Gå til hovedindhold

Krav om børneattester

Lovgivningen kræver, at foreninger indhenter børneattester ved nyansættelser af instruktører og andre med lederansvar overfor børn og unge under 15 år.

Indhold

    Regler for indhentelse af børneattester på folkeoplysningsområdet

    Lovgivningen kræver, at foreninger indhenter børneattester ved nyansættelser af instruktører og andre med lederansvar over for børn og unge under 15 år.

    Lovgivningen kræver alene, at I indhenter attester én gang på trænere, instruktør eller holdledere, som er blevet fast tilknyttet foreningen efter 1. juli 2005 og som skal have direkte kontakt med børn under 15 år. Dog anbefales det, at foreningen indhenter attester på alle trænere, instruktører og holdledere, som har direkte kontakt med børn under 15 år – og at foreningen gør det med jævne mellemrum, eksempelvis en gang om året eller en gang hvert andet år.

    Alle foreninger, aftenskoler og oplysningsforbund, der modtager kommunalt tilskud og/eller låner kommunale lokaler, skal indhente børneattester på de ledere/lærer/instruktører, der er i kontakt med børn under 15 år. Der skal altså indhentes børneattest på alle personer over den kriminelle lavalder på 15 år.

    Hvordan skal dokumenterne opbevares?

    Børneattesterne skal opbevares i den enkelte forening og skal derfor ikke indsendes til kommunen. Når du årligt ansøger om tilskud og/eller lån af lokaler, skal du ved ansøgning erklære, at foreningen har indhentet de lovpligtige børneattester.

    Det er vigtigt at understrege, at ved manglende erklæring kan kommunen tilbageholde tilskud og/eller udlån af lokaler, indtil erklæring modtages. 

    Kontakt

    Fritid og Folkeoplysning

    Generelle spørgsmål: fritid@frederikshavn.dk
    Ansøgning om tilskud: tilskud@frederikshavn.dk
    Spørgsmål om booking af lokaler: fritid@frederikshavn.dk

    Telefon: 98 45 50 00