Rammen for tilsyn med dagpleje

Ifølge Dagtilbudsloven skal kommunalbestyrelsen føre tilsyn med det indholdsmæssige i dagtilbuddet (pædagogisk tilsyn), de økonomiske forhold, sikkerhed, brandforhold, hygiejne og sundhed

Pædagogisk tilsyn

Formålet med pædagogiske tilsyn er at udvikle og sikre, at daginstitutionerne understøtter børnenes trivsel, udvikling og læring. Dette sker med udgangspunkt i såvel dagtilbudslovens bestemmelser som de lokale kommunale mål og rammer – herunder Børne- og Ungepolitikken. En del af det pædagogiske tilsyns formål er at sikre, at personalet har de nødvendige kvalifikationer til at kunne realisere kommunale målsætninger og dagtilbudslovens krav.

Det betyder, at det pædagogiske tilsyn indeholder tilsyn med:

• Børnenes trivsel – herunder arbejdet med børnemiljøet og tidlig indsats.
    • Læringsmiljøet – herunder arbejdet med den pædagogiske læreplan.
    • Arbejdet med realisering af Børne- og Ungepolitikken.
    • Arbejdet med sprogindsats.
    • Dagplejerens uddannelse og kompetencer.

Ved pædagogisk tilsyn i den kommunale dagpleje, føres der også tilsyn med sikkerhed, sundhed og hygiejne.

Det pædagogiske tilsyn i dagplejen skal blandt andet undersøge og vurdere, hvorvidt:

• Det daglige pædagogiske arbejde lever op til de lovgivningsmæssige krav, der følger af dagtilbudsloven og anden lovgivning, samt kommunens og dagtilbudsdistriktets egne mål og rammer – herunder kommunens sammenhængende børnepolitik.
    • Det forebyggende arbejde lykkes, så eventuelle problemer ikke udvikler sig.
    • Alle børn får den nødvendige støtte for at kunne trives, udvikles og lære, og at der om nødvendigt ansøges om pædagogisk støtte til børn med særlige behov.
    • Der handles på henvendelser fra forældre, herunder eventuelle klager.
    • Den pædagogiske praksis, der anvendes i samvær med børnene, er forsvarlig – herunder at der ikke sker krænkelser eller overgreb.
    • Dagplejen lever op til de gældende regler for udarbejdelse af pædagogiske læreplaner, herunder beskrivelse af børnemiljøet.
    • Dagplejerne har de nødvendige kvalifikationer til at varetage opgaverne i dagplejen.
    • Afdelingslederne for dagplejen tilpasser deres tilsyn med børnene i forhold til børnenes alder, udvikling og adfærd – blandt andet igennem udarbejdelse af Dialogprofil ved barnets overgang til nyt dagtilbud.
    • De fysiske rammer og det pædagogiske indhold i tilbuddet er egnet til målgruppen.
    • Der opnås optimal sikkerhed både indendørs og udendørs i den enkelte dagpleje.
    • Dagplejeren serverer en sund og ernæringsrigtig kost i overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens anbefalinger.
    • Der er opmærksomhed på børns sovestillinger, brug af barneseler, godkendt legetøj, sundhed, hygiejne og røgfrie miljøer.
    • Der er opmærksomhed på sikker transport. Herunder at færdselslovgivningen og Frederikshavn Kommunes regler for kørsel i egen bil efterleves. Det betyder blandt andet at transport af børn i egen bil i videst muligt omfang skal begrænses, og kun må ske undtagelsesvist.

Det er afdelingslederen for dagplejen i de enkelte distrikter, der aftaler, gennemfører og følger op på det pædagogiske tilsyn i dagplejen. Der udføres tilsyn minimum fire gange årligt. Inden for den kommunale dagpleje skelnes der mellem anmeldte og uanmeldte tilsyn. Som udgangspunkt skal det uanmeldte tilsynsbesøg give et umiddelbart øjebliksbillede i forhold til sikkerhed og miljø i dagplejehjemmet. Det anmeldte tilsyn har i højere grad en rådgivende og vejledende funktion med særligt fokus på børnenes udvikling, læring og trivsel. Derudover føres der tilsyn med legestuerne.

Ved tilsynsbesøget udfylder afdelingslederen et skema, som sammenfatter aftaler, anbefalinger og kommentarer til dagplejerens virke. Afdelingslederen sender efter tilsynsbesøget skemaet til dagplejeren, som dokumentation for det førte tilsyn, og som en gensidig aftale om tilsynets indhold og eventuelle opmærksomhedspunkter.

Viser det sig i forbindelse med tilsynet, at et tilbud ikke opfylder de krav, der stilles i lovgivningen og af kommunalbestyrelsen, eksempelvis i forbindelse med kommunens mål og rammer for tilbuddene, reageres herpå, så forholdene bringes i orden. Kritisable forhold i dagplejen kan berettige, at tilsynet i en periode intensiveres.

Økonomisk tilsyn

Der føres ikke særskilt økonomisk tilsyn med dagpleje, da dagpleje i Frederikshavn Kommune er en del af de enkelte dagtilbudsdistrikter og således indgår i det økonomiske tilsyn her (se ”Økonomisk tilsyn” under forrige kapitel – ”Tilsyn med daginstitutioner”).

Brandtilsyn

Brandtilsyn af legestuer varetages af en brandinspektør jf. gældende lovgivning. Alle legestuer skal have en synlig evakueringsplan.

Rammer for tilsyn

Her kan du læse om de samlede rammer for tilsyn og godkendelse af dagtilbud og private pasningsordninger  (PDF)