Foto af krondyr med gevir

Budget 2022 blev ligesom i 2021 vedtaget enstemmigt af byrådet i Frederikshavn Kommune. Det giver ro og stabilitet om kommunens retning, når alle byrådsmedlemmer står bag budgettet.

Hele byrådet står bag et budget i balance, hvor vi også har fundet plads til at prioritere nogle af kommunens kerneområder; børn, ældre/handicap og klima.

Vi er lykkes med at friholde de store velfærds- og omsorgsområder for besparelser – og det er lykkedes at tilføre ekstra midler på nogle udvalgte områder.

På dagtilbudsområdet har Folketinget besluttet, at kommunerne skal indføre minimumsnormeringer. I Frederikshavn Kommune har vi allerede besluttet, at vi vil
gå et skridt længere end minimumsnormeringerne for daginstitutionsområdet, som er besluttet på landsplan i 2022. Vi vil således hæve normeringen med 0,1 i forhold til minimumsloftet, og vi har aftalt at sænke loftet for dagplejen yderligere fra 3,7 til 3,5 børn pr. voksen over de kommende to år.

I 2022 sætter vi et engangsbeløb på 8 mio. kr. af til at arbejde med visioner i folkeskolen – 2 mio. kr. til hvert af de fire skoledistrikter. Vores folkeskole skal gerne være folkets skole – et godt tilbud, hvor alle føler sig velkomne. Nu får distrikterne så mulighed for selv at udvikle deres visioner for en folkeskole i netop den del
af vores kommune, som de dækker.

På ældreområdet ved vi, at vi har brug for flere hænder, for vi lever heldigvis længere og længere. Det betyder også, at der er brug for mere personale i ældreplejen. Fra
2022 og fremover afsætter vi årligt flere midler til at give bedre service inden for ældre- og sygeplejeområdet.

I Frederikshavn Kommune er vi også bevidste om, at vi skal sikre en god infrastruktur for jer, der bor her, og for vores gæster. Derfor er der også afsat ekstra anlægsmidler
til asfalt, i første omgang alene i 2022 – både til cykelstier og vejbelægning i øvrigt.

Som turistkommune er den unikke natur og geologi særligt interessant og attraktiv i vores område. Det indgår derfor også i budgettet for 2022, at vi fortsætter arbejdet
mod oprette en geopark i Frederikshavn Kommune. En geopark er et område med geologiske forekomster, hvor steder og landskaber har international geologisk betydning, og hvor der er fokus på beskyttelse, formidling og bæredygtig udvikling.

Frederikshavn Kommune var Danmarks første Klimakommune. Vi tager klimaudfordringerne alvorligt, og vi arbejder aktivt for at skabe bæredygtig udvikling. Derfor står vi sammen om en ambitiøs klimaplan i regi af DK2020 samarbejdet mellem kommunerne, regionerne og Realdania, som vi afsætter ekstra midler til at arbejde
med i 2022.


Frederikshavn Kommune er fortsat ikke en rig kommune, så selvom reformen af den kommunale udligning har tilført kommunen flere midler end tidligere, er der
stadig behov for skarp prioritering og reduktioner i dele af budgettet.

Vi ved, at vores indtægter i Frederikshavn Kommune er vigende år for år. Vi bliver stadigt færre borgere, og dermed falder vores indtægter også. Vi har derfor i flere år
reduceret vores budget med 1 procent af vores udgifter til at levere service for. I 2022 har vi været enige om, at der er plads til at friholde ældre-/handicapområdet,
børnepasning, skoleområdet og sundhedsområdet fra at reducere budgetterne i 2022.
Jeg er på den baggrund glad for at kunne konkludere, at vi med Frederikshavn Kommunes budget for 2022:

  • har vedtaget et budget i balance
  • har et budget, som hele byrådet er enige om
  • har et budget, hvor vi prioriterer velfærd og klima
  • har et godt budget, som viser retning og giver mere
    velfærd

Vi har vedtaget et budget i balance med plads til at investere i fremtiden. Vi står på mål for de politiske prioriteringer ud fra devisen: Vi lever, som vi har råd til.

Med venlig hilsen

Birgit S. Hansen
Borgmester

I budgetaftalen for 2022 prioriteres en række områder, hvoraf nogle nævnes i dette afsnit.

Den samlede budgetaftale fremgår af Frederikshavn Kommune Budget 2022-2025 i afsnittet ”generelle bemærkninger”.

Børn og skole

Der afsættes midler til at hæve minimumsnormeringen i 2022 i kommunens daginstitutioner med 0,1 i forhold til den nye nationale minimumsnormering. På børneområdet vil der bl.a. over de kommende to år ske en forbedring af normeringen i dagplejen fra 3,7 barn pr. voksen til 3,5 barn pr. voksen. På skoleområdet er der i 2022
afsat 8 mio. kr. til de fire skoledistrikter til at arbejde med på skoleafdelingerne i distrikterne. Der skal arbejdes med fremtidsvisioner, hvor der kan skabes konkrete
og synlige indsatser i alle fire skoledistrikter.

Ældre og handicap

Der prioriteres ressourcer til at forbedre vilkårene for de af kommunens ansatte, som plejer og hjælper vores ældre borgere. Der sættes således ind med bedre vejledning
og oplæring af nyansatte ligesom der ser skal sikres flere hænder i ældreplejen fremover gennem styrket praktikvejledning og arbejdsmiljø- og trivselsindsatser.

Ligeledes er der for handicapområdet behov for at understøtte kompetenceudviklingen – særligt set i lyset af nye målgrupper inden for autismespektret.

Natur, turisme, klima, bæredygtighed og tilgængelighed

Udeliv, aktiv fritid og naturoplevelser skal yderligere understøttes ved at sammentænke natur, motion, turisme og oplevelser. Der skal endvidere arbejdes med strategien for offentlige toiletter i kommunen. Samtidig er der afsat midler til cykelstier og 2 i en veje med fokus på at skabe sikre skoleveje.

Udvikling, forandring og fornyelse

Der bliver årligt prioriteret midler til byplanlægning med fokus på at samle lokalplaner og gennem lokalplanlægning medvirke til at udvikle kommunens hovedbyer i fremtiden. Endvidere skal der fortsat arbejdes med etablering af en Geopark. Geoparken skal konkretiseres med afsæt i vækststrategiens 4 hovedspor: det maritime, turisme og oplevelser, fødevarer og det grønne - energi og recycling.

Hvert år aftaler Kommunernes Landsforening (KL) og regeringen de overordnede rammer for kommunernes økonomi.

Budgetaftalens overordnede rammer:

  1. Serviceudgifter
    Servicerammen i 2022 udgør samlet 275,4 mia. kr.
    (I Frederikshavn Kommunes budget er indregnet 2.875,2 mio. kr. til serviceudgifter).

  2. Anlæg
    Kommunerne må anvende 19,9 mia. kr. på anlæg
    i 2022 (I Frederikshavn Kommune er indregnet 139,0 mio. kr. i bruttoanlægsudgifter i 2022).

Det er resultatet af budgetaftalen mellem KL og regeringen, som lægger de overordnede rammer for kommunernes budgetter – herunder lofter over
kommunernes serviceudgifter og anlægsudgifter.

På baggrund af aftalen udarbejder hver enkelt kommune sit eget budget, men da kommunerne risikerer økonomisk straf, hvis budgetterne ikke ligger inden for rammerne, så følger KL løbende op på, om kommunerne samlet set overholder rammen. Dette sker bl.a. ved at alle landets borgmestre samles og vurderer budgetsituationen og aftaler, hvordan hver enkelt kommune kan bidrage til
den samlede aftaleoverholdelse.

De foreløbige optællinger viser, at det er lykkedes for kommunerne at overholde den samlede ramme for service- og anlægsudgifter. Der er således ikke udsigt til en sanktion for budgetterne på udgiftssiden i 2022. Det lykkedes imidlertid ikke for kommunerne at holde skatterne i ro, hvilket er et lovfæstet krav og dette udløser en sanktion fra staten.

For 2022 har kommunerne ikke kunnet hæve grundskylds- eller dækningsafgiftspromiller på grund af overgangen til nyt ejendomsskattesystem. Kommunerne har dog kunnet sænke promillerne. Endvidere havde en række kommuner, som skulle bidrage mere til udligningen, fået mulighed for at sætte kommuneskatten op uden sanktioner.

Seks kommuner har sat deres skatteprocenter/promiller ned, hvilke betyder en mindreindtægt på samlet ca. 26 mio. kr., mens 10 kommuner har hævet skatteprocenten svarende til en merindtægt på i alt ca. 147 mio. kr.

Samlet set stiger de kommunale skatter (som ikke var omfattet af frit lejde som følge af udligningsreformen) med 42 mio. kr., og det betyder en tilsvarende reduktion i det bloktilskud staten yder til kommunerne. I 2022 betales 75% af reduktionen af de kommuner, som har hævet skatten, mens de resterende 25% dækkes af alle
kommuner.

For Frederikshavn Kommune betyder det, at der forventes en reduktion i kommunens indtægter i 2022 på 0,1 mio. kr. som følge af sanktioner på skatteområdet.

Driftsudgifter fordelt på udvalg

Diagrammet viser fordelingen af Frederikshavn Kommunes driftsbudget på 4,3 mia. kr. på udvalgsniveau.
Hvert udvalg har én driftsbevilling.

Den procentvise fordeling

Arbejdsmarkedsudvalget: 27,3 %
Børne- og Ungdomsudvalget: 20,8 %
Kultur- og Fritidsudvalget: 5,5 %
Social- og Sundhedsudvalget - er fra denne byrådsperiode samlet i et udvalg: Socialudvalget: 22,9 %
Sundhedsudvalget: 10%
Teknisk Udvalg: 1,5 %
Økonomiudvalget: 11,3%
Pulje til reservation af servicerammen: 0,6 %

 

Driftsudgifter fordelt på hovedområder

Den største andel af kommunens driftsudgifter anvendes til serviceudgifter. Serviceudgifterne er de driftsudgifter, som betaler for de store serviceområder som skoler, daginstitutioner, ældrepleje osv.

Der er med andre ord tale om de driftsudgifter kommunerne har i forbindelse med at levere serviceydelser til borgerne.

Fordelingen mellem hovedområderne er:
(alle beløb i 1.000 kr.) 

Serviceudgifter: 2.875.215 kr.
Aktivitetsbestemt medfinansiering af sundhedsudgifter: 264.741 kr.
Driftsudgifter til ældreboliger: 7.095 kr.
Overførsler: 1.166.934 kr.
Takstfinansieret: 2.068 kr. 

Vi har et landskab af international værdi, og det skal vi være stolte af. Det skal vi
have et bredere kendskab til og udbrede vores stolthed over.

Som det er udtrykt i Udviklingsstrategien: ”Det ligger ikke til den nordjyske natur
at tro, at vi er noget. Men i Frederikshavn Kommune ved vi, at vi har noget. Og at
vi kan noget. Vi har noget, som tiltrækker mennesker fra hele verden. Vi kan noget,
som verden efterspørger”.

Geoparken forener vores natur og vores lokale kultur, fordi den bygger på vores
særlige DNA som borgere, vendelboer og selve drivkraften fra vores egn. Geoparken
skal skabe øget interesse for Frederikshavn Kommune - både som sted for
oplevelser, for erhvervsdrivende, men også for bosætning.

Geopark Frederikshavn Kommune udgør en ramme, som interessenter og eksterne
partnerskaber skal være med til udfylde og udleve. En geopark skal være bredt
forankret både i det lokale erhvervsliv, kulturliv og hos lokale borgere, således den
lokale forankring og særkende kommer i højsædet.

Potentielle Geosites

  1. Grenen og Skagen Nordstrand
  2. Råbjerg Mile, Råbjerg Stene og Gårdbo Sø
  3. Hirsholmene, Frederikshavn og Strandby
  4. Ådalene, Pikkerbakken og Katsig Bakker
  5. Nymølle og Nymølle Bæk
  6. Volstrupsletten og Voer Å

Anlægsbudgettet fordelt på politiske udvalg

Økonomiudvalget: 51,643 mio. kr. - heraf lånefinansieres 4,668 mio. kr.
Socialudvalget - nu benævnt Social- og Sundhedsudvalget: 1.345 mio. kr. 
Børne- og Ungdomsudvalget: 14,658 mio. kr.
Kultur- og Fritidsudvalget: 3,262 mio. kr.
Teknisk Udvalg: 61,981 mio. kr. - heraf er 2,362 mio. kr. lånefinansieret
Plan- og Miljøudvalget: 1,265 mio. kr.

De største anlægsprojekter i 2022

Vedligeholdelse af veje og cykelstier: 46,1 mio. kr.
Bygningsvedligeholdelse: 24,6 mio. kr.
Visionsarbejde i folkeskolen: 8,0 mio. kr.
Pulje til prioritering af nye anlæg og vedligehold: 6,7 mio. kr.
Energirenoveringer: 4,7 mio. kr.

Fordeling af indtægter

Kommunens indtægter på 4,5 mia. kr. består af skatter (kommuneskat, grundskyld, selskabsskatter,  dækningsafgifter (på offentlige ejendomme), dødsboskat, forskerskat og tilskuds- og udligningsmidler fra staten.

Den største selvstændige indtægtskilde for Frederikshavn Kommune er indkomstskatten med 2,6 mia. kr. efterfulgt af tilskud og udligning, som udgør 1,5 mia. kr. og grundskyld som udgør 0,3 mia. kr. Selskabsskatter, dækningsafgifter på offentlige ejendomme, dødsboskatten og forskerskat udgør en samlet set en mindre del af kommunens indtægter.

Generelle tilskud og udligning: 1.532.750.000 kr.

Kommuneskat: 2.640.229.000 kr.

Selskabsskatter: 42.864.000 kr.

Dødsboskat: 1.002.000 kr.

Forskerskat: 300.000 kr.

Grundskyld: 261.877.000 kr.

Dækningsafgifter: 4.013.000 kr.

Udvikling i kommunens langfristede lånegæld ultimo året (1.000 kr.)


2021: 1.047.001
Overslagsår 2022: 993.629
Overslagsår 2023: 947.126
Overslagsår 2024: 880.362
Overslagsår 2025: 812.340

 

Befolkningstal opgjort pr. 1. januar. 2018-2021 er faktiske tal mens 2022-2025 er en prognose. Kilde www.dst.dk

2018: 60.140
2019: 59.987
2020: 59.954
2021: 59.039
2022: 59.377
2023: 59.243
2024: 59.126
2025: 59.029

Aldersfordeling i befolkningsprognose for 2022

0-2 år: 1.452
3-5 år: 1.619
6-16 år: 6.498
17-24 år: 4.328
25-64 år: 28.988
65-84 år: 14.628
85+: 1.865

Udviklingen i aldersfordelingen fra 2018-2021 med faktiske tal og prognose frem til 2025

0-2 år

2018: 1.519
2019: 1.539
2020: 1.479
2021: 1.446
2022: 1.452
2023: 1.470
2024: 1.477
2025: 1.489

3-5 år

2018: 1.534
2019: 1.527
2020: 1.584
2021: 1.600
2022: 1.619
2023: 1.567
2024: 1.553
2025: 1.543

6-16 år

2018: 6.928
2019: 6.825
2020: 6.710
2021: 6.583
2022: 6.498
2023: 6.428
2024: 6.315
2025: 6.239

17-24 år

2018: 4.880
2019: 4.692
2020: 4.552
2021: 4.259
2022: 4.328
2023: 4.307
2024: 4.308
2025: 4.266

25-64 år

2018: 29.915
2019: 29.742
2020: 29.386
2021: 29.363
2022: 28.988
2023: 28.732
2024: 28.538
2025: 28.289

65-84 år

2018: 13.700
2019: 13.962
2020: 14.201
2021: 14.378
2022: 14.627
2023: 14.799
2024: 14.897
2025: 15.086

85+ 

2018: 1.664
2019: 1.700
2020: 1.742
2021: 1.810
2022: 1.865
2023: 1.940
2024: 2.038
2025: 2.117

Total

2018: 60.140
2019: 59.987
2020: 59.954
2021: 59.039
2022: 59.377
2023: 59.243
2024: 59.126
2025: 59.029

 

Folketinget har vedtaget at kommunerne i 2024, skal have indført minimumsnormeringer
i landets daginstitutionerne.

I Frederikshavn Kommune ønsker vi at gå længere. Et enigt byråd har derfor afsat 4
mio. kr. fra og med budget 2022 til en yderligere forbedring af kommunens normeringer.
Daginstitutionerne i Frederikshavn Kommune vil således allerede i 2022 opleve en yderligere forbedret normering i forhold til hvad midlerne fra staten ellers ville have gjort muligt. Med budgetforliget vil kommunens normeringer i 2024 som minimum være én voksen for hvert 5,9 børnehavebarn, mens det maksimalt vil være 2,9 vuggestuebarn pr. voksen.

Fokus på Det gode børneliv er ikke begrænset til kommunens vuggestue og børnehaver. En stor del af kommunens børn tilbringer deres første år i et af kommunens dagplejetilbud. Et enigt byråd har derfor afsat 1,5 mio. kr., stigende til 3 mio. kr. fra og med 2023 til bedre normeringer i den kommunale dagpleje.

I budget 2022 er skoleområdet også prioriteret. Et enigt byråd har afsat 8 mio. kr. til at implementere skolernes visioner for fremtiden. Implementeringen skal forankres lokalt og vise konkrete og synlige resultater i alle 4 skoledistrikter.

Forud for budgetforliget foretages der en lang række ændringer i budgettet i forbindelse med Økonomiudvalgets – og fagudvalgenes arbejde med budgettet.

Frederikshavn Kommune har de seneste år foretaget en årlig budgetreduktion på 1% af kommunens serviceudgifter, svarende til ca. 28,0 mio. kr. Der bliver imidlertid også tilført
budgettet nye midler hvert år. I 2022-budgettet er der bl.a. sket følgende ændringer i budgetprocessen:

  1. Regulering for pris- og lønstigninger: 98,4 mio. kr.
  2. Børne- og Ungdomsudvalget friholdt for 1%-besparelse: 8,9 mio. kr.
  3. Socialudvalget friholdt for 1% besparelse: 9,8 mio. kr.
  4. Budgetløft til Center for Familie (heraf 3,5 mio. kr. som permanent forhøjelse): 10,0 mio. kr.
  5. Demografiregulering: -2,5 mio. kr.

Pris- og lønreguleringen sikrer, at hvert enkelt budgetbeløb i kommunen forøges med de forventede stigninger i priser og lønninger. Pris- og lønreguleringen sikrer på den måde, at budgetterne i den kommunale organisation bevarer deres købekraft. Det er en politisk beslutning og prioritering i Frederikshavn Kommune, at alle budgetter
reguleres med de forventede pris- og lønstigninger. I 2022 betyder det, at der lægges 98,4 mio. kr. ind i budgettet.

Forud for budgetforliget var det besluttet, at Børne- og Ungdomsudvalget – og dermed skole, børnepasning og familieområdet mv. samt Socialudvalget bl.a. ældre og psykiatri- og handicapområdet – ikke skulle bidrage til 1%-besparelsen. Dermed blev der ført 8,9 mio. kr. tilbage til Børne- og Ungdomsudvalget og 9,8 mio. kr. til
Socialudvalget.

Center for Familie har har oplevet et stigende pres på udgifterne. Det blev besluttet forud for budgetforliget, at der skulle tilføres Center For Familie 6,5 mio. kr. i 2022 som
et engangsbeløb og 3,5 mio. kr. som et permanent løft til området.

Demografireguleringen betyder, at ældreområdet, skoleområdet, dagtilbudsområdet og folkeoplysningsområdet får tilpasset deres budgetter alt efter om der forventes en stigning eller et fald i målgruppen for tilbuddene.

Det betyder fx, at hvis der forventes flere 0-6 årige i Frederikshavn Kommune i 2022 end i 2021, så øges budgettet til dagtilbudsområdet med den gennemsnitlige
variable udgift pr. 0-6 årig. Samlet set, for de fire områder, er budget 2022 mindsket med 2,5 mio. kr.

Lavere børnetal for skolebørn og antal børn i daginstitutioner
i forhold til de tidligere forudsætninger betyder en nedregulering på disse områder. Til gengæld betyder et stigende antal ældre en forøgelse på ældreområdet.
Der er stort set status quo på folkeoplysningsområdet.

Frederikshavn Kommune skal prioritere en helhedsorienteret jobrettet indsats, hvor der arbejdes tværfagligt og ressourceorienteret for at bringe udsatte borgere nærmere
arbejdsmarkedet.

Jobcentret er omdrejningspunktet i den effektive beskæftigelsesindsats. Jobcentret
varetager indsatsen for såvel jobklare som udsatte borgere, hvor målet er at komme
ud på arbejdsmarkedet. Indsatsen består af samtaler, virksomhedsrettede tilbud,
vejledning og opkvalificering – oftest i en kombination, der afhænger af den enkelte
lediges behov.

For udsatte borgere kan jobrettede indsatser kombineres med andre relevante tværfaglige indsatser som eksempelvis sundheds- og sociale indsatser, for at
sikre det helhedsorienterede perspektiv, der tager afsæt i den enkelte borgers livssituation og ressourcer. Tidlig indsats er vigtig, og borgerne skal således møde og
opleve en koordineret indsats fra første samtale med Jobcentret, og til borgeren er
kommet ud på arbejdsmarkedet.

Det gode match mellem borgeres kompetencer og virksomhedernes behov for
arbejdskraft er Jobcentrets kerneopgave. Formidling af kompetent arbejdskraft er vigtigt for erhvervslivet i kommunen. Der skal således være en intensiveret indsats mellem kommunen, erhvervslivet og fagforeningerne, når det gælder tiltrækning og fastholdelse af medarbejdere.

Ældreområdet

I forligsaftalen for 2022 er der tilført flere penge til ældreområdet med henblik på at
forbedre vilkårene for de ansatte og borgerne.

Der er derfor tilført 2,1 mio. kr. til bedre oplæring og vejledning af nyansatte, nødopkald samt til 1 times opstartsmøde med nyvisiterede borgere. Endvidere er der
tilført 4,0 mio. kr. med henblik på at sikre bedre og flere hænder i hjemmeplejen, styrkelse af praktikvejledning, arbejdsmiljø- og trivselsindsatser for de ansatte således,
at der opleves en forbedret pleje hos den enkelte borger og at der kan tiltrækkes
og fastholdes medarbejdere.

Sygeplejen

I forligsaftalen for 2022 er der tilført yderligere 1,0 mio. kr. til sygeplejen. Tilførslen
sker på baggrund af den øgede kompleksitet i opgaverne samt stigende opgavemængde.

Handicapområdet

I forligsaftalen for 2022 er der tilført 1,0 mio. kr. som skal anvendes til uddannelse
af personale - med henblik på at understøtte behovet for at kunne løse de komplekse
opgaver på Handicap –og Psykiatriområdet.

Bemærk, at minus er lig med indtægter, overskud og opsparing. Beløb i 1.000 kr.

Det skattefinansierede område

Skatter: -2.950.285
Generelle tilskud: -1.532.751
Driftsudgifter i alt: 4.270.213
Renter m.v.: 8.793


Resultat af ordinær driftsvirksomhed: -204.031
Anlæg - inkl. salgsindtægter: 134.154


Resultat af det skattefinansierede område: -69.877
Resultat af forsyningsområder: 190


Resultat i alt: -69.686
Optagne lån: -28.730
Afdrag på lån (langfristet gæld): 88.402
Øvrige balanceforskydninger: 22.177


Forbrug af kassen 2022: -12.163

(- = indtægt, overskud og opsparing)

Frederikshavn Kommunes overskud på ordinær drift er på 204,0 mio. kr. Det er dette tal, som ifølge kommunens økonomiske målsætning, som minimum skal være på
150 mio. kr. Som det fremgår, er overskuddet på ordinær drift ikke det samme som årets opsparing til kassen. Overskuddet på ordinær drift skal således finansiere de af kommunens anlægsudgifter, som ikke er lånefinansierede, afdrag på lån samt balanceforskydninger.

Frederikshavn Kommune har målrettet arbejdet i retning af at sikre en stabil og fornuftig likviditet. Ved udgangen af oktober 2021 var den gennemsnitlige kassebeholdning på 358,2 mio. kr.

Budgettet indeholder et forbrug af kassen på 12,2 mio. kr. Målsætningen for gennemsnitslikviditeten forventes dermed at kunne overholdes. Det bemærkes, at der afdrages 88,4 mio. kr. - heraf vedrører 6,3 mio. kr. betaling til lønmodtagernes indefrosne feriepenge. Der optages nye lån for 28,7 mio. kr. Dermed afdrages der netto 53,4 mio. kr. på kommunens langfristede lånegæld.

Børnepasning 0-2 år

Dagpleje heldagsplads - pr. måned: 2.952,00 kr.
Vuggestue heldagsplads - pr. måned: 3.270,00 kr. 

Børnepasning 3-5 år

Heldagsplads - pr. måned: 1.935,00 kr. 
Frokosttakst - pr. måned: 611,00 kr.

SFO I (0.-3. klasse)

Morgenplads - pr. måned: 520,00 kr.
Eftermiddagsplads - pr. måned: 1.495,00 kr.
Heldagsplads - pr. måned: 2.015,00 kr.
Aftenmodul - pr. måned: 533,00 kr.

SFO II (fra 4. klasse)

Morgenplads - pr. måned: 520,00 kr.
Eftermiddagsplads - pr. måned: 655,00 kr.
Heldagsplads - pr. måned: 1.175,00 kr.
Aftenmodul - pr. måned: 533,00 kr.

 

Øvrige takster

Frederikshavn Svømmehal

Børn: 34 kr.
Voksne: 58 kr.
Børn 10-turskort: 300 kr.
Voksne 10-turskort: 510 kr.

Renovation

Tømning hver uge:
Dagrenovation, 240 l minicontainer pr. år: 2.176,38 kr.
Dagrenovation, 400 l minicontainer pr. år: 3.044,48 kr.
Dagrenovation, 660 l minicontainer pr. år: 3.447,96 kr.

Se alle takster (pdf-format)

I regi af DK2020 samarbejdet mellem kommunerne, regionerne og Realdania har Frederikshavn Kommune udarbejdet en helhedsorienteret klimaplan.

Frederikshavn Kommune ønsker i sammenhæng med bæredygtighedsdagsordenen at
sikre en koordineret og involverende indsats i kommunen som geografisk grænse og
styrke en resultatorienteret og tværgående klimaindsats.

Med denne klimaplan og Verdensmålsudvalgets arbejde ønsker Frederikshavn
Kommune at koordinere en helhedsorienteret indsats for først og fremmest at indfri Paris-aftalens mål, men også understøtte grøn vækst, øge den lokale beskæftigelse samt styrke uddannelsesinstitutioners kompetencer.

Det skal til sammen være med til at gøre Frederikshavn Kommune til en klimavenlig kommune for erhvervsvirksomheder at etablere sig og nye borgere at bosætte sig i.

Kontakt

Leif Christensen
Budget og Analyse

Tlf: (+45) 98 45 86 14
lech@frederikshavn.dk

Abonnér på ændringer på denne side

Tak for din tilmelding.

Du vil nu modtage en email med et link til at bekræfte din tilmelding. Herefter abonnerer du på denne side og vil modtage en e-mail hvis der sker ændringer i indholdet.

* E-mailen du indtastede, abonnerer allerede på denne side.

* Der skete en fejl og du blev ikke oprettet. Prøv igen senere.