Anmeldte tilsyn 2024
I Frederikshavn Kommune afholder vi hvert andet år anmeldte pædagogiske tilsyn i hver institution. Efter tilsynet udarbejdes en officiel tilsynsrapport. Tilsynet tager udgangspunkt i kommunens kvalitetsdialogredskab KVALid
Rammerne for tilsyn tager udgangspunkt i de rammer og retningslinjer, der er godkendt i Børne- og Ungdomsudvalget.
Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn
Ved anmeldt tilsynsbesøg udfyldes følgende oplysninger af afdelingslederen for daginstitutionen, og sendes til den tilsynsførende konsulent senest 14 dage før tilsynsbesøget.
Daginstitution: Bødkergården
Afdelingsleder: Carsten Thorvald
Distriktsleder: Carsten Thorvald
Daginstitutionen er: Selvejende aldersintegreret institution
Specialtilbud tilknyttet: § 83
Antal indskrevne børn: 106 børn i alt, 18 i vuggestue, 84 i børnehave, 4 i specialtilbud
Antal pædagoger ansat: 17
Antal pædagogiske assistenter ansat: 1
Antal pædagogmedhjælpere/andet pædagogisk personale ansat: 5
Dato: 29.03.2024
Afdelingsleders underskrift:
Tilsynsførendes del
Følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn.
Daginstitution: Bødkergården
Dato: 08.02.2024
Tilsynsførende: Britta Jeppesen, Mette Pedersen
Baggrund for tilsynsbesøget: Anmeldt pædagogisk tilsyn
Inden tilsynsbesøget har den pædagogiske konsulent gennemlæst seneste handleplan / udviklingsplan, samt institutionens pædagogiske læreplan:
Materiale fra seneste tilsynsbesøg gennemlæst.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der indhentet følgende data:
Observationer foretaget af de pædagogiske konsulenter.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der foretaget observationer på følgende stuer/grupper:
Vuggestuen - ældste børn
Børnehaven - Hønsegården/Kaninburet.
For vurderinger af institutionens læringsmiljøer henvises til selvstændigt materiale, overleveret til ledelsen i forbindelse med tilsynsbesøget.
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med de pædagogiske læringsmiljøer og den pædagogiske læreplan: Ja.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med realisering af Børne- og Ungepolitikken og kommunale mål og fokuspunkter: Ja.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
Institutionsleder, afdelingsleder.
Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i institutionen, som skal udbedres? Nej
Hvis ja, hvilke foranstaltninger træffer Center for Dagtilbud på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som institutionen med fordel kan arbejde videre med:
Børnehaven:
Daglige rutiner:
Sæt fokus på:
Ifm. med måltidet er der gennemgående samtaler om det børnene er optaget af – der vises interesse for det de fortæller ved at forstørre, gentage, udvide og berige samtalens indhold og inddrage flere børn - børnene hjælpes til at få øje på hinanden (forbindes).
Legen som grundlag:
Sæt fokus på: Der reageres både på børnenes adfærd i legen og på deres hensigter og der sættes ord på både handlinger og hensigter i legen.
Dannelse og børneperspektiv: (medbestemmelse og inddragelse)
Sæt fokus på:
Børnene spørges ofte om, hvad de har lyst til at lave i forbindelse med leg, fælles aktiviteter og praktiske opgaver eller opmuntres til selv at vælge hvad de har lyst til. Børnenes udtryk anerkendes og anvendes gennemgående som afsæt for justering af hverdagen
Børnefællesskaber(kontakt og samspil):
Sæt fokus på:
Samspil og fællesskaber mellem børnene understøttes ofte ved at hjælpe dem med at blive opmærksomme på hinanden, gennem benævnelse af intentioner, handlinger og følelser.
Vuggestuen:
Leg og læring:
Det fysiske læringsmiljø inde:
Sæt fokus på:
Plads og indretning tager generelt højde for flere forskelligartede læringsmuligheder – der er indrettet forskellige områder, som motiverer til forskellige former for lege og aktivitetsniveau samt mulighed for at børnene kan trække sig lidt væk og finde ro
Organisering af voksne – og børn - fx i mindre grupper har stor betydning for ALLE børns deltagelsesmuligheder:
For kvaliteten af relationen mellem voksne og børn OG for relationen mellem børnene - både i leg, daglige rutiner, pædagogiske aktiviteter
Der vises – (og fastholdes)ofte interesse for det børnene fortæller, for deres initiativer - ved fx at forstørre, gentage, udvide og berige samtalens indhold og inddrage flere børn.
Overgange:
Sæt fokus på:
(ALLE) børnene tilbydes gennemgående omsorg og nærvær ifm. overgange; - fx. Dagens begyndelse – fra børneinitierede lege til fælles aktiviteter
Legen som grundlag:
Sæt fokus på:
Der reageres både på børnenes adfærd i legen og på deres hensigter - og der sættes ord på både handlinger og hensigter i legen.
Børnene får ofte ord eller forklaringer, der bidrager til at de bevidstgøres om egne og andres perspektiver, ønsker, behov og følelser – også når børn kommer i konflikt!
Børn gør det godt hvis de kan!
Børnesyn:
Sæt fokus på:
Børnenes indsatser og intentioner besvares gennemgående positivt og der sættes gennemgående ord på disse, både overfor barnet selv og ift. resten af børnegruppen.
Børnefællesskaber(kontakt og samspil mellem børnene):
Sæt fokus på:
Samspil og fællesskaber mellem børnene understøttes ofte ved at hjælpe dem med at blive opmærksomme på hinanden, gennem benævnelse af intentioner, handlinger og følelser.
Hvilken form for opfølgning er der sket med personalegruppen, ledelsen og medarbejder på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilbagemelding til den samlede personalegruppe og ledelsen til et personalemøde.
Dato: 09.04.2024
Tilsynsførendes underskrift: Mette Pedersen
Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn
Ved anmeldt tilsynsbesøg udfyldes følgende oplysninger af afdelingslederen for daginstitutionen, og sendes til den tilsynsførende konsulent senest 14 dage før tilsynsbesøget.
Daginstitution: Børnehaven Øster Dahl
Afdelingsleder: Lotte Gustafsson
Distriktsleder: Randi Pauli Nyhagen
Daginstitutionen er: Kommunal børnehave
Specialtilbud tilknyttet: Ingen
Antal indskrevne børn: 47 børn i alt
Antal pædagoger ansat: 6
Antal pædagogiske assistenter ansat: 1
Antal pædagogmedhjælpere/andet pædagogisk personale ansat: 1
Dato: 22.03.2024
Afdelingsleders underskrift:
Tilsynsførendes del
Følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn.
Daginstitution: Børnehaven Øster Dahl
Dato: 14.02.2024
Tilsynsførende: Mette Pedersen
Baggrund for tilsynsbesøget: Anmeldt pædagogisk tilsyn
Inden tilsynsbesøget har den pædagogiske konsulent gennemlæst seneste handleplan / udviklingsplan, samt institutionens pædagogiske læreplan:
Materiale fra seneste tilsynsbesøg gennemlæst.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der indhentet følgende data:
Observationer foretaget af pædagogisk konsulent.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der foretaget observationer på følgende stuer/grupper:
Blåmejserne.
For vurderinger af institutionens læringsmiljøer henvises til selvstændigt materiale, overleveret til ledelsen i forbindelse med tilsynsbesøget.
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med de pædagogiske læringsmiljøer og den pædagogiske læreplan: Ja.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med realisering af Børne- og Ungepolitikken og kommunale mål og fokuspunkter: Ja.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
Pædagogisk leder.
Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i institutionen, som skal udbedres? Nej
Hvis ja, hvilke foranstaltninger træffer Center for Dagtilbud på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som institutionen med fordel kan arbejde videre med:
Det pædagogiske læringsmiljø i de daglige rutiner – måltidet
Sæt fokus på:
”Der er gennemgående samtaler om det børnene er optaget af – der vises interesse for det de fortæller ved at forstørre, gentage, udvide og berige samtalens indhold og inddrage flere børn”.
Fx
Opfordre børnene til at hjælpe hinanden
Italesætte børnenes forsøg på selvhjulpenhed og anerkend når de øver sig
Skab fælles opmærksomhed gennem samtaler om det børnene er optagede af – og det du ved, de er optagede af.
Tal om dét I skal efter maden – særligt med fokus på de børn, som har brug for ekstra støtte i overgangen.
Det pædagogiske læringsmiljø i de daglige rutiner – overgange
Sæt fokus på:
”Overgangene er ofte organiserede, så ventetider er tilpasset børnenes behov”
(Særligt overgangen fra formiddagens aktiviteter til middagsmad).
Fx.
Lav aftaler om organisering i overgangen – så alle voksne ved præcist, hvem gør hvad.
Skab tydelige markeringer – orienteringspunkter – for børnene. Gerne visuel understøttelse / lyd / ritualer.
Overgangen som en pædagogisk aktivitet – hvor forudsigelighed skaber deltagelsesmuligheder for ALLE børn.
Se på, hvordan børnene i højere grad kan inddrages i flere praktiske gøremål i forbindelse med måltidet.
Dannelse og børneperspektiv – medbestemmelse og inddragelse
Sæt fokus på:
”Børnenes udtryk anerkendes og anvendes gennemgående som afsæt for justering af dagligdagen”
FX
Fælles fagligt fokus, som tager udgangspunkt i børnenes perspektiv: Hvad har børnene brug for – hvad viser børnene interesse for – hvad siger børnene selv.
Tal med børnene om – hvad var særligt sjov i dag?
Hvad vil du gerne lege igen?
Særligt med fokus på de børn, som har en udsat position i fællesskabet.
Hvilken form for opfølgning er der sket med personalegruppen, ledelsen og medarbejder på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilbagemelding til den samlede personalegruppe og ledelsen til et personalemøde.
Dato: 09.04.2024
Tilsynsførendes underskrift: Mette Pedersen
Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn
Ved anmeldt tilsynsbesøg udfyldes følgende oplysninger af afdelingslederen for daginstitutionen, og sendes til den tilsynsførende konsulent senest 14 dage før tilsynsbesøget.
Daginstitution: Børnehuset Golfparken
Afdelingsleder: Julie Tvilling Jensen
Distriktsleder: Vibeke Skovgård Thomsen
Daginstitutionen er: Kommunal aldersintegreret institution
Specialtilbud tilknyttet:
Antal indskrevne børn: 104 børn i alt, 31 i vuggestue, 73 i børnehave.
Antal pædagoger ansat: 14
Antal pædagogiske assistenter ansat: 3
Antal pædagogmedhjælpere/andet pædagogisk personale ansat: 2
Dato: 05.04.2024
Afdelingsleders underskrift:
Tilsynsførendes del
Følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn.
Daginstitution: Børnehuset Golfparken
Dato: 09.04.2024
Tilsynsførende: Britta Jeppesen, Mette Pedersen
Baggrund for tilsynsbesøget: Anmeldt pædagogisk tilsyn
Inden tilsynsbesøget har den pædagogiske konsulent gennemlæst seneste handleplan / udviklingsplan, samt institutionens pædagogiske læreplan:
Materiale fra seneste tilsynsbesøg gennemlæst.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der indhentet følgende data:
Observationer foretaget af pædagogiske konsulenter.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der foretaget observationer på følgende stuer/grupper:
Vuggestuen - Spurvene
Børnehaven - Solsortene.
For vurderinger af institutionens læringsmiljøer henvises til selvstændigt materiale, overleveret til ledelsen i forbindelse med tilsynsbesøget.
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med de pædagogiske læringsmiljøer og den pædagogiske læreplan: Ja.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med realisering af Børne- og Ungepolitikken og kommunale mål og fokuspunkter: Ja.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
Pædagogisk leder.
Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i institutionen, som skal udbedres? Nej
Hvis ja, hvilke foranstaltninger træffer Center for Dagtilbud på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som institutionen med fordel kan arbejde videre med:
Det pædagogiske læringsmiljø i de daglige rutiner – måltidet:
Sæt fokus på:
Der er gennemgående samtaler om det børnene er optaget af – der vises interesse for det de fortæller ved at forstørre, gentage, udvide og berige samtalens indhold og inddrage flere børn.
Forstørre, udvide og berige….f.eks.:
Bygger videre på børnenes udspil og tanker og tilføjer ny viden til det, som børn og voksne i samtale har fælles opmærksomhed på.
Skab fælles opmærksomhed gennem samtaler om det børnene er optagede af – og det du ved, de er optaget af ved at `under tekste´ børnenes handlinger, deres forsøg på at mestre – deres intention (styrker relationerne mellem børnene).
Opfordre børnene til at hjælpe hinanden og anerkend deres forsøg på samme.
Det pædagogiske læringsmiljø i de daglige rutiner – overgange
Sæt fokus på:
”Overgangene er ofte organiserede, så ventetider er tilpasset børnenes behov”
- overgang til samling, fra samling til måltidet og fra måltidet til legeplads – hvad er jeres pædagogiske intentioner her?
F.eks.
Skab tydelige markeringer – orienteringspunkter – for børnene. Gerne visuel understøttelse / lyd / ritualer.
Overgangen som en pædagogisk aktivitet(pædagogisk intentioner) – hvor forudsigelighed skaber deltagelsesmuligheder for ALLE børn.
Overgang(forudsigelighed): F.eks. Tal om dét I skal efter maden – særligt med fokus på de børn, som har brug for ekstra støtte i overgangen til bl.a. legepladsen; f.eks. forbind børnene med hinanden gennem aftaler om fælles lege på legepladsen.
Involvering af børn i daglige rutiner: Se på, hvordan børnene i højere grad kan inddrages i flere praktiske gøremål i forbindelse med måltidet; se på Før - Under – Efter.
Dannelse og børneperspektiv – medbestemmelse og inddragelse
Sæt fokus på:
Børnenes udtryk anerkendes og anvendes ofte som afsæt for justering af dagligdagen”.
Der rettes ofte differentierede forventninger til børnene.
Fælles fagligt/pædagogisk fokus, som tager udgangspunkt i børnenes perspektiv:
Den aktuelle børnegruppe; Hvad har børnene brug for som gruppe, de enkelte børn i gruppen. Hvad viser børnene interesse for – hvad siger/fortæller børnene selv om det, de er optaget af? Tal (dagligt) med børnene om – hvad var særligt sjov i dag? Hvad vil du gerne lege igen?
(Tydelig) pædagogiske intention med dagens aktiviteter og rutiner ift- de enkelte børn og børnegruppen.
Særligt med fokus på de børn, som har en udsat position i fællesskabet – børn som bevæger sig i periferien, børn som `vælger´ ikke at deltage, børn som er `på vej´ ud af fællesskabet.
Legen som grundlag
Fra minimal til god kvalitet:
Der reageres både på børnenes adfærd i legen og på deres hensigter, og der sættes ord på både handlinger og hensigter i legen.
Børnenes indsatser og intentioner besvares ofte positivt og der sættes ofte ord på disse over for barnets selv.
Børnefællesskaber: Mulighed for fælles leg og fælles aktiviteter – deltagelse i samme
Sæt fokus på:
Der er ofte alternative aktiviteter og lege til rådighed for de børn, som ikke er med i fælles lege eller aktiviteter, og børnene inddrages i valgmulighederne.
Samspil og fællesskab mellem børnene understøttes ofte – ved at hjælpe dem med at blive opmærksomme på hinanden og ved benævnelse af intention, handlinger og følelser – hvilket hjælper børnene med at få øje på og forstå hinanden.
Hvilken form for opfølgning er der sket med personalegruppen, ledelsen og medarbejder på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilbagemelding til den samlede personalegruppe og pædagogisk leder på et personalemøde.
Dato: 09.04.2024
Tilsynsførendes underskrift: Mette Pedersen
Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn
Ved anmeldt tilsynsbesøg udfyldes følgende oplysninger af afdelingslederen for daginstitutionen, og sendes til den tilsynsførende konsulent senest 14 dage før tilsynsbesøget.
Daginstitution: Landbørnehaven
Afdelingsleder: Lisbeth Christensen
Distriktsleder: Randi Pauli Nyhagen
Daginstitutionen er: Kommunal børnehave
Specialtilbud tilknyttet:
Antal indskrevne børn: 38 børn i alt
Antal pædagoger ansat: 3
Antal pædagogiske assistenter ansat: 0
Antal pædagogmedhjælpere/andet pædagogisk personale ansat: 3
Dato: 15.04.2024
Afdelingsleders underskrift:
Tilsynsførendes del
Følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn.
Daginstitution: Landbørnehaven Knivholt
Dato: 31.01.2024
Tilsynsførende: Britta Jeppesen
Baggrund for tilsynsbesøget: Anmeldt pædagogisk tilsyn
Inden tilsynsbesøget har den pædagogiske konsulent gennemlæst seneste handleplan / udviklingsplan, samt institutionens pædagogiske læreplan:
Pædagogiske læreplan er gennemlæst.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der indhentet følgende data:
Pædagogisk leders selvevaluering/vurdering af; Faglig udvikling og evaluering med afsæt i KVALid Dialog.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der foretaget observationer på følgende stuer/grupper:
Den samlede børnegruppe - alle børn.
For vurderinger af institutionens læringsmiljøer henvises til selvstændigt materiale, overleveret til ledelsen i forbindelse med tilsynsbesøget.
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med de pædagogiske læringsmiljøer og den pædagogiske læreplan: Ja.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med realisering af Børne- og Ungepolitikken og kommunale mål og fokuspunkter: Ja.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
Den pædagogiske leder.
Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i institutionen, som skal udbedres? Nej
Hvis ja, hvilke foranstaltninger træffer Center for Dagtilbud på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som institutionen med fordel kan arbejde videre med:
Daglige rutiner
Måltidet: ret fokus på samtalerne med børnene om det børnene er optaget af, viser interesse for ved bl.a. at forstørre, gentage, udvide og berige samtalens indhold og inddrage flere børn( styrker relationen mellem børnene).
Overgange: fokus på at (ALLE) børnene tilbydes gennemgående omsorg og nærvær ifm overgange.
Legen som grundlag: Fokus på udvidende og berigende samtaler med børnene om deres leg gennem respons på børnenes adfærd i legen - på både hensigter og handlinger i legen.
Dannelse og børneperspektiv - fokus på at arbejde med børnenes medbestemmelse og inddragelse.
Børnefællesskaber: fokus på at styrke samspil og fællesskaber mellem børnene.
Hvilken form for opfølgning er der sket med personalegruppen, ledelsen og medarbejder på baggrund af tilsynsbesøget?
Der er givet en tilbagemelding til alle medarbejdere, pædagogisk leder og områdeleder - på et personalemøde.
Dato: 15.04.2024
Tilsynsførendes underskrift:
Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn
Ved anmeldt tilsynsbesøg udfyldes følgende oplysninger af afdelingslederen for daginstitutionen, og sendes til den tilsynsførende konsulent senest 14 dage før tilsynsbesøget.
Daginstitution: Abildgård Børnehus
Afdelingsleder: Louise Staal Kolind
Distriktsleder: Randi Pauli Nyhagen
Daginstitutionen er: Kommunal aldersintegreret institution
Specialtilbud tilknyttet: SEL §32
Antal indskrevne børn: 8 i børnehave, 17 i specialtilbud.
Antal pædagoger ansat: 2
Antal pædagogiske assistenter ansat: 2
Antal pædagogmedhjælpere/andet pædagogisk personale ansat:
Dato: 23.08.2024
Afdelingsleders underskrift:
Tilsynsførendes del
Følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn.
Daginstitution: Abildgård Børnehus
Dato: 17.04.2024
Tilsynsførende: Mette Pedersen
Baggrund for tilsynsbesøget: Anmeldt pædagogisk tilsyn
Inden tilsynsbesøget har den pædagogiske konsulent gennemlæst seneste handleplan / udviklingsplan, samt institutionens pædagogiske læreplan:
Materiale fra seneste tilsynsbesøg gennemlæst.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der indhentet følgende data:
Observationer af praksis, som er vurderet med KVALid Tilsyn.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der foretaget observationer på følgende stuer/grupper:
Pedelboligen.
Gul gruppe.
For vurderinger af institutionens læringsmiljøer henvises til selvstændigt materiale, overleveret til ledelsen i forbindelse med tilsynsbesøget.
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med de pædagogiske læringsmiljøer og den pædagogiske læreplan: Ja.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med realisering af Børne- og Ungepolitikken og kommunale mål og fokuspunkter: Nej.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
Børn, personale, pædagogisk leder.
Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i institutionen, som skal udbedres? Nej
Hvis ja, hvilke foranstaltninger træffer Center for Dagtilbud på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som institutionen med fordel kan arbejde videre med:
Det pædagogiske læringsmiljø - de daglige rutiner
Måltidet:
Sæt fokus på, at der er i højere grad er samtaler om det, børnene er optagede af og at der vises interesse for det de fortæller ved at forstørre, gentage, udvide og berige samtalens indhold og inddrage flere børn
Forstørre, udvide og berige f.eks.:
I samtalen omkring måltidet - bygge videre på børnenes egne udspil (verbale / non-verbale) Tilføje ny viden til det, som børn og voksne i samtale har fælles opmærksomhed på
Skab fælles opmærksomhed gennem samtaler om det børnene er optagede af – og det I ved, de er optaget af.
Opfordre børnene til at hjælpe hinanden og anerkend deres forsøg på samme Inddrage børnene i de praktiske gøremål, før – under og efter måltidet Udvikling af samstemt pædagogisk praksis – måltidet som pædagogisk læringsmiljø
Dannelse og børneperspektiv - Medbestemmelse og inddragelse:
Sæt fokus på at børnenes udtryk anerkendes og anvendes som afsæt for justering af dagligdagen
Fælles fagligt/pædagogisk fokus, som tager udgangspunkt i børnenes perspektiv:
Med udgangspunkt i den aktuelle børnegruppe: Hvad har børnene brug for som gruppe, de enkelte børn i gruppen. Hvad viser børnene interesse for – hvad siger/fortæller børnene selv om det, de er optaget af?
Hvornår siger børnene fra – siger nej – vil ikke være med – og hvordan kan vi forstå det?? (Selvbestemmelsesteorien)
Tydelig pædagogiske intention med dagens aktiviteter og rutiner ift de enkelte børn og børnegruppen
Særligt med fokus på de børn, som har en udsat position i fællesskabet – børn som bevæger sig i periferien, børn som ikke har lyst til at deltage, børn som er på kanten ud af fællesskabet….
Hvilken form for opfølgning er der sket med personalegruppen, ledelsen og medarbejder på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilbagemelding til den samlede personalegruppe, pædagogisk leder og områdeleder på et personalemøde.
Dato: 23.08.2024
Tilsynsførendes underskrift: Mette Pedersen
Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn
Ved anmeldt tilsynsbesøg udfyldes følgende oplysninger af afdelingslederen for daginstitutionen, og sendes til den tilsynsførende konsulent senest 14 dage før tilsynsbesøget.
Daginstitution: Børnehuset Boblerne
Afdelingsleder: Helle Sørensen, pædagogiske leder
Distriktsleder: Jacob Rove Lisborg, Daglig leder
Daginstitutionen er: Privat aldersintegreret institution
Specialtilbud tilknyttet:
Antal indskrevne børn: 57 børn i alt, 17 i vuggestue, 40 i børnehave.
Antal pædagoger ansat: 6
Antal pædagogiske assistenter ansat: 1
Antal pædagogmedhjælpere/andet pædagogisk personale ansat: 6 + 1 studerende
Dato: 12.06.2024
Afdelingsleders underskrift:
Tilsynsførendes del
Følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn.
Daginstitution: Børnehuset Boblerne
Dato: 12.06.2024
Tilsynsførende: Britta Jeppesen, Mette Pedersen
Baggrund for tilsynsbesøget: Anmeldt pædagogisk tilsyn
Inden tilsynsbesøget har den pædagogiske konsulent gennemlæst seneste handleplan / udviklingsplan, samt institutionens pædagogiske læreplan:
Materiale fra seneste tilsynsbesøg gennemlæst.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der indhentet følgende data:
Observationer af praksis, som er vurderet med KVALid Tilsyn.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der foretaget observationer på følgende stuer/grupper:
Børnehaven - De Røde Bobler
Vuggestuen - De Gule Bobler.
For vurderinger af institutionens læringsmiljøer henvises til selvstændigt materiale, overleveret til ledelsen i forbindelse med tilsynsbesøget.
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med de pædagogiske læringsmiljøer og den pædagogiske læreplan: Ja.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med realisering af Børne- og Ungepolitikken og kommunale mål og fokuspunkter: Nej.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
Børn, personale, pædagogisk leder, daglig leder.
Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i institutionen, som skal udbedres? Nej
Hvis ja, hvilke foranstaltninger træffer Center for Dagtilbud på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som institutionen med fordel kan arbejde videre med:
Børnehaven:
Det pædagogiske læringsmiljø
Måltidet og overgange:
Anbefalinger til forbedringer af praksis – hvad skal I begynde at gøre mere af?:
Måltidet:
Sæt fokus på, at der er indretning, procedurer og en del materialer som øger børnenes mulighed for selvhjulpenhed
At børnene hjælpes til at få øje på hinanden og de opfordres til samtale og til at hjælpe hinanden
Overgange:
Sæt fokus på, hvordan jeres overgange kan blive endnu bedre organiserede, og se på hvordan de er organiserede med udgangspunkt i den aktuelle børnegruppe.
Legen som grundlag:
Anbefalinger til forbedringer af praksis – hvad skal I begynde at gøre/gøre mere af?:
Sæt fokus på, at børnene tilbydes leg i en positiv, engagerende og involverende stemning og børnenes initiativer i legen følges. At der reageres både på børnenes adfærd i legen og på deres hensigter, og der sættes ord på både handlinger og hensigter i legen. Særligt med fokus på de børn, som ikke har udviklet legekompetencer på lige fod med de øvrige. Hav bevidste pædagogiske intentioner – de voksnes positioner i børnenes lege.
Børnefællesskaber:
Anbefalinger til forbedringer af praksis – hvad skal I begynde at gøre og/eller gøre mere af?: Ar børnene får hjælp til at få succes med deltagelse i fælles lege og aktiviteter – f.eks. Ved at rette differentierede forventninger til børnene (gennem justering af krav og forventninger)
At samspil og fællesskab mellem børnene understøttes f.eks. Ved at hjælpe dem med at blive opmærksomme på hinanden, gennem benævnelse af intentioner, handlinger og følelser.
Vuggestuen:
Det pædagogiske læringsmiljø - Måltidet og overgange:
Anbefalinger til forbedringer af praksis – hvad skal I begynde at sætte fokus på ift fx måltidet og overgange:
Selvhjulpenhed: fx små kander, gaffel/ske til alle, kniv til ældste så de selv kan skære, lad børnene sende fad med maden rundt, opmuntring til at øve sig og hjælpe hinanden
At børnene hjælpes til at få øje på hinanden og de opfordres til samtale og til at hjælpe hinanden; allerede gode samtaler om det de enkelte børn er optaget af brug det aktivt til samtaler mellem børnene – til at forbinde børnene med hinanden
Omsorg og nærvær i (alle) overgange for ALLE børn - fx:
markering af overgange: fx brug af lille klokke, brug af billeder/piktogrammer for at inddrage og forberede børnene på det, der skal ske
Ved at voksne benævner egne handlinger; nu går jeg lige… beroliger/understøtter forudsigelighed og hjælper børnene m/ at fastholde opmærksomhed og flow.
Legen som grundlag:
Anbefalinger til forbedringer af praksis – hvad skal I begynde at gøre/gøre mere af?:
At reagere både på børnenes adfærd i legen og på deres hensigter, og sætte ord på både handlinger og hensigter i legen
At have samtaler med børnene om deres leg og materialer(også de børn som endnu ikke har udviklet deres sprog) – serve and return – tydelig respons med ord, ansigtsudtryk, kropssprog..
Særligt med fokus på de yngste børn, børn som (endnu) ikke har udviklet legekompetencer på lige fod med de andre børn, børn på `kanten´ af fællesskabet
Hav pædagogisk intention ift leg
De voksne er medlegende med afsæt i børnenes perspektiver.
Børnefællesskaber - mulighed for fælles leg og aktiviteter, kontakt og samspil mellem børnene:
Anbefalinger til forbedringer af praksis – hvad skal I begynde at gøre/gøre mere af?:
At hjælpe ALLE børn til at få succes med deltagelse i fælles lege og aktiviteter – ved at rette differentierede forventninger til børnene; ældste og yngste, børnenes `aktuelle´ dag; al adfærd er kommunikation - gå bag om adfærden; hvad `fortæller´ børnenes adfærd os ift behov for at justere aktiviteten?
At understøtte samspil og fællesskab mellem børnene på en aktiv og positiv måde ved at hjælpe dem med at blive opmærksomme på hinanden – ved benævnelse af intentioner, handlinger og følelser det hjælper børnene med at få øje på og forstå hinanden og til at forstå egne - og andres følelser
Fx de voksne griber børnenes optagetheder (både de yngste og de ældste) og initiativer – bygger videre – skaber en leg/legelommer for børnene = fællesskab
At håndtere konflikter mellem børnene i fællesskab, så ALLE børn hjælpes med at komme videre:
brug konflikter som et aktiv(positivt) til at styrke relationerne mellem børnene – så børnene hjælpes – eller i fællesskab erfarer sig til hensigtsmæssig social adfærd. Konflikter uden tabere og vindere!
Hvilken form for opfølgning er der sket med personalegruppen, ledelsen og medarbejder på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilbagemelding til den samlede personalegruppe, pædagogisk leder og daglig leder på et personalemøde
Dato: 12.06.2024
Tilsynsførendes underskrift: Mette Pedersen
Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn
Ved anmeldt tilsynsbesøg udfyldes følgende oplysninger af afdelingslederen for daginstitutionen, og sendes til den tilsynsførende konsulent senest 14 dage før tilsynsbesøget.
Daginstitution: Børnehuset Pilekvisten
Afdelingsleder: Mille Degn Kjærgaard
Distriktsleder: Randi Pauli Nyhagen
Daginstitutionen er: Kommunal aldersintegreret institution
Specialtilbud tilknyttet: Ingen
Antal indskrevne børn: 100 børn i alt, 29 i vuggestue, 71 i børnehave.
Antal pædagoger ansat: 9
Antal pædagogiske assistenter ansat: 2
Antal pædagogmedhjælpere/andet pædagogisk personale ansat: 8
Dato: 22.06.2024
Afdelingsleders underskrift:
Tilsynsførendes del
Følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn.
Daginstitution: Børnehuset Pilekvisten
Dato: 07.05.2024
Tilsynsførende: Britta Jeppesen, Mette Pedersen
Baggrund for tilsynsbesøget: Anmeldt pædagogisk tilsyn
Inden tilsynsbesøget har den pædagogiske konsulent gennemlæst seneste handleplan / udviklingsplan, samt institutionens pædagogiske læreplan:
Materiale fra seneste tilsynsbesøg gennemlæst.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der indhentet følgende data:
Observationer, som er vurderet med KVALid Tilsyn.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der foretaget observationer på følgende stuer/grupper:
Børnehaven - Solsikken
Vuggestuen - Valmuen.
For vurderinger af institutionens læringsmiljøer henvises til selvstændigt materiale, overleveret til ledelsen i forbindelse med tilsynsbesøget.
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med de pædagogiske læringsmiljøer og den pædagogiske læreplan: Ja.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med realisering af Børne- og Ungepolitikken og kommunale mål og fokuspunkter: Nej.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
Børn, personale, pædagogisk leder.
Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i institutionen, som skal udbedres? Nej
Hvis ja, hvilke foranstaltninger træffer Center for Dagtilbud på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som institutionen med fordel kan arbejde videre med:
Det pædagogiske læringsmiljø - de daglige rutiner:
Anbefalinger til ændringer og (op)justeringer af praksis – hvad skal I gøre mere af?:
Børnene hjælpes til at få øje på hinanden og de opfordres til samtale og til at hjælpe hinanden
Samspil og fællesskab mellem børnene understøttes ofte fx ved at hjælpe dem med at blive opmærksomme på hinanden - gennem benævnelse af intentioner, handlinger og følelser
Børnene får gennemgående støtte og opmærksomhed til selvhjulpenhed (under måltidet)
At voksne benævner egne handlinger; nu går jeg lige….nu øser jeg mad op på din tallerken…
- hjælper børnene med at fastholde opmærksomhed, forudsigelighed m.v. understøtter fællesskabet
Børnesyn og Børnefællesskaber:
Anbefalinger til ændringer og (op)justeringer af praksis – hvad skal I gøre mere af?
Fokus på børnefællesskaber; børnenes indbyrdes relationer ved bl.a.:
Børnenes positive sociale adfærd italesættes ofte – overfor barnet selv og resten af børnegruppe
Børnene får gennemgående hjælp til at samarbejde
Samspil og fællesskab mellem børnene understøttes gennemgående på en aktiv og positiv måde, hvor der bruges mange ord til at beskrive børnenes intentioner, handlinger og følelser, hvilket hjælper børnene med at få øje på og forstå hinanden.
Alsidig personlig udvikling og Social udvikling:
Anbefaling til ændringer og justeringer af praksis – hvad skal I gøre mere af?:
Børnene støttes ofte i at lytte til andres tanker og ideer
Børnene får ofte ord eller forklaringer der bidrager til at de bevidstgøres om andres perspektiver, ønsker, behov og følelser
Hvilken form for opfølgning er der sket med personalegruppen, ledelsen og medarbejder på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilbagemelding til den samlede personalegruppe, pædagogisk leder og områdeleder på et personalemøde.
Dato: 23.08.2024
Tilsynsførendes underskrift: Mette Pedersen
Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn
Ved anmeldt tilsynsbesøg udfyldes følgende oplysninger af afdelingslederen for daginstitutionen, og sendes til den tilsynsførende konsulent senest 14 dage før tilsynsbesøget.
Dagplejen: Dagtilbudsområde syd
Afdelingsleder: Lotte Østergaard
Distriktsleder: Karin Holm Hansen
Dagplejen er: Kommunal
Specialtilbud tilknyttet: Ingen
Antal indskrevne børn i dagplejen: 70
Antal dagplejere ansat: 19
Antal pædagogiske assistenter ansat:
Antal pædagogmedhjælpere/andet pædagogisk personale ansat:
Dato:
Afdelingsleders underskrift:
Tilsynsførendes del
Følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn.
Dagpleje: Dagplejen Distrikt Syd
Dato: April 2024
Tilsynsførende: Britta Jeppesen, Mette Pedersen
Baggrund for tilsynsbesøget: Anmeldt pædagogisk tilsyn
Inden tilsynsbesøget har den pædagogiske konsulent gennemlæst seneste handleplan / udviklingsplan, samt dagplejens pædagogiske læreplan:
Materiale fra seneste tilsynsbesøg gennemlæst
I forbindelse med tilsynsbesøget er der indhentet følgende data:
Observationer, foretaget i de 4 legestuegrupper. Observationer er vurderet med KVALid Tilsyn.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der foretaget observationer på følgende legestuegrupper:
3 grupper på Sættravej, 1 gruppe i Østervrå
For vurderinger af dagplejens læringsmiljøer henvises til selvstændigt materiale, overleveret til ledelsen i forbindelse med tilsynsbesøget.
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med dagplejens arbejde med de pædagogiske læringsmiljøer og den pædagogiske læreplan:
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med dagplejens arbejde med realisering af Børne- og Ungepolitikken og kommunale mål og fokuspunkter: Nej.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
Børn, personale, pædagogisk leder.
Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i dagplejens legestuegrupper, som skal udbedres? Nej
Hvis ja, hvilke foranstaltninger træffer Center for Dagtilbud på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som dagplejen med fordel kan arbejde videre med:
Det pædagogiske læringsmiljø
Måltidet:
Styrk jeres opmærksomhed på hvordan I kan inddrage børnene i de praktiske gøremål FØR – UNDER – EFTER måltidet. Skab en samstemt praksis i legestuen mellem jer som dagplejere
Toilet, håndvask og puslesituationer:
Indret pusle – og toiletrummet, så der er aldersvarende udsmykning og noget at kigge på og samtale omkring. Foto, uroer, plakater, små bøger, legetøj, som barnet kan holde om. Sæt ord på barnets handlinger, følelser og tal med barnet, om det, som barnet er optaget af (styrker nærvær og omsorg)– skaber også et stærkere sprogstimulerende miljø (ala samtalerne ved måltidet)
Overgange:
Sæt fokus på jeres organisering, især i overgangen fra middagsmåltidet til pusle / putte. Så den ventetid børnene oplever i højere grad er tilpasset ALLE børns behov. Lad børnene hjælpe til. Skab en samstemt pædagogisk praksis omkring jeres overgange: organiser f.eks. jeres samarbejde omkring små og store børn – se jer som én personalegruppe, med ansvar for alle børns deltagelsesmuligheder
Børnefællesskaber og social udvikling:
Understøt samspil og fællesskab mellem børnene - aktivt og positivt ved: • at bruge ord til at beskrive børnenes handlinger, intentioner og følelser. Dette bidrager til at børnene får øje på - og forstår hinanden. Børnene bevidstgøres om andres perspektiver, ønsker, behov og følelser Bl.a. i forhold til: • Konfliktløsning; det handler ikke om at finde en vinder og en taber. Sæt ord på barnets intention – uanset om handlingen er acceptabel eller ej.
Det fysiske læringsmiljø - inde:
Indret jeres lokale på en måde, som generelt tager højde for flere og forskelligartede lege- og læringsmuligheder i det fysiske rum f.eks. opdeling i mindre legezoner; bl.a. ved hjælp af borde der bliver til huler, klæd ud hjørne med spejl
• Flere materialer / rekvisitter til rådighed, som børnene kan bruge i leg til at efterligne, hvad de ser i eller oplever i deres omverden; bl.a. klæde-ud-tøj, tasker, hatte, sko
• Plakater og billeder der henvender sig til børnene f.eks. Foto, plakater, børnetegninger. Styrker muligheden for:
• Fælles delt opmærksomhed (mellem børnene og mellem børn og voksne) - det kræver overskuelighed, mulighed for at lege uforstyrret.
Hvilke form for opfølgning er der sket med personalegruppen ledelsen og medarbejderne på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilbagemelding til den samlede personalegruppe, pædagogisk leder og områdeleder - på personalemøde.
Dato: 23.08.2024
Tilsynsførendes underskrift: Mette Pedersen
Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn
Daginstitution: Den Lille Børnehave
Pædagogisk leder: Elsebeth Horsholt Christensen
Områdeleder:
Daginstitutionen er: Selvejende børnehave
Specialtilbud tilknyttet: Ingen
Antal indskrevne børn: 35 børn i alt, X i børnehave.
Antal pædagoger ansat: 3
Antal pædagogiske assistenter ansat:
Antal pædagogmedhjælpere/andet pædagogisk personale ansat: 3
Dato:
Tilsynsførendes del
Følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn.
Daginstitution: Den Lille Børnehave
Dato: 13.08.2024
Tilsynsførende: Britta Hilding Jeppesen
Baggrund for tilsynsbesøget: Anmeldt pædagogisk tilsyn
Inden tilsynsbesøget har den pædagogiske konsulent gennemlæst seneste handleplan / udviklingsplan, samt institutionens pædagogiske læreplan:
Materiale fra seneste tilsyn gennemlæst.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der indhentet følgende data:
Børnetal, antal ansatte, observationer foretaget i praksis.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der foretaget observationer på følgende stuer/grupper:
Mariehønsene.
For vurderinger af institutionens læringsmiljøer henvises til selvstændigt materiale, overleveret til ledelsen i forbindelse med tilsynsbesøget.
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med de pædagogiske læringsmiljøer og den pædagogiske læreplan: Ja.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
Institutionens leder.
Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i institutionen, som skal udbedres? Nej
Hvis ja, hvilke foranstaltninger træffer Center for Dagtilbud og Børnesundhed på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som institutionen med fordel kan arbejde videre med:
Overordnet skal der arbejdes med:
Hvordan understøtter I i højere grad ALLE børns deltagelsesmuligheder – og dermed også børnenes indbyrdes relationer?
Hvordan tilrettelægger I hverdagen med afsæt i den aktuelle børnegruppe ?
Sæt derfor fokus på jeres organisering, samarbejde og pædagogiske intentioner - med afsæt i: de yngste/nyeste børn, de børn som lige nu er på `kanten´ af fællesskabet, de børn som har sværest ved at deltage i legefællesskaber – og/eller børn, der skal finde ind i `nye´ fællesskaber i børnehaven…
Konkret kan der arbejdes med dette både i de daglige rutiner(bl.a.måltidet og overgange), i børnenes lege; det pædagogiske personales deltagelse i børnenes egen lege ift at understøtte relationer mellem børnene således at ALLE børn får succes med deltagelse i fælles lege og aktiviteter fx ved, at der rettes differentierede forventninger til børnene; de ældste og yngste, de nye børn, to-sprogede børn,
Hvilken form for opfølgning er der sket med personalegruppen, ledelsen og medarbejder på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilbagemelding på et personalemøde med deltagelse af den samlede personalegruppe og institutionslederen.
Dato: 13.08.2024
Tilsynsførendes underskrift:
Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn
Daginstitution: Idrætsbørnehaven Bispevang
Afdelingsleder: Mette Nørgaard Pedersen
Områdeleder:
Daginstitutionen er: Selvejende børnehave
Specialtilbud tilknyttet: Ingen
Antal indskrevne børn: 48 børn i alt
Antal pædagoger ansat: 3
Antal pædagogiske assistenter ansat: 1
Antal pædagogmedhjælpere/andet pædagogisk personale ansat: 3
Dato:
Afdelingsleders underskrift:
Tilsynsførendes del
Følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn.
Daginstitution: Idrætsbørnehaven Bispevang
Dato: 04.06.2024
Tilsynsførende: Mette Pedersen
Baggrund for tilsynsbesøget: Anmeldt pædagogisk tilsyn
Inden tilsynsbesøget har den pædagogiske konsulent gennemlæst seneste handleplan / udviklingsplan, samt institutionens pædagogiske læreplan:
Materiale fra seneste tilsynsbesøg gennemlæst.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der indhentet følgende data:
3 timers observationer af praksis.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der foretaget observationer på følgende stuer/grupper:
Børnehavegrupperne.
For vurderinger af institutionens læringsmiljøer henvises til selvstændigt materiale, overleveret til ledelsen i forbindelse med tilsynsbesøget.
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med de pædagogiske læringsmiljøer og den pædagogiske læreplan: Ja.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
Institutionsleder
Personale.
Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i institutionen, som skal udbedres? Nej
Hvis ja, hvilke foranstaltninger træffer Center for Dagtilbud og Børnesundhed på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som institutionen med fordel kan arbejde videre med:
Anbefalinger til ændringer og justeringer af praksis – hvad skal I gøre mere af?:
Det pædagogiske læringsmiljø - de daglige rutiner:
Sæt fokus på, at jeres procedurer lægger op til, at børnene kan deltage og involveres og deltager i processen – de praktiske gøremål omkring måltid, toilet, garderobe.
Børnene hjælpes til at få øje på hinanden og de opfordres til samtale og til at hjælpe hinanden under måltidet / i garderoben.
I overgange: At tale med børnene om, hvad er det næste, der skal ske
Se på, hvordan ventetider minimeres og gøres til rum for pædagogisk aktivitet
Læreplanstema: Krop, sanser og bevægelse
Sæt fokus på, hvordan I kan benævne og italesætte børnenes sansemæssige oplevelser
Sæt fokus på, at støtte børnene i at aflæse og forstå andres gestik, mimik og kropslige udtryk
Planlæg motoriske aktiviteter, med udgangspunkt i den aktuelle børnegruppe
Børnesyn og Børnefællesskaber:
Inddragelse af børnenes perspektiver i planlagte aktiviteter – fx samling og cirkus: Tal med hinanden om: Hvad er vores pædagogiske intention med samling / cirkus? Hvordan kan vi tilrettelægge samling / cirkus så flere / alle børn er aktive og har deltagelsesmuligheder (Hvordan lærer børn?) Fokus på børnefællesskaber - børnenes positive sociale adfærd italesættes – overfor barnet selv og resten af børnegruppen
Samspil og fællesskab mellem børnene understøttes på en aktiv og positiv måde, hvor der bruges mange ord til at beskrive børnenes intentioner, handlinger og følelser, hvilket hjælper børnene med at få øje på og forstå hinanden. ISÆR børn i udsatte positioner!
Hvilken form for opfølgning er der sket med personalegruppen, ledelsen og medarbejder på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilbagemelding på er personalemøde med deltagelse af den samlede personalegruppe og institutionsleder.
Dato: 04.12.2024
Tilsynsførendes underskrift: Mette Pedersen
Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn
Daginstitution: Voerså Børnehus
Afdelingsleder: Jonas Mosen Thomsen
Områdeleder: Karin Holm Hansen
Daginstitutionen er: Kommunal aldersintegreret institution
Specialtilbud tilknyttet: Ingen
Antal indskrevne børn: 32 børn i alt, 8 i vuggestue, 24 i børnehave.
Antal pædagoger ansat: 7
Antal pædagogiske assistenter ansat:
Antal pædagogmedhjælpere/andet pædagogisk personale ansat: 1
Dato: 27.08.2024
Tilsynsførendes del
Følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn.
Daginstitution: Voerså Børnehus
Dato: 27.07.2024
Tilsynsførende: Britta Jeppesen, Mette Pedersen
Baggrund for tilsynsbesøget: Anmeldt pædagogisk tilsyn
Inden tilsynsbesøget har den pædagogiske konsulent gennemlæst seneste handleplan / udviklingsplan, samt institutionens pædagogiske læreplan:
Materiale fra seneste tilsynsbesøg gennemlæst.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der indhentet følgende data:
Børnetal, antal ansatte, observationer foretaget i praksis
I forbindelse med tilsynsbesøget er der foretaget observationer på følgende stuer/grupper:
Månestuen, Solstuen.
For vurderinger af institutionens læringsmiljøer henvises til selvstændigt materiale, overleveret til ledelsen i forbindelse med tilsynsbesøget.
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med de pædagogiske læringsmiljøer og den pædagogiske læreplan: Ja.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
Børn, personale, pædagogisk leder.
Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i institutionen, som skal udbedres? Nej
Hvis ja, hvilke foranstaltninger træffer Center for Dagtilbud og Børnesundhed på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som institutionen med fordel kan arbejde videre med:
Børnehaven:
Måltidet:Børnene hjælpes til at få øje på hinanden - til samtaler med hinanden og opfordres til at hjælpe hinanden. Sæt fokus på at inddrage alle børnene i samtalen omkring bordet
Overgange:Hvordan anvender I piktogrammerne, som støtte til børnene i overgangen?
Legen som grundlag: Sæt fokus på, at reagere både på børnenes adfærd i legen og på deres hensigter, og sæt flere ord på både handlinger og hensigter i legen
Børnefællesskaber: Sæt fokus på, at alle børn ofte får hjælp til at få successucces med deltagelse i fælles lege og aktiviteter bl.a. ved, at der rettes differentierede forventninger til børnene. Samspil og fællesskab mellem børnene understøttes fx ved at hjælpe dem med at blive opmærksomme på hinanden, gennem benævnelse af intentioner, handlinger og følelser.
Vuggestuen:
Måltidet: At der er indretning, procedurer og en del materialer, som øger børnenes mulighed for selvhjulpenhed: at børnene involveres i de daglige rutiner. Se på rutinernes potentiale ift at støtte udvikling af sprog, selvhjulpenhed, relationer og fællesskab. At der ved måltiderne er der fokus på samtaler og relationer mellem børnene.
Overgange: At overgange er organiseret så ventetider er tilpasset alle børnenes behov og dermed kan alle børnene tilbydes nærvær og omsorg i overgange.
Legen som grundlag: Børnene tilbydes gennemgående leg i en positiv, engagerende og involverende stemning og børnenes initiativer (og følelser og intentioner) i legen følges og benævnes • Der reageres gennemgående både på (ALLE) børnenes adfærd i legen og på deres hensigter, og der sættes ord på både handlinger og hensigter i legen.
Børnefællesskaber: At alle børn gennemgående får hjælp til at få succes med deltagelse i fælles lege og aktiviteter. At samspil og fællesskab mellem børnene understøttes ved at hjælpe dem med at blive opmærksomme på hinanden, gennem benævnelse af intentioner, handlinger og følelser.
Hvilken form for opfølgning er der sket med personalegruppen, ledelsen og medarbejder på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilbagemelding på er personalemøde med deltagelse af den samlede personalegruppe, pædagogisk leder og områdeleder
Dato: 04.12.2024
Tilsynsførendes underskrift: Mette Pedersen
Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn
Daginstitution:Hørby Børnehus
Afdelingsleder: Hella Rams Sparvath
Områdeleder: Karin Holm Hansen
Daginstitutionen er: Kommunal børnehave
Specialtilbud tilknyttet: Ingen
Antal indskrevne børn: 24 børn i alt, 24 i børnehave.
Antal pædagoger ansat: 3
Antal pædagogiske assistenter ansat: 1
Antal pædagogmedhjælpere/andet pædagogisk personale ansat: 1
Dato: 03.09.2024
Tilsynsførendes del
Følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn.
Daginstitution: Hørby Børnehus
Dato: 03.09.2024
Tilsynsførende: Mette Pedersen
Baggrund for tilsynsbesøget: Anmeldt pædagogisk tilsyn
Inden tilsynsbesøget har den pædagogiske konsulent gennemlæst seneste handleplan / udviklingsplan, samt institutionens pædagogiske læreplan:
3 timers observationer af praksis
I forbindelse med tilsynsbesøget er der indhentet følgende data:
Børnetal, antal ansatte, observationer foretaget i praksis
I forbindelse med tilsynsbesøget er der foretaget observationer på følgende stuer/grupper:
Børnehaven.
For vurderinger af institutionens læringsmiljøer henvises til selvstændigt materiale, overleveret til ledelsen i forbindelse med tilsynsbesøget.
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med de pædagogiske læringsmiljøer og den pædagogiske læreplan: Ja.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
Pædagogisk leder.
Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i institutionen, som skal udbedres? Nej
Hvis ja, hvilke foranstaltninger træffer Center for Dagtilbud og Børnesundhed på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som institutionen med fordel kan arbejde videre med:
Måltidet:
Sæt fokus på, hvordan I kan skabe bedre muligheder at skabe flere positive interaktioner med børnene og mellem børnene. At bruge måltidet til at tale med børnene om deres interesser – hvad skal vi lave i eftermiddag – at forbinde børnene med hinanden.
Børnefællesskaber:
Sæt fokus på at ALLE børn gennemgående får succes med deltagelse i fælles lege og aktiviteter fx ved, at der rettes differentierede forventninger til børnene; de ældste og yngste, de nye børn, børnenes `aktuelle´ dag.
Organisering af de voksne omkring børnenes egne lege.
Med afsæt i den aktuelle børnegruppes behov: Hvad er vores pædagogisk intention ift børnenes egne lege - så vi sikrer at ALLE børn får deltagelsesmuligheder - styrker relationerne mellem børnene (i
Organisering ifb m/børnenes lege; hvordan bruger vi legepladsen, hvem skal være sammen med hvem? (børn og voksne), små grupper eller alle sammen? Hvad er børnene optaget af?, samarbejdsformer – fordeling af roller.
Dannelse og børneperspektiv:
Sæt fokus på at børnenes udtryk anerkendes og anvendes, som afsæt for justering af dagligdagen.
Hvilken form for opfølgning er der sket med personalegruppen, ledelsen og medarbejder på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilbagemelding til den samlede personalegruppe. pædagogisk leder og områdeleder på et personalemøde.
Dato: 18.12.2024
Tilsynsførendes underskrift: Mette Pedersen
Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn
Daginstitution: Grønnebakken
Afdelingsleder: Anne Mette Christensen
Områdeleder:
Daginstitutionen er: Privat aldersintegreret institution
Specialtilbud tilknyttet: Ingen
Antal indskrevne børn: 52 børn i alt, 17 i vuggestue, 35 i børnehave.
Antal pædagoger ansat: 5 + 1 lærer
Antal pædagogiske assistenter ansat: 2
Antal pædagogmedhjælpere/andet pædagogisk personale ansat: 2
Dato: 24.09.2024
Tilsynsførendes del
Følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn.
Daginstitution: Grønnebakken
Dato: 24.09.2024
Tilsynsførende: Britta Jeppesen, Mette Pedersen
Baggrund for tilsynsbesøget: Anmeldt pædagogisk tilsyn
Inden tilsynsbesøget har den pædagogiske konsulent gennemlæst seneste handleplan / udviklingsplan, samt institutionens pædagogiske læreplan:
Materiale fra seneste tilsynsbesøg gennemlæst.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der indhentet følgende data:
3 timers observation af praksis
I forbindelse med tilsynsbesøget er der foretaget observationer på følgende stuer/grupper:
En gruppe i Børnehaven og en gruppe i vuggestuen.
For vurderinger af institutionens læringsmiljøer henvises til selvstændigt materiale, overleveret til ledelsen i forbindelse med tilsynsbesøget.
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med de pædagogiske læringsmiljøer og den pædagogiske læreplan: Ja.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
Daglig leder og pædagogisk leder.
Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i institutionen, som skal udbedres? Nej
Hvis ja, hvilke foranstaltninger træffer Center for Dagtilbud og Børnesundhed på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som institutionen med fordel kan arbejde videre med:
Vuggestuen:
Måltidet:
Selvhjulpenhed i forbindelse med måltidet.
At børnene hjælpes til at få øje på hinanden og de opfordres til samtale og til at hjælpe hinanden; allerede gode samtaler om det de enkelte børn er optaget af brug det aktivt til samtaler mellem børnene – til at forbinde børnene med hinanden.
Overgange:
At overgange er ofte organiseret så ventetider er tilpasset børnenes behov.
Legen som grundlag:
At reagere både på børnenes adfærd i legen og på deres hensigter, og sætte ord på både handlinger og hensigter i legen
At have samtaler med børnene om deres leg og materialer, også de børn som endnu ikke har udviklet deres sprog.
Børnefællesskaber:
At understøtte samspil og fællesskab mellem børnene på en aktiv og positiv måde ved at hjælpe dem med at blive opmærksomme på hinanden – ved benævnelse af intentioner, handlinger og følelser det hjælper børnene med at få øje på og forstå hinanden og til at forstå egne - og andres følelser
Børnehaven:
Måltidet:
Sæt fokus på at skabe bedre betingelser for samtaler med og mellem børnene under måltidet
Se på, om der er indretning, procedurer og en del materialer som øger børnenes mulighed for selvhjulpenhed.
Hjælp børnene til at få øje på hinanden og opfordre dem til samtale og til at hjælpe hinanden
Overgange:
Sæt fokus på, hvordan jeres overgange kan blive endnu bedre organiserede, og se på hvordan de er organiserede med udgangspunkt i den aktuelle børnegruppe, fx alder, evne til at udsætte behov
Leg og læring:
Sæt fokus på at guide og rammesætte legen i en positiv, engagerende og involverende stemning og følg børnenes initiativer i legen. Sæt fokus på at reagere både på børnenes adfærd i legen og på deres hensigter, og der sæt ord på både handlinger og hensigter i legen.
Børnefællesskaber:
At hjælpe alle børn til at få succes med deltagelse i fælles lege og aktiviteter – ved at rette differentierede forventninger til børnene.
Hvilken form for opfølgning er der sket med personalegruppen, ledelsen og medarbejder på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilbagemelding til den samlede personalegruppe, daglig leder og pædagogisk leder på et personalemøde.
Dato: 18.12.2024
Tilsynsførendes underskrift: Mette Pedersen
Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn
Daginstitution: Dybvad Børnehus
Afdelingsleder: Ditte Ellinor Rosenbeck
Områdeleder: Karin Holm Hansen
Daginstitutionen er: Kommunal aldersintegreret institution
Specialtilbud tilknyttet: Ingen
Antal indskrevne børn: 39 børn i alt, 11 i vuggestue, 28 i børnehave.
Antal pædagoger ansat: 6
Antal pædagogiske assistenter ansat: 3
Antal pædagogmedhjælpere/andet pædagogisk personale ansat: 1
Dato: 22.10.2024
Tilsynsførendes del
Følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn.
Daginstitution: Dybvad Børnehus
Dato: 22.10.2024
Tilsynsførende: Britta Jeppesen, Mette Pedersen
Baggrund for tilsynsbesøget: Anmeldt pædagogisk tilsyn
Inden tilsynsbesøget har den pædagogiske konsulent gennemlæst seneste handleplan / udviklingsplan, samt institutionens pædagogiske læreplan:
Materiale fra seneste tilsynsbesøg gennemlæst.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der indhentet følgende data:
3 timer observation af praksis
I forbindelse med tilsynsbesøget er der foretaget observationer på følgende stuer/grupper:
Vuggestuen og en gruppe i børnehaven.
For vurderinger af institutionens læringsmiljøer henvises til selvstændigt materiale, overleveret til ledelsen i forbindelse med tilsynsbesøget.
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med de pædagogiske læringsmiljøer og den pædagogiske læreplan: Ja.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
Pædagogisk leder
Personale.
Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i institutionen, som skal udbedres? Nej
Hvis ja, hvilke foranstaltninger træffer Center for Dagtilbud og Børnesundhed på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som institutionen med fordel kan arbejde videre med:
Vuggestuen:
Måltidet:
Sæt fokus på indretning, procedurer og en del materialer som øger børnenes muligheder for selvhjulpenhed. Børnene hjælpes til at få øje på hinanden og de opfordres til samtale.
Overgange:
Sæt fokus på at overgange er gennemgående er organiseret så ventetider er tilpasset alle børns behov.
Børnefællesskaber:
at besvare ALLE børnenes indsatser og intentioner positivt og sætte ord på disse overfor barnet selv OG ift resten af børnegruppen; understøt samspil og fællesskaber mellem børnene ved gennemgående at hjælpe dem med at blive opmærksomme på hinanden ved benævnelse af intentioner, handlinger og følelser
Børnesyn:
At besvare alle børnenes indsatser og intentioner positivt og sætte ord på disse overfor barnet selv OG ift resten af børnegruppen; understøt samspil og fællesskaber mellem børnene ved gennemgående at hjælpe dem med at blive opmærksomme på hinanden ved benævnelse af intentioner, handlinger og følelser.
Børnehaven:
Måltidet:
Sæt fokus på at skabe bedre betingelser for samtaler med og mellem børnene under måltidet
Se på, om der er indretning, procedurer og en del materialer som øger børnenes mulighed for selvhjulpenhed
Overgange:
Sæt fokus på, hvordan jeres overgange kan blive endnu bedre organiserede, og se på hvordan de er organiserede med udgangspunkt i den aktuelle børnegruppe.
Legen som grundlag:
Sæt kontinuerligt fokus jeres organisering omkring børnene – i mindre grupper. Med udgangspunkt i den aktuelle børnegruppes behov, interesser og optagetheder.
Dannelse og børneperspektiv:
Sæt fokus på, hvordan I tilrettelægger jeres aktiviteter med inddragelse af børnenes perspektiver.
Hvilken form for opfølgning er der sket med personalegruppen, ledelsen og medarbejder på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilbagemelding til den samlede personalegruppe. pædagogisk leder og områdeleder på et personalemøde.
Dato: 18.12.2024
Tilsynsførendes underskrift: Mette Pedersen
Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn
Daginstitution: Børnehuset Brolægger
Afdelingsleder: Majbritt Degn Kallehauge
Områdeleder: Karin Holm Hansen
Daginstitutionen er: Kommunal aldersintegreret institution
Specialtilbud tilknyttet: Ingen
Antal indskrevne børn: 56 børn i alt, 15 i vuggestue, 41 i børnehave.
Antal pædagoger ansat: 8
Antal pædagogiske assistenter ansat: 1
Antal pædagogmedhjælpere/andet pædagogisk personale ansat: 2
Dato: 29.10.2024
Tilsynsførendes del
Følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn.
Daginstitution: Børnehuset Brolæggervej
Dato: 29.10.2024
Tilsynsførende: Britta Jeppesen, Mette Pedersen
Baggrund for tilsynsbesøget: Anmeldt pædagogisk tilsyn
Inden tilsynsbesøget har den pædagogiske konsulent gennemlæst seneste handleplan / udviklingsplan, samt institutionens pædagogiske læreplan:
Materiale fra seneste tilsynsbesøg gennemlæst.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der indhentet følgende data:
3 timers observation af praksis.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der foretaget observationer på følgende stuer/grupper:
Vuggestuen og rød stue.
For vurderinger af institutionens læringsmiljøer henvises til selvstændigt materiale, overleveret til ledelsen i forbindelse med tilsynsbesøget.
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med de pædagogiske læringsmiljøer og den pædagogiske læreplan: Ja.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
Pædagogisk leder.
Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i institutionen, som skal udbedres? Nej
Hvis ja, hvilke foranstaltninger træffer Center for Dagtilbud og Børnesundhed på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som institutionen med fordel kan arbejde videre med:
Vuggestuen:
Måltidet:
Se på indretning, procedurer og en del materialer, som øger børnenes mulighed for selvhjulpenhed
At der ved måltiderne er gennemgående fokus på samtaler og relationer mellem børnene – børnene hjælpes til at få øje på hinanden.
Overgange:
At overgange er organiseret så ventetider gennemgående er tilpasset alle børnenes behov - så alle børnene gennemgående oplever nærvær og omsorg i overgange.
Legen som grundlag:
At børnene tilbyde leg i en positiv, engagerende og involverende stemning og at børnenes initiativer i legen følges og benævnes.
At der reageres gennemgående - både på børnenes adfærd i legen og på deres hensigter, og der sættes ord på både handlinger og hensigter i legen.
Alsidig personlig udvikling og social adfærd:
Der gennemgående er samtaler med børnene, hvor der sættes ord på de følelser eller hensigter, som børnene udtrykker - at personalet bevidst arbejder med børnenes følelsesmæssige udvikling i forskellige sammenhænge, så børnene understøttes i at begynde at forstå og håndtere egne følelser og andres følelser.
At børnene gennemgående modtager hjælp og vejledning til hensigtsmæssig social adfærd og hjælp til hvad de kan gøre i stedet for
Sæt fokus på atb ørnenes ressourcer og positive sociale adfærd fremhæves og benævnes gennemgående – både overfor barnet selv og over for resten af børnegruppen.
Børnehaven:
Måltidet:
Børnene hjælpes til at få øje på hinanden - til samtaler med hinanden og opfordres til at hjælpe hinanden. Sæt fokus på at inddrage alle børnene i samtalen omkring bordet. Overgange:
Sæt fokus på, hvordan tavlen anvendes – hvordan inddrages børnenes perspektiver? Barnesyn:
Sæt fokus på, at I sætter ord på børnenes indsatser og intentioner positivt og sæt flere ord på disse overfor barnets selv – og overfor resten af børnegruppen.
Børnefællesskaber:
At hjælpe alle børn til at få succes med deltagelse i fælles lege og aktiviteter – ved at rette differentierede forventninger til børnene.
Legen som grundlag:
Sæt fokus på at guide og rammesætte legen i en positiv, engagerende og involverende stemning Sæt fokus på at reagere både på børnenes adfærd i legen og på deres hensigter, og sæt ord på både handlinger og hensigter i legen.
Hvilken form for opfølgning er der sket med personalegruppen, ledelsen og medarbejder på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilbagemelding til den samlede personalegruppe. pædagogisk leder og områdeleder på et personalemøde.
Dato: 18.12.2024
Tilsynsførendes underskrift: Mette Pedersen
Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn
Daginstitution: Børnehuset Sæbygårdvej
Afdelingsleder: Winnie Thejl Johnsen
Områdeleder: Karin Holm Hansen
Daginstitutionen er: Kommunal
Specialtilbud tilknyttet: Ingen
Antal indskrevne børn:
Antal pædagoger ansat:
Antal pædagogiske assistenter ansat:
Antal pædagogmedhjælpere/andet pædagogisk personale ansat:
Dato: 12.11.2024
Tilsynsførendes del
Følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn.
Daginstitution: Børnehuset Sæbygårdvej
Dato: 12.11.2024
Tilsynsførende: Britta Jeppesen, Mette Pedersen
Baggrund for tilsynsbesøget: Anmeldt pædagogisk tilsyn
Inden tilsynsbesøget har den pædagogiske konsulent gennemlæst seneste handleplan / udviklingsplan, samt institutionens pædagogiske læreplan:
Materiale fra seneste tilsynsbesøg gennemlæst.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der indhentet følgende data:
3 timers observation af praksis.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der foretaget observationer på følgende stuer/grupper:
Vuggestuen og Græshopperne.
For vurderinger af institutionens læringsmiljøer henvises til selvstændigt materiale, overleveret til ledelsen i forbindelse med tilsynsbesøget.
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med institutionens arbejde med de pædagogiske læringsmiljøer og den pædagogiske læreplan: Ja.
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
Pædagogisk leder.
Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i institutionen, som skal udbedres? Nej
Hvis ja, hvilke foranstaltninger træffer Center for Dagtilbud og Børnesundhed på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som institutionen med fordel kan arbejde videre med:
Vuggestuen:
Måltidet:
At der er indretning, procedurer og en del materialer, som øger børnenes mulighed for selvhjulpenhed
Overgange:
At alle overgange ofte er organiseret så ventetider er tilpasset alle børnenes behov (differentierede forventninger til børnene) - så alle børnene gennemgående oplever nærvær og omsorg i overgange.
Legen som grundlag:
At børnene tilbydes leg i en positiv, engagerende og involverende stemning og at børnenes initiativer og følelser og intentioner i legen følges og benævnes
At der reageres både på børnenes adfærd i legen og på deres hensigter, og der sættes ord på både handlinger og hensigter i legen.
At børnene får hjælp til at få succes med deltagelse i fælles lege og aktiviteter.
Børnefællesskaber:
At samspil og fællesskab mellem børnene understøttes, ved at hjælpe dem med at blive opmærksomme på hinanden, ved at benævne intentioner, handlinger og følelser.
At benævne børnenes ressourcer og positive sociale adfærd – både overfor barnet selv og over for resten af børnegruppen.
Børnehaven:
Måltidet:
Sæt fokus på, hvordan I kan understøtte børnenes muligheder for selvhjulpenhed – ved at se på jeres indretning, procedurer og materialer i forbindelse med måltidet.
Hjælp børnene til i højere grad at få øje på hinanden og opfordre dem til samtale og til at hjælpe hinanden
Overgange:
Sæt fokus på i højere grad at gribe spontant opståede situationer, der inviterer til samtale – samtaler som udvider og beriger børnenes samtaler.
Legen som grundlag:
Sæt fokus på at have samtaler med alle børn om deres leg og materialer
Sæt fokus på at disse samtaler har karakter af at være udvidende og berigende - med børnene om deres leg og materialer.
Sætte fokus på at reagere både på børnenes adfærd i legen og på deres hensigter, og at sætte ord på både handlinger og hensigter i legen.
Børnefællesskaber:
Sæt fokus på at samspil og fællesskab mellem børnene ofte understøttes, ved at hjælpe dem med at blive opmærksomme på hinanden, ved at I benævner intentioner, handlinger og følelser.
Sæt fokus på, at give alle børn hjælp og støtte til at samarbejde i lege og aktiviteter.
Hvilken form for opfølgning er der sket med personalegruppen, ledelsen og medarbejder på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilbagemelding til den samlede personalegruppe. pædagogisk leder og områdeleder på et personalemøde.
Dato: 18.12.2024
Tilsynsførendes underskrift: Mette Pedersen
Tilsynsrapport for pædagogisk tilsyn
Ved anmeldt tilsynsbesøg udfyldes følgende oplysninger af afdelingslederen for daginstitutionen, og sendes til den tilsynsførende konsulent senest 14 dage før tilsynsbesøget.
Dagplejen: Dagtilbudsområde Midt-Vest
Afdelingsleder: Helle Oddershede, Christina Manstrup Knudsen
Distriktsleder: Randi Pauli Nyhagen
Dagplejen er: Kommunal
Specialtilbud tilknyttet: Ingen
Antal indskrevne børn i dagplejen: 91
Antal dagplejere ansat: 26
Antal pædagogiske assistenter ansat:
Antal pædagogmedhjælpere/andet pædagogisk personale ansat:
Dato: 19.-25. november 2024
Tilsynsførendes del
Følgende udfyldes af den tilsynsførende i forbindelse med det pædagogiske tilsyn.
Dagpleje: Dagplejen Midt-Vest
Dato: 19.-25. november 2024
Tilsynsførende: Britta Jeppesen, Mette Pedersen
Baggrund for tilsynsbesøget: Anmeldt pædagogisk tilsyn
Inden tilsynsbesøget har den pædagogiske konsulent gennemlæst seneste handleplan / udviklingsplan, samt dagplejens pædagogiske læreplan:
Materiale fra seneste tilsynsbesøg gennemlæst.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der indhentet følgende data:
3 timers observation af praksis.
I forbindelse med tilsynsbesøget er der foretaget observationer på følgende legestuegrupper:
Alle legestuegrupper på Markedvej.
For vurderinger af dagplejens læringsmiljøer henvises til selvstændigt materiale, overleveret til ledelsen i forbindelse med tilsynsbesøget.
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført tilsyn med dagplejens arbejde med de
pædagogiske læringsmiljøer og den pædagogiske læreplan i dagplejens legestuegrupper: Ja
Evt. kommentarer:
Der er i forbindelse med tilsynsbesøget ført samtale med:
Pædagogiske ledere.
Er der ved tilsynsbesøget fundet kritisable eller bekymrende forhold i dagplejens legestuegrupper, som skal udbedres? Nej
Hvis ja, hvilke foranstaltninger træffer Center for Dagtilbud på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilsynsbesøget giver anledning til følgende anbefalinger, som dagplejen med fordel kan arbejde videre med:
Måltidet:
Se på hvordan jeres procedurer, materialer og indretning i højere grad kan øge børnenes muligheder for selvhjulpenhed
Overgange:
Sæt fokus på jeres organisering, især i overgangen fra middagsmåltidet til pusle / putte.
Så ventetiden er tilpasset alle børns behov.
Barnesyn:
At børnenes indsatser og intentioner i højere grad besvares positivt - og at der sættes ord på intentionerne, både overfor barnets selv – og overfor resten af børnegruppen
Børnefælleskaber:
At alle børn i højere grad hjælpes til at forstå og håndtere deres følelser
Samtaler med børnene, hvor der i højere grad sættes ord på de følelser eller hensigter, som de udtrykker.
Hvilke form for opfølgning er der sket med personalegruppen ledelsen og medarbejderne på baggrund af tilsynsbesøget?
Tilbagemelding til den samlede personalegruppe. pædagogisk leder og områdeleder på et personalemøde.
Dato: 18.12.2024
Tilsynsførendes underskrift: Mette Pedersen