Tilskud til handicapidræt
Kommunen udbetaler tilskud til handicapidrætsforeninger samt idrætsforeninger med tilbud til handicappede
Kommunen ønsker at støtte og fremme handicapidrætsforeningers virke i kommunen og derigennem bidrage til at igangsætte nye idrætstilbud for borgere med handicap.
Målet er at skabe sammenlignelige og ensartede betingelser for at dyrke idræt uanset handicap, alder og idrætsgren
Der er 3 typer af tilskud til handicapidræt:
Grundtilskud
Handicapidrætsforeninger, som er med i Handicapidrættens Fællesråd og har mindst 15 handicappede medlemmer, modtager et årligt grundtilskud.
Aktivitetstilskud
Alle idrætsforeninger med idrætstilbud til mennesker med handicap kan søge et aktivitetstilskud, som udregnes på grundlag antallet af medlemmer med handicap.
Udviklingspulje til handicapidræt
Minimum 10 % af det samlede tilskudspulje til handicapidræt afsættes til en særlig udviklingspulje. Udviklingspuljen kan søges af både handicapidrætsforeninger og almindelige idrætsforeninger, der ønsker at udvikle og iværksætte nye tiltag for borgere med handicap.
Idrætsforeninger med tilbud til handicappede kan søge tilskud. Foreningen skal have minimum 15 handicappede medlemmer for at få grundtilskud. Alle foreninger kan få et aktivitetstilskud pr. handicappet medlem.
Ansøgningsfrist 1. februar
Udfyld og indsend ansøgningsskemaet inden fristen udløber.
Hvis I har 15 eller flere
handicappede medlemmer
Så har I mulighed for at blive medlem af Handicapidrættens Fællesråd, og jeres forening har ret til både grundtilskud og aktivitetstilskud til de medlemmer, der har et handicap.
Indsend godkendt regnskab i april
Alle foreninger, der har fået tilskud til handicapidræt, skal i april måned indsende et godkendt regnskab for det foregående år til Handicapidrættens Fællesråd.
Minimum 10 % af den samlede pulje fra Sundhedsudvalget afsættes til en udviklingspulje, som kan søges af både handicapidrætsforeninger og almindelige idrætsforeninger, der ønsker at udvikle og iværksætte nye tiltag for borgere med handicap.
Det kunne f.eks. være:
- Afprøve en anderledes organisering af foreningens idrætstilbud
- Opkvalificere instruktører, ledere og hjælpere
- Støtte til rekruttering af instruktører og ledere
- Udvikle eller igangsætte idrætstilbud for børn og unge med handicap
- Udvikle eller igangsætte idrætstilbud for handicapgrupper med et lille rekrutteringsgrundlag
- Sundhedsfremmende aktiviteter for borgere med handicap f.eks. projekter inden for kost, rygning, alkohol og motion (KRAM)
- Større tilgængelighed, så flere handicappede får mulighed for at dyrke sport
Handicapidrættens Fællesråd har til formål:
- I samråd med Frederikshavn Kommune at fastsætte kriterier for opnåelse af økonomiske midler bevilget af Sundhedsudvalget til handicapidrætsforeninger/andre idrætsforeninger med tilbud om idræt for personer med handicap.
- I samråd med Frederikshavn Kommune at forestå fordelingen af økonomiske midler bevilget af Sundhedsudvalget til handicapidrætsforeninger/andre idrætsforeninger med tilbud om idræt for personer med handicap.
- At fungere som det fælles talerør for handicapidræt i Frederikshavn Kommune i forhold til kommunale instanser, handicaporganisationer, andre idræts- og frivillighedsbaserede foreninger etc.
- Gennem etableringen af en udviklingspulje at støtte og igangsætte nye idrætstilbud for borgere med handicaps, samt sætte fokus på særlige forhold med betydning for handicapidrætten i Frederikshavn Kommune.
Hvem er med i Handicapidrættens Fællesråd?
I Handicapidrættens Fællesråd er hver af de eksisterende handicapidrætsforeninger i kommunen repræsenteret med et medlem pr. forening.
Jeres forening kan få en plads i rådet, når antallet af udviklingshæmmede, synshandicappede, bevægelseshæmmede eller psykisk handicappede medlemmer er 15 eller flere.
Frivillige organisationer, der modtager økonomisk støtte fra puljen, skal indhente en børneattest, inden de ansætter eller beskæftiger personer, der som en del af deres opgave skal eller kan have kontakt med børn under 15 år.
Frist 1. februar
En ny lov om persondatabeskyttelse er trådt i kraft 25. maj 2018.
Udfyld og indsend ansøgningen senest 1. maj
En ny lov om persondatabeskyttelse er trådt i kraft 25. maj 2018.