frederikshavn eller Læsø Kommune har udarbejdet forslag til Indsatsplan, skal Grundvandsrådet høres i forbindelse med at forslaget er offentliggjort.

    Frederikshavn Kommune skal inden endelig vedtagelse af indsatsplan forelægge det reviderede forslag for Grundvandsrådet til orientering.

    For ændring eller ophævelse gælder tilsvarende procedure.

    Miljømyndighed, fungerer som sekretariat for Grundvandsrådet.

    Grundvandsrådet holder møder efter behov. Formanden indkalder til møderne.

    Dagsorden

    Dagsorden for møderne i Grundvandsrådet udsendes senest 14 dage før mødets afholdelse. Forslag eller planer, der ønskes behandlet på et møde, skal fremsendes til Sekretariatet senest 3 uger før det møde, hvor forslaget ønskes behandlet.

    Dagsorden skal mindst indeholde følgende punkter:

      • Indledning
      • Godkendelse af referat fra forrige møde
      • Orientering/Meddelelser
      • Diskussion af igangværende projekter inden for indsatsplanlægningen og vandforsyningsområdet
      • Behandling af indkomne forslag,
      • Forslag til emner til dagsorden for næste møde
      • Eventuelt

    Grundvandsrådet fastsætter på sidste møde i et kalenderår, hvornår møderne i det kommende kalenderår skal afholdes.

    Offentlighed

    Møderne i Grundvandsrådet er ikke offentligt tilgængelige.

    Udtalelser

    Formanden udtaler sig på Grundvandsrådets vegne, men Grundvandsrådets medlemmer kan frit referere egne synspunkter og egne udtalelser fra møderne.

    Kontakt

    Center for Teknik og Miljø

    Natur og vand

    Telefon: 98 45 63 86