Gå til hovedindhold

Nu kan du skrive Digital Post på vegne af dine nære

Digitaliseringsstyrelsen har lanceret en ny løsning, der gør, at du nu kan hjælpe dine nære med at skrive og besvare digital post.

Indhold

    Mange hjælper allerede en nærtstående med at læse Digital Post fra kommunen, hospitalet eller andre offentlige myndigheder. Som noget nyt kan du nu få adgang til at skrive og besvare offentlig Digital Post på vegne af en anden.

    Med en læse- og skriveadgang til Digital Post kan du eksempelvis hjælpe din mor med at skrive og besvare Digital Post fra offentlige myndigheder.

    Du kan få en mail, når den du hjælper, modtager Digital Post, så du kan logge ind og hjælpe fra distancen. Sådan kan I være sammen om at læse og reagere på meddelelser i Digital Post. Ligesom du kan hjælpe med at sikre, at vigtige meddelelser ikke bliver overset.

    Kom godt i gang med læse- og skriveadgang

    På borger.dk kan du anmode den, du gerne vil hjælpe, om adgang til vedkommendes Digital Post, eller den, du hjælper, kan give dig adgang.

    Når du skriver på vegne af en nærtstående, logger du ind i din egen digitale postkasse med dit MitID.

    Herfra skifter du til personens digitale postkasse, hvor du kan skrive og besvare meddelelser på vegne af den, du hjælper. Præcis som du vil gøre med meddelelser, som du selv modtager fra offentlige myndigheder.

    Den, du hjælper, kan se, hvad du har skrevet, og myndigheden kan se, at meddelelsen er skrevet af dig på vegne af personen.

    Vigtigt at vide

    • Adgangen til at skrive Digital Post på vegne af en anden er ikke det samme som at få en fuldmagt. Anhængig af, hvad sagen drejer sig om, kan den myndighed, man skriver til, bede om dokumentation for, at man må handle på vegne af den anden.
    • Adgangen omfatter kun offentlig Digital Post, ikke post fra virksomheder, fx banker og forsikringsselskaber.

    Læs mere på borger.dk/digitalhjælp, og bliv klogere på, om læse- og skriveadgang er noget for jer.