Gå til hovedindhold

Ældrerådets forretningsorden

I forretningsordenen fremgår, hvor ofte og hvordan ældrerådsmøderne afvikles

Indhold

    1. Ældrerådet holder ordinært møde 1 gang månedligt. Er der behov, kan der holdes ekstraordinære møder eller temamøder, og ordinære møder kan aflyses.

    2. Ældrerådets møder er ikke åbne for offentligheden. Dagsorden og referat er tilgængelige på kommunens hjemmeside

    3. Møderne ledes af formanden. I tilfælde af dennes fravær af næstformanden.

    4. Ældrerådet er beslutningsdygtigt når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede.

    5. Hvis et medlem er forhindret i at deltage i et møde, meddeles det til formanden og sekretæren inden mødet.

    6. Formand, næstformand og sekretær udarbejder dagsorden for møderne.

    7. Medlemmer af Ældrerådet og forvaltningen kan få sager optaget på dagsordenen ved henvendelse til formanden senest 10 dage før mødet. Hastesager kan tilføjes ved mødets indledning, hvis alle tilstedeværende medlemmer accepterer det.

    8. Dagsorden og referat sendes til medlemmerne samt pressen og indsættes på kommunens hjemmeside. Ældrerådet udarbejder hvert år en skriftlig beretning om Ældrerådets arbejde, som sendes til relevante interessenter.

    9. Formanden og næstformanden, kan i hastesager disponere på Ældrerådets vegne, og sagen sættes på dagsordenen for næste møde. Hvis formand eller næstformand ikke træffes inddrages et andet medlem.

    10. Ældrerådets medlemmer kan udtale sig om arbejdet i Ældrerådet med loyalitet over for de beslutninger, som er truffet i Ældrerådet. Formanden, eller et af Ældrerådet udpeget medlem, kan udtale sig offentligt på Ældrerådets vegne.

    11. Ældrerådet kan nedsætte arbejdsgrupper, som efter Ældrerådets anvisning kan arbejde med afgrænsede opgaver. Efter aftale med Ældrerådet kan specialister tilknyttes disse opgaver. Medlemmer fra Ældrerådet kan deltage i arbejdsgrupper nedsat af forvaltning eller lignende.

    12. Ældrerådet kan holde offentlige møder. Beslutningen træffes af Ældrerådet.

    13. Udgifterne ved Ældrerådets arbejde afholdes af Frederikshavn Kommune på baggrund af et årligt budget.

    14. Hvis et medlem af Ældrerådet i en periode på 3 måneder eller mere er forhindret i at deltage i Ældrerådets arbejde, kan en stedfortræder indkaldes.

    Forretningsordenen er gældende fra 1. februar 2023.

    Kontakt

    Ditte-Marie Runge

    Sekretær for Ældrerådet

    Telefon: 98 45 78 19

    E-mail: dmbo@frederikshavn.dk