Uanmeldte tilsyn 2024
I Frederikshavn Kommune afholdes uanmeldte pædagogiske tilsyn i institutioner. Efter tilsynet udarbejdes en officiel tilsynsrapport. Tilsynet tager udgangspunkt i kommunens kvalitetsdialogredskab KVALid
Rammerne for tilsyn tager udgangspunkt i de rammer og retningslinjer, der er godkendt i Børne- og Ungdomsudvalget.
Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn
Ved anmeldt tilsynsbesøg udfyldes følgende oplysninger af afdelingslederen for daginstitutionen, og sendes til den tilsynsførende konsulent senest 14 dage før tilsynsbesøget.
Daginstitution: Børnehuset Mariehønen
Afdelingsleder: Heidi Frænde Sørensen
Distriktsleder: Vibeke Skovsgaard Thomsen
Daginstitutionen er: Kommunal aldersintegreret institution
Specialtilbud tilknyttet: Ingen
Antal indskrevne børn: 25 børn i alt, 7 i vuggestue, 17 i børnehave.
Antal pædagoger ansat: 3
Antal pædagogiske assistenter ansat: 1
Antal pædagogmedhjælpere/andet pædagogisk personale ansat: 1
Dato: 03.06.2024
Afdelingsleders underskrift:
Tilsynsførendes del
Følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn.
Daginstitution: Børnehuset Mariehønen
Dato: 16.05.2024
Tilsynsførende: Mette Pedersen
Baggrund for tilsynsbesøget: Uanmeldt pædagogisk tilsyn
Inden tilsynsbesøget har den pædagogiske konsulent gennemlæst seneste handleplan / udviklingsplan, samt institutionens pædagogiske læreplan:
Materiale fra seneste tilsyn gennemlæst.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der indhentet følgende data:
3 timers observation af praksis.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der foretaget observationer på følgende stuer/grupper:
Vuggestuen, børnehaven.
For vurderinger af institutionens læringsmiljøer henvises til selvstændigt materiale, overleveret til ledelsen i forbindelse med tilsynsbesøget.
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med de pædagogiske læringsmiljøer og den pædagogiske læreplan: Ja.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med realisering af Børne- og Ungepolitikken og kommunale mål og fokuspunkter: Nej.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
Personale, børn, pædagogisk leder.
Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i institutionen, som skal udbedres? Nej
Hvis ja, hvilke foranstaltninger træffer Center for Dagtilbud på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som institutionen med fordel kan arbejde videre med:
Leg og læring - de fysiske læringsmiljø, inde:
Plads og indretning tager i nogen grad højde for flere og forskelligartede lege- og læringsmuligheder i det fysiske rum.
Materialerne er i nogen grad til rådighed for børnene.
Sæt fokus på, hvordan I kan arbejde med at legetøj og materialerne er til rådighed, så børnene generelt kan se, nå og vælge dem og at materialerne er generelt passende i udvalg og sværhedsgrad i forhold til den aktuelle børnegruppes behov og interesser
De fysiske rammer er en vigtig del af kvaliteten i børnenes livs- og læringsmuligheder og af det pædagogiske arbejde. Dagtilbuddet må derfor etablere og reflektere over og omskabe de fysiske rammer og indretningen, så disse bedst muligt matcher de aktuelle børn og deres trivsel, udvikling, læring og dannelse. De fysiske rammer har stor betydning for børnenes deltagelsesmuligheder i fællesskaber
Rum og pædagogik hænger uløseligt sammen. Nyere undersøgelser viser, at den fysiske indretning af lege- miljøer har stor betydning for børnenes udfoldelsesmuligheder, og for i hvor høj grad det pædagogiske personale kan sætte deres faglighed i spil.
Hvilken form for opfølgning er der sket med personalegruppen, ledelsen og medarbejder på baggrund af tilsynsbesøget?
Der er givet tilbagemelding til pædagogisk leder og områdeleder. Det er herefter deres ansvar at formidle tilsynets opmærksomhedspunkter til personalet og udarbejde en plan for, hvorledes der skal arbejdets videre med at løfte kvaliteten indenfor de områder, som tilsynet peger på.
Dato: 20.06.2024
Tilsynsførendes underskrift: Mette Pedersen
Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn
Daginstitution: Hørby Børnehus, vuggestuen
Afdelingsleder: Hella Rams Sparvath
Distriktsleder: Karin Holm Hansen
Daginstitutionen er: Kommunal vuggestue
Specialtilbud tilknyttet: Ingen
Antal indskrevne børn: 9 børn i alt, 9 i vuggestue
Antal pædagoger ansat: 1
Antal pædagogiske assistenter ansat: 1
Antal pædagogmedhjælpere/andet pædagogisk personale ansat: 1
Dato: 02.07.2024
Tilsynsførendes del
Følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn.
Daginstitution: Hørby Børnehus
Dato: 02.07.2024
Tilsynsførende: Mette Pedersen
Baggrund for tilsynsbesøget: Uanmeldt pædagogisk tilsyn
Inden tilsynsbesøget har den pædagogiske konsulent gennemlæst seneste handleplan / udviklingsplan, samt institutionens pædagogiske læreplan:
Materiale fra seneste tilsynsbesøg gennemlæst.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der indhentet følgende data:
3 timers observation af praksis.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der foretaget observationer på følgende stuer/grupper:
Vuggestuen.
For vurderinger af institutionens læringsmiljøer henvises til selvstændigt materiale, overleveret til ledelsen i forbindelse med tilsynsbesøget.
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med de pædagogiske læringsmiljøer og den pædagogiske læreplan: Ja.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
Pædagogisk leder.
Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i institutionen, som skal udbedres? Nej
Hvis ja, hvilke foranstaltninger træffer Center for Dagtilbud og Børnesundhed på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som institutionen med fordel kan arbejde videre med:
Måltidet:
Sæt fokus på jeres indretning, procedurer og materialer, som kan øge børnenes muligheder for selvhjulpenhed. Se på alle de praktiske gøremål der er i forbindelse med måltidet og lad alle børn gøre det, som de kan eller næsten kan. Fx selv hente tallerken og sætte den på bordet, hælde vand op, smøre mad, tørre borde af, m.m.
Se på krav og forventninger i forbindelse med måltidet – hvordan arbejder vi med at måltidets rammer er fleksible – så alle børn har deltagelsesmuligheder, fx regler ved bordet omkring mad
Børnefællesskaber:
Sæt fokus på, at reagere både på børnenes adfærd i legen og på deres hensigter, og sæt endnu flere ord på både handlinger og hensigter i legen
Særligt med fokus på de børn, som ikke har udviklet deres sprog – og deres legekompetencer på lige fod med de øvrige. Børn som er på kanten af legefællesskaberne.
Barnesyn:
Sæt fokus på, at italesætte børnenes positive adfærd - fx er dette særlig vigtigt, når et barn kan have en uhensigtsmæssig adfærd
Hvordan kan I besvare børnenes indsatser og intentioner positivt – både overfor barnet selv og overfor resten af børnegruppen.
Hvilken form for opfølgning er der sket med personalegruppen, ledelsen og medarbejder på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilbagemelding til den samlede personalegruppe. pædagogisk leder og områdeleder på et personalemøde.
Dato: 18.12.2024
Tilsynsførendes underskrift: Mette Pedersen
Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn
Daginstitution: Børnehuset Sættravej
Afdelingsleder: Pernille Hjortshøj Andersen
Distriktsleder: Karin Holm Hansen
Daginstitutionen er: Kommunal aldersintegreret institution
Specialtilbud tilknyttet: Ingen
Antal indskrevne børn: 124 børn i alt, 29 i vuggestue, 93 i børnehave
Antal pædagoger ansat: 14
Antal pædagogiske assistenter ansat: 3
Antal pædagogmedhjælpere/andet pædagogisk personale ansat: 5
Dato: 30.04.2024
Afdelingsleders underskrift:
Tilsynsførendes del
Følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn.
Daginstitution: Børnehuset Sættravej
Dato: 23.04.2024
Tilsynsførende: Mette Pedersen
Baggrund for tilsynsbesøget: Uanmeldt pædagogisk tilsyn
Inden tilsynsbesøget har den pædagogiske konsulent gennemlæst seneste handleplan / udviklingsplan, samt institutionens pædagogiske læreplan:
Materiale fra seneste tilsynsbesøg gennemlæst.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der indhentet følgende data:
3 timers observation.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der foretaget observationer på følgende stuer/grupper:
Børnehaven, Klokkeblomsten.
For vurderinger af institutionens læringsmiljøer henvises til selvstændigt materiale, overleveret til ledelsen i forbindelse med tilsynsbesøget.
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med de pædagogiske læringsmiljøer og den pædagogiske læreplan: Ja.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget, ført tilsyn med institutionens arbejde med
realisering af Børne- og Ungepolitikken og kommunale mål og fokuspunkter: Nej.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
Børn, personale, pædagogisk leder.
Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i institutionen, som skal udbedres? Nej
Hvis ja, hvilke foranstaltninger træffer Center for Dagtilbud på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som institutionen med fordel kan arbejde videre med:
Leg og læring - legen som grundlag:
Børnene har af og til mulighed for at lege selv, og der reageres af og til på børnenes behov og ønsker i legen.
Sæt fokus på at organisere jer, på en måde, der giver børnene mulighed for at lege selv, og de voksne endnu bedre muligheder for at reagere på børnenes behov og ønsker i legen.
Børnefællesskaber - Kontakt og samspil mellem børnene:
Samspil mellem børnene understøttes af og til.
Arbejd hen i mod at skabe endnu bedre muligheder for at samspil og fællesskab mellem børnene ofte understøttes, fx ved at hjælpe dem med at blive opmærksomme på hinanden, gennem benævnelse af intentioner, handlinger og følelser.
Læreplantema: Kommunikation og sprog. Sprogstimulering:
Der stilles af og til åbne spørgsmål til børnene og der gives af og til tid til, at børnene kan nå at tænke og svare/respondere alt efter deres forudsætninger. Arbejd hen i mod: Fra ”af og til” – til ”ofte”
Hvilken form for opfølgning er der sket med personalegruppen, ledelsen og medarbejder på baggrund af tilsynsbesøget?
Der er givet tilbagemelding til pædagogisk leder og områdeleder. Det er herefter deres ansvar at formidle tilsynets opmærksomhedspunkter til personalet og udarbejde en plan for, hvorledes der skal arbejdets videre med at løfte kvaliteten indenfor de områder, som tilsynet peger på.
Dato: 20.06.2024
Tilsynsførendes underskrift: Mette Pedersen