Oversigt over actioncards om corona/COVID-19
Nedenfor er links til alle de gældende actioncards opdelt i grupperinger tilpasset forskellige arbejdspladser i kommunen.
A) Administrative arbejdspladser og borgerbetjening
B) Botilbud i Center for Handicap og Psykiatri
C) Bostøtte i Center for Handicap og Psykiatri
D) Dagtilbud og støttecenter i Center for Handicap og Psykiatri
E) Hjemme- og sygeplejen i Center for Sundhed og Pleje
F) Plejecentre i Center for Sundhed og Pleje
G) Skoler og dagtilbud i henholdsvis CSK og CDA
Alle actioncards ligger også som undersider under "Medarbejder information i forbindelse med coronapandemi"
For medarbejdere i Center for Handicap og Psykiatri
Botilbud: Sådan håndteres mistænkt eller påvist COVID-19
Bostøtte: Sådan håndteres mistænkt eller påvist COVID-19
Dagtilbud og støttecentre: Sådan håndteres mistænkt eller påvist COVID-19
Videokonsultation med praktiserende læge og lægevagten
Risikovurdering, brug af værnemidler og håndhygiejne – generelt
COVID-19 smittet borger udskrives fra sygehuset
For medarbejdere i Center for Sundhed og Pleje
For medarbejder på skoler og dagtilbud
Actioncards
Ved mistanke om eller konstateret smitte
Når barn mistænkes for COVID-19
Når et barn konstateres smittet med COVID 19
Når medarbejder konstateres smittet med COVID-19
Når flere børn/medarbejdere konstateres smittet m. COVID-19
Smitteopsporing: nære kontakter og test
Nær kontakt til en person, der er smittet med COVID-19
Test af børn og unge som led i smitteopsporing
Forebyggelse af smittespredning
Visir: Hvordan bruges, rengøres og opbevares visir?
Sygeundervisning: Undgå smittespredning i forbindelse med sygeundervisning i hjemmet
Førstehjælp
Førstehjælp ved uheld med sprit
Særligt for dagtilbud
Procedure for smittetilfælde i dagtilbud
Særligt for dagplejen
For medarbejdere i Center for Familie
Actioncards
Ved konstateret COVID-19-smitte
Plan, når medarbejder konstateres smittet med COVID-19
Ved mistanke om COVID-19-smitte
Plan, når medarbejder konstateres smittet med COVID-19
Forebyggende tiltag
Smittereducerende adfærd på Sæby og Skagen Rådhus
Retningslinjer for hjemmebesøg
Hvornår bruges visir eller maske
Hvordan bruges, rengøres og opbevares visir
For medarbejdere i Center for Social- og Sundhedsområdet
Nedenfor kan du se de actioncards, der er udarbejdet specifikt til Center for Social- og Sundhedsområdet i forbindelse med håndteringen af COVID-19.
Brug af mundbind eller visir til beskyttelse mod dråbesmitte - forsigtighedsprincip
Hvordan bruges, rengøres og opbevares visir?
COVID-19: retningslinjer for rengøring af flådebiler og cykler
Risikovurdering i forhold til hjemmebesøg
Administrative arbejdspladser og borgerbetjening
De administrative arbejdspladser er normaliseret med udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens anbefalinger samt KL´s retningslinjer for ansvarlig genåbning af offentlige kontorarbejdspladser.
De enkelte centre har tilrettelagt normaliseringen af de administrative arbejdspladser, således at det giver mest mulig mening for ledere og medarbejdere i opgavevaretagelsen i pågældende center.
Det primære mål er at sikre borgerbetjeningen, og der vil være forskelle fra center til center.
Forebyggelse af smittespredning
Sundhedsstyrelsens grundelementer til forebyggelse af smittespredning er i prioriteret rækkefølge:
- Isolation af personer med symptomer fx i eget hjem eller på sygehus
- Hygiejne med fokus på hosteetikette, håndhygiejne og kontaktpunkter
- Kontaktreduktion med fokus på afstand, hyppighed, varighed og barrierer
Sundhedsstyrelsens fem generelle råd
- Vask dine hænder tit, eller brug håndsprit.
- Host eller nys i dit ærme.
- Undgå håndtryk, kindkys og kram – begræns den fysiske kontakt.
- Vær opmærksom på rengøring – både hjemme og på arbejdspladsen.
- Hold afstand og bed andre tage hensyn.
Jobbank til corona-beredskab
Behov for ekstra hænder
Vi har brug for ekstra hænder indenfor ældreplejen, socialområdet, børneområdet og til rengøring – vi kan bruge alle aldersgrupper bare du er fyldt 18 år. Har du en sundheds- og socialfaglig eller pædagogisk uddannelse er det en fordel, men det er ikke et krav.
Frederikshavn Kommune er løbende i gang med håndteringen af Covid-19, og vi har brug for flere hænder til at løfte opgaven i perioder.
Selvom det kun er få timer, som du har mulighed for at bidrage med dagligt/ugentligt, er vi stadig interesserede.
Vi sikrer selvfølgelig, at du får en god oplæring og kan arbejde under sikre forhold med overholdelse af restriktioner og adgang til værnemidler.
Har du allerede en profil
og ønsker at ændre den?
Du kan have brug for at justere din profil, fx i forhold til det antal timer, du kan stå til rådighed, eller hvilket område du kan tilbyde din assistance indenfor. Send en mail til stillingopslag@frederikshavn.dk, så tilpasser vi din profil.
Stor tak til jer, der vil bidrage
Vi håber, du vil melde dig i vores jobbank. På forhånd stor tak til alle jer, der vil bidrage i denne særlige situation.
Medarbejderinfo - spørgsmål og svar fra Personaleafdelingen
Her finder du link til "Spørgsmål og svar om personaleforhold i forbindelse med corona-pandemien".
Du kan også finde link til den generelle medarbejderinformation, som personalechef Jan Nørgaard løbende udsender.
Nederst på siden er link til nyeste information fra myndighederne.
Generel medarbejderinformation
12. marts 2020
Brev fra personalechef Jan Nørgaard - Personale hjemsendes, flest mulige arbejder hjemmefra, alle er kontaktbare i arbejdstiden og skal kunne møde ind - praksis for sygemelding og ferieafholdelse (link til dokument i emnesag på Samarbejdsportalen)
16. marts 2020
Brev 1 fra kommunaldirektør Mikael Jentsch i forhold til aktivering af kommunens beredskabsplaner på baggrund af Sundhedsstyrelsens anbefalinger. Brevet er stilet til HovedMED, DirektørMED, CenterMED og LokalMED (link til dokument i emnesag på Samarbejdsportalen)
18. marts 2020
Brev fra personalechef Jan Nørgaard til MED-organisationen:
Muligt behov for at flytte medarbejdere til andet arbejdssted og evt. også andet overenskomstområde (link til dokument i emnesag på Samarbejdsportalen)
20. marts 2020
Brev fra personalechef Jan Nørgaard til MED-organisationen:
Regler for afspadsering, planlagt ferie og flex
30. marts 2020
Brev 2 fra kommunaldirektør Mikael Jentsch til HovedMED, DirektørMED, CenterMED og LokalMED. I brevet nævnes eksempler på, hvordan vi formår at løse opgaverene under corona-krisen. Der er endvidere en stor tak til ledere og medarbejdere for den højre grad af fleksibilitet og det store engagement (link til dokument emnesag i Samarbejdsportalen)
Nyt fra myndighederne
Du kan løbende holde dig orienteret på:
- www.coronasmitte.dk, hvor alle myndigheder lægger ny information ind
- Sundhedsstyrelsen hjemmeside bl.a. med den opdaterede oversigt over spørgsmål og svar om coronavirus
Medarbejdere i særlige risiko - herunder gravide
Sundhedsstyrelsen har samlet alle sundhedsfaglige råd til personer i øget risiko.
Til dig, der arbejder hjemmefra
IT-vejledninger
IT-afdelingen har disse vejledninger fra IT-portalen, der kan hjælpe dig, når du arbejder hjemmefra:
-
Sådan gør du når du arbejder hjemmefrapdf (368,1 KB)
-
Hvordan fjernovertager jeg min egen pcpdf (131,0 KB)
-
Sådan afholder du et møde via Skype for Businesspdf (660,5 KB)
-
Sådan deltager du i et Skype for Business-møde via Outlookpdf (781,5 KB)
-
Sådan deltager du i et Microsoft Teams-møde.pdfpdf (603,3 KB)
-
Sådan afholder du et møde via Microsoft Teams.pdfpdf (628,7 KB)
-
Vejledning til borger omkring deltagelse i Teams videomøder.pdfpdf (502,0 KB)
Pas forsat på borgernes personoplysninger
Vi er i en særlig situation, hvor vi arbejder hjemme i et meget stort omfang. En lang række borgerkontakter foregår hjemmefra telefonisk. Samtidig er huset fyldt med børn og ægtefæller. Alligevel skal vi passe på borgernes personoplysninger – også under COVID-19 krisen.
Her er fem gode råd til, hvordan du passer på borgerens personoplysninger, når du arbejder hjemme:
- Udstyr og kommunikationskanaler:
Brug kun det udstyr og kommunikationskanaler Frederikshavn Kommune stiller til rådighed – kun her kan du være sikker på at der er styr på sikkerhed og kryptering.
Lad fx være med at rykke dine kollegasamtaler ud på Messenger. Brug Yammer – Skype for Business og mails.
På samarbejdsportalen ligger der vejledninger til, hvordan du arbejder hjemmefra. - Computer og fysisk placering:
Sørg for at placerer din pc, så andre ikke kan læse med, hvis du arbejder med borgeroplysninger.
Bevar rutinen med at låse din pc, når du går fra den. - Papir:
Vær opmærksom på at du ikke har papirer med personoplysninger til at ligge tilgængelig for andre i huset.
Hvis muligt opbevar papirer i en aflåst skuffe eller skab.
Arbejdsrelateret papir og dokumenter skal makuleres på arbejdspladsen, når hjemmearbejdsperioden stopper. Det skal ikke i dit private affald. - Telefon:
Vær opmærksom på om andre i huset eller på terrassen kan lytte med, når du taler med en borger i telefonen. Gå afsides med borgersamtaler eller bed andre om at vise hensyn. - Phishingmails og falske sms:
Vær opmærksom på falske mails og sms'er, der desværre også forekommer under COVID-19 krisen.
Afgiv ALDRIG dit password og kodeord.
Til skoler og daginstitutioner
Telefonisk hotline
Børne- og Undervisningsministeriet har åbnet en særlig corona-hotline til landets uddannelsesinstitutioner. Her kan institutionerne henvende sig med spørgsmål til håndtering af coronavirussen (COVID-19).
Hotlinen er åben mandag-fredag kl. 08.00-17.00. Telefonnummeret er 70 80 67 07.
Film til skolebørn og deres voksne
Mange børn i skolealderen har hørt om coronavirus, og det kan føre til bekymringer. Sundhedsstyrelsen har udarbejdet en film for børn og en film for deres forældre, lærere, pædagoger og andre voksne.
Post på Frederikshavn Rådhus
Posten bliver ikke afhentet fra mandag den 16. marts i rådhusets forskellige afdelinger.
Har du post, der skal sendes, kan du i stedet aflevere det i budstuen i kælderen. Her kommer Beredskabet med posten hver morgen (skanningsdelen), og de kommer hver aften og tager udgående fysisk post med.
Vaccine
Klinisk Farmakologisk Enhed på Aalborg Universitetshospital har udarbejdet et notat om hyppigheden af bivirkninger ved vaccination med Astra Zenicas COVID-19 vaccine.
Notatet er også sendt ud pr. mail til ledere på sundheds- og socialområdet.
Læs mere om bivirkningerne her
Sundhedsstyrelsen har udarbejdet disse spørgsmål og svar:
Spørgsmål og svar til frontpersonale om vaccination
Spørgsmål og svar om smitteforebyggelse, selvisolation og udluftning
Sundhedsstyrelsen har lavet denne pjece om vaccination (16. februar 2021):
Værnemidler - central bestilling
Frederikshavn Kommune modtager stadig værnemidler fra det fælleskommunale lager. Derfor gælder reglen fortsat om, at vi ikke indkøber værnemidler andre steder end via: vaernemidler@frederikshavn.dk.
Når du vil bestille værnemidler sender du en mail til vaernemidler@frederikshavn.dk med en vedhæftet bestillingsseddel, som du finder her (husk at tage gemme som, så du ikke skriver i originalen). Fristen for at bestille værnemidler, der er til levering i samme uge er hver tirsdag kl. 10.
Særlig bestillingsordning i tre centre
Center for Handicap og Psykiatri (CHP), Center for Dagtilbud (CDA) og Center for Skole (CSK) har egen kontaktperson, som bestillingerne fortsat skal e-mailes til, hvorefter de videresender bestillingen.
- CHP: Dorte Jarlsberg, djan@frederikshavn.dk
- CDA: Mette Pedersen, mtps@frederikshavn.dk
- CSK: Line Gram Larsson, lelr@frederikshavn.dk
Kontakt til KL
Frederik Nielsen Treney koordinerer alle spørgsmål og forespørgsler fra kommunen til KL. På den måde undgår vi, at KL lægges ned af flere henvendelser fra samme kommune.
Frederiks kontaktinfo:
fetr@frederikshavn.dk
Tlf. 98 45 52 86
Mobil: 61 62 60 42