Budgettet indeholder indtægter for 4,0 mia. kr. og udgifter for 4.0 mia. kr.
Samlet set indeholder budgettet et kasseforbrug på 20,6 mio. kr.

I budgetaftalen er der bl.a. prioriteret:

Styrkelse af 0-6 års området med 7,5 mio. kr.

Udmøntningen af beløbet skal ske, med fokus på at skabe mulighed for at forbedre normeringerne i dagtilbuddene, for derigennem at kunne styrke inklusionen og det forebyggende arbejde for de 0-6 årige. Beløbet kan fordeles over hele området eller alternativt tilføres enkeltprojekter i specielt udfordrede områder.

Skoleområdet

I 2019 er der i budgettet afsat ekstra 8,0 mio. kr. heraf 4,0 mio. kr. til drift og 4,0 mio. kr. til anlæg. Beløbene skal anvendes til investeringer på skoleområdet.
Midlerne på driften prioriteres af Børne- og Ungdomsudvalget mens anlægsmidlerne anvendes til ombygning på Bangsbostrand Skole.

Familieområdet

Parterne er enige om, at Børne- og Ungdomsudvalgets budgetramme i 2019 forøges med 10 mio.kr. til Center for Familie.

Parterne er enige om, at få belyst Center for Families udfordrede budgetramme, med henblik på tilpasning af serviceniveau, udgifter og budget. Denne belysning og eventuelle efterfølgende justering, vil betyde at det tidsmæssigt ikke kan forventes, at udgifterne i 2019 kan tilpasses til den nuværende budgetramme.

I belysningen af området inddrages erfaringer fra andre kommuner.

Ældreområdet

Parterne er enige om, at de midler der ved centrale forhandlinger øremærkes til ældreområdet - de forbliver i ældreområdet.

Parterne er enige om, at de midler (6,9 mio. kr.), der er modtaget af puljen på 500 mio. kr., som blev afsat i finansloven for 2018 til en bedre bemanding i hjemmeplejen og på plejehjem, plejecentre og friplejeboliger, skal anvendes til et løft af ældreområdet til en bedre bemanding og i videst muligt omfang anvendes til ansættelse af nye medarbejdere i fuldtidsstillinger og opjustering af arbejdstiden for eksisterende medarbejdere i hjemmeplejen og på plejehjem, plejecentre og friplejeboliger. Herudover kan midlerne bruges til administration mv. af puljen.

Hvert år aftaler Kommunernes Landsforening (KL) og regeringen de overordnede rammer for kommunernes økonomi.

Det er resultatet af disse forhandlinger, som lægger de overordnede rammer for kommunernes budgetter – herunder lofter over kommunernes serviceudgifter og anlægsudgifter.

Aftalen for 2019-budgettet betyder bl.a. at:

  • Serviceudgifter
    Kommunerne må i alt anvende 251,9 mia. kr. på service i 2019.
    (I Frederikshavn Kommunes budget er indregnet 2.679
    mio. kr.)

  • Anlæg
    Kommunerne må anvende 17,8 mia. på anlæg i 2019.
    (I Frederikshavn Kommunes budget er indregnet 153,8 mio. kr.)

På baggrund af aftalen udarbejder hver enkelt kommune sit eget budget, men da kommunerne risikerer økonomisk
straf, hvis budgetterne ikke ligger inden for rammerne, så følger KL løbende op på, om kommunerne samlet set
overholder rammen. Dette sker bl.a. ved at alle landets borgmestre samles og vurderer budgetsituationen og aftaler,
hvordan hver enkelt kommune kan bidrage til den samlede aftaleoverholdelse.

Det lykkedes kommunerne at overholde service- og anlægsrammerne og dermed undgå sanktioner på udgiftssiden.
Til gengæld lykkedes det ikke for kommunerne at holde skatterne i ro, hvilket er lovfæstet. 10 kommuner har sat deres skatteprocenter/promiller ned, hvilke betyder
en mindre indtægt på samlet 120,6 mio. kr., mens seks kommuner har hævet skatteprocenter/promiller svarende til en merindtægt på i alt 189,8 mio. kr. Samlet set stiger de kommunale skatter med 69,3 mio. kr., og det betyder en tilsvarende reduktionen i det bloktilskud staten yder til kommunerne i 2019. Denne reduktion fordeles til alle
kommuner.

For Frederikshavn Kommune betyder det, at der forventes et fald i kommunens indtægter på 0,7 mio. kr.

"Den kommunale hund"

Den kommunale hund viser, hvordan Frederikshavn Kommune anvender hver 100 kroneseddel af sine driftsbudgetter, fordelt på følgende fire kategorier.

  1. Borgerrettede aktiviteter: 87,96 kr.
  2. Støttefunktioner: 4,94 kr.
  3. Oplevelser: 4,85 kr.
  4. Infrastruktur: 2,26 kr.

Ad 1 - De borgerrettede aktiviteter

Omfatter de opgaver, hvor borgerne direkte møder kommunen, de kommunale kerneopgaver.
De borgerrettede aktiviteter omfatter således de store serviceområder som f.eks. skoler, daginstitutioner, ældrepleje samt overførselsudgifter
som kontanthjælp, sygedagpenge mv.

Ad 2 - Støttefunktioner

Støttefunktioner er de opgaver, som støtter op om alle de øvrige områder. Støttefunktioner dækker opgaver som IT, direktion, byråd, kommunal bygningsdrift og sekretariatsfunktioner til medarbejdere inden for central
økonomi og personaleudvikling.

Ad 3 - Oplevelser

Oplevelser er defineret som de opgaver, kommunen løser af mere rekreativ og kreativ art; kommunale opgaver, som gør det mere spændende og interessant at være
borger i Frederikshavn Kommune f.eks. parker/grønne områder, biblioteker, tilskud til museer og folkeoplysning.

Ad 4 - Infrastruktur

Infrastruktur omfatter de kommunale opgaver, som er rettet mod borgernes mulighed for transport, uanset om den er privat eller kollektiv. Samtidig indgår udgifter vedrørende beredskabsopgaven under denne overskrift.

Serviceudgifter

Den største andel af kommunens driftsudgifter anvendes til de såkaldte serviceudgifter. Serviceudgifterne er de driftsudgifter som betaler for de store serviceområder som skoler, daginstitutioner, ældrepleje osv. 

Der er med andre ord tale om de driftsudgifter kommunerne har i forbindelse med at levere serviceydelser til borgerne.

Hvert år aftales et loft for kommunernes serviceudgifter- kaldet servicerammen. Denne aftale er en del af den årlige økonomiaftale mellem Kommunernes Landsforening (KL) og regeringen.

Kommunerne skal samlet set overholde aftalen om niveauet for serviceudgifter, ellers er der risiko for sanktioner i form af modregning i kommunernes bloktilskud.

Driftsudgifter fordelt på udvalg


Den procentvise fordeling er
:
Arbejdsmarkedsudvalget: 24 %
Børne- og Ungdomsudvalget: 22 %
Kultur- og Fritidsudvalget: 6 %
Plan- og Miljøudvalget - takstfinansieret: 0 %
Socialudvalget: 23 %
Sundhedsudvalget: 10%
Teknisk Udvalg: 2 %
Økonomiudvalget: 12%
Pulje til reservation af servicerammen: 1 %

Fordelingen mellem hovedområderne er:
(alle beløb i 1.000 kr.) 
-opgjort eksklusive indtægter fra den centrale refusionsordning på 26,4 mio. kr 

Serviceudgifter: 2.678.655 kr.
Aktivitetsbestemt medfinansiering af sundhedsudgifter: 252.016 kr.
Overførsler: 852.823 kr.
Forsikrede ledige: 118.226 kr.
Driftsudgifter til ældreboliger: 6.999 kr.
Takstfinansieret: 1.941 kr. 

De 5 største anlægsprojekter

Vedligeholdelse af veje: 38,1 mio. kr.
Daginstitutioner ved Frydenstrandskolen og Golfparken: 27,9 mio. kr.
Sæby Havn: 27,3 mio. kr.
Bygningsvedligeholdelse: 20,2 mio. kr.
Områdefornyelse i Frederikshavn midtby: 6,4 mio. kr.

Anlægsbudgettet fordelt på politiske udvalg

(alle beløb i 1.000 kr.)

Økonomiudvalget: 65.531 kr. - heraf lånefinansieres 39.092 kr.
Socialudvalget: 342 kr. 
Børne- og Ungdomsudvalget: 4.884 kr.
Kultur- og Fritidsudvalget: 3.183 kr.
Teknisk Udvalg: 73.345 kr. - heraf er 29.524 kr. lånefinansieret
Plan- og Miljøudvalget: 528 kr.

Driftsbudgettet er opgjort uden indtægter fra den centrale refusionsordning på 27,5 mio. kr.

Lystbådehavnen i Sæby har et stort potentiale for at tiltrække endnu flere turister og nye borgere til Sæby.

Kort over udvidelsen af Sæby Havn

Vi investerer derfor 60 mio. kr. i en udvidelse og udvikling af Sæby Havn for at understøtte bosætning og turisme med rekreative aktiviteter og for at skabe bedre sammenhæng mellem by, havn og kyst.

Lystbådehavnen bliver udvidet med flere bådepladser, nye faciliteter og maritime aktiviteter, der skal skabe mere liv på havnen, flere arbejdspladser og gøre Sæby endnu mere attraktiv for turister, tilflyttere og de borgere, der allerede bor i området.

Kommunens indtægter på 4,0 mia. kr. består af skatter (kommuneskat, grundskyld, selskabsskatter, dækningsafgifter (på offentlige ejendomme), dødsboskat, forskerskat og tilskuds- og udligningsmidler fra staten.
Den største selvstændige indtægtskilde for Frederikshavn Kommune er indkomstskatten mens selskabsskatter, dækningsafgifter på offentlige ejendomme dødsboskatten og forskerskat hver udgør under 1% af de samlede indtægter.

Fordelingen af indtægter i 2019

(Alle beløb i 1.000 kr.)

Kommuneskat: 2.492.143 kr.
Tilskud og udligning: 1.262.518 kr
Grundskyld: 244.851 kr.
Selskabsskatter: 36.402 kr.
Dækningsafgifter: 4.023 kr
Dødsboskat: 363 kr.
Forskerskat: 300 kr.

Indbyggertal 2015-2019 ( pr. 1. januar)

 

2015: 60.377

2016: 60.246

2017: 60.356

2018: 60.140

2019: 60.195

Kommunens indbyggertal pr. januar 2018 som opgjort af Danmarks statistik. For 2019 er anvendt Danmarks Statistiks befolkningsfremskrivning fra 2017.

Aldersfordelingen 2019 i procent - (prognose)

0-2 årige: 2,6 %

3-5 årige: 2,5 %

6-16- årige: 11,3 %

17- 24 årige: 8,9 %

25-64 årige: 49,5 %

65-84-årige: 23,2 %

85+ årige: 2,8 %

Frederikshavn Kommune har de seneste år foretaget en årlig budgetreduktion på 1% af kommunens serviceudgifter, svarende til ca. 25,0 mio. kr.

 Der bliver imidlertid også tilført budgettet nye midler hvert år. I 2019-budgettet er der bl.a. tilført:

Ændringer i  budgettet for 2019 forud for budgetforliget (udvalgte områder)

  1. Pris- og lønregulering (drift og anlæg): 55,3 mio. kr.
  2. Særlige pladser i psykiatrien (2 år): 1,9 mio. kr.
  3. Klippekort på ældreområdet: 4,1 mio. kr.
  4. Demografiregulering: 2,6 mio. kr.

Beløbene er budgettet reguleret løbende igennem budgetprocessen, og de er således kommet ind i budgettet forud for det indgåede budgetforlig.

Ad 1: Pris- og lønregulering

Pris- lønreguleringen sikrer, at hvert enkelt budgetbeløb i kommunen forøges med de forventede stigninger i priser og lønninger. Pris- og lønreguleringen sikrer på den
måde, at budgetterne i den kommunale organisation bevarer deres købekraft. Det er en politisk beslutning og prioritering i Frederikshavn Kommune, at alle budgetter
reguleres med de forventede pris- og lønstigninger.

Ad 2: Særlige pladser i psykiatrien

På landsplan er der etableret 150 særlige psykiatripladser til borgere m d svære psykiske lidelser. De 16 af disse pladser skal etableres i Nordjylland og skal finansieres af de Nordjyske kommuner, som anvender pladserne. De pladser, som er ledige skal betales af kommunerne i fællesskab.

Hvis alle pladserne står tomme, vil udgiften for Frederikshavn Kommune blive på 2,3 mio. kr. Kommunen har modtaget 0,4 mio. kr. fra staten. Det resterende beløb på 1,9 mio. kr. er af sat i budgettet i 2019 og 2020.

Ad 3: Klippekort til ældreområdet

Demografireguleringen betyder, at ældreområdet, skoleområdet, dagtilbudsområdet og folkeoplysningsområdet får tilpasset deres budgetter alt efter om der forventes
en stigning eller et fald i målgruppen for tilbuddet.

Det betyder f.eks., at hvis der forventes flere 0-6 årige i Frederikshavn Kommune i 2019 end i 2018, så øges budgettet til dagtilbudsområdet med den gennemsnitlige
udgift pr. 0-6 årig.

Samlet set er budget 2019 øget med 2,6 mio. kr. i forhold til budgettet for 2018.

Ad 4. Demografiregulering

Klippekort på ældreområdet er et tilbud til ældre på plejehjem om ekstra tid. Som beboerne selv kan disponere over.

Beløbet har tidligere været givet som et årligt tilskud til kommunerne til specifikt at løse denne opgave. Fra 2019 er tilskuddet lagt ind som en del af den generelle finansiering og ville dermed kunne anvendes til andre formål. Frederikshavn Kommune har valgt at bibeholde tilbuddet på driftsområdet og har dermed aktivt afsat midlerne til det.

 

 

Alle børn i Frederikshavn Kommune skal have mulighed for at få en god start i livet.
Børneområdet får tilført ekstra 7,5 mio. kr. om året. Med de ekstra midler kan vi forbedre
normeringerne i kommunens dagtilbud, og vi kan styrke inklusionen og det forebyggende
arbejde for de 0-6 årige.

Nye rammer for børns trivsel og udvikling

Med til en god start i livet hører også gode rammer for børns trivsel og udvikling. Vi investerer derfor i to nye daginstitutioner i Frederikshavn by.

Den ene af institutionerne opføres i forbindelse med Frydenstrand, Skoleafdeling Abildvej. Det nye børnehus får plads til 140 børn i alt. Huset indrettes med 25 pladser til specialgrupperne,

20 vuggestuepladser og 95 børnehavepladser. Frem for at ombygge Børnehuset Spiren på Hjørringvej, bygger vi i 2020 en ny institution med 75 børnehavepladser og 20
vuggestuepladser. Den nye institution forventer vi at opføre ved Golfparken i grønne omgivelser og tæt på det nye boligkvarter, der vokser frem i området.

De to nye institutioner skal erstatte fire nuværende daginstitutioner.

Bangsbostrand Skole får et løft

Elever, forældre, medarbejdere og ledelse på Bangsbostrand Skole har medvirket i en proces med det formål at komme med idéer til, hvordan skolen kan indrettes med tidssvarende undervisningslokaler. Vi investerer i 2019 4 mio. kr. i ombygningen. Den konkrete løsning findes i en dialog med skolens interessenter.

Robuste børn og unge på TOPPEN

Vi holder hånden under de svageste

Nogle familier har det svært, og der er brug for, at vi holder hånden under de svageste i vores kommune. Vi tilfører derfor Center for Familie ekstra 10 mio. kr. i 2019.
Dem tager vi op af kassen med god samvittighed, fordi Frederikshavn Kommunes likviditet nu har et niveau, hvor det er forsvarligt at anvende et engangsbeløb til at finansiere en midlertidig forøgelse af budgettet.

Forandring i fællesskab

Bemærk, at minus er lig med indtægter, overskud og opsparing. Beløb i 1.000 kr.

Det skattefinansierede område

Skatter: -2.778.082
Generelle tilskud: -1.262.518
Driftsudgifter i alt: 3.884.117
Renter m.v.: 10.682


Resultat af ordinær driftsvirksomhed: -145.801
Anlæg - inkl. salgsindtægter: 147.813


Resultat af det skattefinansierede område: 2.012
Resultat af forsyningsområder: 190


Resultat i alt: 2.202
Optagne lån: -70.616
Afdrag på lån (langfristet gæld): 79.439
Øvrige balanceforskydninger: 9.576


Forbrug af kassen i Budget 2019: 20.602

Udvalgte takster:

Børnepasning 0-2 år

Dagpleje heldagsplads - pr. måned: 2.585,00 kr.
Vuggestue heldagsplads - pr. måned: 2.840,00 kr. 

Børnepasning 3-5 år

Heldagsplads - pr. måned: 1.675,00 kr. 
Frokosttakst - pr. måned: 576

SFO I (0.-3. klasse)

Morgenplads - pr. måned: 460,00 kr.
Eftermiddagsplads - pr. måned: 1.315,00 kr.
Heldagsplads - pr. måned: 1.775,00 kr.
Aftenmodul - pr. måned: 472,00 kr.

SFO II (fra 4. klasse)

Morgenplads - pr. måned: 460,00 kr.
Eftermiddagsplads - pr. måned: 585,00 kr.
Heldagsplads - pr. måned: 1045,00 kr.
Aftenmodul - pr. måned: 472,00 kr.

 

Øvrige takster

Frederikshavn Svømmehal

Børn: 33 kr.
Voksne: 57 kr.
Børn 10-turskort: 285 kr.
Børn 25-turskort: 610 kr.
Voksne 10-turskort: 498 kr.
Voksne 25_turskort: 1.119 kr.
Voksen - årskort: 3.254 kr.

Morgenbader, enkeltbillet: 33 kr.
Morgenbader, 10-turskort: 285 kr.
Morgenbader, 25-turskort: 610 kr.
Morgenbader, årskort: 2.034 kr.

Renovation

Tømning hver uge:
Dagrenovation, 240 l minicontainer pr. år: 1.875,00 kr.
Dagrenovation, 400 l minicontainer pr. år: 3.062,50 kr.
Dagrenovation, 660 l minicontainer pr. år: 3.375,00 kr.

Tømning hver 2. uge:
Dagrenovation, 240 l minicontainer pr. år: 893,00 kr.
Dagrenovation, 400 l minicontainer pr. år: 1.187,00 kr.
Dagrenovation, 660 l minicontainer pr. år: 1.375,00 kr.

Se alle takster

Kontakt

Leif Christensen
Budget og Analyse

Tlf: (+45) 98 45 86 14
lech@frederikshavn.dk

Abonnér på ændringer på denne side

Tak for din tilmelding.

Du vil nu modtage en email med et link til at bekræfte din tilmelding. Herefter abonnerer du på denne side og vil modtage en e-mail hvis der sker ændringer i indholdet.

* E-mailen du indtastede, abonnerer allerede på denne side.

* Der skete en fejl og du blev ikke oprettet. Prøv igen senere.