Gå til hovedindhold

Pulje til frivilligt socialt arbejde - §18

§ 18-puljen støtter aktiviteter for socialt udsatte borgere bosat i kommunen. Aktiviteterne skal være åbne for alle inden for aktivitetens målgruppe

Indhold

    § 18 i Lov om Social Service har til formål at sikre et samarbejde mellem kommunen og den frivillige sociale indsats, der udføres i kommunen. Hensigten er at de økonomiske barrierer mindskes for frivillige organisationer, således at de frivillige sociale organisationer opmuntres til at udbygge eksisterende sociale aktiviteter og udvikle nye. De økonomiske tilskud gives, så de frivillige organisationers selvbestemmelse ikke anfægtes. Derfor ydes støtten uden at kommunen stiller detaljerede krav til organisering. Støtten ydes som støtte til aktiviteten i sin helhed og specificeres ikke til at dække bestemte udgiftstyper.

    De frivillige kan søge om støtte fra puljen, ansøgningsfristen er 1. november hvert år. Den økonomiske støtter retter sig mod den del af det frivillige sociale arbejde, hvor den frivillige indsats er den afgørende. Det er ikke primært et spørgsmål om kvantitet, men mere et spørgsmål om, at tilbuddet enten ikke kan eksistere eller på afgørende måde ville miste sin kvalitet, hvis den frivillige indsats ikke fandtes. Den frivillige indsats skal altså være kernen i arbejdet.

    Hvornår er der ansøgningsfrist?

    Ansøgningsfristen til §18-puljen er 1. november med udbetaling januar.

    Dokumentation for anvendelse af midlerne

    Regnskab og dokumentation for anvendelse af tilskud foregår med udgangspunkt i nedenstående uddybninger.

    Regnskabet skal tydeligt vise, at tilskuddet er anvendt til formålet som ansøgt og bevilliget. Hvis regnskabet ikke indberettes, kan kommunen kræve de tildelte støttemidler tilbagebetalt. Hvis støttebeløbet er brugt til et andet formål end det, der er angivet i ansøgningen, vil Frederikshavn Kommune ligeledes kræve, at det bevilgede beløb tilbagebetales. Støtte, der ikke er brug, kan ikke overføres til efterfølgende ansøgningsrunder.

    Uforbrugte midler skal tilbagebetales til Frederikshavn Kommune. Fristen for at sende uforbrugte midler er 14 dage fra ansøgningsrundens udløb, hvis ikke andet er aftalt med Frederikshavn Kommune.

    Frederikshavn Kommune forbeholder sig retten til at melde afslag til foreninger, som ikke har indsendt regnskab for forudgående perioder, hvis foreningen er udtaget til stikprøve eller har modtaget tilskud på mere end 15.000 kr.

    Bevillinger på mindre end 15.000 kr.

    For bevillinger mindre end 15.000 kr. skal der ikke indsendes regnskab eller anden dokumentation for, at den bevilgede støtte er anvendt.

    Hvis en forening har fået udbetalt støtte til en aktivitet, som ikke gennemføres senest inden årets udgang, i det år foreningen har modtaget bevillingen, skal foreningen sende den udbetalte støtte tilbage til kommunen. Fristen for at sende beløbet tilbage er 14 dage.

    Med jævne mellemrum udtager kommunen et antal foreninger, som skal redegøre for den gennemførte aktivitet og dokumentere, at udgiften er afholdt. Social- og Sundhedsudvalget kan afgøre, at foreningen skal sende den udbetalte støtte tilbage til kommunen, hvis aktiviteten ikke er gennemført som ansøgt, og midlerne ikke er anvendt til det ansøgte formål.

    Bevillinger over 15.000 kr.

    For bevillinger over 15.000 kr. skal der indsendes regnskab for den bevilgede støtte senest tre måneder efter det tidspunkt, der er anført i ansøgningen. Regnskabet skal være attesteret af foreningens valgte revisor. Social- og Sundhedsudvalget kan afgøre, at foreningen skal sende den udbetalte støtte tilbage til kommunen, hvis aktiviteten ikke er gennemført som ansøgt, og midlerne ikke er anvendt til det ansøgte formål.

    Evaluering

    Frederikshavn Kommune har ansvaret for fordelingen af de økonomiske midler til det frivillige sociale arbejde og dermed også ansvaret for, at midlerne kommer til størst mulig nytte for borgerne.

    Frederikshavn Kommune vil efter behov evaluere 'Retningslinjer for tilskud til frivilligt socialt arbejde efter servicelovens §18'.

    Regnskab og dokumentation for anvendelse af tilskud foregår med udgangspunkt i nedenstående uddybninger. Regnskabet skal tydeligt vise, at tilskuddet er anvendt til formålet som ansøgt og bevilliget. Såfremt regnskab ikke indberettes, kan kommunen kræve de tildelte støttemidler tilbagebetalt. Hvis støttebeløbet er brugt til andet formål end det, der er angivet i ansøgningen, vil der ligeledes blive krævet tilbagebetaling. Støtte, der ikke er anvendt, kan ikke overføres til efterfølgende ansøgningsrunder.

    Uforbrugte midler skal tilbagebetales til Frederikshavn Kommune. Fristen for at sende uforbrugte midler er 14 dage fra ansøgningsrundens udløb, hvis ikke andet er aftalt med Frederikshavn Kommune.

    Frederikshavn Kommune forbeholder sig retten til at melde afslag til foreninger, som ikke har indsendt regnskab for forudgående perioder, hvis foreningen er udtaget til stikprøve eller har modtaget tilskud på mere end 10.000 kr.

    Bevillinger på mindre end 10.000 kr.:

    For bevillinger på mindre end 10.000 kr. skal der ikke indsendes regnskab eller anden dokumentation for, at den bevilgede støtte er anvendt. Hvis en forening har fået udbetalt støtte til en aktivitet, som ikke gennemføres senest 6 måneder efter det tidspunkt, der er anført i ansøgningen, skal foreningen sende den udbetalte støtte tilbage til kommunen. Fristen for at sende beløbet tilbage er 14 dage.

    Med jævne mellemrum udtager forvaltningen et antal foreninger, som skal redegøre for den gennemførte aktivitet og dokumentere, at udgiften er afholdt. Sundhedsudvalget kan afgøre, at foreningen skal sende den udbetalte støtte tilbage til kommunen, hvis aktiviteten ikke er gennemført som ansøgt, og midlerne ikke er anvendt til det ansøgte formål.

    Bevillinger over 10.000 kr.:

    For bevillinger over 10.000 kr. skal der indsendes regnskab for den bevilgede støtte senest tre måneder efter det tidspunkt, der er anført i ansøgningen. Regnskabet skal være attesteret af foreningens valgte revisor. Sundhedsudvalget kan afgøre, at foreningen skal sende den udbetalte støtte tilbage til kommunen, hvis aktiviteten ikke er gennemført som ansøgt, og midlerne ikke er anvendt til det ansøgte formål.

    Evaluering

    Frederikshavn Kommune har ansvaret for fordelingen af de økonomiske midler til det frivillige sociale arbejde og dermed også ansvaret for, at midlerne kommer til størst mulig nytte for borgerne.

    Frederikshavn Kommune vil ved behov evaluere ’Retningslinjer for tilskud til frivilligt socialt arbejde efter servicelovens §18’.

    Social- og Sundhedsudvalget vil primo 2025 evaluere retningslinjer for ansøgning og tildeling af pulje til frivilligt socialt arbejde.

    Kontakt

    Administrativ assistent

    Lorene Klemmensgaard

    Telefon: 98 45 53 84

    E-mail: lokl@frederikshavn.dk