Når en borger med COVID-19 udskrives fra sygehuset, skal I afklare følgende med den udskrivende afdeling:
- Er borger symptomfri eller har borger symptomer?
Hvis borger er symptomfri, skal det afklares, hvornår borger blev symptomfri (dato og klokkeslæt). Ud fra den oplysning regner I ud, hvor længe der skal bruges værnemidler, svarende til 48 timer fra symptomerne er stoppet?
Hvis borger forsat har symptomer, skal I anvende værnemidler indtil 48 timer fra symptomerne er stoppet.
- Planen for, hvilke værnemidler der skal anvendes, og hvor længe, dokumenteres i Vitae
- Registrer i Vitae, at borger er smittet med COVID-19.
- Sørg for, at leder, AMR og alle relevante medarbejdere i teamet/huset bliver informeret om, at borgeren har været indlagt med COVID-19.
- Lav så vidt muligt helhedspleje hos borgeren. Det minimerer antal besøg og forbrug af værnemidler.
Ved udskrivelse fra en afdeling på hospital med et igangværende udbrud med COVID-19 til plejecenter eller botilbud skal borgeren ud fra et forsigtighedsprincip håndteres som en nær kontakt. Det betyder, at borgeren testes på dag 4 og 6 efter udskrivelse og isoleres indtil første negative test:
- Egen læge opretter to rekvisitioner til test af borgeren
- Lederen retter henvendelse til AMK vagtcentral på 70 23 75 80 tast 3
- Paramediciner kommer på plejecenter/bosted og tester
Borgernes oplysninger om egen læge findes frem, inden paramediciner ankommer.
Se anbefaling til personale i botilbud og hjemmepleje (bostøtte) mm. ved mistænkt eller påvist COVID-19 hos borger fra Statens Serum Institut.
Link til Sundhedsstyrelsen om, hvordan sikrer man en god udskrivelse af personer med mistanke eller påvist smitte med COVID-19 til kommunal pleje?