Gå til hovedindhold

Uanmeldte tilsyn 2021

I Frederikshavn Kommune afholdes uanmeldte pædagogiske tilsyn i institutioner. Efter tilsynet udarbejdes en officiel tilsynsrapport. Tilsynet tager udgangspunkt i kommunens kvalitetsdialogredskab KVALid

Indhold

    Rammerne for tilsyn tager udgangspunkt i de rammer og retningslinjer, der er godkendt i Børne- og Ungdomsudvalget.

    Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn

    (Ved anmeldt tilsynsbesøg udfyldes følgende oplysninger af afdelingslederen for daginstitutionen, og sendes til den tilsynsførende konsulent senest 14 dage før tilsynsbesøget)

    Daginstitution: Børnehuset Trindelvej

    Afdelingsleder: Lotte Lykke Jørgensen

    Distriktsleder: John Høst Sørensen

    Daginstitutionen er: Kommunal børnehave

    Daginstitutionen er en: Aldersintegreret institution

    Tilsynsførendes del

    (følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn)

    Daginstitution: Børnehuset Trindelvej

    Dato: 14.04.2021

    Tilsynsførende: Mette Pedersen

    Baggrund for tilsynsbesøget: Uanmeldt pædagogisk tilsyn

    Inden tilsynsbesøget har afdelingslederen fremsendt følgende materiale til den tilsynsførende konsulent: Ingen materiale fremsendt, da tilsynet var uanmeldt

    I forbindelse med tilsynsbesøget, er der foretaget observationer på følgende stuer/grupper:
    Børnehaven og vuggestuen

    For resultater fra observationer henvises til selvstændig observationsrapport, overleveret til afdelingsleder i forbindelse med tilsynsbesøget.

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med børnemiljøet, børnenes trivsel og tidlig indsats: Nej

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med inklusion og børn med særlige behov: Nej

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med læringsmiljøet og den pædagogiske læreplan: Nej

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med realisering af Børne- og Ungepolitikken og kommunale mål og fokuspunkter: Nej

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med sprogvurderinger og sprogindsats: Nej

    Antal børn, der modtager sprogstimulering: 

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med overgange og overleveringer mellem institutioner: Nej

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med forældresamarbejdet: Nej

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med opkvalificering af personalets kompetencer og kvalifikationer: Ja
    Ud fra KVALid skema 27 "Det pædagogiske personales faglighed og kompetencer"

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
    Medarbejdere og børn

    Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i institutionen, som skal udbedres: Nej

    Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som institutionen med fordel kan arbejde videre med:
    Der er ført tilsyn med:
    - Det pædagogiske læringsmiljø (KVALid skema3)
    - Børnesyn (KVALid skema7)
    - Dannelse og børneperspektiv
    - Faglig udvikling og evaluering (KVALid skemaer 27, 28, 29)
    Der kan med fordel arbejdes videre med faglig udvikling og evaluering - særligt med fokus på pædagogiske dokumentation og udvikling af en evalueringskultur.

    Hvilken form for opfølgning er der sket med personalegruppen på baggrund af tilsynsbesøget: Tilbagemelding er givet til afdelingsleder og distriktsleder. Tilbagemeldingens indhold fremlægges efterfølgende til personalet. Afdelingsleder er ansvarlig.

    Dato: 26.04 2021

    Underskrift, tilsynsførende: Mette Pedersen

    Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn

    (Ved anmeldt tilsynsbesøg udfyldes følgende oplysninger af afdelingslederen for daginstitutionen, og sendes til den tilsynsførende konsulent senest 14 dage før tilsynsbesøget)

    Daginstitution: Børnehaven Kernehuset

    Afdelingsleder: Therese Høyrup Jensen

    Distriktsleder: Karina Holm Hansen

    Daginstitutionen er: Kommunal børnehave

    Daginstitutionen er en: Aldersintegreret institution

    Tilsynsførendes del

    (følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn)

    Daginstitution: Børnehaven Kernehuset

    Dato: 28.04.2021

    Tilsynsførende: Mette Pedersen

    Baggrund for tilsynsbesøget: Uanmeldt pædagogisk tilsyn

    Inden tilsynsbesøget har afdelingslederen fremsendt følgende materiale til den tilsynsførende konsulent: Ingen materiale fremsendt, da tilsynet var uanmeldt

    I forbindelse med tilsynsbesøget, er der foretaget observationer på følgende stuer/grupper:
    Vuggestuen og børnehaven

    For resultater fra observationer henvises til selvstændig observationsrapport, overleveret til afdelingsleder i forbindelse med tilsynsbesøget.

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med børnemiljøet, børnenes trivsel og tidlig indsats: Nej

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med inklusion og børn med særlige behov: Nej

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med læringsmiljøet og den pædagogiske læreplan: Ja

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med realisering af Børne- og Ungepolitikken og kommunale mål og fokuspunkter: Nej

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med sprogvurderinger og sprogindsats: Nej

    Antal børn, der modtager sprogstimulering: 

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med overgange og overleveringer mellem institutioner: Nej

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med forældresamarbejdet: Nej

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med opkvalificering af personalets kompetencer og kvalifikationer: Ja
    Der skal fremover fokuseres på faglig udvikling og evaluering, med særligt fokus på pædagogisk dokumentation, som redskab til faglig refleksion - i forbindelse med arbejdet med KVALid / den styrkede lærerplan
    KVALid skema 28 (børnehaven)
    KVALid skema 27 (vuggestue)

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
    Børn, personale og afdelingsleder

    Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i institutionen, som skal udbedres: Nej

    Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som institutionen med fordel kan arbejde videre med:
    Der er ført tilsyn med:
    - Det pædagogiske læringsmiljø (KVALid skema3)
    - Børnesyn (KVALid skema7)
    - Dannelse og børneperspektiv
    - Faglig udvikling og evaluering (KVALid skemaer 27, 28, 29)
    Faglig udvikling og evaluering:
    Der arbejdes pt systematisk med KVALid - sæt fremover fokus pædagogisk dokumentation.

    Hvilken form for opfølgning er der sket med personalegruppen på baggrund af tilsynsbesøget: Tilbagemelding er givet til ledelsen, som fremover har ansvar for at formidle viden fra tilsynes videre til personalet.
    Kort handleplan udarbejdes.

    Dato: 22.06.2021

    Underskrift, tilsynsførende: Mette Pedersen

    Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn

    (Ved anmeldt tilsynsbesøg udfyldes følgende oplysninger af afdelingslederen for daginstitutionen, og sendes til den tilsynsførende konsulent senest 14 dage før tilsynsbesøget)

    Daginstitution: Børnehuset Voerså

    Afdelingsleder: Jonas Thomsen

    Distriktsleder: Carina Skjoldborg

    Daginstitutionen er: Kommunal

    Daginstitutionen er en: Aldersintegreret institution

    Antal indskrevne børn: 

    Antal pædagoger ansat: 

    Antal pædagogiske assistenter ansat: 

    Antal pædagogmedhjælpere/andet pædagogisk personale ansat:

    Legepladstilsyn

    Er dagtilbuddets legeplads godkendt:

    Hvornår er der sidst ført certificeret tilsyn med legepladsens sikkerhed:

    Navn på tilsynsførende legepladsinspektør:

    Hygiejne

    Overholder daginstitutionen Sundhedsstyrelsens anbefalinger jf. publikationen ”Hygiejne i daginstitutioner - Anbefalinger om forebyggelse og sundhedsfremme for børn inden for hygiejne, miljø og sikkerhed” (2013):

    Har daginstitutionen det seneste år modtaget vejledning fra den kommunale sundhedstjeneste i forhold til spørgsmål om hygiejne og sundhedsfremme: 

    Hvis ja, uddybes emnet her: Jeg er i tvivl om dette, men vi forholder os selvfølgelig til de vejledninger der kommer.

    Tilsyn med røgfrie miljøer

    Overholder daginstitutionen reglerne om røgfrie miljøer: Nej

    Indhentelse af børneattester

    Er der indhentet børneattester på de personer, der er ansat eller beskæftiget i dagtilbud, og som er i direkte kontakt med børn under 15 år:

    Dato for tilsyn:

    Afdelingsleders underskrift:

    Tilsynsførendes del

    (følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn)

    Daginstitution: Børnehuset Voerså

    Dato: 21.04.2021

    Tilsynsførende: Britta Jeppesen

    Baggrund for tilsynsbesøget: Uanmeldt pædagogisk tilsyn

    Inden tilsynsbesøget har afdelingslederen fremsendt følgende materiale til den tilsynsførende konsulent:

    I forbindelse med tilsynsbesøget, er der foretaget observationer på følgende stuer/grupper:
    Børnehavegrupperne: Månestuen og Stjernestuen
    Vuggestuegruppen: kort observation af halvdelen af gruppen på legepladsen

    For resultater fra observationer henvises til selvstændig observationsrapport, overleveret til afdelingsleder i forbindelse med tilsynsbesøget.

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med børnemiljøet, børnenes trivsel og tidlig indsats: Nej

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med inklusion og børn med særlige behov: Nej

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med læringsmiljøet og den pædagogiske læreplan: Ja

    Evt. kommentarer:
    Der er observeret på følgende temaer fra den pædagogiske læreplan:
    Det pædagogiske læringsmiljø: daglige rutiner (KVALid skema 3)
    Barnesyn: udvikling af relationer (KVALid skema 7)
    Dannelse og børneperspektiv: medbestemmelse og børneperspektiv (KVALid skema 13)

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med realisering af Børne- og Ungepolitikken og kommunale mål og fokuspunkter: Nej

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med sprogvurderinger og sprogindsats: Nej

    Antal børn, der modtager sprogstimulering: 

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med overgange og overleveringer mellem institutioner: Nej

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med forældresamarbejdet: Nej

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med opkvalificering af personalets kompetencer og kvalifikationer: Ja

    Evt. kommentarer:
    Følgende tema er drøftet med afdelingsleder: Faglig udvikling og evaluering: Det pædagogiske personales faglighed og kompetencer (KVALid skema 27), dokumentation af sammenhæng ml. læringsmiljø og børnenes læringsmuligheder (KVALid skema 28), evalueringskultur (KVALid skema 29)

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
    Afdelingsleder, medarbejdere og børn

    Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i institutionen, som skal udbedres: Nej

    Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som institutionen med fordel kan arbejde videre med:

    Hvilken form for opfølgning er der sket med personalegruppen på baggrund af tilsynsbesøget:
    Der er givet en tilbagemelding til afdelingsleder og distriktsleder.
    Afdelingslederen videreformidler tilbagemeldingen til personalet

    Dato: 21.04.2021

    Underskrift, tilsynsførende: Britta Hilding Jeppesen

    Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn

    (Ved anmeldt tilsynsbesøg udfyldes følgende oplysninger af afdelingslederen for daginstitutionen, og sendes til den tilsynsførende konsulent senest 14 dage før tilsynsbesøget)

    Daginstitution: Børnehaven Øster Dahl

    Afdelingsleder: Lotte Gustavson

    Distriktsleder: Randi Pauli Nyhagen

    Daginstitutionen er: Kommunal

    Antal indskrevne børn: 

    Antal pædagoger ansat: 

    Antal pædagogiske assistenter ansat: 

    Antal pædagogmedhjælpere/andet pædagogisk personale ansat:

    Legepladstilsyn

    Er dagtilbuddets legeplads godkendt:

    Hvornår er der sidst ført certificeret tilsyn med legepladsens sikkerhed:

    Navn på tilsynsførende legepladsinspektør:

    Hygiejne

    Overholder daginstitutionen Sundhedsstyrelsens anbefalinger jf. publikationen ”Hygiejne i daginstitutioner - Anbefalinger om forebyggelse og sundhedsfremme for børn inden for hygiejne, miljø og sikkerhed” (2013):

    Har daginstitutionen det seneste år modtaget vejledning fra den kommunale sundhedstjeneste i forhold til spørgsmål om hygiejne og sundhedsfremme: 

    Hvis ja, uddybes emnet her: Jeg er i tvivl om dette, men vi forholder os selvfølgelig til de vejledninger der kommer.

    Tilsyn med røgfrie miljøer

    Overholder daginstitutionen reglerne om røgfrie miljøer:

    Indhentelse af børneattester

    Er der indhentet børneattester på de personer, der er ansat eller beskæftiget i dagtilbud, og som er i direkte kontakt med børn under 15 år:

    Dato for tilsyn:

    Afdelingsleders underskrift:

    Tilsynsførendes del

    (følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn)

    Daginstitution: Børnehaven Øster Dahl

    Dato: 14.04.2021

    Tilsynsførende: Britta Jeppesen

    Baggrund for tilsynsbesøget: Uanmeldt pædagogisk tilsyn

    Inden tilsynsbesøget har afdelingslederen fremsendt følgende materiale til den tilsynsførende konsulent:

    I forbindelse med tilsynsbesøget, er der foretaget observationer på følgende stuer/grupper:
    Svalestuen og Sommerfuglestien - begge børnehavegrupper

    For resultater fra observationer henvises til selvstændig observationsrapport, overleveret til afdelingsleder i forbindelse med tilsynsbesøget.

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med børnemiljøet, børnenes trivsel og tidlig indsats: Nej

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med inklusion og børn med særlige behov: Nej

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med læringsmiljøet og den pædagogiske læreplan:

    Evt. kommentarer:
    Der er observeret på følgende temaer fra den pædagogiske læreplan:
    Det pædagogiske læringsmiljø: daglige rutiner (KVALid skema 3)
    Barnesyn: udvikling af relationer (KVALid skema 7)
    Dannelse og børneperspektiv: medbestemmelse og børneperspektiv (KVALid skema 13)

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med realisering af Børne- og Ungepolitikken og kommunale mål og fokuspunkter: Nej

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med sprogvurderinger og sprogindsats: Nej

    Antal børn, der modtager sprogstimulering: 

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med overgange og overleveringer mellem institutioner: Nej

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med forældresamarbejdet: Nej

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med opkvalificering af personalets kompetencer og kvalifikationer: Ja

    Evt. kommentarer:
    Følgende tema er drøftet med afdelingsleder: Faglig udvikling og evaluering: Det pædagogiske personales faglighed og kompetencer (KVALid skema 27), dokumentation af sammenhæng ml. læringsmiljø og børnenes læringsmuligheder (KVALid skema 28), evalueringskultur (KVALid skema 29)

    Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
    Afdelingsleder, medarbejdere og børn

    Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i institutionen, som skal udbedres: Nej

    Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som institutionen med fordel kan arbejde videre med:

    Hvilken form for opfølgning er der sket med personalegruppen på baggrund af tilsynsbesøget:
    Der er givet en tilbagemelding til afdelingsleder og distriktsleder.
    Afdelingslederen videreformidler tilbagemeldingen til personalet

    Dato: 14.04.2021

    Underskrift, tilsynsførende: Britta Hilding Jeppesen