Skal du separere regn- og spildevand?

Når kommunen beslutter at ændre et område fra fælleskloakeret til separatkloakeret, er der tilslutningspligt for ejendommene i området.

Frederikshavn Spildevand A/S etablerer to nye stikledninger og skelbrønde på hver grund, når de gennemfører et kloaksepareringsprojekt. Grundejeren skal selv sørge for, at regn – og spildevand bliver koblet dertil. Regnvand må dog gerne opsamles i regnvandstønder, eller nedsives eller anvendes på egen grund.

Nedsivning

Du må nedsive tag- og overfladevand på egen grund, hvis forholdene er til det. Jorden skal være egnet til nedsivning og der skal være afstand til naboer og bygninger. Nedsivning kan ske til f.eks. regnvandsfaskine eller til et bed eller et bassin i haven.
    Som grundejer må du gerne selv udføre arbejdet med nedsivning. Alt arbejde med spildevand skal udføres af en autoriseret kloakmester, herunder også afkobling/afpropning til spildevandsledningen.

Du kan læse mere om regler og andet vedrørende nedsivning på Teknologisk Instituts hjemmeside.

Tilladelse til nedsivning af regnvand

Der skal ikke søges om tilladelse til nedsivning, når der er tale om et tagareal/fliseareal på under 500 m2, men du skal sætte dig ind i projekteringsreglerne.

Når du er fyldt 65 år, kan en ekstra udgift til lovpligtige ændringer i kloaksystemet være en uforudset udgift. Derfor kan du søge om lån til at lave separatkloakering på din ejendom

Hvis du er fyldt 65 år, får efterløn, social pension eller delpension, kan du søge om et kommunalt lån til at betale påbudte ændringer af kloaksystemet, der befinder sig uden for husets sokkel på ejendomme, hvor der er tilslutningspligt.

Lånet optages efter de regler, der også gælder for lån til betaling af ejendomsskatter (indefrysning af ejendomsskatter).

Sådan søger du om lån i forbindelse med separatkloakering

Du ansøger om lånet digitalt. Hvis du har spørgsmål til låneskemaet, kan du kontakte Borgerservice.

Hvis du har spørgsmål til den praktiske del af kloakeringen, skal du kontakte Center for Teknik og Miljø.

Arbejde med kloakker skal færdigmeldes til kommunen

Når du har fået udført kloakarbejde, er det vigtigt at færdigmelde projektet hos kommunen. I de fleste tilfælde har kommunen en igangværende sag, som ikke kan afsluttes uden dokumentation for udført arbejde, og ændring af kloakker kræver oftest en ændring af ejendommens BBR.

Alt arbejde med spildevand skal udføres af en autoriseret kloakmester, og det er derfor denne, der skal underskrive færdigmeldingsblanketten.

Selvbetjening