Gå til hovedindhold

Beboer­klage­nævn

Beboerklagenævnet træffer afgørelse i sager, hvor lejer og udlejer i almene boliger eller boligforeninger er uenige

Indhold

    For at Beboerklagenævnet kan behandle din sag, skal boligen, du lejer eller udlejer, helt eller delvist bruges til beboelse.

    Ønsker du, at nævnet skal behandle din sag?

    Inden du beder Beboerklagenævnet om at behandle din sag, skal du selv forsøge at løse konflikten ved at tage kontakt til:

    • din lejer (hvis du er udlejer) eller
    • din udlejer (hvis du er lejer)

    Hvis du har brug for hjælp eller rådgivning i forbindelse med din konflikt, har du mulighed for at kontakte diverse lejer- og udlejerorganisationer.

    Lykkes det ikke at blive enige, så kan du/din repræsentant søge Beboerklagenævnet om at behandle din sag.

    Du/din repræsentant kontakter nævnet ved at bruge selvbetjeningsløsningen

    Hvis du er:

    • lejer eller repræsentant for lejer, skal du benytte selvbetjeningsløsningen 
      "Klag til Beboerklagenævnet som lejer".
    • udlejer eller repræsentant for udlejer, skal du benytte selvbetjeningsløsningen 
      "Klag til Beboerklagenævnet som udlejer".

    Det er vigtigt du/din repræsentant:

    • beskriver sagen præcist, og fortæller, hvad du ønsker nævnet skal tage stilling til.
    • vedhæfter kopi af alle relevante papirer til sagen - Kopi af lejekontrakten skal altid vedhæftes

    Medlemmer

    Nævnets medlemmer udpeges for en fireårig periode, som følger byrådet valgperiode.
    Medlemmerne for perioden 2022-2025, er:

    Formand: Ole Nyboe Kirkegaard
    Suppleant: Ib Kasper Munk

    Formanden og en suppleant for formanden beskikkes af Social-, Bolig- og Ældreministeriet efter indstilling fra Byrådet.

    Udlejerrepræsentant: Helle Nørlem Schiøtt Jensen
    Suppleant: Pernille Bastian

    Lejerrepræsentant: Jeanette Hyttel Nielsen
    Suppleant: Camille Løgsted Hedemann

    Lejer- og udlejerrepræsentanter samt suppleanterne udpeges af administrationen i Frederikshavn Kommune. Udpegningen sker efter indstilling fra større lejerforeninger og de større almene boligorganisationer, der har afdelinger i kommunen.

    Medlemmerne er sagkyndige i almene boligforhold.

    Socialt sagkyndig: Lisa Lindgren Svenstrup
    Suppleant: Sara Käte Larsen

    Den socialt sagkyndige tiltræder ved behandling af sager om overtrædelse af ejendommens husorden.

    Nævnet har ikke mulighed for, at behandle alle typer konflikter mellem lejere og udlejere

    Beboerklagenævnet behandler sager om bl.a.:

    • Vedligeholdelse og istandsættelse ved fraflytning samt tilbagebetaling af depositum
    • Boligens stand ved indflytning og i lejeperioden
    • Overholdelse af formelle regler for varsling af lejeforhøjelse
    • Retten til at foretage installationer og forbedringer i lejemålet
    • Vand- og varmeregnskaber
    • Betaling for fællesantenne og adgang til teletjeneste
    • Retten til fremleje, fortsættelse eller bytte af lejemål
    • Anvisning af almene familieboliger
    • Overtrædelse af husorden (kan kun indbringes af udlejer)

    Beboerklagenævnet kan ikke behandle bl.a.:

    • Sager om erhvervslejemål
    • Tvister mellem lejer og udlejer i private udlejningsejendomme
    • Spørgsmål om opsigelse eller ophævelse af et lejemål
    • Spørgsmål om lejens størrelse
    • Forholdsmæssigt afslag i lejen som følge af mangler ved det lejede.
    • Sager om mistet anciennitet.

    Pris for 2024

    Det koster 167 kr. at få behandlet en sag i Beboerklagenævnet. 
    Beløbet reguleres 1. januar hvert år.

    Sagsbehandlingstid

    Beboerklagenævnet modtager 3-10 sager om året.
    Der er stor forskel på hvor hurtigt en sag kan afgøres. Det afhænger af sagens omfang og karakter.

    Ofte tager det 1-2 måneder at få behandlet en sag.

    • Når Beboerklagenævnet modtager din sag, får modparten en kopi af din klage.
    • Modparten får mulighed for at kommentere på sagen.
    • Alle parter i sagen får mulighed for at udtale sig om de oplysninger, som har betydning for nævnets afgørelse.
    • Hvis en part ikke giver oplysninger i sagen, kan nævnet træffe afgørelse ud fra den anden parts påstand. Nævnet er dog ikke forpligtet hertil.
    • Beboerklagenævnet har ret til at indhente oplysninger hos sagens parter og alle offentlige myndigheder mfl.
    • Hvis nævnet ønsker at foretage besigtigelse af ejendommen eller din lejlighed, indkalder nævnet til besigtigelsen.
    • De sager, som Beboerklagenævnet ikke har kompetence til at behandle (falder udenfor nævnets område), skal i stedet indbringes for Boligretten.

    Hvis du vil klage over Beboerklagenævnets afgørelse?

    Ønsker du at klage over nævnets afgørelse, kan sagen indbringes for Boligretten.

    Du skal ikke kontakte nævnet, men søge hjælp hos en advokat, lejerorganisationer, udlejerorganisationer eller Retshjælpen.

    Selvbetjening

    Kontakt

    Center for Teknik og Miljø

    Sekretær for Husleje- og Beboerklagenævnet

    Telefon: 98 45 61 09