Anmeldte tilsyn 2024
I Frederikshavn Kommune afholder vi hvert andet år anmeldte pædagogiske tilsyn i hver institution. Efter tilsynet udarbejdes en officiel tilsynsrapport. Tilsynet tager udgangspunkt i kommunens kvalitetsdialogredskab KVALid
Rammerne for tilsyn tager udgangspunkt i de rammer og retningslinjer, der er godkendt i Børne- og Ungdomsudvalget.
Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn
Ved anmeldt tilsynsbesøg udfyldes følgende oplysninger af afdelingslederen for daginstitutionen, og sendes til den tilsynsførende konsulent senest 14 dage før tilsynsbesøget.
Daginstitution: Bødkergården
Afdelingsleder: Carsten Thorvald
Distriktsleder: Carsten Thorvald
Daginstitutionen er: Selvejende aldersintegreret institution
Specialtilbud tilknyttet: § 83
Antal indskrevne børn: 106 børn i alt, 18 i vuggestue, 84 i børnehave, 4 i specialtilbud
Antal pædagoger ansat: 17
Antal pædagogiske assistenter ansat: 1
Antal pædagogmedhjælpere/andet pædagogisk personale ansat: 5
Dato: 29.03.2024
Afdelingsleders underskrift:
Tilsynsførendes del
Følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn.
Daginstitution: Bødkergården
Dato: 08.02.2024
Tilsynsførende: Britta Jeppesen, Mette Pedersen
Baggrund for tilsynsbesøget: Anmeldt pædagogisk tilsyn
Inden tilsynsbesøget har den pædagogiske konsulent gennemlæst seneste handleplan / udviklingsplan, samt institutionens pædagogiske læreplan:
Materiale fra seneste tilsynsbesøg gennemlæst.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der indhentet følgende data:
Observationer foretaget af de pædagogiske konsulenter.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der foretaget observationer på følgende stuer/grupper:
Vuggestuen - ældste børn
Børnehaven - Hønsegården/Kaninburet.
For vurderinger af institutionens læringsmiljøer henvises til selvstændigt materiale, overleveret til ledelsen i forbindelse med tilsynsbesøget.
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med de pædagogiske læringsmiljøer og den pædagogiske læreplan: Ja.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med realisering af Børne- og Ungepolitikken og kommunale mål og fokuspunkter: Ja.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
Institutionsleder, afdelingsleder.
Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i institutionen, som skal udbedres? Nej
Hvis ja, hvilke foranstaltninger træffer Center for Dagtilbud på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som institutionen med fordel kan arbejde videre med:
Børnehaven:
Daglige rutiner:
Sæt fokus på:
Ifm. med måltidet er der gennemgående samtaler om det børnene er optaget af – der vises interesse for det de fortæller ved at forstørre, gentage, udvide og berige samtalens indhold og inddrage flere børn - børnene hjælpes til at få øje på hinanden (forbindes).
Legen som grundlag:
Sæt fokus på: Der reageres både på børnenes adfærd i legen og på deres hensigter og der sættes ord på både handlinger og hensigter i legen.
Dannelse og børneperspektiv: (medbestemmelse og inddragelse)
Sæt fokus på:
Børnene spørges ofte om, hvad de har lyst til at lave i forbindelse med leg, fælles aktiviteter og praktiske opgaver eller opmuntres til selv at vælge hvad de har lyst til. Børnenes udtryk anerkendes og anvendes gennemgående som afsæt for justering af hverdagen
Børnefællesskaber(kontakt og samspil):
Sæt fokus på:
Samspil og fællesskaber mellem børnene understøttes ofte ved at hjælpe dem med at blive opmærksomme på hinanden, gennem benævnelse af intentioner, handlinger og følelser.
Vuggestuen:
Leg og læring:
Det fysiske læringsmiljø inde:
Sæt fokus på:
Plads og indretning tager generelt højde for flere forskelligartede læringsmuligheder – der er indrettet forskellige områder, som motiverer til forskellige former for lege og aktivitetsniveau samt mulighed for at børnene kan trække sig lidt væk og finde ro
Organisering af voksne – og børn - fx i mindre grupper har stor betydning for ALLE børns deltagelsesmuligheder:
For kvaliteten af relationen mellem voksne og børn OG for relationen mellem børnene - både i leg, daglige rutiner, pædagogiske aktiviteter
Der vises – (og fastholdes)ofte interesse for det børnene fortæller, for deres initiativer - ved fx at forstørre, gentage, udvide og berige samtalens indhold og inddrage flere børn.
Overgange:
Sæt fokus på:
(ALLE) børnene tilbydes gennemgående omsorg og nærvær ifm. overgange; - fx. Dagens begyndelse – fra børneinitierede lege til fælles aktiviteter
Legen som grundlag:
Sæt fokus på:
Der reageres både på børnenes adfærd i legen og på deres hensigter - og der sættes ord på både handlinger og hensigter i legen.
Børnene får ofte ord eller forklaringer, der bidrager til at de bevidstgøres om egne og andres perspektiver, ønsker, behov og følelser – også når børn kommer i konflikt!
Børn gør det godt hvis de kan!
Børnesyn:
Sæt fokus på:
Børnenes indsatser og intentioner besvares gennemgående positivt og der sættes gennemgående ord på disse, både overfor barnet selv og ift. resten af børnegruppen.
Børnefællesskaber(kontakt og samspil mellem børnene):
Sæt fokus på:
Samspil og fællesskaber mellem børnene understøttes ofte ved at hjælpe dem med at blive opmærksomme på hinanden, gennem benævnelse af intentioner, handlinger og følelser.
Hvilken form for opfølgning er der sket med personalegruppen, ledelsen og medarbejder på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilbagemelding til den samlede personalegruppe og ledelsen til et personalemøde.
Dato: 09.04.2024
Tilsynsførendes underskrift: Mette Pedersen
Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn
Ved anmeldt tilsynsbesøg udfyldes følgende oplysninger af afdelingslederen for daginstitutionen, og sendes til den tilsynsførende konsulent senest 14 dage før tilsynsbesøget.
Daginstitution: Børnehaven Øster Dahl
Afdelingsleder: Lotte Gustafsson
Distriktsleder: Randi Pauli Nyhagen
Daginstitutionen er: Kommunal børnehave
Specialtilbud tilknyttet: Ingen
Antal indskrevne børn: 47 børn i alt
Antal pædagoger ansat: 6
Antal pædagogiske assistenter ansat: 1
Antal pædagogmedhjælpere/andet pædagogisk personale ansat: 1
Dato: 22.03.2024
Afdelingsleders underskrift:
Tilsynsførendes del
Følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn.
Daginstitution: Børnehaven Øster Dahl
Dato: 14.02.2024
Tilsynsførende: Mette Pedersen
Baggrund for tilsynsbesøget: Anmeldt pædagogisk tilsyn
Inden tilsynsbesøget har den pædagogiske konsulent gennemlæst seneste handleplan / udviklingsplan, samt institutionens pædagogiske læreplan:
Materiale fra seneste tilsynsbesøg gennemlæst.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der indhentet følgende data:
Observationer foretaget af pædagogisk konsulent.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der foretaget observationer på følgende stuer/grupper:
Blåmejserne.
For vurderinger af institutionens læringsmiljøer henvises til selvstændigt materiale, overleveret til ledelsen i forbindelse med tilsynsbesøget.
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med de pædagogiske læringsmiljøer og den pædagogiske læreplan: Ja.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med realisering af Børne- og Ungepolitikken og kommunale mål og fokuspunkter: Ja.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
Pædagogisk leder.
Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i institutionen, som skal udbedres? Nej
Hvis ja, hvilke foranstaltninger træffer Center for Dagtilbud på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som institutionen med fordel kan arbejde videre med:
Det pædagogiske læringsmiljø i de daglige rutiner – måltidet
Sæt fokus på:
”Der er gennemgående samtaler om det børnene er optaget af – der vises interesse for det de fortæller ved at forstørre, gentage, udvide og berige samtalens indhold og inddrage flere børn”.
Fx
Opfordre børnene til at hjælpe hinanden
Italesætte børnenes forsøg på selvhjulpenhed og anerkend når de øver sig
Skab fælles opmærksomhed gennem samtaler om det børnene er optagede af – og det du ved, de er optagede af.
Tal om dét I skal efter maden – særligt med fokus på de børn, som har brug for ekstra støtte i overgangen.
Det pædagogiske læringsmiljø i de daglige rutiner – overgange
Sæt fokus på:
”Overgangene er ofte organiserede, så ventetider er tilpasset børnenes behov”
(Særligt overgangen fra formiddagens aktiviteter til middagsmad).
Fx.
Lav aftaler om organisering i overgangen – så alle voksne ved præcist, hvem gør hvad.
Skab tydelige markeringer – orienteringspunkter – for børnene. Gerne visuel understøttelse / lyd / ritualer.
Overgangen som en pædagogisk aktivitet – hvor forudsigelighed skaber deltagelsesmuligheder for ALLE børn.
Se på, hvordan børnene i højere grad kan inddrages i flere praktiske gøremål i forbindelse med måltidet.
Dannelse og børneperspektiv – medbestemmelse og inddragelse
Sæt fokus på:
”Børnenes udtryk anerkendes og anvendes gennemgående som afsæt for justering af dagligdagen”
FX
Fælles fagligt fokus, som tager udgangspunkt i børnenes perspektiv: Hvad har børnene brug for – hvad viser børnene interesse for – hvad siger børnene selv.
Tal med børnene om – hvad var særligt sjov i dag?
Hvad vil du gerne lege igen?
Særligt med fokus på de børn, som har en udsat position i fællesskabet.
Hvilken form for opfølgning er der sket med personalegruppen, ledelsen og medarbejder på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilbagemelding til den samlede personalegruppe og ledelsen til et personalemøde.
Dato: 09.04.2024
Tilsynsførendes underskrift: Mette Pedersen
Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn
Ved anmeldt tilsynsbesøg udfyldes følgende oplysninger af afdelingslederen for daginstitutionen, og sendes til den tilsynsførende konsulent senest 14 dage før tilsynsbesøget.
Daginstitution: Børnehuset Golfparken
Afdelingsleder: Julie Tvilling Jensen
Distriktsleder: Vibeke Skovgård Thomsen
Daginstitutionen er: Kommunal aldersintegreret institution
Specialtilbud tilknyttet:
Antal indskrevne børn: 104 børn i alt, 31 i vuggestue, 73 i børnehave.
Antal pædagoger ansat: 14
Antal pædagogiske assistenter ansat: 3
Antal pædagogmedhjælpere/andet pædagogisk personale ansat: 2
Dato: 05.04.2024
Afdelingsleders underskrift:
Tilsynsførendes del
Følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn.
Daginstitution: Børnehuset Golfparken
Dato: 09.04.2024
Tilsynsførende: Britta Jeppesen, Mette Pedersen
Baggrund for tilsynsbesøget: Anmeldt pædagogisk tilsyn
Inden tilsynsbesøget har den pædagogiske konsulent gennemlæst seneste handleplan / udviklingsplan, samt institutionens pædagogiske læreplan:
Materiale fra seneste tilsynsbesøg gennemlæst.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der indhentet følgende data:
Observationer foretaget af pædagogiske konsulenter.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der foretaget observationer på følgende stuer/grupper:
Vuggestuen - Spurvene
Børnehaven - Solsortene.
For vurderinger af institutionens læringsmiljøer henvises til selvstændigt materiale, overleveret til ledelsen i forbindelse med tilsynsbesøget.
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med de pædagogiske læringsmiljøer og den pædagogiske læreplan: Ja.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med realisering af Børne- og Ungepolitikken og kommunale mål og fokuspunkter: Ja.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
Pædagogisk leder.
Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i institutionen, som skal udbedres? Nej
Hvis ja, hvilke foranstaltninger træffer Center for Dagtilbud på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som institutionen med fordel kan arbejde videre med:
Det pædagogiske læringsmiljø i de daglige rutiner – måltidet:
Sæt fokus på:
Der er gennemgående samtaler om det børnene er optaget af – der vises interesse for det de fortæller ved at forstørre, gentage, udvide og berige samtalens indhold og inddrage flere børn.
Forstørre, udvide og berige….f.eks.:
Bygger videre på børnenes udspil og tanker og tilføjer ny viden til det, som børn og voksne i samtale har fælles opmærksomhed på.
Skab fælles opmærksomhed gennem samtaler om det børnene er optagede af – og det du ved, de er optaget af ved at `under tekste´ børnenes handlinger, deres forsøg på at mestre – deres intention (styrker relationerne mellem børnene).
Opfordre børnene til at hjælpe hinanden og anerkend deres forsøg på samme.
Det pædagogiske læringsmiljø i de daglige rutiner – overgange
Sæt fokus på:
”Overgangene er ofte organiserede, så ventetider er tilpasset børnenes behov”
- overgang til samling, fra samling til måltidet og fra måltidet til legeplads – hvad er jeres pædagogiske intentioner her?
F.eks.
Skab tydelige markeringer – orienteringspunkter – for børnene. Gerne visuel understøttelse / lyd / ritualer.
Overgangen som en pædagogisk aktivitet(pædagogisk intentioner) – hvor forudsigelighed skaber deltagelsesmuligheder for ALLE børn.
Overgang(forudsigelighed): F.eks. Tal om dét I skal efter maden – særligt med fokus på de børn, som har brug for ekstra støtte i overgangen til bl.a. legepladsen; f.eks. forbind børnene med hinanden gennem aftaler om fælles lege på legepladsen.
Involvering af børn i daglige rutiner: Se på, hvordan børnene i højere grad kan inddrages i flere praktiske gøremål i forbindelse med måltidet; se på Før - Under – Efter.
Dannelse og børneperspektiv – medbestemmelse og inddragelse
Sæt fokus på:
Børnenes udtryk anerkendes og anvendes ofte som afsæt for justering af dagligdagen”.
Der rettes ofte differentierede forventninger til børnene.
Fælles fagligt/pædagogisk fokus, som tager udgangspunkt i børnenes perspektiv:
Den aktuelle børnegruppe; Hvad har børnene brug for som gruppe, de enkelte børn i gruppen. Hvad viser børnene interesse for – hvad siger/fortæller børnene selv om det, de er optaget af? Tal (dagligt) med børnene om – hvad var særligt sjov i dag? Hvad vil du gerne lege igen?
(Tydelig) pædagogiske intention med dagens aktiviteter og rutiner ift- de enkelte børn og børnegruppen.
Særligt med fokus på de børn, som har en udsat position i fællesskabet – børn som bevæger sig i periferien, børn som `vælger´ ikke at deltage, børn som er `på vej´ ud af fællesskabet.
Legen som grundlag
Fra minimal til god kvalitet:
Der reageres både på børnenes adfærd i legen og på deres hensigter, og der sættes ord på både handlinger og hensigter i legen.
Børnenes indsatser og intentioner besvares ofte positivt og der sættes ofte ord på disse over for barnets selv.
Børnefællesskaber: Mulighed for fælles leg og fælles aktiviteter – deltagelse i samme
Sæt fokus på:
Der er ofte alternative aktiviteter og lege til rådighed for de børn, som ikke er med i fælles lege eller aktiviteter, og børnene inddrages i valgmulighederne.
Samspil og fællesskab mellem børnene understøttes ofte – ved at hjælpe dem med at blive opmærksomme på hinanden og ved benævnelse af intention, handlinger og følelser – hvilket hjælper børnene med at få øje på og forstå hinanden.
Hvilken form for opfølgning er der sket med personalegruppen, ledelsen og medarbejder på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilbagemelding til den samlede personalegruppe og pædagogisk leder på et personalemøde.
Dato: 09.04.2024
Tilsynsførendes underskrift: Mette Pedersen
Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn
Ved anmeldt tilsynsbesøg udfyldes følgende oplysninger af afdelingslederen for daginstitutionen, og sendes til den tilsynsførende konsulent senest 14 dage før tilsynsbesøget.
Daginstitution: Landbørnehaven
Afdelingsleder: Lisbeth Christensen
Distriktsleder: Randi Pauli Nyhagen
Daginstitutionen er: Kommunal børnehave
Specialtilbud tilknyttet:
Antal indskrevne børn: 38 børn i alt
Antal pædagoger ansat: 3
Antal pædagogiske assistenter ansat: 0
Antal pædagogmedhjælpere/andet pædagogisk personale ansat: 3
Dato: 15.04.2024
Afdelingsleders underskrift:
Tilsynsførendes del
Følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn.
Daginstitution: Landbørnehaven Knivholt
Dato: 31.01.2024
Tilsynsførende: Britta Jeppesen
Baggrund for tilsynsbesøget: Anmeldt pædagogisk tilsyn
Inden tilsynsbesøget har den pædagogiske konsulent gennemlæst seneste handleplan / udviklingsplan, samt institutionens pædagogiske læreplan:
Pædagogiske læreplan er gennemlæst.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der indhentet følgende data:
Pædagogisk leders selvevaluering/vurdering af; Faglig udvikling og evaluering med afsæt i KVALid Dialog.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der foretaget observationer på følgende stuer/grupper:
Den samlede børnegruppe - alle børn.
For vurderinger af institutionens læringsmiljøer henvises til selvstændigt materiale, overleveret til ledelsen i forbindelse med tilsynsbesøget.
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med de pædagogiske læringsmiljøer og den pædagogiske læreplan: Ja.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med realisering af Børne- og Ungepolitikken og kommunale mål og fokuspunkter: Ja.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
Den pædagogiske leder.
Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i institutionen, som skal udbedres? Nej
Hvis ja, hvilke foranstaltninger træffer Center for Dagtilbud på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som institutionen med fordel kan arbejde videre med:
Daglige rutiner
Måltidet: ret fokus på samtalerne med børnene om det børnene er optaget af, viser interesse for ved bl.a. at forstørre, gentage, udvide og berige samtalens indhold og inddrage flere børn( styrker relationen mellem børnene).
Overgange: fokus på at (ALLE) børnene tilbydes gennemgående omsorg og nærvær ifm overgange.
Legen som grundlag: Fokus på udvidende og berigende samtaler med børnene om deres leg gennem respons på børnenes adfærd i legen - på både hensigter og handlinger i legen.
Dannelse og børneperspektiv - fokus på at arbejde med børnenes medbestemmelse og inddragelse.
Børnefællesskaber: fokus på at styrke samspil og fællesskaber mellem børnene.
Hvilken form for opfølgning er der sket med personalegruppen, ledelsen og medarbejder på baggrund af tilsynsbesøget?
Der er givet en tilbagemelding til alle medarbejdere, pædagogisk leder og områdeleder - på et personalemøde.
Dato: 15.04.2024
Tilsynsførendes underskrift:
Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn
Ved anmeldt tilsynsbesøg udfyldes følgende oplysninger af afdelingslederen for daginstitutionen, og sendes til den tilsynsførende konsulent senest 14 dage før tilsynsbesøget.
Daginstitution: Abildgård Børnehus
Afdelingsleder: Louise Staal Kolind
Distriktsleder: Randi Pauli Nyhagen
Daginstitutionen er: Kommunal aldersintegreret institution
Specialtilbud tilknyttet: SEL §32
Antal indskrevne børn: 8 i børnehave, 17 i specialtilbud.
Antal pædagoger ansat: 2
Antal pædagogiske assistenter ansat: 2
Antal pædagogmedhjælpere/andet pædagogisk personale ansat:
Dato: 23.08.2024
Afdelingsleders underskrift:
Tilsynsførendes del
Følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn.
Daginstitution: Abildgård Børnehus
Dato: 17.04.2024
Tilsynsførende: Mette Pedersen
Baggrund for tilsynsbesøget: Anmeldt pædagogisk tilsyn
Inden tilsynsbesøget har den pædagogiske konsulent gennemlæst seneste handleplan / udviklingsplan, samt institutionens pædagogiske læreplan:
Materiale fra seneste tilsynsbesøg gennemlæst.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der indhentet følgende data:
Observationer af praksis, som er vurderet med KVALid Tilsyn.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der foretaget observationer på følgende stuer/grupper:
Pedelboligen.
Gul gruppe.
For vurderinger af institutionens læringsmiljøer henvises til selvstændigt materiale, overleveret til ledelsen i forbindelse med tilsynsbesøget.
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med de pædagogiske læringsmiljøer og den pædagogiske læreplan: Ja.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med realisering af Børne- og Ungepolitikken og kommunale mål og fokuspunkter: Nej.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
Børn, personale, pædagogisk leder.
Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i institutionen, som skal udbedres? Nej
Hvis ja, hvilke foranstaltninger træffer Center for Dagtilbud på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som institutionen med fordel kan arbejde videre med:
Det pædagogiske læringsmiljø - de daglige rutiner
Måltidet:
Sæt fokus på, at der er i højere grad er samtaler om det, børnene er optagede af og at der vises interesse for det de fortæller ved at forstørre, gentage, udvide og berige samtalens indhold og inddrage flere børn
Forstørre, udvide og berige f.eks.:
I samtalen omkring måltidet - bygge videre på børnenes egne udspil (verbale / non-verbale) Tilføje ny viden til det, som børn og voksne i samtale har fælles opmærksomhed på
Skab fælles opmærksomhed gennem samtaler om det børnene er optagede af – og det I ved, de er optaget af.
Opfordre børnene til at hjælpe hinanden og anerkend deres forsøg på samme Inddrage børnene i de praktiske gøremål, før – under og efter måltidet Udvikling af samstemt pædagogisk praksis – måltidet som pædagogisk læringsmiljø
Dannelse og børneperspektiv - Medbestemmelse og inddragelse:
Sæt fokus på at børnenes udtryk anerkendes og anvendes som afsæt for justering af dagligdagen
Fælles fagligt/pædagogisk fokus, som tager udgangspunkt i børnenes perspektiv:
Med udgangspunkt i den aktuelle børnegruppe: Hvad har børnene brug for som gruppe, de enkelte børn i gruppen. Hvad viser børnene interesse for – hvad siger/fortæller børnene selv om det, de er optaget af?
Hvornår siger børnene fra – siger nej – vil ikke være med – og hvordan kan vi forstå det?? (Selvbestemmelsesteorien)
Tydelig pædagogiske intention med dagens aktiviteter og rutiner ift de enkelte børn og børnegruppen
Særligt med fokus på de børn, som har en udsat position i fællesskabet – børn som bevæger sig i periferien, børn som ikke har lyst til at deltage, børn som er på kanten ud af fællesskabet….
Hvilken form for opfølgning er der sket med personalegruppen, ledelsen og medarbejder på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilbagemelding til den samlede personalegruppe, pædagogisk leder og områdeleder på et personalemøde.
Dato: 23.08.2024
Tilsynsførendes underskrift: Mette Pedersen
Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn
Ved anmeldt tilsynsbesøg udfyldes følgende oplysninger af afdelingslederen for daginstitutionen, og sendes til den tilsynsførende konsulent senest 14 dage før tilsynsbesøget.
Daginstitution: Børnehuset Boblerne
Afdelingsleder: Helle Sørensen, pædagogiske leder
Distriktsleder: Jacob Rove Lisborg, Daglig leder
Daginstitutionen er: Privat aldersintegreret institution
Specialtilbud tilknyttet:
Antal indskrevne børn: 57 børn i alt, 17 i vuggestue, 40 i børnehave.
Antal pædagoger ansat: 6
Antal pædagogiske assistenter ansat: 1
Antal pædagogmedhjælpere/andet pædagogisk personale ansat: 6 + 1 studerende
Dato: 12.06.2024
Afdelingsleders underskrift:
Tilsynsførendes del
Følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn.
Daginstitution: Børnehuset Boblerne
Dato: 12.06.2024
Tilsynsførende: Britta Jeppesen, Mette Pedersen
Baggrund for tilsynsbesøget: Anmeldt pædagogisk tilsyn
Inden tilsynsbesøget har den pædagogiske konsulent gennemlæst seneste handleplan / udviklingsplan, samt institutionens pædagogiske læreplan:
Materiale fra seneste tilsynsbesøg gennemlæst.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der indhentet følgende data:
Observationer af praksis, som er vurderet med KVALid Tilsyn.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der foretaget observationer på følgende stuer/grupper:
Børnehaven - De Røde Bobler
Vuggestuen - De Gule Bobler.
For vurderinger af institutionens læringsmiljøer henvises til selvstændigt materiale, overleveret til ledelsen i forbindelse med tilsynsbesøget.
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med de pædagogiske læringsmiljøer og den pædagogiske læreplan: Ja.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med realisering af Børne- og Ungepolitikken og kommunale mål og fokuspunkter: Nej.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
Børn, personale, pædagogisk leder, daglig leder.
Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i institutionen, som skal udbedres? Nej
Hvis ja, hvilke foranstaltninger træffer Center for Dagtilbud på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som institutionen med fordel kan arbejde videre med:
Børnehaven:
Det pædagogiske læringsmiljø
Måltidet og overgange:
Anbefalinger til forbedringer af praksis – hvad skal I begynde at gøre mere af?:
Måltidet:
Sæt fokus på, at der er indretning, procedurer og en del materialer som øger børnenes mulighed for selvhjulpenhed
At børnene hjælpes til at få øje på hinanden og de opfordres til samtale og til at hjælpe hinanden
Overgange:
Sæt fokus på, hvordan jeres overgange kan blive endnu bedre organiserede, og se på hvordan de er organiserede med udgangspunkt i den aktuelle børnegruppe.
Legen som grundlag:
Anbefalinger til forbedringer af praksis – hvad skal I begynde at gøre/gøre mere af?:
Sæt fokus på, at børnene tilbydes leg i en positiv, engagerende og involverende stemning og børnenes initiativer i legen følges. At der reageres både på børnenes adfærd i legen og på deres hensigter, og der sættes ord på både handlinger og hensigter i legen. Særligt med fokus på de børn, som ikke har udviklet legekompetencer på lige fod med de øvrige. Hav bevidste pædagogiske intentioner – de voksnes positioner i børnenes lege.
Børnefællesskaber:
Anbefalinger til forbedringer af praksis – hvad skal I begynde at gøre og/eller gøre mere af?: Ar børnene får hjælp til at få succes med deltagelse i fælles lege og aktiviteter – f.eks. Ved at rette differentierede forventninger til børnene (gennem justering af krav og forventninger)
At samspil og fællesskab mellem børnene understøttes f.eks. Ved at hjælpe dem med at blive opmærksomme på hinanden, gennem benævnelse af intentioner, handlinger og følelser.
Vuggestuen:
Det pædagogiske læringsmiljø - Måltidet og overgange:
Anbefalinger til forbedringer af praksis – hvad skal I begynde at sætte fokus på ift fx måltidet og overgange:
Selvhjulpenhed: fx små kander, gaffel/ske til alle, kniv til ældste så de selv kan skære, lad børnene sende fad med maden rundt, opmuntring til at øve sig og hjælpe hinanden
At børnene hjælpes til at få øje på hinanden og de opfordres til samtale og til at hjælpe hinanden; allerede gode samtaler om det de enkelte børn er optaget af brug det aktivt til samtaler mellem børnene – til at forbinde børnene med hinanden
Omsorg og nærvær i (alle) overgange for ALLE børn - fx:
markering af overgange: fx brug af lille klokke, brug af billeder/piktogrammer for at inddrage og forberede børnene på det, der skal ske
Ved at voksne benævner egne handlinger; nu går jeg lige… beroliger/understøtter forudsigelighed og hjælper børnene m/ at fastholde opmærksomhed og flow.
Legen som grundlag:
Anbefalinger til forbedringer af praksis – hvad skal I begynde at gøre/gøre mere af?:
At reagere både på børnenes adfærd i legen og på deres hensigter, og sætte ord på både handlinger og hensigter i legen
At have samtaler med børnene om deres leg og materialer(også de børn som endnu ikke har udviklet deres sprog) – serve and return – tydelig respons med ord, ansigtsudtryk, kropssprog..
Særligt med fokus på de yngste børn, børn som (endnu) ikke har udviklet legekompetencer på lige fod med de andre børn, børn på `kanten´ af fællesskabet
Hav pædagogisk intention ift leg
De voksne er medlegende med afsæt i børnenes perspektiver.
Børnefællesskaber - mulighed for fælles leg og aktiviteter, kontakt og samspil mellem børnene:
Anbefalinger til forbedringer af praksis – hvad skal I begynde at gøre/gøre mere af?:
At hjælpe ALLE børn til at få succes med deltagelse i fælles lege og aktiviteter – ved at rette differentierede forventninger til børnene; ældste og yngste, børnenes `aktuelle´ dag; al adfærd er kommunikation - gå bag om adfærden; hvad `fortæller´ børnenes adfærd os ift behov for at justere aktiviteten?
At understøtte samspil og fællesskab mellem børnene på en aktiv og positiv måde ved at hjælpe dem med at blive opmærksomme på hinanden – ved benævnelse af intentioner, handlinger og følelser det hjælper børnene med at få øje på og forstå hinanden og til at forstå egne - og andres følelser
Fx de voksne griber børnenes optagetheder (både de yngste og de ældste) og initiativer – bygger videre – skaber en leg/legelommer for børnene = fællesskab
At håndtere konflikter mellem børnene i fællesskab, så ALLE børn hjælpes med at komme videre:
brug konflikter som et aktiv(positivt) til at styrke relationerne mellem børnene – så børnene hjælpes – eller i fællesskab erfarer sig til hensigtsmæssig social adfærd. Konflikter uden tabere og vindere!
Hvilken form for opfølgning er der sket med personalegruppen, ledelsen og medarbejder på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilbagemelding til den samlede personalegruppe, pædagogisk leder og daglig leder på et personalemøde
Dato: 12.06.2024
Tilsynsførendes underskrift: Mette Pedersen
Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn
Ved anmeldt tilsynsbesøg udfyldes følgende oplysninger af afdelingslederen for daginstitutionen, og sendes til den tilsynsførende konsulent senest 14 dage før tilsynsbesøget.
Daginstitution: Børnehuset Pilekvisten
Afdelingsleder: Mille Degn Kjærgaard
Distriktsleder: Randi Pauli Nyhagen
Daginstitutionen er: Kommunal aldersintegreret institution
Specialtilbud tilknyttet: Ingen
Antal indskrevne børn: 100 børn i alt, 29 i vuggestue, 71 i børnehave.
Antal pædagoger ansat: 9
Antal pædagogiske assistenter ansat: 2
Antal pædagogmedhjælpere/andet pædagogisk personale ansat: 8
Dato: 22.06.2024
Afdelingsleders underskrift:
Tilsynsførendes del
Følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn.
Daginstitution: Børnehuset Pilekvisten
Dato: 07.05.2024
Tilsynsførende: Britta Jeppesen, Mette Pedersen
Baggrund for tilsynsbesøget: Anmeldt pædagogisk tilsyn
Inden tilsynsbesøget har den pædagogiske konsulent gennemlæst seneste handleplan / udviklingsplan, samt institutionens pædagogiske læreplan:
Materiale fra seneste tilsynsbesøg gennemlæst.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der indhentet følgende data:
Observationer, som er vurderet med KVALid Tilsyn.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der foretaget observationer på følgende stuer/grupper:
Børnehaven - Solsikken
Vuggestuen - Valmuen.
For vurderinger af institutionens læringsmiljøer henvises til selvstændigt materiale, overleveret til ledelsen i forbindelse med tilsynsbesøget.
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med de pædagogiske læringsmiljøer og den pædagogiske læreplan: Ja.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med realisering af Børne- og Ungepolitikken og kommunale mål og fokuspunkter: Nej.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
Børn, personale, pædagogisk leder.
Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i institutionen, som skal udbedres? Nej
Hvis ja, hvilke foranstaltninger træffer Center for Dagtilbud på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som institutionen med fordel kan arbejde videre med:
Det pædagogiske læringsmiljø - de daglige rutiner:
Anbefalinger til ændringer og (op)justeringer af praksis – hvad skal I gøre mere af?:
Børnene hjælpes til at få øje på hinanden og de opfordres til samtale og til at hjælpe hinanden
Samspil og fællesskab mellem børnene understøttes ofte fx ved at hjælpe dem med at blive opmærksomme på hinanden - gennem benævnelse af intentioner, handlinger og følelser
Børnene får gennemgående støtte og opmærksomhed til selvhjulpenhed (under måltidet)
At voksne benævner egne handlinger; nu går jeg lige….nu øser jeg mad op på din tallerken…
- hjælper børnene med at fastholde opmærksomhed, forudsigelighed m.v. understøtter fællesskabet
Børnesyn og Børnefællesskaber:
Anbefalinger til ændringer og (op)justeringer af praksis – hvad skal I gøre mere af?
Fokus på børnefællesskaber; børnenes indbyrdes relationer ved bl.a.:
Børnenes positive sociale adfærd italesættes ofte – overfor barnet selv og resten af børnegruppe
Børnene får gennemgående hjælp til at samarbejde
Samspil og fællesskab mellem børnene understøttes gennemgående på en aktiv og positiv måde, hvor der bruges mange ord til at beskrive børnenes intentioner, handlinger og følelser, hvilket hjælper børnene med at få øje på og forstå hinanden.
Alsidig personlig udvikling og Social udvikling:
Anbefaling til ændringer og justeringer af praksis – hvad skal I gøre mere af?:
Børnene støttes ofte i at lytte til andres tanker og ideer
Børnene får ofte ord eller forklaringer der bidrager til at de bevidstgøres om andres perspektiver, ønsker, behov og følelser
Hvilken form for opfølgning er der sket med personalegruppen, ledelsen og medarbejder på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilbagemelding til den samlede personalegruppe, pædagogisk leder og områdeleder på et personalemøde.
Dato: 23.08.2024
Tilsynsførendes underskrift: Mette Pedersen
Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn
Ved anmeldt tilsynsbesøg udfyldes følgende oplysninger af afdelingslederen for daginstitutionen, og sendes til den tilsynsførende konsulent senest 14 dage før tilsynsbesøget.
Dagplejen: Dagtilbudsområde syd
Afdelingsleder: Lotte Østergaard
Distriktsleder: Karin Holm Hansen
Dagplejen er: Kommunal
Specialtilbud tilknyttet: Ingen
Antal indskrevne børn i dagplejen: 70
Antal dagplejere ansat: 19
Antal pædagogiske assistenter ansat:
Antal pædagogmedhjælpere/andet pædagogisk personale ansat:
Dato:
Afdelingsleders underskrift:
Tilsynsførendes del
Følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn.
Dagpleje: Dagplejen Distrikt Syd
Dato: April 2024
Tilsynsførende: Britta Jeppesen, Mette Pedersen
Baggrund for tilsynsbesøget: Anmeldt pædagogisk tilsyn
Inden tilsynsbesøget har den pædagogiske konsulent gennemlæst seneste handleplan / udviklingsplan, samt dagplejens pædagogiske læreplan:
Materiale fra seneste tilsynsbesøg gennemlæst
I forbindelse med tilsynsbesøget er der indhentet følgende data:
Observationer, foretaget i de 4 legestuegrupper. Observationer er vurderet med KVALid Tilsyn.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der foretaget observationer på følgende legestuegrupper:
3 grupper på Sættravej, 1 gruppe i Østervrå
For vurderinger af dagplejens læringsmiljøer henvises til selvstændigt materiale, overleveret til ledelsen i forbindelse med tilsynsbesøget.
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med dagplejens arbejde med de pædagogiske læringsmiljøer og den pædagogiske læreplan:
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med dagplejens arbejde med realisering af Børne- og Ungepolitikken og kommunale mål og fokuspunkter: Nej.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
Børn, personale, pædagogisk leder.
Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i dagplejens legestuegrupper, som skal udbedres? Nej
Hvis ja, hvilke foranstaltninger træffer Center for Dagtilbud på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som dagplejen med fordel kan arbejde videre med:
Det pædagogiske læringsmiljø
Måltidet:
Styrk jeres opmærksomhed på hvordan I kan inddrage børnene i de praktiske gøremål FØR – UNDER – EFTER måltidet. Skab en samstemt praksis i legestuen mellem jer som dagplejere
Toilet, håndvask og puslesituationer:
Indret pusle – og toiletrummet, så der er aldersvarende udsmykning og noget at kigge på og samtale omkring. Foto, uroer, plakater, små bøger, legetøj, som barnet kan holde om. Sæt ord på barnets handlinger, følelser og tal med barnet, om det, som barnet er optaget af (styrker nærvær og omsorg)– skaber også et stærkere sprogstimulerende miljø (ala samtalerne ved måltidet)
Overgange:
Sæt fokus på jeres organisering, især i overgangen fra middagsmåltidet til pusle / putte. Så den ventetid børnene oplever i højere grad er tilpasset ALLE børns behov. Lad børnene hjælpe til. Skab en samstemt pædagogisk praksis omkring jeres overgange: organiser f.eks. jeres samarbejde omkring små og store børn – se jer som én personalegruppe, med ansvar for alle børns deltagelsesmuligheder
Børnefællesskaber og social udvikling:
Understøt samspil og fællesskab mellem børnene - aktivt og positivt ved: • at bruge ord til at beskrive børnenes handlinger, intentioner og følelser. Dette bidrager til at børnene får øje på - og forstår hinanden. Børnene bevidstgøres om andres perspektiver, ønsker, behov og følelser Bl.a. i forhold til: • Konfliktløsning; det handler ikke om at finde en vinder og en taber. Sæt ord på barnets intention – uanset om handlingen er acceptabel eller ej.
Det fysiske læringsmiljø - inde:
Indret jeres lokale på en måde, som generelt tager højde for flere og forskelligartede lege- og læringsmuligheder i det fysiske rum f.eks. opdeling i mindre legezoner; bl.a. ved hjælp af borde der bliver til huler, klæd ud hjørne med spejl
• Flere materialer / rekvisitter til rådighed, som børnene kan bruge i leg til at efterligne, hvad de ser i eller oplever i deres omverden; bl.a. klæde-ud-tøj, tasker, hatte, sko
• Plakater og billeder der henvender sig til børnene f.eks. Foto, plakater, børnetegninger. Styrker muligheden for:
• Fælles delt opmærksomhed (mellem børnene og mellem børn og voksne) - det kræver overskuelighed, mulighed for at lege uforstyrret.
Hvilke form for opfølgning er der sket med personalegruppen ledelsen og medarbejderne på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilbagemelding til den samlede personalegruppe, pædagogisk leder og områdeleder - på personalemøde.
Dato: 23.08.2024
Tilsynsførendes underskrift: Mette Pedersen