Indgangsparti til Frederikshavn Rådhus

§ 1 Frederikshavn Byråd består af 29 medlemmer.

Stk. 2 Byrådet vælger en borgmester og en første og anden viceborgmester, jf. § 6 i lov om kommunernes styrelse (i det følgende kaldet styrelsesloven).

 

§ 2 De nærmere regler om forberedelse, indkaldelse og afholdelse af byrådets møder fastsættes i byrådets forretningsorden (i det følgende kaldet forretningsordenen), jf. styrelseslovens § 2.

stk. 2. Stedfortræderen for et medlem skal indkaldes ved ethvert lovligt forfald uanset den forventede varighed. Lovligt forfald forstås i overensstemmelse med reglerne i den kommunale styrelseslov.

§ 3: De nærmere regler om borgmesterens opgaver i forbindelse med byrådets møder fastsættes i forretningsordenen, jf. styrelseslovens §§ 8 og 30.

§ 4: Borgmesteren varetager de funktioner som øverste daglig leder af kommunens samlede administration, der fremgår af styrelseslovens kapitel IV.

Stk. 2. Borgmesteren drager omsorg for, at der om sager, der hører under et udvalgs område, indhentes de nødvendige erklæringer fra udvalget, inden byrådet træffer beslutning i sagen.

Stk. 3. Borgmesteren påser sagernes ekspedition, herunder at de ekspederes uden unødvendig forsinkelse. Borgmesteren kan af udvalgene og de ansatte forlange enhver oplysning om sager, der er underlagt dem, og om sagernes ekspedition.

§ 5 Borgmesteren drager omsorg for, at ingen udgift afholdes eller indtægt oppebæres uden fornøden bevilling, og at udgifter og indtægter bogføres i overensstemmelse med de af Social- og Indenrigsministeriet og byrådet fastsatte regler. Finder borgmesteren, at en disposition ikke har haft bevillingsmæssig hjemmel, forelægges spørgsmålet for byrådet.

§ 6: Følgende udvalg nedsættes:

  1. Økonomiudvalget
  2. Social- og Sundhedsudvalget
  3. Arbejdsmarkedsudvalget
  4. Teknisk Udvalg
  5. Plan- og Miljøudvalget
  6. Børne- og Ungdomsudvalget
  7. Kultur- og Fritidsudvalget


§ 7: For ethvert udvalg føres en beslutningsprotokol, hvori udvalgsbeslutninger indføres. Beslutningsprotokollen underskrives efter hvert møde af de medlemmer, der har deltaget i mødet. Ethvert af disse medlemmer kan forlange sin afvigende mening kort tilført beslutningsprotokollen og ved sager, der af udvalget skal fremsendes til anden myndighed, kræve, at denne samtidig gøres bekendt med indholdet af protokollen. Det pågældende medlem kan ved sagens fremsendelse ledsage denne med en begrundelse for sit synspunkt.

Stk. 2. Ved et udvalgsmedlems lovlige forfald kan den pågældende valggruppe indkalde en stedfortræder fra samme valggruppe til udvalgsmødet, uanset at forfaldet ikke forventes at have en varighed af 1 måned.

Stk. 3. Når et udvalgsmedlem må forventes at blive erklæret inhabilt i forhold til en bestemt sag, der skal behandles i et udvalgsmøde, kan den pågældende valggruppe indkalde en stedfortræder fra samme valggruppe til at deltage ved behandlingen af den pågældende sag.

 

§ 8: Hvis et stående udvalg agter at foretage dispositioner, der berører et andet udvalgs område, skal der inden iværksættelsen forhandles med dette udvalg, og i fornødent omfang med inddragelse af Økonomiudvalget og borgmesteren, jf. styrelseslovens §§ 18 og 31 a.

 

§ 9: De stående udvalg drager omsorg for, at bevillinger og rådighedsbeløb, der er tildelt udvalget, ikke overskrides. Udvalgene foretager indstilling til byrådet gennem Økonomiudvalget, hvis yderligere bevillinger er ønskelige eller nødvendige.

§ 10: Økonomiudvalget består af borgmesteren, der er født formand for udvalget, samt 6 af byrådets øvrige medlemmer.

Stk. 2. Udvalget varetager forvaltning af:

  • anliggender, der er underlagt det i medfør af styrelseslovens § 18, § 21 og kapitel V
  • løn- og personaleforhold inden for ethvert af kommunens administrationsområder.
  • erhvervs- og turistmæssige forhold
  • forhold, som vedrører landdistrikterne, hvor der ikke er tale om opgaver, som henhører under et af de stående udvalgs områder
  • kommunale selvstyrehavne


Stk. 3. Udvalget fastsætter regler for borgmesterens og administrationens behandling af personalesager.


Stk. 4. Udvalget varetager kommunens økonomiske planlægning og varetager samordningen af løsningen af kommunens planlægningsopgaver.
Udvalget fastlægger de fælles planforudsætninger og bistår de stående udvalg med tilvejebringelse af det nødvendige grundlag for udvalgenes planlægningsopgaver. Udvalget fastsætter generelle forskrifter for planernes tilvejebringelse. Udvalget drager omsorg for udarbejdelse af økonomiske konsekvensvurderinger af de udarbejdede planforslag og foretager indstilling til byrådet om planforslagene. Udvalgets erklæring indhentes om enhver sag, der vedrører kommunens planlægningsopgaver, inden sagen forelægges byrådet til beslutning.


Stk. 5. Udvalget foretager indstilling til byrådet vedrørende køb og salg af fast ejendom samt foretager indstilling til byrådet om pantsætning af fast ejendom.
Dog kan Kommunaldirektør og Teknik- og Kulturdirektør sammen godkende og afslutte handler med salg af mindre arealer, såfremt at arealet ikke selvstændigt kan bebygges, at salgsprisen ikke overstiger 100.000 kr. og at køber afholder alle omkostninger forbundet med handlen.

Stk. 6. Udvalget tager beslutning om fremlæggelse og endelig vedtagelse af lokalplaner med kommuneplantillæg uden foroffentlighedsfase.

Stk. 7. Udvalget udarbejder forslag og indstillinger til byrådet om anlægsopgaver. Forslag og indstillinger udarbejdes i samarbejde med relevante stående udvalg og underliggende fagcentre.

Stk. 8. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til byrådet om kommunens regler for økonomisk styring, jf. styrelseslovens § 42, stk. 7.

Stk. 9. Udvalget forhandler i fornødent omfang med et stående udvalg inden iværksættelsen af foranstaltninger af væsentlig betydning for det pågældende udvalg.

 

§ 11: Økonomiudvalget fastsætter regler om

  • indberetninger fra den kommunale administration med henblik på udvalgets udøvelse af budget- og bevillingskontrol, jf. § 12
  • i hvilket omfang kommunens værdier skal forsikres
  • samordning af kommunens indkøbsfunktion

 

§12: Økonomiudvalget fører tilsyn med

  • at forvaltningen af økonomiske midler sker i overensstemmelse med byrådets beslutninger og i øvrigt på forsvarlig måde
  • at forvaltningen af kommunens kasser og kommunens regnskabsførelse er forsvarlig
  • at de på årsbudgettet meddelte bevillinger og rådighedsbeløb samt de ved særlig beslutning bevilgede beløb ikke overskrides uden byrådets samtykke
  • at den regnskabsmæssige supplementsperiode ikke løber længere end til udgangen af februar måned i det efterfølgende år
  • at kommunens arkivalier opbevares på betryggende måde
  • løn- og ansættelsesforhold for personale i de selvejende institutioner, jf. styrelseslovens § 67

§ 13: Socialudvalget består af 7 medlemmer.

Stk. 2. Udvalget varetaget den umiddelbare forvaltning af kommunens sociale og sundhedsmæssige opgaver, herunder opgaver vedrørende:

  • opgaver vedrørende kommunens sociale institutioner, sundhedsinstitutioner og selvejende institutioner, som byrådet har indgået overenskomst med for at opfylde kommunens forpligtigelser efter social- og sundhedslovgivningen, bortset fra sådanne, der er henlagt til Arbejdsmarkedsudvalget, jf. § 14 og Børne- og Ungdomsudvalget, jf. § 17.
  • ydelser på det sociale og sundhedsmæssige område
  • ydelser til frivilligt socialt arbejde
  • forebyggende og sundhedsfremmende aktiviteter, herunder forbyggende hjemmebesøg
  • takstbetaling til sygehuse og andre regionale sundhedstilbud
  • hjemmesygepleje


Stk. 3. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af opgaver vedrørende

  • drift og vedligeholdelse af kommunens boliger for ældre
  • hjælpemiddelområdet

Stk. 4. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til byrådet om sektorplaner, inden for udvalgets område, samt vedrørende institutioner under udvalgets område.

 

§ 14: Arbejdsmarkedsudvalget består af 7 medlemmer.

Stk. 2. Udvalget træffer afgørelser og varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver på det arbejdsmarkedsmæssige og beskæftigelsesmæssige område, herunder

  • aktivering
  • integration
  • kontanthjælp
  • skåne- og flexjob
  • sygedagpenge
  • revalidering
  • tilkendelse af førtidspension og lignende
  • Ungdommens Uddannelsesvejledning
  • sagsbehandling og myndighed på beskæftigelses- og voksensocialområdet
  • uddannelse, aktivering, mentoring og 
    hjemmevejledning af aldersgruppen 15-30 år

Stk. 3. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver på de i stk. 2 nævnte områder, herunder drift af de selvejende institutioner, der er knyttet til udvalgets område, og som byrådet har indgået overenskomst med.

Stk. 4. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til byrådet om sektorplaner indenfor udvalgets område samt vedrørende institutioner under udvalgets område.

 

§ 15: Teknisk Udvalg består af 7 medlemmer.

Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver på det tekniske og forsyningsmæssige område, herunder opgaver vedrørende:

  • offentlige og private veje
  • spildevand og vandforsyning, i det omfang dette ikke er udskilt i selvstændige selskaber
  • varmeforsyning, i det omfang dette ikke er udskilt i særskilte selskaber
  • drift og vedligeholdelse af kommunale havne
  • kommunale rekreative områder, herunder kommunale skove, parker, vandløb, lystanlæg, campingpladser, legepladser og badestrande
  • samarbejde med eventuelle private eller selvejende institutioner indenfor udvalgets område

Stk. 3. Udvalget varetager forvaltningen af:

  • udlejning af kommunens faste ejendomme og grundarealer, dog bortset fra boliger for ældre
  • drift og vedligehold af kommunale ejendomme
  • forberede sager vedrørende byggeri og anlæg

Stk. 4. Udvalget varetager drift og vedligeholdelse af:

  • offentlige veje
  • kloak- og spildevandsanlæg, i det omfang dette ikke er udskilt i særskilte selskaber
  • kommunale rekreative områder, herunder kommunale skove, vandløb, parker, campingpladser, legepladser og badestrande
  • kommunale havne, dog ikke kommunale selvstyrehavne

Stk. 5. Udvalget varetager planlægning, koordinering og gennemførelse af vedligeholdelse af kommunens bygninger samt bygninger, tilhørende selvejende institutioner, som byrådet har indgået overenskomst med.

Stk. 6. Udvalget har ansvar for og administrerer alle anlægsopgaver inden for ejendomsområdet.

Stk. 7. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til byrådet om sektorplaner vedrørende forsyningsområdet, dog undtagen affaldsområdet samt vedrørende institutioner og andre anlæg under udvalgets område.

 

§ 16: Plan- og Miljøudvalget består af 7 medlemmer.

Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver indenfor plan-, bygge-, miljø- og naturområdet, herunder opgaver vedrørende:

  • myndighedsadministration af   
    • affaldsområdet og øvrige forsyningsområde
    • planloven
    • naturbeskyttelsesloven
    • byggeloven
    • byfornyelse og boligforbedring
  • miljø- og vandløbslovgivningen
  • ejendomsregisterlovene
  • byfornyelses- og boligforbedringsbeslutninger
  • udarbejdelse af bygge- og boligprogram
  • handleplaner, jf. miljømålsloven

Stk. 3. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til byrådet om kommune- og sektorplaner for de i stk. 2 omtalte områder samt områder nævnt i § 15 samt lokalplaner med kommuneplantillæg, der indebærer en foroffentlighedsfase.

Stk. 4 Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Økonomiudvalget om lokalplaner med kommuneplantillæg uden foroffentlighedsfase.

Stk. 5. Udvalget tager beslutning om fremlæggelse og endelig vedtagelse af lokalplaner der er i fuld overensstemmelse med kommuneplanens rammer.

Stk. 6 Udvalget godkender projektforslag vedrørende kollektive varmeforsyningsanlæg (efter den til enhver tid gældende projektbekendtgørelse). 

 

§ 17: Børne- og Ungdomsudvalget består af 7 medlemmer.

Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens pædagogiske, undervisningsmæssige, sociale og sundhedsmæssige opgaver vedrørende børn og unge, herunder opgaver vedrørende:

  • dagpleje og vuggestuer
  • børnehaver (inkl. specialbørnehaver), integrerede institutioner og småbørnsklubber
  • folkeskoler, specialundervisning og 
    skolefritidsordninger
  • kompenserende specialundervisning
  • ungdomsskole, SSP, fritids- og ungdomsklubber samt øvrig ungdomsindsats
  • forebyggende social indsats for børn, herunder, psykologisk og specialpædagogisk rådgivning, og ekstra indsats for børn og unge med særlige behov
  • samarbejde med private og selvejende institutioner inden for udvalgets område
  • drift af selvejende institutioner, der er knyttet til udvalgets område, og som byrådet har indgået overenskomst med

Stk. 3 Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til byrådet om sektorplaner, inden for udvalgets område, samt vedrørende institutioner under udvalgets område.

 

§ 18: Kultur- og Fritidsudvalget består af 7 medlemmer.

Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens fritids-, idrætsmæssige og kulturelle opgaver, herunder opgaver vedrørende:

  • biblioteksvirksomhed
  • musik- og billedskole
  • folkeoplysning
  • fritids- og idrætsanlæg og svømmehaller udenfor folkeskolen
  • tilskud til private haller
  • museer
  • teater
  • kulturhuse
  • øvrig kulturel virksomhed, herunder offentlig kunstudsmykning og tilskud mv. til kulturelle formål
  • drift af selvejende institutioner, der er knyttet til udvalgets område, og som byrådet har indgået overenskomst med
  • kollektiv trafik
  • taxa- og rutekørsel

Stk. 3. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til byrådet om sektorplaner, inden for udvalgets, samt vedrørende institutioner under udvalgets område.

§ 20

Formanden for Social- og Sundhedsudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 23 % af borgmesterens vederlag.

Stk. 2. Formanden for Arbejdsmarkedsudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 23 % af borgmesterens vederlag

Stk. 3. Formanden for Teknisk Udvalg oppebærer et vederlag, som udgør 23 % af borgmesterens vederlag.

Stk. 4. Formanden for Plan- og Miljøudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 23 % af borgmesterens vederlag.

Stk. 5. Formanden for Børne- og Ungdomsudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 23 % af borgmesterens vederlag.

Stk. 6. Formanden for Kultur- og Fritidsudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 23 % af borgmesterens vederlag.

Stk. 7. Formand og næstformand for det i henhold til den sociale lovgivning nedsatte Børn- og Ungeudvalg oppebærer et vederlag. For formanden udgør vederlaget 8 % af borgmesterens vederlag, for næstformanden udgør vederlaget 4 % af borgmesterens vederlag

Stk. 8. Den i stk. 1-7 nævnte vederlæggelse ophører, når formanden på grund af forfald i en uafbrudt periode på 3 måneder ikke har varetaget formandshvervet.

§ 21

Når et medlem af et stående udvalg på grund af formandens sygdom, ferie eller fravær af anden årsag af udvalget er konstitueret som formand i en periode på mindst 2 uger, oppebærer vedkommende i funktionsperioden vederlag efter samme regler som formanden, jf. § 21, stk. 1-7.

Stk. 2. Funktionsvederlag kan højest oppebæres i en uafbrudt periode på 9 måneder.

§ 22
Stedfortrædere, som indkaldes efter § 2, stk. 2, til at deltage i enkelte møder i kommunalbestyrelsen, vederlægges i overensstemmelse med styrelseslovens § 16, stk. 8, jf. vederlagsbekendtgørelsens § 6, stk. 1, 3. pkt.

§ 22

Denne vedtægt træder i kraft den 1. januar 2022.

Stk. 2. Forslag til ændringer i vedtægten skal undergives 2 behandlinger i byrådet med mindst 6 dages mellemrum. Ankestyrelsen underrettes om foretagne ændringer.

Således vedtaget af Frederikshavn Byråd den 24. november og den 1. december 2021.

Birgit S. Hansen
Borgmester

og

Thomas Eriksen
Kommunaldirektør

Kontakt

Direktionssekretariatet

Mail: post@frederikshavn.dk

Abonnér på ændringer på denne side

Tak for din tilmelding.

Du vil nu modtage en email med et link til at bekræfte din tilmelding. Herefter abonnerer du på denne side og vil modtage en e-mail hvis der sker ændringer i indholdet.

* E-mailen du indtastede, abonnerer allerede på denne side.

* Der skete en fejl og du blev ikke oprettet. Prøv igen senere.