Frit valg af tandlæge eller -plejer

Få et overblik over, hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med skift af tandlæge eller -plejer

Børn og unge under 22 år, født efter d. 31. december 2003, der ønsker et andet tandplejetilbud end Frederikshavn Kommunale Tandpleje, kan vælge at bruge en privatpraktiserende tandlæge eller tandplejer efter eget valg. Man kan kun skifte behandler én gang årligt.

Vælger man en privatpraktiserende tandlæge eller -plejer gælder det samme tandplejetilbud inklusiv tandreguleringsbehandling, som hos den kommunale tandpleje.

Vær opmærksom på, at det kun er muligt at få tilskud til tandpleje ved en privatpraktiserende tandlæge eller -plejer, hvis der er givet besked om udmelding til den kommunale tandpleje.

Det er kun forældre med forældremyndighed, der kan give besked om dette. Deler I forældremyndigheden, skal I begge give samtykke til skift af tandlæge.

Tandregulering samt andre særlig omkostningstunge behandlinger

Skal dit barn have foretaget tandregulering eller anden dyrere behandling, må dette først iværksættes, når Frederikshavn Kommunale Tandpleje har godkendt behandlingsoverslaget.

Egenbetaling 0 til 15-årige

Kommunen dækker 65 % af udgifterne til forebyggende og behandlende tandpleje hos en privat tandlæge eller -plejer. De resterende 35 % er egenbetaling i henhold til de takster, der er aftalt i overenskomsten.

Hvis I eller barnet ønsker en anden eller dyrere behandling end den, kommunen har godkendt, refunderes 65 % af det beløb, kommunen oprindeligt har godkendt.

Egenbetaling 16 til 21-årige

Kommunen dækker 100 % af udgifterne til forebyggende og behandlende tandpleje hos en privat tandlæge eller -plejer i henhold til de takster, der er aftalt i overenskomsten.

Hvis den unge ønsker en anden eller dyrere behandling end den, kommunen har godkendt, refunderes beløbet på den behandling, kommunen oprindeligt har godkendt.

Læs retningslinjer og bekendtgørelsen

Retningslinjerne er beskrevet i Sundhedsstyrelsens vejledning.

Læs bekendtgørelsen om tandpleje