Ønsker du at nævnet skal behandle din sag?
Inden du beder Beboerklagenævnet om at behandle din sag, skal du selv forsøge at løse konflikten ved at tage kontakt til:
- din lejer (hvis du er udlejer) eller
- din udlejer (hvis du er lejer)
Hvis du har brug for hjælp eller rådgivning i forbindelse med din konflikt, har du mulighed for at kontakte diverse lejer- og udlejerorganisationer.
Links findes under fanen ”Har du brug for mere information”
Lykkes det ikke at blive enige, så kan du/din repræsentant søge Beboerklagenævnet om at behandle din sag.
Du/din repræsentant kontakter nævnet ved at bruge selvbetjeningsløsningen
Hvis du er:
- lejer eller repræsentant for lejer, skal du benytte selvbetjeningsløsningen
"Klag til Beboerklagenævnet som lejer". - udlejer eller repræsentant for udlejer, skal du benytte selvbetjeningsløsningen
"Klag til Beboerklagenævnet som udlejer".
Det er vigtigt du/din repræsentant:
- beskriver sagen præcist, og fortæller, hvad du ønsker nævnet skal tage stilling til.
- vedhæfter kopi af alle relevante papirer til sagen - Kopi af lejekontrakten skal altid vedhæftes
Medlemmer
Nævnets medlemmer udpeges for en fireårig periode, som følger byrådet valgperiode.
Medlemmerne for perioden 2018-2021, er:
Formand: Mogens Eeg
Suppleant: Ole Nyboe Kirkegaard
Formanden og suppleanten er jurister og udpeges af direktøren for Statsforvaltningen efter indstilling fra Byrådet.
Formanden har ikke særlig tilknytning til grundejer-, bolig- eller lejerorganisationer eller er erhvervsmæssigt interesseret i ejendomshandler.
Udlejerrepræsentant: Bodil Merete Jensen
Suppleant: Helle Nørlem Schiøtt Jensen
Lejerrepræsentant: Jeanette Hyttel Nielsen
Suppleant: Kurt Freiheit Nielsen
Lejer- og udlejerrepræsentanter samt suppleanterne udpeges af administrationen. Udpegningen sker efter indstilling fra kommunens større lejerforeninger og de almene boligorganisationer, der har afdelinger i kommunen.
Medlemmerne er sagkyndige i almene boligforhold.
Socialt sagkyndig: Peter Jensen
Suppleant: Helle Jensen Christensen
Den socialt sagkyndige tiltræder ved behandling af sager om overtrædelse af ejendommens husorden.
Hvilke sager kan du få behandlet hos Beboerklagenævnet?
Nævnet har ikke mulighed for, at behandle alle typer konflikter mellem lejere og udlejere
Beboerklagenævnet behandler sager om bl.a.:
- Vedligeholdelse og istandsættelse ved fraflytning samt tilbagebetaling af depositum
- Boligens stand ved indflytning og i lejeperioden
- Overholdelse af formelle regler for varsling af lejeforhøjelse
- Retten til at foretage installationer og forbedringer i lejemålet
- Vand- og varmeregnskaber
- Betaling for fællesantenne og adgang til teletjeneste
- Retten til fremleje, fortsættelse eller bytte af lejemål
- Anvisning af almene familieboliger
- Overtrædelse af husorden (kan kun indbringes af udlejer)
Beboerklagenævnet kan ikke behandle bl.a.:
- Sager om erhvervslejemål
- Tvister mellem lejer og udlejer i private udlejningsejendomme
- Spørgsmål om opsigelse eller ophævelse af et lejemål
- Spørgsmål om lejens størrelse
- Forholdsmæssigt afslag i lejen som følge af mangler ved det lejede.
- Sager om mistet anciennitet.
Hvad koster det at behandle din sag, og hvor lang tid tager det?
Pris for 2021
Det koster 147 kr. at få behandlet en sag i Beboerklagenævnet.
Beløbet reguleres 1. januar hvert år.
Sagsbehandlingstid
Beboerklagenævnet modtager 3-10 sager om året.
Der er stor forskel på hvor hurtigt en sag kan afgøres. Det afhænger af sagens omfang og karakter.
Ofte tager det 1-2 måneder at få behandlet en sag.
Hvordan behandles din sag?
- Når Beboerklagenævnet modtager din sag, får modparten en kopi af din klage.
- Modparten får mulighed for at kommentere på sagen.
- Alle parter i sagen får mulighed for at udtale sig om de oplysninger, som har betydning for nævnets afgørelse.
- Hvis en part ikke giver oplysninger i sagen, kan nævnet træffe afgørelse ud fra den anden parts påstand. Nævnet er dog ikke forpligtet hertil.
- Beboerklagenævnet har ret til at indhente oplysninger hos sagens parter og alle offentlige myndigheder mfl.
- Hvis nævnet ønsker at foretage besigtigelse af ejendommen eller din lejlighed, indkalder nævnet til besigtigelsen.
- De sager, som Beboerklagenævnet ikke har kompetence til at behandle (falder udenfor nævnets område), skal i stedet indbringes for Boligretten.
Hvis du vil klage over Beboerklagenævnets afgørelse?
Ønsker du at klage over nævnets afgørelse, kan sagen indbringes for Boligretten.
Du skal ikke kontakte nævnet, men søge hjælp hos en advokat, lejerorganisationer, udlejerorganisationer eller Retshjælpen.
Har du brug for mere information?
Læs eventuelt også siden: Er din bolig sundhedsfarlig? og Har du brug for retshjælp?
Her kan du få vejledning
Lovgivning
Almenlejeloven - Bekendtgørelse af lov om leje af almene boliger