Bæredygtige indkøb og udbud - målsætninger og handleplaner

Målsætning

I samarbejde med leverandører vil Frederikshavn Kommune have fokus på en reducering i antallet af vareleveringer samt brugen af plast og emballage gennem indkøbs- og logistikplanlægning.

Handleplan

Ved reducering af leveringsfrekvenser af varer skal det aftales nærmere med kommunens disponenter, hvordan det kan foregå. Samtidig skal der ved fremtidige aftaler stilles krav om antal (færre) leveringer, evt. med levering en fast ugedag.

Adfærdsændringer kræver tid og ændringerne vil komme gradvis, hvorfor der indledningsvis udpeges 4-5 styringsinteressante aftaler, hvor det er muligt at måle adfærdsændringer, og hvor der typisk er mange leveringer bredt i hele kommunen. Der er tale om aftaler, hvor ændringen vil medføre stor effekt. I den sammenhæng forventes der besparelser på CO2 som følge af mindre kørsel, og samtidig mindre forbrug af emballage. En anden afledt effekt forventes at være økonomiske gevinster på baggrund af mindsket leverancekørsel.

Indledningsvis udpeges følgende områder, da disse besidder en stor indkøbsvolumen samt dækker bredt i hele Frederikshavn Kommune:

  • Forbrugsartikler
  • Kontorartikler
  • Fødevarer (produktionskøkkener)
  • Tilbehør til IT-udstyr

Det skal påpeges, at leveringsfrekvensen på disse områder reduceres i et omfang, der ikke vil kræve investeringer i yderligere lagerplads, som eksempelvis køle- og frysekapacitet.

SKI stiller krav til de køretøjer, som leverer varer ud. Der arbejdes her med et mindstekrav til køretøjets Euronorm (typisk Euronorm 6).

SKI undersøger altid potentialet for levering med elbiler, men indtil nu er markedet ikke parat til at honorere dette.

Samtidig stilles der en række krav om bestillings- og leveringsadfærd med det primære formål, at mindske leveringsfrekvens og derigennem udledning af CO2 samt partikler. Kravene stilles med respekt for den konkrete aftales specifikke leveringsbehov.

Målsætning

Frederikshavn Kommune vil påbegynde en gradvis udskiftning af kommunens konventionelle biler, så der i højere grad indkøbes grønne biler.

Handleplan

For nuværende ejer Frederikshavn Kommune 247 køretøjer (forsikringer).
NOBR ejer 28 biler, som indgår i flådestyringen.
Med en løbende udskiftning af kommunens konventionelle biler til grønne biler er der behov for både en solid og tilstrækkelig opladningsmulighed for den grønne bilpark.

I oplægget til en lade stander strategi for Frederikshavn Kommunes belyses mulighederne for netop at have en lade infrastruktur, som kan understøtte og smidiggøre en gradvis udskiftning af bl.a. kommunens konventionelle bilpark til en mere grøn bilpark, og derved også være med til at fremme en bæredygtig udvikling på transportområdet.

Ved de enkelte udbudsrunder for indkøb eller leasing af nye biler skal det vurderes, om det er økonomisk muligt at udskifte til grønne biler.

Den procentvise stigning i totalomkostningerne ved indkøb af en hybridbil eller elbil i stedet for en konventionel bil vurderes til at være ca. 4% efter tre år ved en årlig kørsel på 20.000 km (se bilag).

Som beskrevet i bilaget er udregningen forbundet med flere usikkerheder sammenlagt med en løbende teknologisk udvikling på området. Det skal pointeres, at stigningen kun er ved indkøb af selve bilen. Der er ikke taget højde for de følgeomkostninger, der vil være forbundet med etablering af lade infrastruktur.

Ved de enkelte udbud skal der således tages højde for de samlede omkostninger (bil, infrastruktur, opladningstid, kørselsbehov m.m.) ved udskiftning fra konventionelle biler til grønne biler.

Merudgiften for indkøb af grønne biler bør som udgangspunkt max. være på 10 % pr. ny grøn bil i løbet af en treårig periode.

 

Målsætning

Frederikshavn Kommune stiller krav til miljømærker som f.eks. Svanemærket, EU-blomsten og FSC-mærket på de indkøbsområder, hvor markedet er stort nok til, at der kan opnås tilstrækkelig konkurrence i udbuddet.

Handleplan

Der vil være fokus på at øge andelen af miljømærkede produkter. Det synliggøres bl.a. ved hjælp af kommunens E-handelssystem, hvor miljømærkede produkter er tydeliggjort med miljømærke på varelinjeniveau. Det er således muligt at trække statistik på køb af miljømærkede produkter i kommunens E-handelssystem. Det vil være også være muligt at måle specifikt på køb af miljømærkede produkter på varegrupperne inden for de aftaleområder, som er nævnt under ”reducering af leveringsfrekvens”.

Målsætning


Frederikshavn Kommune vil energioptimere nye og eksisterende bygninger - herunder have fokus på bæredygtige byggematerialer, indsatser for genbrug og genanvendelse samt forbedring af indeklima.

Handleplan

Som udgangspunkt læner kommunen sig op af den regeringens nationale strategi for bæredygtigt byggeri (bolig- og indenrigsministeriet, april 2021), og arbejder derved hen imod et helhedsorienteret fokus på byggeriet i en bæredygtig retning.

Den nationale strategi for bæredygtigt byggeri er et understøttende tiltag med henblik på at nå 70 procentmålsætningen i 2030. Der er således ikke tale om lovkrav men en række anbefalinger. Med strategien tages der afgørende skridt på vejen mod at nedbringe klimapåvirkning fra byggeriet ved bl.a. at igangsætte initiativer, der skal indfase klimakrav til byggeri igennem den frivillige bæredygtighedsklasse, understøtte udvikling af værktøj til livscyklusvurdering (LCA), samt skabe sikkert og sundt genbrug i byggeriet og fremme fossilfri byggepladser.

Med den frivillige bæredygtighedsklasse, som blev lanceret i maj 2020, er branchen inviteret med til at teste nye krav til byggeriet i en toårig periode. Med det brede fokus på bæredygtighed er den frivillige klasse en vigtig brik i den nationale strategi for bæredygtigt byggeri og i omstilling og modning af byggeriet i en bæredygtig retning.

Formålet med testfasen er at kunne indfase klassens principper i bygningsreglementet i 2023 på et velafprøvet og dokumenteret grundlag.

Temaerne i den nationale strategi er:

  1. Mere klimavenligt byggeri og anlæg
  2. Holdbare bygninger af høj kvalitet
  3. Ressourceeffektivt byggeri
  4. Energieffektive og sunde bygninger
  5. Digitalt understøttet byggeri.

Det foreslås, at kommunen i første omgang tager fat i følgende initiativer

1. Indfasning af grænseværdier for klimaaftryk fra bygninger.
Det betyder, at kommunen skal stille mål for den belastning der er af byggeriet inkl. opførelse, og derved tage stilling til materialers CO2 belastning i projekteringsfasen

2. Sikkert og sund genbrug i bygninger.
Kommunen skal vurdere hvilke bygningskonstruktioner, der har værdi at genanvende, både i opbygningsfasen, men også ift. evt. genanvendelse i andre opgaver.

3. Helhedsvurderinger ved renoveringer.
Det er vigtigt at få vurderet kvaliteten af det eksisterende byggeri, fremfor kun at vurdere ud fra et økonomisk perspektiv, hvor det ofte kan vise sig, at et økonomisk perspektiv vil kunne vise at rive ned, og bygge nyt kan være billigst i anlægsfasen.

4. Mindre spild af materialer på byggepladsen.
Ressourcer skal anvendes med omtanke, og god byggeskik og fornuftig anvendelse af materialer vil reducere spild, og vil samtidig kunne bidrage til evt. lavere priser

5. Målrettet energieffektiviseringsindsats.
Der skal fortsat være stor fokus på eksisterende bygningsmasses energiforbrug samt dets indeklimatilstand, og investere i, at denne optimeres løbende.

Målsætning

Frederikshavn Kommune ønsker, at kommunens leverandører bestræber sig på at tage et socialt ansvar i forhold til udsatte grupper på kanten af arbejdsmarkedet.

Handleplan

Kommunen vil i dialog med leverandører se på mulighederne for, at virksomheden bidrager til at få udsatte borgere samt borgere med psykiske og fysiske udfordringer tilbage på arbejdsmarkedet, og med i opgaveløsningen i det omfang, det er muligt.

Målsætning

Frederikshavn Kommune ønsker at understøtte etablering af uddannelses- og praktikpladser, så der også i fremtiden er kvalificeret og nødvendig arbejdskraft til stede på arbejdsmarkedet.

Handleplan

Ved bygge- og anlægs- samt tjenesteydelseskontrakter kan lærlinge og elever indgå som et underkriterie til tildelingskriteriet i det omfang, det vurderes muligt og hensigtsmæssigt i opgaveløsningen.

Målsætning

Frederikshavn Kommune indgår i samarbejder, partnerskaber og dialog på lokalt, kommunalt, regionalt og nationalt niveau for at udbrede kendskabet til nye bæredygtige muligheder og påvirke leverandører mod mere bæredygtige tiltag.

Handleplan

Forud for hvert udbud inviteres potentielle leverandører til dialog for at opnå kendskab til markedet og eksisterende løsninger. Ligeledes fastholder Frederikshavn Kommune en løbende dialog med leverandører i kontraktperioden for at sikre leverancer, optimere samarbejdet og værdiskabelsen.

Indgåelse af partnerskabsaftaler med private aktører vil altid ske med udgangspunkt i de udbudsretlige regler på området.

Målsætning

Frederikshavn Kommune ønsker at bidrage til fremme af bæredygtig innovation ved at efterspørge nye bæredygtige produkter og løsninger, så der opstår incitament til at udvikle grønne og bæredygtige løsninger hos kommunens leverandører.

Handleplan

Gennem et øget fokus på bæredygtighed samt forståelse af den enkelte indkøbers rolle i det samlede kommunale indkøb, opfordres alle decentrale enheder bidrage med ideer til efterspørgslen af innovative, bæredygtige løsninger.