Gå til hovedindhold

Grundlovs­ceremoni

Har du søgt om dansk statsborgerskab – og bor du i Frederikshavn Kommune?

Indhold

    To gange om året vedtager Folketinget en ny lov, som tildeler statsborgerskab til nye statsborgere. Hvis du søger om dansk statsborgerskab, skal du fra 2019 også deltage i en grundlovsceremoni. Til ceremonien skal du skrive under på, at du vil overholde grundloven samt udveksle håndtryk med borgmesteren.

    Frederikshavn Kommune afholder to Grundlovsceremonier om året.

    Grundlovsceremonierne i 2025 er:

    • Torsdag d. 6. marts 2025 klokken 13.00. Der er tilmeldingsfrist d. 13. februar 2025.
    • Torsdag d. 18. september 2025 klokken 13.00. Der er tilmeldingsfrist d. 28. august 2025.

    Hvem kan deltage i grundlovsceremonien?

    1. Du skal være bosat i Frederikshavn Kommune
    2. Du skal have indgivet en ansøgning om dansk statsborgerskab til Udlændinge- og integrationsministeriet (så ministeriet kan bekræfte, at du opfylder de lovmæssige krav for at deltage i ceremonien)
    3. Du er optaget på en relevant lov om dansk indfødsret, hvor det fremgår, at du skal deltage i en grundlovsceremoni. Loven kan findes via Folketingets hjemmeside. (oversigt med navn og bopæl på ansøgere). Ansøgere, som skal deltage i en ceremoni, fremgår under lovens § 3.

    Opfylder du ikke punkt 2 og 3, kan du kontakte Udlændinge- og Integrationsministeriet med henblik på vejledning om, hvordan du erhverver dansk statsborgerskab.

    Du skal desuden være opmærksom på, at du kun kan tilmelde dig selv til ceremonien.

    Tilmelding

    For at tilmelde dig grundlovsceremonien, skal du skrive en sikker mail til Rådhuset i Frederikshavn Kommune. Du skal have MitID klar. 

    I mailen bedes du oplyse:

    • Navn
    • Fødselsdato
    • Adresse
    • Antal gæster, du ønsker at medbringe, dog max 10 personer.

    I emnefeltet bedes du skrive ”Tilmelding til grundlovsceremoni”.

    Vi sender dig efterfølgende en bekræftelse på din tilmelding.

    Legitimation

    Ved ceremonien skal du legitimere dig ved forevisning af gyldig legitimation med foto.

    Som gyldig legitimation kan du bruge:

    • opholdskort, fremmedpas, konventionspas eller kørekort udstedt af en offentlig myndighed i Danmark,
    • pas, identitetskort eller kørekort udstedt af en offentlig myndighed i et andet EU-/EØS-medlemsland eller i Schweiz, eller
    • pas, som er udstedt af en offentlig myndighed i et andet land end de i nr. 1 og 2 nævnte lande, og hvori der er isat en opholdssticker.

    Hvis du ikke har den nævnte legitimation, kan du søge Udlændinge- og Integrationsministeriet om tilladelse til at benytte anden form for legitimation. Du skal sende en mail til ministeriet på indfoedsret@uim.dk og bede om tilladelse. Tilladelsen skal medbringes til ceremonien.

    Husk inden Grundlovsceremonien

    Husk, at du inden og senest 10 hverdage før, du skal deltage i Grundlovsceremonien, skal udfylde, underskrive og indsende blanketten ”Erklæring om eventuelle strafbare forhold” til Udlændinge- og Integrationsministeriet. Blanketten er vedlagt som bilag til informationsbrevet om Grundlovsceremonien.

    Du kan ikke deltage i ceremonien, hvis Udlændinge- og Integrationsministeriet ikke har modtaget din erklæring i rette tid.

    Læs mere

    Du kan læse mere information om forberedelse, deltagelse og afholdelse af Grundlovsceremoni på Udlændinge- og Integrationsministeriets hjemmeside.

    Kontakt

    Administrativ assistent

    Anne-Mette Buus

    Center for Kultur og Borgerservice

    Telefon: 98 45 54 69