Gå til hovedindhold

Levering af helheds- og hjemmepleje

På denne side kan du læse om, hvordan du bliver leverandør af helheds- og hjemmepleje i Frederikshavn Kommune, og hvilke vilkår der gælder for godkendelsen

Indhold

    1. Indledning

    Frederikshavn Kommune skal tilbyde visiterede borgere frit valg af leverandører af helhedspleje efter ældreloven og hjemmepleje efter serviceloven. Borgerne skal kunne vælge imellem minimum to kompetente leverandører, hvoraf den ene kan være den kommunale leverandør.

    Kommunen anvender godkendelsesmodellen, der har til formål at sikre, at kommunen kan indgå samarbejde med økonomisk velkonsoliderede og fagligt kompetente leverandører, der kan arbejde med at udvikle kvaliteten og kontinuiteten i den pleje, omsorg og service, der ydes til borgerne.

    2. Opgave

    Godkendelsesmodellen omfatter:

      • Ældrelovens
        • § 10, tilbud om helhedspleje, jf. lovens bestemmelser om indhold, rammer tilrettelæggelse og udførelse af tilbud om helhedspleje
        • § 9, stk. 2, personlig hjælp og pleje, hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver m.v. i hjemmet samt genoptræning af fysisk funktionsnedsættelse forårsaget af sygdom, der ikke behandles i tilknytning til en sygehusindlæggelse
        • § 11, tilrettelæggelse og udførelse af tilbud om helhedspleje
        • § 5, tilbud efter §§ 10 og 11 skal gives med et forebyggende, rehabiliterende og vedligeholdende sigte
        • § 16, afløsning til pårørende
      • Servicelovens
        • § 83, personlig hjælp og pleje og hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet for borgere under folkepensionsalderen
        • § 83a, korterevarende og tidsafgrænset rehabiliteringsforløb for borgere under folkepensionsalderen
        • § 84 stk. 1, afløsning til pårørende
      • Sundhedslovens § 138, begrænset til følgende opgaveoverdragede sygeplejeydelser på grundlæggende niveau:
        • Medicingivning og -udlevering
        • Stomiposeskift og skift af kateterpose og -ventil
        • Øjendrypning med viskøse øjendråber
        • Kompressionsstrømper og anden kompressionsbehandling
        • Sondemad.

    For yderligere information om de indsatser, der skal leveres under godkendelsesmodellen, henvises til Kravspecifikation. 

    3. Ansøgning om godkendelse

    Ansøgere, der ønsker at komme i betragtning som privat leverandør af helheds- og hjemmepleje i Frederikshavn Kommune, skal sende en ansøgning om godkendelse til kommunen ved at udfylde og fremsende ansøgningsskemaet.

    Ansøgningen vedlægges som bilag til aftalen, hvis ansøgeren bliver godkendt.

    Kommune forbeholder sig ret til at gå i dialog med ansøgere om deres ansøgning med henblik på at sikre, at opgaveløsningen vil blive varetaget på et tilfredsstillende niveau jf. Kravspecifikation. Dialogen er en del af grundlaget for godkendelse.

    Frederikshavn Kommune behandler ansøgningerne i den rækkefølge, de inden ansøgningsfristens udløb er kommet ind.

    Ansøgere må forvente en sagsbehandlingstid på op til 1 måned regnet fra ansøgningsfristen. Ansøgere, der ikke godkendes, vil hurtigst muligt få besked herom.

    4. Frister

    Frederikshavn Kommune godkender private leverandører til helheds- og hjemmepleje med ansøgningsfrist den 8. december 2025, 1. maj 2026 og 1. november 2026. 
    Ansøgningen skal være Frederikshavn Kommune i hænde senest kl. 12.00 på datoen for ansøgningsfristen. 

    5. Egnethed

    For at blive godkendt som privat leverandør af helheds- og hjemmepleje, skal ansøger dokumentere:

      • at ansøgeren har teknisk og faglig kapacitet til at løfte opgaven jf. pkt. 5.1. og
      • at ansøgeren har økonomisk og finansiel kapacitet til at løfte opgaven jf. pkt. 5.2.

    Ansøgere anses for egnede, såfremt følgende egnethedskrav alle er opfyldt.

    5.1 Teknisk og faglig formåen

    Ansøgeren skal via reference(r) dokumentere, at ansøgeren inden for de seneste 3 år fra ansøgningstidspunktet har opnået erfaring med at håndtere opgaver vedrørende personlig pleje og praktisk hjælp. I ansøgningsskemaet skal angives mindst én reference, som skal være på minimum 2 millioner kr. årligt.

    I beskrivelsen af referencer skal der som minimum indgå:

      • Navn på kunden
      • Kontaktperson og kontaktoplysninger hos kunden
      • Aftaleperiode
      • Årlig omsætning hos kunden
      • Årlig kontraktsum for opgaven
      • Beskrivelse af referencen (opgavens indhold)

    Frederikshavn Kommune forbeholder sig ret til at kontakte kontaktpersonen med henblik på at få verificeret oplysningerne og sikre, at ansøgeren har opfyldt kontrakten på tilfredsstillende måde.

    5.2 Økonomisk og finansiel formåen

    Ansøger skal opfylde følgende egnethedskrav til økonomisk og finansiel formåen:

      • Må ikke have ubetalt forfalden gæld til det offentlige, som overstiger 50.000 kr.
      • Skal have en positiv egenkapital i mindst 2 af de seneste 3 regnskabsår. 
      • Skal have erhvervsansvarsforsikring.
      • Der må ikke i ansøgers seneste disponible årsregnskab være taget forbehold for fremtidig drift i en eventuel revisorpåtegning.

    Ansøgere, der har eksisteret i kortere tid end 3 år, skal opfylde kravene til økonomisk og finansiel formåen i den periode, ansøger har eksisteret.      

    Kommunens vurdering af ansøgers egnethed til at varetage opgaven sker på baggrund af oplysningerne i ansøgningsskemaet samt den fremsendte dokumentation.

    6. Konsortier

    I det omfang Leverandøren udgøres af et konsortium, hæfter de i konsortiet deltagende fysiske/juridiske personer solidarisk, direkte og ubetinget for opfyldelsen af kontrakten.

    Et af konsortiets medlemmer skal have fuld prokura over for Ordregiver, og der skal blandt medlemmerne udpeges en kontraktansvarlig, der er ansvarlig for kontakten til Ordregiver. Der henvises i den forbindelse til Konsortieerklæringen, som udfyldes i forbindelse med ansøgning om godkendelse som leverandør.

    Vurderingen af egnethed vil ske samlet for konsortiet.

    7. Udnyttelse af andre enheders kapacitet

    Baserer ansøger sin ansøgning på en eller flere andre enheders økonomiske og finansielle formåen og/eller tekniske og faglige formåen, skal Støtteerklæring udfyldes.

    Ansøger skal endvidere dokumentere, at denne eller disse andre enheder accepterer at hæfte solidarisk med ansøger for aftalens gennemførelse. 

    8. Underleverandører

    Vil ansøger benytte underleverandører, skal det i Underleverandørerklæringen oplyses, hvilke dele af kontrakten ansøgeren har til hensigt at give i underleverance, og hvilke underleverandører der forventes benyttet.

    Hvis ansøger efterfølgende vil give andre dele af kontrakten i underleverance og/eller benytte andre underleverandører, vil det kræve Ordregives forudgående godkendelse, jf. kontrakten.

    9. Dokumentation for oplysninger

    Samtidig med ansøgningen skal ansøger levere dokumentation for, at ansøger er egnet, jf. afsnit 5 ovenfor.
    Består ansøger af en sammenslutning af økonomiske aktører, skal dokumentation fremlægges for alle aktørerne i sammenslutningen.

    Er ansøgers ansøgning baseret på en eller flere andre enheders økonomiske og finansielle formåen og/eller tekniske og faglige formåen, skal dokumentationen tillige helt eller delvis vedlægges for støttevirksomheden eller støttevirksomhederne.

    10. Øvrige krav til sikkerhedsstillelse jf. ældreloven

    Frederikshavn Kommune skal, jf. ældrelovens § 22, stille krav til private leverandører om en gang årligt i aftaleperioden at sende skattemæssige årsregnskaber til kommunen.

    Leverandører skal inden kontraktindgåelse og en gang årligt i kontraktperioden sende 
    et revideret regnskab til kommunen eller henvise kommunen til, hvor regnskabet kan findes på www.cvr.dk.

    Har leverandøren endnu ikke aflagt regnskab efter årsregnskabsloven, kan kommunen fastsætte krav om anden passende dokumentation.

    Der skal stilles anfordringsgaranti på 200.000 kr. i forbindelse med aftaleindgåelse.
    Anfordringsgarantien ’øges ved øget omsætning, jf. kontrakten.

    11. Kompetencer

    Ansøgeren skal være opmærksom på, at der stilles krav til kompetencer og uddannelse.

    12. Aftalegrundlag og aftaleperiode

    De leverandører, der bliver godkendt på ordningen, får besked om godkendelse af Frederikshavn Kommune. Godkendelsen er dog betinget af, at ansøgeren fremsender den fornødne dokumentation. Derefter underskriver parterne aftalen.

    Potentielle ansøgere bedes gennemgå det fulde materiale inden ansøgning for at sikre sig, at ansøgeren kan leve op til kravene i aftalen.

    Aftalen træder i kraft ved underskrift og gælder frem til 31. marts 2027.

    Kommunen har option på forlængelse af kontrakten i op til 2 x 6 måneder. I forbindelse med forlængelse af aftalen forventes der at blive justeret i priser, rummelige pleje- og omsorgsforløb og vilkår herfor.

    12.1. Aftalens ikrafttræden    

    Aftalen træder i kraft, når Frederikshavn Kommune har godkendt ansøgningen, og kontrakten er underskrevet af begge parter.

    I forbindelse med kontraktens underskrivelse aftaler parternes overtagelsesdatoen, dvs. den dato hvor Leverandøren er klar til at levere ydelser til visiterede borgere på vilkårene som anført i aftalen.

    13. Yderligere information

    Hvis du har spørgsmål til ansøgningsprocessen, materialet eller leverandørkravene, er du velkommen til at henvende dig til Anne Abildgaard på anab@frederikshavn.dk.