Gå til hovedindhold

Budget 2020

Et bredt flertal står bag Frederikshavn Kommunes budget

Illustration af Frederikshavns kommende gågade efter revoveringen

Indhold

    3 økonomiske målsætninger

    1. Overskud på ordinær drift min. 150 mio. kr.
    2. Skattefinansieret anlæg på 80 mio. kr.
    3. Gennemsnitlig likviditet på min. 80 mio. kr.

    Alle tre målsætninger vurderes at være opfyldt i budgettet for 2020.

    Kære borger i Frederikshavn kommune

    Budgettet for 2020 blev vedtaget af et bredt flertal i byrådet den 4. november. Vi lykkedes med at nå målet:
    Et budget i balance, hvor vi lever, som vi har råd til.

    Børnene og de unge skal have de bedst mulige betingelser for en tryg hverdag og en god skolegang. Vi friholder
    børne- og ungdomsområdet for at spare i 1 procent i 2020, og Børne- og Ungdomsudvalget får i 2020 tilført
    flere penge, så familieområdet har de ressourcer, der skal sikre nogle af vores mest udsatte børn og unge en
    mere tryg opvækst.

    Vi stopper med rullende skolestart og har afsat flere penge til indsatser for børn og unge. Vi har afsat midler
    til understøttende undervisning, 10. kl. inklusion og Læringslokomotiv i Ungdomsskolen.

    Erhvervslivet er i fremgang, og virksomhederne har stadig brug for flere hænder. Flere borgere er gået fra
    kontanthjælp til job eller uddannelse. Men vi skal have flere med, og derfor investerer vi i en ny indsats: ”Plads
    til flere”.

    Vi tilbagefører 5 mio. kr. af de 10,7 mio. kr., som udgør Socialudvalgets 1%-besparelse. Desuden har Socialudvalget
    fået tilført 14,8 mio. kr., som oprindeligt var de såkaldte ”Værdighedsmidler”. De penge, har vi nu fået fra staten uden bindinger på, hvad de skal bruges til. Altså penge, som vi kunne bruge andre steder eller lægge i kommunekassen.

    I vores kommune holder vi hånden under de borgere, der har det svært, og vi investerer derfor i indsatser for psykisk sårbare borgere og sårbare unge. Vi tilfører desuden Fontænehuset midler svarende til en stilling fra 2021 og årene frem.

    Vi investerer for at passe på det, vi har, og for at udvikle faciliteter til glæde for kommunes borgere og mange gæster. I 2020 har vi afsat penge til nye velfærdsfaciliteter på lystbådehavnene Sæby, Skagen og Ålbæk, og der bliver gennemført en cykelstianalyse for at kunne understøtte
    cyklismen i forhold til både fritid og turisme.

    Distriktsudvalget får tilført ekstra 130.000 om året for at støtte initiativer, der bidrager til det gode liv i landsbyerne. Desuden investerer vi i oprensning af åer og vandløb som led i vores klimatilpasning, og vi har afsat midler til renovering af kommunens vejnet.

    Vi er ikke rige i Frederikshavn Kommune. Vi lever, som vi har råd til, og der er balance imellem indtægter og udgifter. Vi er 27 ud af 29 i byrådet, der står bag budgettet, og vi står ved vores politiske ansvar for de prioriteringer, som budgettet er udtryk for.

    Med venlig hilsen


    Birgit S. Hansen
    Borgmester

    Budgettet indeholder indtægter for 4,2 mia. kr. og udgifter for 4,2 mia. kr.

    I budgetaftalen er der bl.a. prioriteret:

    Arbejdsmarkedsudvalget tilføres 30 mio. kr. på overførselsområdet.

    Der har gennem en periode kunnet konstateres, at de beløb, som Frederikshavn Kommune modtager i bloktilskud fra staten,
    til at dække udgifterne til sygedagpenge, førtidspension mv. ikke afspejler de faktiske udgifter på området. Det er derfor besluttet,
    at der tilføres 30 mio. kr. til området for i højere grad at have et budget, der matcher de forventede udgifter. Dette betyder, at  Arbejdsmarkedsudvalget fortsat kommer til at arbejde med området for at kunne overholde sit budget.

    Familieområdet tilføres 10 mio. kr. i 2020

    Ud af de 10 mio. kr. videreføres de fire mio. kr. i de efterfølgende år. Der er allerede i 2019 lavet en handlingsplan for området, og der forventes fremadrettet at være behov for en styrket indsats for børn i udsatte familier. Ligesom der også i de kommende år vil blive arbejdet videre med handlingsplanen for området.

    Socialudvalget tilføres 5,0 mio. kr.

    Udvalget vælger selv, hvordan man vil prioritere. Herudover tilføres 0,2 mio. kr. til projektet ”Grøn omsorg”, som er et projekt der fokuserer på at give psykisk sårbare mulighed for at komme ud i landbrug og skovbrug.

    På folkeskoleområdet afskaffes rullende skolestart i Frederikshavn Kommune

    Rullende skolestart afskaffes med virkning fra skoleåret 2020/2021.

    Målsætningerne er overholdt

    Overskuddet på ordinær drift er på 162,3 mio. kr. Målsætningen er dermed overholdt.

    Det kassefinansierede anlæg udgør 120,3 mio. kr. Anlægsmålsætningen anses som overholdt. Det bemærkes, at projektet omkring Sæby Havn 2020, er finansieret af frigivelse af deponerede beløb vedrørende salg af HMN Naturgas, men at beløbet indgår i det kassefinansierede anlæg.

    Den gennemsnitlige likviditet forventes at blive på 186 mio. kr. Målsætningen er dermed overholdt. En solid likviditet giver mulighed for at håndtere
    uforudsete udgifter og vi får handlefrihed til at træffe gennemtænkte beslutninger.

    Hvert år aftaler Kommunernes Landsforening (KL) og regeringen de overordnede rammer for kommunernes økonomi.

    Det er resultatet af disse forhandlinger, som lægger de overordnede rammer for kommunernes budgetter – herunder lofter over kommunernes serviceudgifter og anlægsudgifter.

    Budgetaftalens overordnede rammer:

    1. Serviceudgifter
      Kommunerne må i alt anvende 261,8 mia. kr. på service i 2020.
      (I Frederikshavn Kommunes budget er indregnet 2.747,6 mio. kr.)
    2. Anlæg
      Kommunerne må anvende 19,1 mia. på anlæg i 2020.
      (I Frederikshavn Kommunes budget er indregnet 198,1 mio. kr.)

    Det er resultatet af disse forhandlinger, som lægger de overordnede rammer for kommunernes budgetter
    – herunder lofter over kommunernes serviceudgifter og anlægsudgifter. Aftalen for 2020 blev forsinket på
    grund af folketingsvalget og af samme grund blev hele den kommunale budgetproces forkortet til trods for en
    udskydelse af sidste frist for budgetvedtagelsen.

    På baggrund af aftalen udarbejder hver enkelt kommune sit eget budget, men da kommunerne risikerer økonomisk
    straf, hvis budgetterne ikke ligger inden for rammerne, så følger KL løbende op på, om kommunerne samlet set overholder rammen. Dette sker bl.a. ved at alle landets borgmestre samles og vurderer budgetsituationen og aftaler, hvordan hver enkelt kommune kan
    bidrage til den samlede aftaleoverholdelse.

    De foreløbige optællinger viser, at det er lykkedes for kommunerne at overholde anlægsrammen. Det ser samtidig ud til, at der er et mindreforbrug på serviceramme. Der er således ikke udsigt til en sanktion for budgetterne i 2020.

    Dog lykkedes det ikke for kommunerne at holde skatterne i ro, hvilket er et lovfæstet krav.

    Fem kommuner har sat deres skatteprocenter/promiller ned, hvilke betyder en mindreindtægt på samlet 11 mio. kr., mens ti kommuner har hævet skatteprocenter/promiller svarende til en merindtægt på i alt 304 mio. kr. Samlet set stiger de kommunale skatter med 293 mio.
    kr., og det betyder en tilsvarende reduktion i det bloktilskud staten yder til kommunerne. Denne reduktion fordeles til alle kommuner.

    For Frederikshavn Kommune betyder det, at der forventes en reduktion i kommunens indtægter på 3,0 mio. kr. som følge af sanktioner på skatteområdet.

    Driftsudgifter fordelt på udvalg

    Diagrammet viser fordelingen af Frederikshavn Kommunes driftsbudget på 4,2 mia. kr. på udvalgsniveau.
    Hvert udvalg har én driftsbevilling.

    Den procentvise fordeling

    Arbejdsmarkedsudvalget: 25 %
    Børne- og Ungdomsudvalget: 21 %
    Kultur- og Fritidsudvalget: 6 %
    Socialudvalget: 23 %
    Sundhedsudvalget: 10%
    Teknisk Udvalg: 2 %
    Økonomiudvalget: 12%
    Pulje til reservation af servicerammen: 1 %

    Driftsudgifter fordelt på hovedområder

    Den største andel af kommunens driftsudgifter anvendes til serviceudgifter. Serviceudgifterne er de driftsudgifter
    som betaler for de store serviceområder som skoler, daginstitutioner, ældrepleje osv.

    Der er med andre ord tale om de driftsudgifter kommunerne har i forbindelse med at levere serviceydelser til
    borgerne.

    Fordelingen mellem hovedområderne er:
    (alle beløb i 1.000 kr.) 

    Serviceudgifter: 2.747.558 kr.
    Aktivitetsbestemt medfinansiering af sundhedsudgifter: 257.700 kr.
    Driftsudgifter til ældreboliger: 7.163 kr.
    Overførsler: 905.823 kr.
    Forsikrede ledige: 113.700 kr.
    Takstfinansieret: 1.945 kr. 

     

    Rullende skolestart

    Vi trækker rullende skolestart tilbage for at give vores børn den bedst mulige begyndelse i deres skoleliv

    Med rullende skolestart har eleverne i 0., 1. og 2. klasse ikke haft faste klasser eller klasselokaler. Nu bliver koordineringen mindre, og der bliver mere tid til den enkelte elev og klasse. Vi lader pengene følge med til dækning af udgifter til ekstra børnehavepladser.

    Anlægsbudgettet fordelt på politiske udvalg

    Økonomiudvalget: 81,5 mio. kr. - heraf lånefinansieres 35,5 mio. kr.
    Socialudvalget: 0,3 mio. kr. 
    Børne- og Ungdomsudvalget: 6,0 mio. kr.
    Kultur- og Fritidsudvalget: 3,2 mio. kr.
    Teknisk Udvalg: 92,3 mio. kr. - heraf er 5,8 mio. kr. lånefinansieret
    Plan- og Miljøudvalget: 1,5 mio. kr.

    De 5 største anlægsprojekter

    Vedligeholdelse af veje: 43,1 mio. kr.
    Sæby Havn: 25,8 mio. kr. ( i alt 60 mio. kr.)
    Bygningsvedligeholdelse: 25,4 mio. kr.
    Daginstitution ved Frydenstrandskolen: 17,3 mio. kr.
    Daginstitution ved Golfparken: 14,5

    Flere penge til aktiviteter i landsbyerne

    I mange af vores landsbyer summer det af idérigdom og foretagsomhed. Vi har afsat ekstra 130.000 kr. om året til Distriktsudvalget for at give flere idéer og initiativer fra borgerne mulighed for at blive til virkelighed.

    Fordeling af indtægter

    Kommunens indtægter på 4,2 mia. kr. består af skatter (kommuneskat, grundskyld, selskabsskatter, dækningsafgifter (på offentlige ejendomme), dødsboskat, forskerskat og tilskuds- og udligningsmidler fra staten.

    Den største selvstændige indtægtskilde for Frederikshavn Kommune er indkomstskatten mens selskabsskatter, dækningsafgifter på offentlige ejendomme dødsboskatten og forskerskat hver udgør under 1% af de samlede indtægter.

    Kommuneskat: 2.547.042.000 kr.

    Selskabsskatter: 49.950.000 kr.

    Dødsboskat: 1.438.000 kr.

    Forskerskat: 300.000 kr.

    Grundskyld: 252.664.000 kr.

    Dækningsafgifter: 3.994.000 kr.

    Tilskud og udligning: 1.330.021.000 kr.

    Udvikling i kommunens langfristede lånegæld ultimo året (1.000 kr.)

    Korrigeret budget 2019: 1.134.042
    Budget 2020: 1.073.839
    Overslagsår 2021: 1.037.386
    Overslagsår 2022: 977.528
    Overslagsår2023: 915.054

    Kommunens indbyggertal pr. januar 2016-2019 opgjort af Danmarks Statistik. For 2020 er anvendt Danmarks Statistiks befolkningsfremskrivning fra  2018.

    2016: 60.246
    2017: 60.356
    2018: 60.140
    2019: 59.987
    2020: 59.954

    Aldersfordeling i befolkningsprognose for 2020

    0-2 år: 2,6%
    3-5 år: 2,6%
    6-16 år: 11,2%
    17-24 år: 7,8%
    25-64 år: 49,2%
    65-84 år: 23,7%
    85+: 2,9%

    Udviklingen i aldersfordelingen fra 2016- 2020

    0-2 år

    2016: 1.424
    2017: 1.499
    2018: 1.519
    2019: 1.539
    2020: 1.573

    3-5 år

    2016: 1.604
    2017: 1.536
    2018: 1.534
    2019: 1.527
    2020: 1.583

    6-16 år

    2016: 7.161
    2017: 7.069
    2018: 6.928
    2019: 6.825
    2020: 6.690

    17-24 år

    2016: 5.029
    2017: 4.997
    2018: 4.880
    2019: 4.692
    2020: 4.660

    25-64 år

    2016: 30.157
    2017: 30.121
    2018: 29.915
    2019: 29.742
    2020: 29.507

    65-84 år

    2016: 13.253
    2017: 13.483
    2018: 13.700
    2019: 13.962
    2020: 14.205

    85+ 

    2016: 1.618
    2017: 1.651
    2018: 1.664
    2019: 1.700
    2020: 1.736

    Total

    2016: 60.246
    2017: 60.356
    2018: 60.140
    2019: 59.987
    2020: 59.954

    Plads til flere

    Virksomhederne i vores kommune er i fremgang, og de har fortsat brug for flere hænder. Med indsatser som fx projekt Sommerjob er unge flyttet fra kontanthjælp over i fuldtidsjob eller uddannelse. Men flere borgere skal med.

    Derfor investerer vi i en ny indsats: ”Plads til flere”, der er målrettet borgere på midlertidig forsørgelse. Vi opretter ”småjobs” på de kommunale arbejdspladser og giver dermed mennesker, som har svært ved at komme ind på arbejdsmarkedet, chance for at begynde i job på et lavt timetal og en chance for at bidrage med det, de kan. 

    Vi har brug for alle, og en lille arbejdsevne har også værdi. For nogen vil det åbne nye muligheder for job andre steder eller uddannelse.

    Forud for budgetforliget foretages en lang række ændringer i budgettet i forbindelse med Økonomiudvalgets og fagudvalgenes arbejde med budgettet.

    Frederikshavn Kommune har de seneste år foretaget en årlig budgetreduktion på 1% af kommunens serviceudgifter, svarende til ca. 25,0 mio. kr.

    Der bliver imidlertid også tilført budgettet nye midler hvert år.

    I 2020-budgettet er der bl.a. sket følgende ændringer i budgetprocessen

    Pris- og lønregulering: 82,6 mio. kr. 

    Socialudvalget - Frederikshavn Kommunes andel af værdighedsmilliarden: 14,8 mio. kr

    Center for Familie tilføres: 10 mio. kr

    Børne og Ungdomsudvalget - friholdt for 1% besparelse: 8,6 mio. kr.

    Afskaffelse af statens moderniserings- og effektiviseringsprogram: 5, 5 mio. kr.

    Demografiregulering: 0,4 mio. kr.

    Pris- og lønreguleringen sikrer, at hvert enkelt budgetbeløb i kommunen forøges med de forventede stigninger i priser og lønninger. Pris- og  lønreguleringen sikrer på den måde, at budgetterne i den kommunale organisation bevarer deres købekraft. Det er en politisk beslutning og
    prioritering i Frederikshavn Kommune, at alle budgetter reguleres med de forventede pris- og lønstigninger.

    Fra 2020 er den såkaldte værdighedsmilliard overgået fra at være et formålsbestemt tilskud, som blev tildelt kommunerne ved ansøgning, til at være en del af kommunernes bloktilskud. Derfor kunne kommunerne omdisponere midlerne til andre områder. I Frederikshavn
    Kommune besluttede byrådet, at midlerne – 14,8 mio. kr. - skulle tilføres Socialudvalget – og dermed forblive på ældreområdet.

    Center for Familie har oplevet et stigende pres på udgifterne og der er tidligere i 2019 udarbejdet en handleplan for området. Det blev besluttet forud for budgetforliget, at der skulle tilføres Center For Familie 10 mio. kr. i 2020. Dette ligger således udover den tilførsel, der skete i forbindelse
    med budgetforliget.

    Frederikshavn Kommune har siden 2015, hvert år reduceret sine serviceudgifter med 1% pr. år, for at sikre, at der er balance mellem det vigende indtægtsgrundlag og budgettet på udgiftssiden. I forbindelse med budgetarbejdet blev det besluttet, at man friholdt Børne- og Ungdomsudvalgets område (skoler, daginstitutioner mv.) for 1%-besparelsen. Denne udgør 8,6 mio. kr. i 2020.

    Kommunerne har igennem nogle år fast fået reduceret bloktilskuddet med 500 mio. kr. årligt som en del af det såkaldte Moderniserings- og EffektiviseringsProgram (MEP). I Frederikshavn Kommune har dette betydet en reduktion bredt på de kommunale serviceudgifter på 5,5
    mio. kr. årligt. Med årets økonomiaftale blev MEP´en afskaffet og dermed blev de beløb, som allerede var taget ud af budget 2020, ført tilbage.

    Demografireguleringen betyder, at ældreområdet, skoleområdet, dagtilbudsområdet og folkeoplysningsområdet får tilpasset deres budgetter alt efter om der forventes en stigning eller et fald i målgruppen for tilbuddet. Det betyder f.eks., at hvis der forventes flere 0-6 årige i Frederikshavn Kommune i 2020 end i 2019, så øges budgettet til dagtilbudsområdet med den gennemsnitlige udgift pr. 0-6 årig. Samlet set, for de fire områder, er budget 2020 øget med 0,4 mio. kr. i forhold til budgettet for 2019.

    Vores Ungebyråd har taget initiativ til at lette vejen til hjælp for de unge, der har ondt i livet

    Ungebyrådet har udviklet tre konkrete bud på, hvordan det er muligt at udbrede kendskabet til alle de eksisterende tilbud – bl.a. en app, der fortæller om de tilbud, der findes i kommunen for de unge, der er i en svær livssituation, og som gør det muligt for unge at komme i kontakt med en professionel voksen. Med de 150.000 kr., vi har afsat i budgettet, sikrer vi, at Ungebyrådet kan komme i mål med denne app.

    De, der kan selv, skal selv i vores kommune. Men vi holder hånden under dem, der ikke selv kan

    Vi vil gerne styrke psykisk sårbares livskvalitet og mentale sundhed, og derfor investerer vi i ”Grøn omsorg”, hvor vi i samarbejde med landbruget hjælper psykisk sårbare. Vi tilfører desuden Fontænehuset midler, der svarer til en stilling fra 2021 og årene frem.

    Bemærk, at minus er lig med indtægter, overskud og opsparing. Beløb i 1.000 kr.

    Det skattefinansierede område

    Skatter: -2.851.388
    Generelle tilskud: -1.330.020
    Driftsudgifter i alt: 4.009.554
    Renter m.v.: 9.576


    Resultat af ordinær driftsvirksomhed: -162.278
    Anlæg - inkl. salgsindtægter: 184.917


    Resultat af det skattefinansierede område: 22.639
    Resultat af forsyningsområder: 190


    Resultat i alt: 22.829
    Optagne lån: -37.250
    Afdrag på lån (langfristet gæld): 116.499
    Øvrige balanceforskydninger: -56.296


    Forbrug af kassen i Budget 2019: 45.782

    Frederikshavn Kommune har målrettet arbejdet i retning af at sikre en stabil og fornuftig likviditet. I budgettet er der indregnet et forbrug på 45,8 mio. kr. af kassen i 2020.

    Kasseforbruget kan samlet betegnes som en række ”udskudte” forbrug fra tidligere år. Der er altså tale om penge, som er lagt i kassen i 2018 og 2019, og som nu anvendes i 2020.

    Først og fremmest blev der i 2019 solgt aktier i HMN Gasnet P/S, hvoraf der skal afregnes en afgift til staten på 12,5 mio. kr. Afregningen af afgiften sker først i 2020. Så i 2019 blev den samlede salgssum lagt i kommunekassen, afregningen af afgiften bliver således et kassetræk i budget 2020.

    I forbindelse med opgørelsen af regnskabet for 2018 blev det overførte mindre forbrug på Økonomiudvalgets område besluttet anvendt til at friholde Børne- og Ungdomsudvalget for deres 1%-besparelse i 2020. De uforbrugte penge ligger altså i kommunekassen og
    bruges nu i 2020.

    Herudover dækker kassetrækket også over, at der er udskudt en række anlægsprojekter fra 2019 til 2020. Det vil sige, at penge vi ikke har ”nået” at bruge i 2019 rykkes til 2020. Fordi pengene ikke er brugt i 2019, ligger de stadig i kommunekassen, og kan bruges i 2020.

    Det er summen af disse tre ”udskudte” udgiftsposter, der er årsag til, at budgettet viser et kassetræk på 45,8 mio. kr. i 2020.

    Udvalgte takster:

    Børnepasning 0-2 år

    Dagpleje heldagsplads - pr. måned: 2.669,00 kr.
    Vuggestue heldagsplads - pr. måned: 2.914,00 kr. 

    Børnepasning 3-5 år

    Heldagsplads - pr. måned: 1.719,00 kr. 
    Frokosttakst - pr. måned: 591 kr.

    SFO I (0.-3. klasse)

    Morgenplads - pr. måned: 515,00 kr.
    Eftermiddagsplads - pr. måned: 1.445,00 kr.
    Heldagsplads - pr. måned: 1.960,00 kr.
    Aftenmodul - pr. måned: 528,00 kr.

    SFO II (fra 4. klasse)

    Morgenplads - pr. måned: 515,00 kr.
    Eftermiddagsplads - pr. måned: 570,00 kr.
    Heldagsplads - pr. måned: 1085,00 kr.
    Aftenmodul - pr. måned: 528,00 kr.


    Øvrige takster

    Frederikshavn Svømmehal

    Børn: 33 kr.
    Voksne: 57 kr.
    Børn 10-turskort: 285 kr.
    Voksne 10-turskort: 498 kr.

    Renovation

    Tømning hver uge:
    Dagrenovation, 240 l minicontainer pr. år: 2.125,00 kr.
    Dagrenovation, 400 l minicontainer pr. år: 3.062,50 kr.
    Dagrenovation, 660 l minicontainer pr. år: 3.375,00 kr.

     

    Mere at gøre med på det sociale område

    Vi tilbagefører 5 mio. kr. af de 10,7 mio. kr., som udgør Socialudvalgets 1%-besparelse i 2020. Desuden har vi prioriteret, at Socialudvalget også får tilført kommunens andel af den såkaldte ”Værdighedsmilliard”. Beløbet på i alt 14,8 mio. kr. har vi fået fra staten uden bindinger på, hvad de skal bruges til. Altså penge, som vi kunne bruge andre steder eller lægge i kommunekassen.

    Nul gebyrer på særlige byggetilladelser for foreninger

    Vi har i vores kommune et rigt og mangfoldigt foreningsliv, som vi gerne vil give gode vilkår. Foreninger under folkeoplysningsloven fritages derfor fremover for at skulle betale gebyrer, når de søger særlige tilladelser til at opføre telte og lignende midlertidige konstruktioner.

    Skatteprocent

    Kommuneskat: 26,2% 
    Grundskyld: 13,4 promille 
    Kirkeskat: 1,03%

    Indbyggertal

    Pr. 1. august: 58.252

    Areal

    64.276 hektar