Gå til hovedindhold

Regnskab 2023

Frederikshavn Kommunes årsberetning 2023

Foto af legeredskab med underlag af sand

Indhold

    Få et indblik i Frederikshavn Kommunes økonomi i årsberetningen for 2023. Du har også mulighed for at se en særlig informationsudgave samt se alle bilag til årsberegningen som pdf-filer. Links finder du længere nede på siden.

    Portrætfoto i sort-hvis af borgmester Birgit S. Hansen

    Vi holder den økonomiske kurs

    Vi har nu opgjort Frederikshavn Kommunes regnskab for 2023 og vi vil her benytte lejligheden til at præsentere vores aktiviteter, udfordringer og resultater. Vores mål er at se tilbage og reflektere over det år, der er gået, og give et klart indblik i vores arbejde.

    I 2023 var kommunens økonomi fortsat påvirket af Ruslands invasion af Ukraine og deraf følgende fordrevne ukrainere, energikrise og inflation. Det er udfordringer og vilkår, som stiller ekstra store krav til vores evne til at drive kommunen. Hele vejen rundt har kommunens ansatte arbejdet hårdt for at løse kerneopgaverne og skabe værdi for borgere, virksomheder og lokalsamfundet som helhed.

    Vi er kommet i mål med et regnskab, der holder sig inden for skiven. Det er vi takket være effektiv styring og økonomisk mådehold, hvor hele organisationen har taget et kollektivt ansvar for at få enderne til at nå sammen. Det betyder, at de samlede udgifter til drift og anlæg holdt sig inden for det korrigerede budget.

    Kommunens økonomi var i 2023 presset af store udfordringer. Set i det lys er resultatet tilfredsstillende.

    • Overskud på ordinær drift:
      253,4 mio. kr. (Målsætning for 2023: minimum 180 mio. kr.)
    • Kassefinansierede anlæg: 111,6 mio. kr.
      (Målsætning for 2023: maksimum 90 mio. kr.
    • Gennemsnitlig kassebeholdning: 266,9 mio. kr.
      (Målsætning for 2023: minimum 130 mio. kr.)

    Vi har betalt afdrag for 138,5 mio. kr. på kommunens gæld. Vi har ikke optaget lån i 2023 til at finansiere anlæg i 2023. Det betyder, at vi høvler af på kommunens lånegæld.

    Når vi afdrager på gælden, giver det luft i kommunens økonomi. Det gav i 2023 plads til vigtige politiske prioriteringer og investeringer - bl.a. støtte til udsatte børn og familier, håndholdt indsats målrettet unge, investeringer i legeplads, spuleplads og skure på Sæby Havn, udbygning af cykelstier og fornyelse af veje og stier med belægninger.

    Frederikshavn Kommune er udfordret på flere fronter. Vi bliver heldigvis fortsat ældre og ældre. Det skal vi være taknemmelig for. Men der fødes desværre også færre børn. Jo færre borgere i den arbejdsdygtige alder, jo færre indtægter i vores fælles kommunekasse. Klimaforandringerne medfører øgede udgifter til klimatilpasning. Ny teknologi stiller nye krav til kommunens serviceydelser. Derfor skal og vil vi være flere.

    Fremtiden er ikke kun udfordrende. Med til billedet hører også, at vi har nogle muligheder for at skabe en endnu mere attraktiv kommune at besøge, bo og leve i. Vi er på den anden side af Corona, og turister fra især vores nabolande strømmer igen til toppen af Danmark. Turismen er en vigtig indtægtskilde for Frederikshavn Kommune, og der er fortsat potentiale for at tiltrække flere turister og øge omsætningen. Vi er frontløbere på grøn omstilling, og vi har gode forudsætninger for at skabe vækst og nye grønne arbejdspladser.

    Vores økonomi er stabil. Vi har landet et tilfredsstillende resultat med regnskabet for 2023. Vi holder den økonomiske kurs, som vi politisk står sammen om, og vi kører fortsat med sikker hånd på rettet. Det betyder, at vi udviser rettidig omhu, økonomisk tilbageholdenhed og arbejder ihærdigt for at få pengene til at strække.

    Du kan i denne årsberetning og det medfølgende bilag få et indblik i, hvordan vi i Frederikshavn Kommune har anvendt midlerne i 2023.

    God læselyst!

    Birgit S. Hansen, borgmester

    Kommunen har endnu engang leveret et regnskabsresultat, der overholder de fastsatte økonomiske rammer i budgettet. Dette er opnået gennem effektiv styring, økonomisk tilbageholdenhed og et kollektivt ansvar. De samlede drifts- og anlægsudgifter forblev inden budgettet, hvilket demonstrerer kommunens evne til at navigere økonomisk ansvarligt igennem en udfordrende periode.

    Overskud på ordinær drift

    Målsætningen for overskuddet på ordinær drift blev forøget til 180 mio. kr. i 2023 (mod 150 mio. kr. i 2022). Frederikshavn Kommune opnåede et mindreforbrug på 253,4 mio. kr. i 2023, hvilket overholder den fastsatte målsætning. Efter at have trukket kassefinansierede anlægsudgifter og afdrag på lån fra, viser regnskabet et mindreforbrug på 3,3 mio. kr. Hvis vi havde udnyttet lånemulighederne på anlægsområdet (7,5 mio. kr.) og undladt ekstraordinære afdrag på gæld (55,6 mio. kr.), ville det samlede beløb have været 66,4 mio. kr.

    Kassefinansieret anlæg

    Det er sat som målsætning, at der skal være plads til at afholde kassefinansierede anlægsudgifter for 90 mio. kr. om året. I 2023 er der afholdt kassefinansierede anlægsudgifter for 111,6 mio. kr. Da der ikke er hjemtaget lån vedrørende anlæg i 2023, er alle anlægsudgifter finansieret af kassen.

    Gennemsnitslikviditet

    Gennemsnitslikviditeten er den mængde likvide midler, som i gennemsnit har været til rådighed for Frederikshavn Kommune i løbet af de seneste 365 dage. I regnskabsåret 2023 udgjorde gennemsnitslikviditeten 266,9 mio. kr. Målsætningen for året var et minimumsgennemsnit på 130 mio. kr.

    Det er vigtigt at bemærke, at en kommunes gennemsnitslikviditet ikke må blive negativ. Hvis gennemsnitslikviditeten falder til under 1.000 kr. pr. indbygger, hvilket svarer til cirka 59 mio. kr. i Frederikshavn Kommune, vil kommunen komme under skærpet tilsyn af Social- og Indenrigsministeriet.

    Frederikshavn Kommune fastholder sin prioritering af økonomisk bæredygtighed og sammenhæng i budgetplanlægningen. Disse tre økonomiske målsætninger udgør fundamentet for at sikre en solid økonomisk base og langsigtede finansielle resultater.

    I 2023 blev der afsat midler til etablering af den sidste del af projektet omkring havneudvidelsen i Sæby, som udover havneskure og en ny spuleplads, omfattede en ny legeplads.

    Legepladsen stod klar til påsken 2024, og er udført på havnens sydlige del ved soppestranden. Den har et maritimt tema med sørøverskib til de større børn og et strandet skib til de helt små. Der er desuden mulighed for at gå på skattejagt efter skjulte dyr, og samtidig lære lidt om dyrelivet i Sæby. 

    Legepladsen er udført i bæredygtigt genbrugsplast, som er modstandsdygtigt mod vand og vejr på havnen.

    4 fotos af legeredskaber fra den nye legeplads på Sæby Havn

    Driftsudgifter (netto) 2023

    Fordelt på udvalg i mio. kr.

    • Økonomiudvalget: 441
    • Arbejdsmarkedsudvalget: 1.176
    • Social- og Sundhedsudvalget: 1.428
    • Børne- og Ungdomsudvalget: 908
    • Kultur- og Fritidsudvalget: 236
    • Teknisk Udvalg: 175
    Grafik illustration af fordelingen af driftsudgifter fordelt på udvalg.

    Mer-/mindreforbrug

    I 1.000 kr. (ekskl. mer- og mindreforbrug fra tidligere år). Minus angiver mindreforbrug.

    • Tværgående fælles puljer: -9.567
    • Pulje til reservation af servicerammen: -11.908
    • Økonomiudvalget: -50.390
    • Arbejdsmarkedsudvalget: 16.482
    • Socialudvalget: 21.751
    • Sundhedsudvalget: - 2.323
    • Børne- og Ungdomsudvalget: -5.408
    • Kultur- og Fritidsudvalget: -4.142
    • Teknisk Udvalg: -1.888

    Skattefinansierede driftsudgifter

    Frederikshavn Kommunes skattefinansierede driftsudgifter udgjorde 4,4 mia. kr. i 2023. Det er kommunens 7 udvalg, som i praksis afholder udgifterne (”Pulje til reservation af servicerammen” og ”Tværgående Fælles Puljer” er særskilte bevillinger men med Økonomiudvalget, som ansvarlig for bevillingerne).

    Byrådet besluttede i forbindelse med behandlingen af regnskab 2023 at følge Direktionens indstilling til overførsel af beløb til 2024. Direktionen lagde op til at der ud over 100.000 kr.-reglen (alle omkostningssteder med et mer-/mindreforbrug op til 100.000 kr. overføres til efterfølgende år) ikke blev overført tilgodehavende eller gæld. Dermed blev kassen tilført 42,6 mio. kr.

    Balance mellem budget og forbrug på driften

    Skattefinansierede driftsudgifter viste et mindreforbrug på 45 mio. kr. i forhold til det korrigerede budget.

    Seks bevillingsområder har haft mindreforbrug eller sikret budgetoverholdelse. To bevillingsområder har haft et merforbrug i forhold til budgettet.

    En nærmere analyse af udvalgenes forbrug og den leverede service i 2023 kan findes i “Bilag til årsberetning 2023”, som er tilgængelig på kommunens hjemmeside www.frederikshavn.dk. Her kan du finde detaljer om, hvordan de forskellige bevillingsområder har klaret sig i forhold til de korrigerede driftsbudgetter.

    Serviceudgifter

    På driftssiden er der særligt fokus på kommunernes serviceudgifter, hvor kommunerne risikerer, at der kan iværksættes sanktioner over for kommunerne.


    Frederikshavn Kommune havde et forbrug på serviceudgifter i 2023, der lå 48,4 mio. kr. under kommunens vejledende sigtepunkt for sanktioner på servicerammen.

    Der var i 2023 givet ekstraordinære midler til anlæg af cykelstier

    Et af de gennemførte projekter er forlængelsen af Engstien i Frederikshavn. Stien er
    forlænget forbi fodboldbanerne til Ellehammervej, den er beregnet til skolebørn til
    Frederikshavn Friskole som derved kan undgå den trafikerede Knivholtvej. Den nye
    cykelsti med asfalt og lys har været et stort ønske i flere år.

    Et andet projekt er cykelsti langs Ankermedet i Skagen, så det nu er muligt for skoleeleverne til Skagen Skole at køre på cykelsti frem til skolen.

    På Niels Juels Vej er der lavet en stump cykelsti i den østlige side af vejen, så der nu er
    cykelsti i begge sider på hele strækningen mellem Vendsysselvej og Hjørringvej.

    Tegning af cyklist på ny cykelsti.

    Med de ekstraoridnære afsatte midler til dansk og matematik, har der bl.a. været fokus på at understøtte den faglige indsats med ekstra voksne i undervisningen, således det har været lettere at tilrettelægge undervisningen efter elevernes individuelle behov. I den forbindelse har det eks. været prioriteret at afvikle fagdage, hvor eleverne har fordybet sig en hel dag i henholdsvis dansk og matematik, ud fra bl.a. en mere eksperimenterende undervisning, som det er lettere at håndtere med flere voksne i klassen.

    Derudover har der været etableret små hold i henholdsvis dansk og matematik, som et fagligt løft for elever med dette behov. Skolerne har arbejdet forskelligt med indsatserne ud fra det vurderede behov på egen skole.

    Anlægsbudget 2021

    - beløb i mio. kr. 

    Økonomiudvalget

    Regnskab: 8,2
    Budget: 70,9

    Børne og ungdomsudvalget

    Regnskab: 8,3
    Budget: 8,6

    Kultur- og Fritidsudvalget

    Regnskab: 3,5
    Budget: 4,3

    Teknisk Udvalg

    Regnskab: 93,2
    Budget: 115,8
    Heraf lånefinansieret: 13,7

    Plan- og Miljøudvalget

    Regnskab: -1,6
    Budget: 0,5

    De fem anlægsprojekter med højeste udgifter i 2023

    1. Vejvedligeholdelse 36,1
    2. Bygningsvedligeholdelse: 27,4
    3. Implementering og virkeliggørelse af visionsarbejde på skoleområdet: 6,7
    4. Renovering af ældreboliger: 5,8
    5. Energirenoveringer: 4,9

    Frederikshavn Kommune havde i 2023 et korrigeret budget på anlæg på 200,1 mio. kr.

    På anlægssiden er der tale om et samlet mindreforbrug på 88,5 mio. kr. svarende til et mindreforbrug på 42,2 % af korrigeret budget. Der er mindreforbrug på alle de udvalgsområder, som har haft en anlægsramme i 2023.

    Det er ikke usædvanligt, at der mellem to regnskabsår kan være store udsving på anlæg. Ofte er der tale om større projekter, som ikke nødvendigvis kan planlægges og gennemføres inden for ét regnskabsår. Der vil således ofte være rådighedsbeløb og bevillinger, som skubbes mellem årene. I forbindelse med overførslerne fra 2022 til 2023 blev der således overført 55,1 mio. kr. på anlægsområdet.

    De samlede indtægter fra anlæg udgør i 2023 16,4 mio. kr., mod et korrigeret budget på 2,1 mio. kr. Der er solgt grunde og bygninger for 9,8 mio. kr. Der var ikke budgetteret med indtægter fra salg af grunde og bygninger.

    De øvrige anlægsindtægter udgør 6,6 mio. kr. og vedrører følgende tilskud fra:

    • Hydrologi- og vandplansprojekter på 2,3 mio. kr.
    • Områdefornyelse i Dybvad på 0,8 mio. kr.
    • Statens ”nedrivningspulje” på 3,0 mio. kr.
    • Øvrige anlægsindtægter på 0,5 mio. kr.

    Renter, afdrag og gæld

    Der er ikke optaget lån i 2023 vedrørende udgifter afholdt i 2023. Byrådet har besluttet, at der alene hjemtages lån for den del af udgifter, som er er automatisk låneadgang til vedr. indefrosne ejendomsskatter. I alt udgør disse udgifter 12,3 mio. kr. og lånet er optaget i 2024 med en løbetid på 25 år. Herudover er der registreret en lånoptagelse for den selvejende institution Idrætsbørnehaven Bispevang på 1,6 mio. kr.

    Der er betalt afdrag for 138,5 mio. kr. på kommunens lånegæld og der er således sket en reduktion af kommunens gæld i regnskabsåret. Det bemærkes, at 60,6 mio. kr. er afviklet som ekstraordinære afdrag mens den resterende del er ordinære afdrag.

    Efter en periode med kraftigt stigende renter, har niveauet stabiliseret sig i 2023. Vi har set mindre rentefald, og markedet forventer mere. I 2023 har renteniveauet været højere end det niveau, der var gældende ved indgåelsen af rentesikringen på nogle af Frederikshavn Kommunes lån. Det har medført at indfrielsen af de ekstraordinære afdrag på lån der er sket i 2023, har udløst en økonomisk gevinst, som følge af indfrielsen af den tilhørende rentesikring fra lånene.

    I 2022 oplevede kommunen et urealiseret kurstab på 17,1 mio. kr. på obligationsbeholdningen. I 2023 har vi dog indhentet 6,8 mio. kr. af dette tab gennem kursgevinster. Det er vigtigt at bemærke, at da kommunen ikke har solgt ud af sin beholdning, er kursreguleringen ikke realiseret.

    Finansiering

    Kommunens finansiering af nettoudgifterne; drift, anlæg, renter og lån sker gennem indtægter fra skatter og tilskud/udligning.

    De samlede skatteindtægter på 3.068 mio. kr. balancerede med budgettet.

    Indtægterne fra tilskud- og udligning (inkl. momsrefusion) udgjorde 1.549 mio. kr., hvilket var 4,5 mio. kr. mere end budgettet. Den primære årsag er en manglende modregning i kommunens statstilskud i 2023 som følge af kommunens salg af aktier HMN Gasnet P/S i 2019. Modregningen forventes at ske i 2024.

    Langfristet gæld

    Primo 2023 var den langfristede gæld 841,3 mio. kr., mens den ultimo 2023 var faldet til 724,4 mio. kr. 

    Søjlediagram over langfristet gæld primo 2023 og ultimo 2023.

    Det samlede resultat af året blev et forbrug af kassen på 4,8 mio. kr. mod et korrigeret budget som udviste et forbrug af kassen på 7,6 mio. kr.
    Efter regnskabsåret er afsluttet, så er der imidlertid en række forhold fra regnskab 2023, som vil påvirke kommunens kassebeholdning i 2024.

    Særligt kan fremhæves overførslerne til 2024

    Der er ikke hjemtaget lån i 2023, hvor der er afholdt låneberettigede udgifter for 19,8 mio. kr. Økonomiudvalget har i marts 2024 besluttet, at der hjemtages lån for 12,3 mio. kr. vedrørende regnskab 2023. (indefrosne ejendomsskatter)

    Det bemærkes desuden, at der foretaget ekstraordinære afdrag på kommunens gæld for 60,6 mio. kr. i 2023. Den ekstraordinære gældsafvikling og den undladte udnyttelse af låneadgang i 2023 overstiger dermed det kassetræk, der opstår i 2023. Når der trækkes på kassebeholdningen, kan dette således tilskrives, at kommunens gæld er nedbragt.

    Gennemsnitslikviditet

    KL anbefaler en gennemsnitsbeholdning for en kommune som Frederikshavn Kommune på ca. 130 mio. kr.

    Frederikshavn Kommunes gennemsnitslikviditet ved udgangen af året var på 266,9 mio. kr. I 2023 var 82,2 mio. kr. af kassebeholdningen at betragte som reserveret til finansiering af overførte beløb fra 2022. Desuden var det oprindelige budgetterede kassetræk på 7,6 mio. kr. også disponeret.

    I afsnittet til højre om overførsler til 2024 er beskrevet, hvordan overførslerne ”lægger beslag” på likviditet i 2024.

    Søjlediagram over gennemsnitslikviditeten fordelt på årets 12 måneder.

    Overførsler til 2024

    Årets bevægelser på kassen blev påvirket af både mer- og mindreforbrug. Merforbruget resulterede i et højere kassetræk, mens mindreforbruget resulterede i et lavere kassetræk, end der ellers ville have været.

    I forbindelse med behandlingen af regnskabet for 2023, behandlede Byrådet også ansøgning om overførsel af disse mer- og mindreforbrug.

    Samlet set behandlede Byrådet en overførsel og frigivelse til 2024 med et netto beløb på 100,7 mio. kr. fra 2023. Da der er tale om budgetbeløb, som allerede var afsat i 2023, men som ikke blev anvendt, så vil overførslerne til 2024 ikke belaste likviditeten anderledes, end hvis udvalgene havde brugt deres budgetter fuldt ud i 2023.

    I forhold til likviditetens størrelse betyder de overførte budgetbeløb reelt, at en del af kommunens likviditet er bundet til disse projekter. Overførte mindreforbrug er udtryk for, at der ligger penge i kassen, som skal kunne finansiere et senere forbrug af disse midler. Overførslen fra 2023 til 2024 betyder således, at 100,7 mio. kr. af kommunens likviditet må betragtes som reserveret til disse overførte beløb.

    Vi bliver færre i Frederikshavn Kommune, men vi vil være flere

    Derfor satte byrådet gang i indsatsen ”Vi vil være flere” med budgetaftalen for 2023.

    En del af indsatsen har udmøntet sig i en dataanalyse, som tog afsæt i egne kommunedata for perioden 2012-2023. De overordnede konklusioner var, at befolkningen i kommunen flytter mod de større byer, at den demografiske udvikling i de kommende år vil udfordre kommunens økonomi, der er en tydelig udfordring med aldrende befolkning, at stigningen af antal børn primært sker i Frederikshavn og Sæby, men også at her er en stærk iværksættertrang.

    Udover analysen igangsatte byrådet ”Nordskab”, der skal skabe en elastisk tilknytning til unge mellem 18-35 år, som er flyttet fra kommunen. Formålet er at danne et fællesskab og gøre opmærksom på områdets potentialer, så de unge får en grund til at komme hjem igen. Nordskabs medlemmer får inspirerende historier om andre unge, som bor i kommunen, og informationer om, hvad der sker i deres hjemegn, og hvilke jobs og praktikpladser de kan søge.

    I forbindelse med regnskabsafslutningen kan udvalgene få overført evt. mer- eller mindreforbrug til efterfølgende år.

    Beløb overført til 2024 (drift)

    (- angiver merforbrug og beløb er i 1.000 kr.)

    • Puljer til tværgående formål: 100
    • Puljer til reservation af servicerammen: 100
    • Økonomiudvalget: 6.715
    • Arbejdsmarkedsudvalget: 242
    • Social- og Sundhedsudvalget: 1.351
    • Børne- og Ungdomsudvalget: 6.408
    • Kultur- og Fritidsudvalget: 426
    • Teknisk Udvalg: -420
    • Plan- og Miljøudvalget: 0
    • Plan- og Miljøudvalget, takstfinansieret:0

     

    Beløb overført til 2024 (anlæg)

    (- angiver merforbrug og beløb er i 1.000 kr.)

    • Økonomiudvalget: 32.693
    • Arbejdsmarkedsudvalget: -
    • Social- og Sundhedsudvalget: -
    • Børne- og Ungdomsudvalget: 106
    • Kultur- og Fritidsudvalget: -
    • Teknisk Udvalg: 16.420
    • Plan- og Miljøudvalget: 2.177

    Ved afslutningen af regnskabet for 2023 fulgte Byrådet Direktionens anbefaling om, at alle omkostningssteder med et mer- eller mindreforbrug, der overstiger reglen om 100.000 kr. (alle omkostningssteder med et mer- eller mindreforbrug op til 100.000 kr. overføres til det efterfølgende år), ikke får overført deres tilgodehavende eller gæld. Dette resulterede i en tilførsel til kassen på 42,6 mio. kr.

    På anlægsområdet var der i 2023 et mindreforbrug på 88,5 mio. kr. Her fulgte Byrådet Direktionens anbefaling om at overføre igangværende projekter på i alt 51,4 mio. kr. til 2024, mens den resterende del på i alt 37,1 mio. kr. blev tilført kassen.

    På området for indskud i Landsbyggefonden samt puljer blev der indstillet en overførsel, hvor mer- og mindreforbrug overføres og frigives til forbrug i det efterfølgende regnskabsår. Det samlede regnskab på området i 2023 viste et mindreforbrug på 34,3 mio. kr.

    I 2023 er der et overskud på ordinær drift på 253,4 mio. kr.

    Overskuddet på ordinær drift fremkommer ved at tage kommunens indtægter fra skatter og tilskud/udligning fratrukket de samlede nettoudgifter på driften samt udgifterne til renter.

    Driftsudgifterne excl. takstfinansiere områder havde et mindreforbrug på 45,1 mio. kr. i forhold til det budgetterede niveau. I bilaget til årsberetningen kan de enkelte udvalgs forklaringer på afvigelser mellem budget og regnskab læses.

    Det er således udvalgenes driftsresultater, som er hovedforklaringerne på, at mindreforbruget på ordinær drift var 57,6 mio. kr. højere i regnskabet end det budgetterede.

    De samlede anlægsudgifter blev på 111,6 mio. kr. i 2023. Da der ikke blev hjemtaget lån vedrørende anlægsprojekter i 2023, blev alle anlægsudgifter finansieret af kassen.
    Målsætningen for anlægsområdet i 2023 var et kassefinansieret anlægsniveau på 90,0 mio. kr.

    Samlet set er anlægsudgifterne 88,5 mio. kr. lavere end korrigeret budget. Det er ikke usædvanligt, at en række anlægsprojekter ikke kan nå at blive gennemført inden for ét regnskabsår, hvilket gør, at der ofte vil være relativt store forskydninger mellem forbrug og budget. Af anlægsprojekterne vurderes et mindreforbrug på 37,1 mio. kr. at vedrøre afsluttede projekter, midlerne tilfalder kassen.

    I 2023 var der budgetteret med et forbrug på 150 mio. kr. Regnskabet endte med et forbrug af kassen på 4,8 mio. kr. Udover de allerede nævnte mindreudgifter vedrørende drift og anlæg, så bidrog balanceforskydningerne med et mindreforbrug på 34,3 mio. kr. Dette mindreforbrug skyldtes bl.a., at de midler der var afsat til medinvestering i almene boliger, ikke blev brugt. De almene boligbyggerier vil blive realiseret i de kommende regnskabsår og midlerne vil derfor blive brugt senere.

    Der var budgetteret med en lånoptagelse til anlægsprojekter på 15,3 mio. kr. Til gengæld er der betalt afdrag på lån for 138,5 mio. kr. – det bemærkes, at 60,6 mio. kr. af gældsafviklingen var ekstraordinære afdrag på kommunens gæld.

    Resultatopgørelse 2023

    Skematisk oversigt findes på side 5 i Bilag til Årsberetning 2023 (pdf)

    - minus lig med indtægter, overskud og opsparing.

    Skatter

    Regnskab: -3.068.243
    Korrigeret budget: -3.068.273
    Afvigelse: 30

    Tilskud/udligning

    Regnskab: -1.549.285
    Korrigeret budget: -1.544.515
    Afvigelse: -4.770

    Driftsudgifter

    Regnskab: 4.364.259
    Korrigeret budget: 4.409.328
    Afvigelse: -45.069

    Renter

    Regnskab: -109
    Korrigeret budget: 7.644
    Afvigelse: -7.753

    Resultatet af ordinær driftsvirksomhed

    - minus er enten mindreforbrug eller merindtægt

    Regnskab: -253.378
    Korrigeret budget: -195.816
    Afvigelse: -57.562

    Anlæg inkl. salgsindtægter

    Regnskab: 111.617
    Korrigeret budget: 200.140
    Afvigelse: -88.523

    Resultatet af det skattefinansierede område

    - minus er enten mindreforbrug eller merindtægt

    Regnskab: -141.761 
    Korrigeret budget: 4.324
    Afvigelse: -146.085

    Resultatet af forsyningsområdet

    Regnskab: 2.452
    Korrigeret budget: 408
    Afvigelse: 2.044

    Resultatet i alt

    - minus er enten mindreforbrug eller merindtægt

    Regnskab: -139.309 
    Korrigeret budget: 4.732
    Afvigelse: -144.041

    Optagne lån

    Regnskab: -14.919
    Korrigeret budget: -56.263
    Afvigelse: 41.344

    Afdrag på lån (langfristet gæld)

    Regnskab: 138.465
    Korrigeret budget: 144.187
    Afvigelse: -5.722

    Øvrige balanceforskydninger

    Regnskab: 20.570
    Korrigeret budget: 57.331
    Afvigelse: -36.761

    Opsparing til kassen i 2024

    Regnskab: 4.807
    Korrigeret budget: 149.987
    Afvigelse: -145.180