Gå til hovedindhold

Fødselsregistrering

Når du får et barn, anmelder jordemoderen i de fleste tilfælde fødslen, men der er enkelte undtagelser

Indhold

    Her kan du læse om de ting, du skal være opmærksom, når du får et barn. 

    Normalt anmeldes en fødsel af jordemoderen på hospitalet.

    Du skal kun anmelde dit barns fødsel selv

    • Hvis du bor uden for Sønderjylland, og der ikke har medvirket en jordemoder ved fødslen.
    • Hvis du bor i Sønderjylland og har født hjemme (ikke på et hospital).

    Du kan anmelde fødslen på blanketten 'Fødselsanmeldelse.

    Fødslen kan ikke anmeldes med MitID. Dette gælder, uanset om du er medlem af folkekirken eller ej.


    16.10.2024 13.30 - Indhold hentet fra Borger.dk

    Skrevet af By-, Land- og Kirkeministeriet

    Jordemoderen indberetter fødslen til personregisterføreren. Det vil sige sognepræsten eller kirkekontoret i sognet, hvor moren bor.

    Hvis I bor i Sønderjylland, indberetter jordemoderen i stedet fødslen til kommunen.

    Hvis I ikke er gift med hinanden og sammen ønsker at varetage omsorgen og ansvaret for barnet, skal I anmelde faderskab digitalt.


    16.10.2024 13.30 - Indhold hentet fra Borger.dk

    Skrevet af By-, Land- og Kirkeministeriet

    Hvis du er barnets mor og bor i Sønderjylland

    I skal selv som forældre anmelde fødslen til kommunen. Læs mere om registrering af fødsler og navne i Sønderjylland eller print en fødselsanmeldelse til registrering af fødsel eller navn.

    Hvis du er barnets mor og bor uden for Sønderjylland

    Hvis ingen jordemoder har medvirket ved fødslen, skal I selv som forældre anmelde fødslen til sognet dér, hvor fødslen er fundet sted. Har en jordemoder medvirket, anmelder jordemoderen fødslen.

    Bor du i udlandet, men føder i Danmark

    Har en jordemoder medvirket ved fødslen, bliver fødslen registreret i sognet, hvor fødslen har fundet sted.


    16.10.2024 13.30 - Indhold hentet fra Borger.dk

    Skrevet af By-, Land- og Kirkeministeriet

    Hvis du føder et barn og ikke har en dansk folkeregisteradresse, registreres fødslen i sognet, hvor fødslen har fundet sted. Det er kun, hvis en jordemoder ikke har medvirket ved fødslen, at du skal anmelde fødslen. Du kan selv printe blanketten ud. Send den til sognet, hvor fødslen har fundet sted. Find sognet på Sogneportalen.

    Hvis du føder på et sygehus, der ligger i Sønderjylland, kan sygehuset vejlede dig i, hvilken kommune blanketten skal sendes til i Sønderjylland.


    16.10.2024 13.30 - Indhold hentet fra Borger.dk

    Skrevet af By-, Land- og Kirkeministeriet

    Ønsker du en fødselsattest skal du henvende dig til de udenlandske myndigheder, dér hvor barnet er født.


    16.10.2024 13.30 - Indhold hentet fra Borger.dk

    Skrevet af By-, Land- og Kirkeministeriet

    Hvis du føder et barn i udlandet, og du har dansk folkeregisteradresse, skal du ved indrejse i Danmark henvende dig og få barnet registreret hos folkeregisteret, dér hvor du bor.

    Du skal medbringe barnets udenlandske fødsels- og navneattest.


    16.10.2024 13.30 - Indhold hentet fra Borger.dk

    Skrevet af By-, Land- og Kirkeministeriet

    Attester udstedes ikke automatisk i forbindelse med fødselsregistreringen, men du kan bestille en Personattest på dit barn enten med MitID eller ved henvendelse til dit bopælssogn. Er barnet født i Sønderjylland, skal du rette henvendelse til den kommune, hvor fødslen er registreret.

    For bestilling med MitID gå til siden Attester.

    For bestilling uden MitID, kan du finde dit bopælssogn på Sogneportalen.

    For oplysninger om sønderjyske kommuner:

    Ved henvendelser til bopælssognet eller en fødekommune i Sønderjylland, skal du medbringe legitimation.

    Er barnet ikke født i Danmark, kan du kun få en attest fra en dansk myndighed, hvis barnet har fået en navneændring i Danmark efter 1. april 2006.

    Bemærk, at danske myndigheder allerede har adgang til de informationer, der er på en dansk attest. Derfor er det kun sjældent nødvendigt at bruge en attest overfor en dansk myndighed.


    16.10.2024 13.30 - Indhold hentet fra Borger.dk

    Skrevet af By-, Land- og Kirkeministeriet

    Hvis du vil finde ud af, hvornår på døgnet, du blev født, er det dit fødselsår, der afgør, hvilket register du skal finde oplysninger i.

    Er du født før 1977, kan du bestille hos Rigsarkivet, hvor en medarbejder skal finde oplysningen i arkivet


    16.10.2024 13.30 - Indhold hentet fra Borger.dk

    Skrevet af By-, Land- og Kirkeministeriet

    Hvis du vil finde ud af, hvornår på døgnet, du blev født, er det dit fødselsår, der afgør, hvilket register du skal finde oplysninger i.

    Hvis du er født efter 1977 kan du se oplysningen i Landspatientregistret på sundhed.dk.

    • Du skal være over 15 år og bruge MitID til at logge på
    • Sæt startdato i datovælgeren til din fødselsdag og tryk på søg
    • Dit fødselstidspunkt vil fremgå som starttidspunktet på ’fødselskontakten’, som er den allerførste kontakt, du kan se i Landspatientregisteret.
    • Fra 1977 til 2004 er starttidspunktet angivet i hele timer, dvs. uden minutangivelse. Eksempelvis dækker starttidspunktet 22:00 over fødsler mellem kl. 22:00 og 22:59
    • Fra fra og med 2005 bør fødsler fremgå med starttidspunkt i både timer og minutter.

    16.10.2024 13.30 - Indhold hentet fra Borger.dk

    Skrevet af By-, Land- og Kirkeministeriet

    Hvis du vil finde ud af, hvornår på døgnet, du blev født, er det dit fødselsår, der afgør, hvilket register du skal finde oplysninger i.

    Hvis du er født efter 2001, kan du se det i CPR-registret.


    16.10.2024 13.30 - Indhold hentet fra Borger.dk

    Skrevet af By-, Land- og Kirkeministeriet

    Sundhedskortet til dit barn bliver tilsendt, når det har fået navn.

    Børn skal have deres eget pas.


    16.10.2024 13.30 - Indhold hentet fra Borger.dk

    Skrevet af By-, Land- og Kirkeministeriet

    Når du som mor bliver registreret i forbindelse med fødselsregistreringen, får du normalt et brev i din digitale post med oplysninger om bl.a.:

    • fødselsregistrering
    • registrering af den anden forælder
    • navngivning
    • attester
    • relevante henvisninger

    Hvis barnets mor bor i Sønderjylland, så får hun ikke dette brev tilsendt, da fødselsregistreringen sker ved den sønderjyske kommune. 


    16.10.2024 13.30 - Indhold hentet fra Borger.dk

    Skrevet af By-, Land- og Kirkeministeriet

    I kan som forældre registrere faderskabet til jeres barn i tilfælde, hvor barnet er dødfødt eller dødt kort efter fødslen. Blanketten udfyldes kun, hvis I som forældre ikke er gift med hinanden. Det kan ikke anmeldes digitalt, og I skal derfor anmelde det via blanketten ”Registrering af faderskab”.

    Faderskabet skal kun fastslås, hvis moren eller en anden, som har retlig interesse heri, beder om det. 

    Vedlæg barnets dødsattest.
    Er en af jer – eller I begge – født i Sønderjylland, før 1960 eller i udlandet, vedlæg fødsels- og dåbsattest(er), fødsels- og navneattest(er) eller lignende dokumentation.

    Send blanketten og relevante bilag til det sogn, hvor I bor. Bor I ikke sammen, skal I sende blanketten til morens sogn. Er barnet født i Sønderjylland, skal I sende blanketten til den kommune, hvor moren bor.

    For kontaktoplysninger til sognet, se på Sogneportalen.

    For oplysninger om de sønderjyske kommuner.

    Erklæringen kan ikke sendes til sognet/kommunen, hvis:

    • Moren inden for de sidste 10 måneder før barnets fødsel har været gift med en anden mand end faren
    • Moren er separeret ved fødslen
    • Den ene af jer – eller I begge – er under 18 år eller under værgemål.

    I det tilfælde skal Familieretshuset behandle sagen.

    Når faderskabet er fastslået
    Bliver et faderskab til et dødfødt barn eller et barn, der er dødt kort efter fødslen, fastslået, betyder det

    • At faren kan pålægges at betale bidrag til barnets eventuelle dåb og begravelse samt til udgifterne ved fødslen og morens underhold i 2 måneder før og 1 måned efter fødslen.
    • At barnet og faren i særlige tilfælde kan have arveret efter hinanden.
    • At barnet kan få farens efternavn.

     Er faderskabet fastslået, kan det normalt ikke ændres.


    16.10.2024 13.30 - Indhold hentet fra Borger.dk

    Skrevet af By-, Land- og Kirkeministeriet

    Lovgivning


    16.10.2024 13.30 - Indhold hentet fra Borger.dk

    Skrevet af By-, Land- og Kirkeministeriet


    16.10.2024 13.30 - Indhold hentet fra Borger.dk

    Skrevet af By-, Land- og Kirkeministeriet


    16.10.2024 13.30 - Indhold hentet fra Borger.dk

    Skrevet af By-, Land- og Kirkeministeriet

    16.10.2024 13.30 - Indhold hentet fra Borger.dk

    Skrevet af By-, Land- og Kirkeministeriet

    Lovgivning

    Registreringen af nye borgere følger reglerne i loven om anmeldelsespligt ved fødsler og dødsfald.

    Selvbetjening

    Kontakt

    Borgerservice i Sæby, Skagen eller Frederikshavn

    Sikkermail med MitID (for borgere)

    Tlf. (+45) 98 45 50 00