EUD 8/9

Er du klar til at lære på en ny måde og blive forberedt til fremtiden? EUD 8/9 er et nyt skoletilbud, hvor du får mulighed for at kombinere teoretisk viden med praktisk erfaring

Indhold

Hvis du motiveres af praktisk arbejde og drømmer om en erhvervsuddannelse, så er EUD 8/9 måske noget for dig. Vælg EUD 8/9, hvis du trives med at bruge både hoved og hænder.

Om EUD 8/9

EUD 8/9 er et nyt skoletilbud for elever i 8. og 9. klasse i Frederikshavn Kommune.

Skoletilbuddet kombinerer fagene dansk, matematik, engelsk og fysik/kemi med praktisk undervisning, og starter som et forsøg de kommende to skoleår.

Tilbuddet er primært rettet mod elever, der overvejer at vælge en erhvervsuddannelse, men ansøgningen er åben for alle.

Ansøg nu: Start på EUD 8/9 i skoleåret 2024/2025

Ansøgningen til EUD 8/9 for skoleåret 2024/2025 er åben nu. Du skal sende din skriftlige ansøgning og udtalelse fra din klasselærer seneste den 31. maj 2024.  Hvis du har spørgsmål, kan du kontakte din UE-vejleder eller klasselærer.

Værd at vide

Målgruppen for EUD 8/9 er elever, som:

• går i 8. eller 9. klasse i et almen tilbud i Frederikshavn Kommune.
    • synes, at det er sjovt at få tingene mellem hænderne og arbejde i værksteder.
    • er kreative, innovative og har flair for redesign.
    • kan lide at se teori fra undervisning blive omsat til virkelige produkter.
    • passer sin skolegang.
    • måske keder sig ved nuværende undervisningsformer, og mangler motivation til at udvikle sig.

Det kræves af dig:

• Du skal have lyst til at udfordre dig selv og prøve nye ting i forhold til din skolegang.
    • Du skal have lyst til at få nye venner og bidrage til et positivt fællesskab i klassen og på skolerne.
    • Du skal have lyst til at blive undervist på flere forskellige skoler og kunne flytte dig fra skole til skole.
    • Du skal selv sørge for transport til Nordstjerneskolen og EUC Nord i Frederikshavn.

Der oprettes én klasse i skoleåret 2024/2025. Undervisningen vil være med elever fra både 8. og 9. klasse - eleverne vil komme til at gå i en såkaldt sammenlæst klasse.

Tre dage om ugen har eleverne undervisning i dansk, matematik, engelsk og fysik/kemi på Nordstjerneskolen, og to dages praktisk undervisning i værkstederne på EUC Nord.

Eleverne modtager en sammenhængende undervisning, hvor der er en rød tråd mellem det boglige- og praktiske.

For at sikre faglig- og social trivsel, samt bidrage med sammenhængen mellem de to undervisningssteder, vil eleverne blive fuldt af en pædagog.

Elever på EUD 8/9 undervises i et begrænset antal fag: dansk, engelsk, matematik og fysik/kemi.

Det betyder, at eleverne får en begrænset afgangseksamen fra folkeskolen, som kan have betydning for optagelsen på en ungdomsuddannelse.

Krav til optagelse på en ungdomsuddannelse med en EUD 8/9:

• 10. klasse: Direkte adgang til optagelse
    • EUD (erhvervsuddannelse): Optagelse er forudsat af en mundtlig samtale
    • Gymnasial uddannelse:  Optagelse er forudsat af en mundtlig samtale og optagelsesprøve
    • HF: Optagelse er forudsat af bestået 10. klasse
    • FGU/STU: Direkte adgang til optagelse

Der skal ansøges om optagelse på EUD 8/9 til skoleåret 2024/2025. Ansøgningen består af en skriftlig ansøgning og efterfølgende samtale.

Vigtige datoer

• Ansøgningsfrist fredag den 31. maj 2024.
    • Samtaler med alle ansøgere den 10. – 13. juni. Til samtalen deltager eleven, en forælder og repræsentanter fra folkeskolen, ungdomsuddannelsen og UE.
    • Besked om optagelse sker den 17. eller 18. juni til eleverne.

Tanja Stoklund Munch

Skoleafdelingsleder, Nordstjerneskolen