Kost, rygning, alkohol og motion

Frederikshavn Kommunes Sundhedscentre tilbyder vejledning ved diætist. Med udgangspunkt i dine nuværende mad- og måltidsvaner tilbyder vi støtte og vejledning i at sammensætte den mad, der passer til netop dine behov.

Vejledning ved diætist er til dig, som har:

• En kronisk sygdom – KOL, kræft, hjerte-karsygdom, diabetes type 2 eller knogleskørhed (forløbet kræver henvisning fra læge eller hospital)
  • Er overvægtig og i behandling for forhøjet blodtryk og/eller forhøjet kolesterol (forløbet kræver henvisning fra læge eller hospital)
  • Er undervægtig, har haft et utilsigtet vægttab eller har problemer med fejlsynkning

For henvendelse vedrørende vejledning ved diætist, kan du kontakte dit lokale sundhedscenter.

Frederikshavn Kommunes Sundhedscentre tilbyder rygestopforløb, hvor du alene eller sammen med andre kan få hjælp til at stoppe med at ryge.

Et rygestopforløb kan hjælpe dig til at:

• Forberede dit rygestop.
  • Bryde dine vaner og afhængighed.
  • Gennemføre og fastholde dit rygestop.

For henvendelse vedrørende rygestopforløb, kan du kontakte dit lokale sundhedscenter. Forløbet kræver henvisning fra læge eller hospital.

Frederikshavn Kommunes Sundhedscentre tilbyder samtaler omkring alkoholforbrug. Oplever du, at dine alkoholvaner påvirker dig, dine nærmeste eller din hverdag negativt, så kan du – og dine nærmeste – få uforpligtende samtaler om dit alkoholforbrug.

Samtalen kan indeholde en snak om:

• Hvordan påvirker alkohol dig og dine omgivelser?
  • Hvad betyder alkohol for din sundhed?
  • Fordele og ulemper ved at ændre dine alkoholvaner.
  • Redskaber til at ændre vaner.
  • Andre muligheder for hjælp.

Er du bekymret for et familiemedlem, er du også velkommen til en uforpligtende samtale.

For henvendelse vedrørende samtale om alkoholforbrug, kan du kontakte dit lokale sundhedscenter. Forløbet kræver henvisning fra læge eller hospital.

Frederikshavn Kommune tilbyder samtaler omkring fysisk aktivitet og bevægelse. Vi kan få en snak om, hvordan du kan komme i gang med træningstilbud i lokalsamfundet.

Hvis du har en kronisk sygdom som hjerte-karsygdom, KOL, diabetes type 2, kræft eller knogleskørhed, har du mulighed for at deltage i et rehabiliteringsforløb på et af Frederikshavn Kommunes Sundhedscentre. Forløbet består af samtaler med sygeplejerske, undervisning i hvordan du lever med kronisk sygdom - herunder samtaler om din livsstil. Der er også mulighed for at deltage i et træningsforløb på et hold sammen med andre, der har en kronisk sygdom.

Læs mere om vores forløb, hvis du har en kronisk sygdom

Kontaktinformationer til sundhedscentrene