Uanmeldte tilsyn 2021
I Frederikshavn Kommune afholdes uanmeldte pædagogiske tilsyn i institutioner. Efter tilsynet udarbejdes en officiel tilsynsrapport. Tilsynet tager udgangspunkt i kommunens kvalitetsdialogredskab KVALid
Rammerne for tilsyn tager udgangspunkt i de rammer og retningslinjer, der er godkendt i Børne- og Ungdomsudvalget.
Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn
(Ved anmeldt tilsynsbesøg udfyldes følgende oplysninger af afdelingslederen for daginstitutionen, og sendes til den tilsynsførende konsulent senest 14 dage før tilsynsbesøget)
Daginstitution: Børnehuset Trindelvej
Afdelingsleder: Lotte Lykke Jørgensen
Distriktsleder: John Høst Sørensen
Daginstitutionen er: Kommunal børnehave
Daginstitutionen er en: Aldersintegreret institution
Tilsynsførendes del
(følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn)
Daginstitution: Børnehuset Trindelvej
Dato: 14.04.2021
Tilsynsførende: Mette Pedersen
Baggrund for tilsynsbesøget: Uanmeldt pædagogisk tilsyn
Inden tilsynsbesøget har afdelingslederen fremsendt følgende materiale til den tilsynsførende konsulent: Ingen materiale fremsendt, da tilsynet var uanmeldt
I forbindelse med tilsynsbesøget, er der foretaget observationer på følgende stuer/grupper:
Børnehaven og vuggestuen
For resultater fra observationer henvises til selvstændig observationsrapport, overleveret til afdelingsleder i forbindelse med tilsynsbesøget.
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med børnemiljøet, børnenes trivsel og tidlig indsats: Nej
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med inklusion og børn med særlige behov: Nej
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med læringsmiljøet og den pædagogiske læreplan: Nej
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med realisering af Børne- og Ungepolitikken og kommunale mål og fokuspunkter: Nej
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med sprogvurderinger og sprogindsats: Nej
Antal børn, der modtager sprogstimulering:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med overgange og overleveringer mellem institutioner: Nej
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med forældresamarbejdet: Nej
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med opkvalificering af personalets kompetencer og kvalifikationer: Ja
Ud fra KVALid skema 27 "Det pædagogiske personales faglighed og kompetencer"
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
Medarbejdere og børn
Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i institutionen, som skal udbedres: Nej
Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som institutionen med fordel kan arbejde videre med:
Der er ført tilsyn med:
- Det pædagogiske læringsmiljø (KVALid skema3)
- Børnesyn (KVALid skema7)
- Dannelse og børneperspektiv
- Faglig udvikling og evaluering (KVALid skemaer 27, 28, 29)
Der kan med fordel arbejdes videre med faglig udvikling og evaluering - særligt med fokus på pædagogiske dokumentation og udvikling af en evalueringskultur.
Hvilken form for opfølgning er der sket med personalegruppen på baggrund af tilsynsbesøget: Tilbagemelding er givet til afdelingsleder og distriktsleder. Tilbagemeldingens indhold fremlægges efterfølgende til personalet. Afdelingsleder er ansvarlig.
Dato: 26.04 2021
Underskrift, tilsynsførende: Mette Pedersen
Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn
(Ved anmeldt tilsynsbesøg udfyldes følgende oplysninger af afdelingslederen for daginstitutionen, og sendes til den tilsynsførende konsulent senest 14 dage før tilsynsbesøget)
Daginstitution: Børnehaven Kernehuset
Afdelingsleder: Therese Høyrup Jensen
Distriktsleder: Karina Holm Hansen
Daginstitutionen er: Kommunal børnehave
Daginstitutionen er en: Aldersintegreret institution
Tilsynsførendes del
(følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn)
Daginstitution: Børnehaven Kernehuset
Dato: 28.04.2021
Tilsynsførende: Mette Pedersen
Baggrund for tilsynsbesøget: Uanmeldt pædagogisk tilsyn
Inden tilsynsbesøget har afdelingslederen fremsendt følgende materiale til den tilsynsførende konsulent: Ingen materiale fremsendt, da tilsynet var uanmeldt
I forbindelse med tilsynsbesøget, er der foretaget observationer på følgende stuer/grupper:
Vuggestuen og børnehaven
For resultater fra observationer henvises til selvstændig observationsrapport, overleveret til afdelingsleder i forbindelse med tilsynsbesøget.
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med børnemiljøet, børnenes trivsel og tidlig indsats: Nej
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med inklusion og børn med særlige behov: Nej
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med læringsmiljøet og den pædagogiske læreplan: Ja
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med realisering af Børne- og Ungepolitikken og kommunale mål og fokuspunkter: Nej
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med sprogvurderinger og sprogindsats: Nej
Antal børn, der modtager sprogstimulering:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med overgange og overleveringer mellem institutioner: Nej
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med forældresamarbejdet: Nej
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med opkvalificering af personalets kompetencer og kvalifikationer: Ja
Der skal fremover fokuseres på faglig udvikling og evaluering, med særligt fokus på pædagogisk dokumentation, som redskab til faglig refleksion - i forbindelse med arbejdet med KVALid / den styrkede lærerplan
KVALid skema 28 (børnehaven)
KVALid skema 27 (vuggestue)
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
Børn, personale og afdelingsleder
Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i institutionen, som skal udbedres: Nej
Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som institutionen med fordel kan arbejde videre med:
Der er ført tilsyn med:
- Det pædagogiske læringsmiljø (KVALid skema3)
- Børnesyn (KVALid skema7)
- Dannelse og børneperspektiv
- Faglig udvikling og evaluering (KVALid skemaer 27, 28, 29)
Faglig udvikling og evaluering:
Der arbejdes pt systematisk med KVALid - sæt fremover fokus pædagogisk dokumentation.
Hvilken form for opfølgning er der sket med personalegruppen på baggrund af tilsynsbesøget: Tilbagemelding er givet til ledelsen, som fremover har ansvar for at formidle viden fra tilsynes videre til personalet.
Kort handleplan udarbejdes.
Dato: 22.06.2021
Underskrift, tilsynsførende: Mette Pedersen
Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn
(Ved anmeldt tilsynsbesøg udfyldes følgende oplysninger af afdelingslederen for daginstitutionen, og sendes til den tilsynsførende konsulent senest 14 dage før tilsynsbesøget)
Daginstitution: Børnehuset Voerså
Afdelingsleder: Jonas Thomsen
Distriktsleder: Carina Skjoldborg
Daginstitutionen er: Kommunal
Daginstitutionen er en: Aldersintegreret institution
Antal indskrevne børn:
Antal pædagoger ansat:
Antal pædagogiske assistenter ansat:
Antal pædagogmedhjælpere/andet pædagogisk personale ansat:
Legepladstilsyn
Er dagtilbuddets legeplads godkendt:
Hvornår er der sidst ført certificeret tilsyn med legepladsens sikkerhed:
Navn på tilsynsførende legepladsinspektør:
Hygiejne
Overholder daginstitutionen Sundhedsstyrelsens anbefalinger jf. publikationen ”Hygiejne i daginstitutioner - Anbefalinger om forebyggelse og sundhedsfremme for børn inden for hygiejne, miljø og sikkerhed” (2013):
Har daginstitutionen det seneste år modtaget vejledning fra den kommunale sundhedstjeneste i forhold til spørgsmål om hygiejne og sundhedsfremme:
Hvis ja, uddybes emnet her: Jeg er i tvivl om dette, men vi forholder os selvfølgelig til de vejledninger der kommer.
Tilsyn med røgfrie miljøer
Overholder daginstitutionen reglerne om røgfrie miljøer: Nej
Indhentelse af børneattester
Er der indhentet børneattester på de personer, der er ansat eller beskæftiget i dagtilbud, og som er i direkte kontakt med børn under 15 år:
Dato for tilsyn:
Afdelingsleders underskrift:
Tilsynsførendes del
(følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn)
Daginstitution: Børnehuset Voerså
Dato: 21.04.2021
Tilsynsførende: Britta Jeppesen
Baggrund for tilsynsbesøget: Uanmeldt pædagogisk tilsyn
Inden tilsynsbesøget har afdelingslederen fremsendt følgende materiale til den tilsynsførende konsulent:
I forbindelse med tilsynsbesøget, er der foretaget observationer på følgende stuer/grupper:
Børnehavegrupperne: Månestuen og Stjernestuen
Vuggestuegruppen: kort observation af halvdelen af gruppen på legepladsen
For resultater fra observationer henvises til selvstændig observationsrapport, overleveret til afdelingsleder i forbindelse med tilsynsbesøget.
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med børnemiljøet, børnenes trivsel og tidlig indsats: Nej
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med inklusion og børn med særlige behov: Nej
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med læringsmiljøet og den pædagogiske læreplan: Ja
Evt. kommentarer:
Der er observeret på følgende temaer fra den pædagogiske læreplan:
Det pædagogiske læringsmiljø: daglige rutiner (KVALid skema 3)
Barnesyn: udvikling af relationer (KVALid skema 7)
Dannelse og børneperspektiv: medbestemmelse og børneperspektiv (KVALid skema 13)
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med realisering af Børne- og Ungepolitikken og kommunale mål og fokuspunkter: Nej
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med sprogvurderinger og sprogindsats: Nej
Antal børn, der modtager sprogstimulering:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med overgange og overleveringer mellem institutioner: Nej
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med forældresamarbejdet: Nej
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med opkvalificering af personalets kompetencer og kvalifikationer: Ja
Evt. kommentarer:
Følgende tema er drøftet med afdelingsleder: Faglig udvikling og evaluering: Det pædagogiske personales faglighed og kompetencer (KVALid skema 27), dokumentation af sammenhæng ml. læringsmiljø og børnenes læringsmuligheder (KVALid skema 28), evalueringskultur (KVALid skema 29)
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
Afdelingsleder, medarbejdere og børn
Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i institutionen, som skal udbedres: Nej
Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som institutionen med fordel kan arbejde videre med:
Hvilken form for opfølgning er der sket med personalegruppen på baggrund af tilsynsbesøget:
Der er givet en tilbagemelding til afdelingsleder og distriktsleder.
Afdelingslederen videreformidler tilbagemeldingen til personalet
Dato: 21.04.2021
Underskrift, tilsynsførende: Britta Hilding Jeppesen
Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn
(Ved anmeldt tilsynsbesøg udfyldes følgende oplysninger af afdelingslederen for daginstitutionen, og sendes til den tilsynsførende konsulent senest 14 dage før tilsynsbesøget)
Daginstitution: Børnehaven Øster Dahl
Afdelingsleder: Lotte Gustavson
Distriktsleder: Randi Pauli Nyhagen
Daginstitutionen er: Kommunal
Antal indskrevne børn:
Antal pædagoger ansat:
Antal pædagogiske assistenter ansat:
Antal pædagogmedhjælpere/andet pædagogisk personale ansat:
Legepladstilsyn
Er dagtilbuddets legeplads godkendt:
Hvornår er der sidst ført certificeret tilsyn med legepladsens sikkerhed:
Navn på tilsynsførende legepladsinspektør:
Hygiejne
Overholder daginstitutionen Sundhedsstyrelsens anbefalinger jf. publikationen ”Hygiejne i daginstitutioner - Anbefalinger om forebyggelse og sundhedsfremme for børn inden for hygiejne, miljø og sikkerhed” (2013):
Har daginstitutionen det seneste år modtaget vejledning fra den kommunale sundhedstjeneste i forhold til spørgsmål om hygiejne og sundhedsfremme:
Hvis ja, uddybes emnet her: Jeg er i tvivl om dette, men vi forholder os selvfølgelig til de vejledninger der kommer.
Tilsyn med røgfrie miljøer
Overholder daginstitutionen reglerne om røgfrie miljøer:
Indhentelse af børneattester
Er der indhentet børneattester på de personer, der er ansat eller beskæftiget i dagtilbud, og som er i direkte kontakt med børn under 15 år:
Dato for tilsyn:
Afdelingsleders underskrift:
Tilsynsførendes del
(følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn)
Daginstitution: Børnehaven Øster Dahl
Dato: 14.04.2021
Tilsynsførende: Britta Jeppesen
Baggrund for tilsynsbesøget: Uanmeldt pædagogisk tilsyn
Inden tilsynsbesøget har afdelingslederen fremsendt følgende materiale til den tilsynsførende konsulent:
I forbindelse med tilsynsbesøget, er der foretaget observationer på følgende stuer/grupper:
Svalestuen og Sommerfuglestien - begge børnehavegrupper
For resultater fra observationer henvises til selvstændig observationsrapport, overleveret til afdelingsleder i forbindelse med tilsynsbesøget.
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med børnemiljøet, børnenes trivsel og tidlig indsats: Nej
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med inklusion og børn med særlige behov: Nej
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med læringsmiljøet og den pædagogiske læreplan:
Evt. kommentarer:
Der er observeret på følgende temaer fra den pædagogiske læreplan:
Det pædagogiske læringsmiljø: daglige rutiner (KVALid skema 3)
Barnesyn: udvikling af relationer (KVALid skema 7)
Dannelse og børneperspektiv: medbestemmelse og børneperspektiv (KVALid skema 13)
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med realisering af Børne- og Ungepolitikken og kommunale mål og fokuspunkter: Nej
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med sprogvurderinger og sprogindsats: Nej
Antal børn, der modtager sprogstimulering:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med overgange og overleveringer mellem institutioner: Nej
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med forældresamarbejdet: Nej
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med opkvalificering af personalets kompetencer og kvalifikationer: Ja
Evt. kommentarer:
Følgende tema er drøftet med afdelingsleder: Faglig udvikling og evaluering: Det pædagogiske personales faglighed og kompetencer (KVALid skema 27), dokumentation af sammenhæng ml. læringsmiljø og børnenes læringsmuligheder (KVALid skema 28), evalueringskultur (KVALid skema 29)
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
Afdelingsleder, medarbejdere og børn
Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i institutionen, som skal udbedres: Nej
Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som institutionen med fordel kan arbejde videre med:
Hvilken form for opfølgning er der sket med personalegruppen på baggrund af tilsynsbesøget:
Der er givet en tilbagemelding til afdelingsleder og distriktsleder.
Afdelingslederen videreformidler tilbagemeldingen til personalet
Dato: 14.04.2021
Underskrift, tilsynsførende: Britta Hilding Jeppesen