Selvhjulpenhed skal være omdrejningspunktet i indsatsen for at øge din livskvalitet og gøre dig i stand til at klare dig selv længst muligt
Dette betyder dog også, at den der ikke kan selv, skal hjælpes, og der skal ydes en omsorg for de mest udsatte og svageste i vores lokalsamfund.
Til at understøtte visionen om selvhjulpenhed fokuserer Frederikshavn Kommune i særdeleshed på forebyggelse og rehabilitering og ser dette som en god investering i din livskvalitet. Derudover er der fokus på at styrke fællesskabet bl.a. gennem inddragelse af frivillige og modvirke social isolation samt ensomhed.
Slutteligt er Frederikshavn Kommune stærkt optaget af velfærdsteknologi, og hvorledes hjælpemidler kan understøtte din livskvalitet og daglig livsførelse.
Frederikshavn Kommune har således fokus på, at teknologiske løsninger ikke bliver trukket ned over hovedet på dig som borger, men tages i anvendelse i samarbejde med dig.
Sådan får du hjælp
Du skal rette henvendelse til Visitationsenheden ved Center for Social- og Sundhedsmyndighed i Frederikshavn Kommune.
Hvis det specifikt drejer sig om hjælpemidler, skal du rette henvendelse til Hjælpemiddelenheden ved Center for Social- og Sundhedsmyndighed
Du har efter henvendelse krav på en konkret individuel vurdering af behovet for praktisk hjælp og/eller personlig pleje samt rehabiliterings- og træningsforløb.
En visitator fra Visitationsenheden foretager den konkrete individuelle vurdering af behovet for praktisk hjælp og personlig pleje samt rehabiliterings- og træningsforløb. Visitatoren sender efterfølgende en skriftlig afgørelse, hvor det fremgår, om hvilken hjælp du er berettiget til. Du vil modtage afgørelsen i din E-Boks, og såfremt du er fritaget for digital post får du et brev i din postkasse.
Målet og udgangspunktet ved vurderingen af din hjælp er, at du skal kunne klare så mange hverdagsopgaver som muligt selv. Det gælder også en vurdering af, hvorvidt du skal i et rehabiliteringsforløb, inden den endelig hjælp udmåles.
Hvis visitator vurderer, at særlige forhold gør sig gældende, og du ikke kan have udbytte af et rehabiliteringsforløb, vil hjælpen blive udmålt og tildelt.
Sagsbehandlingen og procedure herfor
Praktisk hjælp, personlig pleje og madservice
Afgørelsen indeholder oplysninger om, hvilke opgaver den praktiske hjælp og personlige pleje omfatter.
Bemærk, at praktisk hjælp og madservice som udgangspunkt ikke bevilges, hvis der i din husstand er et eller flere medlemmer, som visitatoren vurderer, har mulighed for at klare de praktiske opgaver samt madlavning.
Du kan forvente, at en visitator senest tre hverdage efter, at du eller din pårørende har henvendt sig, laver en aftale om en konkret individuel vurdering af dit behov for hjælp. Indenfor 1. uge sender visitatoren afgørelsen til dig.
Genoptræning og vedligeholdelsestræning
Afgørelsen indeholder oplysninger om, hvilken type træning du er bevilliget.
Du kan forvente, at en visitator indenfor 1. uge efter, at du eller din pårørende har henvendt sig, sender dig en afgørelse.
Levering af din hjælp
Levering af din hjælp
Du har mulighed for at vælge mellem de af Frederikshavn Kommune valgte leverandører. Du kan ved visitationen få udleveret en liste over de godkendte leverandører.
Når du er tildelt praktisk hjælp eller personlig pleje, har du mulighed for selv at udpege en hjælper til at udføre opgaverne (jf. § 94 i Lov om Social Service). Hjælperen skal godkendes og ansættes af Frederikshavn Kommune.
Har du varigt brug for mere end 20 timers hjælp om ugen har du mulighed for at få et kontant tilskud til selv at ansætte hjælp. Ordningen kaldes Borgerstyret Personlig Assistance (BPA).
Socialenheden kan fortælle dig mere om mulighederne for selv at vælge hjælper og om dine forpligtigelser som arbejdsgiver og arbejdsleder.
Hvis dine behov ændrer sig
Hvis du er bevilget hjælp, har du pligt til at oplyse, hvis dine forhold ændres.
Du skal kontakte visitationen, som vil vurdere, om der er behov for en ny vurdering, et nyt rehabiliteringsforløb, eller om hjælpen kan tilpasses alene på baggrund af din henvendelse.
De medarbejdere, der hjælper dig i det daglige er uddannede til og forpligtigede til at observere ændringer i din almentilstand og give besked til visitationen i tilfælde af behov for ændring af din hjælp. Dette gælder både i tilfælde af forbedring og forværring af din almentilstand.
Igangsætning af hjælpen
Praktisk hjælp
Den leverandør, som du har valgt til den visiterede hjælp, skal hurtigst muligt, og senest 10 hverdage efter afgørelsen om hjælp er truffet, iværksætte den praktiske hjælp.
Personlig hjælp
Hvis det er personlig pleje, gælder det, at den leverandør, som du vælger til den personlige hjælp, hurtigst muligt, og senest 2 dage efter afgørelsen om hjælp er truffet, kontakte dig.
Madservice
Leveringen af madservice til dig som er nyvisiteret skal ske hurtigst muligt og senest 3 dage efter, at du er visiteret til madserviceordningen. Den leverede mad skal afleveres i dit hjem og må aldrig stilles udenfor.
Træning
Vedrørende genoptræning og opstartsfrister:
- Genoptræning: 14 dage
- Vedligeholdelsestræning: 5 uger
Der må som udgangspunkt ikke forekomme aflysninger af dine ydelser, og eventuelle omlægninger af hjælpen kan kun forekomme efter aftale med dig.
Leverandøren skal sikre, at de medarbejdere som kommer i dit hjem er bekendt med opgaven, der skal løses ved dig.
Fleksibel hjemmehjælp/bytte ydelser
Visitatoren har med sin afgørelse beskrevet den hjælp, som vurderes du har behov for.
Der er mulighed for at vælge en anden hjemmehjælpsydelse end den, der er truffet aftale om. Valgfriheden består i, at du helt eller delvist kan bytte en ydelse til fordel for en anden ydelse, det kunne f.eks. være, at du ønsker at få rengjort et skab indvendigt, har behov for hjælp pga. en særlig mærkedag eller ønsker hjælp til julepyntningen.
Det er leverandøren, der har det overordnede ansvar for, at den hjælp, der er aftalt, også bliver udført. Det er vigtigt, at leverandøren sammen med dig vurderer, hvornår og i hvilken sammenhæng den visiterede hjælp tilsidesættes for anden hjælp. Hvis den visiterede hjælp fravælges eller byttes med en anden ydelse, kan der ikke klages over, at den fravalgte hjælp ikke er udført. Hvis den visiterede hjælp gentagne gange fravælges eller byttes med en anden ydelse, kan der være tale om, at visitationen bør foretage en ny vurdering af behovet for hjælp.
Det er dog en forudsætning, at hjælpen kan ydes på den samme tid, som den bevilgede hjælp, og at det er sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt, både for dig og for medarbejderen. Samtidig er det et krav, at medarbejderen har det nødvendige uddannelsesniveau.
Det er den pågældende leverandør, der vurderer, om kravene er opfyldt.
Leverandørens forpligtelser
Krav til leverandøren
Leverandøren skal tilstræbe, at så få medarbejdere som muligt kommer i dit hjem. Får du hjælp flere gange i døgnet, skal du dog forvente, at der kommer flere forskellige medarbejdere hos dig.
Hvis du får praktisk hjælp og har valgt den samme leverandør som til pleje, er det ikke sikkert, at det bliver samme medarbejder, der udfører begge dele.
Krav til medarbejderne
Leverandøren er forpligtet til at sørge for, at hjælpen til enhver tid ydes af uddannede medarbejdere eller medarbejdere under uddannelse. I nogle tilfælde i forhold til levering af personlig pleje og praktisk hjælp kan der også være uuddannet personale. Medarbejderne skal være i stand til at yde hjælpen efter princippet om hjælp til selvhjælp, således du så vidt muligt aktivt inddrages i opgaveløsningen.
De medarbejdere, der udfører arbejde i dit hjem, har tavshedspligt, om forhold de ser og hører i forbindelse med deres arbejde. Tavshedspligten gælder også efter ansættelsesforholdet er ophørt.
Medarbejderne må ikke modtage gaver eller lån af dig. Hvis de overtræder dette, vil det medføre en tjenstlig undersøgelse og eventuel afskedigelse.
Medarbejderne har ikke krav på mad eller anden forplejning hos dig.
Kontakt til leverandøren
Leverandøren er ansvarlig for ved igangsætningen af hjælpen at sikre, at du er informeret om, hvordan du nemmest tager kontakt til leverandøren.
Ved visitering til praktisk hjælp og personlig pleje er din leverandør forpligtet til at udlevere et døgndækkende nummer til dig.
Dine forpligtelser - afbud, nøgle mv.
Hvis du skal aflyse eller flytte hjælpen
Er du forhindret i at modtage hjælp den aftalte dag, skal du give leverandøren besked, som udgangspunkt dagen før.
Hvis du glemmer at aflyse hjælpen
Hvis du ikke har meldt afbud og ikke åbner døren, vil medarbejderen af hensyn til din sikkerhed undersøge årsagen hertil. For eksempel ved at kontakte pårørende, dine valgte kontaktpersoner eller visitationen. Hvis det ikke lykkes at finde ud af, hvor du befinder dig, vil medarbejderen som sidste udvej rekvirere en låsesmed for din regning.
Udlevering af nøgle
Leverandøren må ikke have nøgle til dit hjem, hvis du selv kan lukke op. Hvis det er nødvendigt i enkeltstående tilfælde at udlevere nøgle til leverandøren, skal du sørge for at få en kvittering. Såfremt der opstår et varigt behov opsættes der nøgleboks.
Hvad koster hjælpen?
Hjælpen er gratis. Dog er der en egenbetaling for følgende ydelser:
- Madservice
- Kørsel til træning
Rehabilitering: Din Selvhjulpenhed – Vores Fokus
Et grundlæggende mål for indsatsen er at øge den enkeltes livskvalitet ved at være så selvhjulpen som mulig. Derfor arbejdes der ud fra den rehabiliterende tankegang.
Det betyder, at vi samarbejder målrettet med dig og eventuelle pårørende om at genvinde og vedligeholde dine færdigheder. Du har mulighed for gennem forskellige indsatser at fastholde dit nuværende funktionsniveau, ligesom du kan genvinde tabte færdigheder.
I den rehabiliterende tilgang tilrettelægges den visiterede indsats som et samarbejde mellem dig og eventuelle pårørende og medarbejderne. Der tages udgangspunkt i det, der giver mening for dig. Medarbejdernes opgave er at træne, støtte og vejlede dig til at opnå dine mål.
Hvis vi vurderer, at der er mulighed for at øge dine færdigheder eller fortsat kan vedligeholde nuværende færdigheder, vil du blive visiteret til en indsats, hvor træning, vejledning og støtte indgår i en tidsafgrænset periode.
Velfærdsteknologi
En støtte i hverdagen
Vi arbejder målrettet med at integrere hjælpemidler, forbrugsgoder og velfærdsteknologier i indsatsen.
Det vil altid blive undersøgt om hjælpemidler, forbrugsgoder og velfærdsteknologier kan anvendes til at fremme målet om at gøre dig mere selvhjulpen og uafhængig af andres hjælp og vil således blive tænkt ind i forhold til de indsatser, du får tildelt ud fra såvel faglige som økonomiske overvejelser.
Nogle forbrugsgoder vil være så almindelige, at de betragtes som sædvanligt indbo. Hvilke forbrugsgoder, der indgår i sædvanligt indbo, vil ændre sig løbende i takt med samfundsudviklingen. Hjælpemiddelenheden kan rådgive dig omkring dette.
Velfærdsteknologi kan være rettet direkte mod den enkelte borger, såvel som mod den enkelte medarbejder. Uanset formålet med at anvende velfærdsteknologier så er det vigtigt at udnytte alle de muligheder, velfærdsteknologier giver og dermed understøtte arbejdet med at gøre borgerne mere selvhjulpne og uafhængige af hjælp.
Arbejdsmiljø og krav til dit hjem
Medarbejderne er omfattet af arbejdsmiljølovgivningen, når de arbejder i dit hjem. Det vil sige, at hjemmet skal være indrettet, så medarbejderen kan gøre arbejdet bedst muligt, og i henhold til lovgivningen. Desuden skal dit hjem være røgfrit, mens hjælpen ydes, for at sikre et sundt arbejdsmiljø for medarbejderen.
Nødkald og telefon
Det er visitator, der vurderer om du opfylder kriterier for bevilling af nødkaldeanlæg til akut opståede problemer. Ved bevilling af nødkald opsættes der altid en nøgleboks.
Kan du derimod bruge en almindelig telefon eller mobiltelefon, får du et telefonnummer til din leverandør, hvor du kan ringe på alle tider af døgnet.
Tilsyn -og hvis du vil klage
Tilsyn og opfølgning på din hjælp
Center for Social- og Sundhedsmyndighed vil løbende sørge for, at der bliver foretaget en kvalitetsopfølgning med det formål at sikre, at du får leveret den rette kvalitet i forhold til hjælpen. Derudover vil visitatorerne sørge for at lave opfølgninger på din konkrete situation løbende gennem revisiteringer og besøg.
Hvis du vil klage
Du har mulighed for at klage over den tildelte hjælp. Klagen skal i første omgang rettes til Visitationsenheden i Center for Social- og Sundhedsmyndighed - se adresse og telefonnummer under “Kontaktoplysninger”. Klagen skal være modtaget senest 4 uger efter afgørelsen.
Visitationsenheden vil revurdere dit behov. Hvis afgørelsen fastholdes, sender Center for Social- og Sundhedsmyndighed klagen videre til Ankestyrelsen. Du vil herefter få direkte svar fra Ankestyrelsen.
Klage over udførelsen af hjælpen skal dog rettes til din leverandøren. Opnås der ikke enighed kontaktes Center for Social- og Sundhedsmyndighed.