Kommunalbestyrelsen i Frederikshavn Kommune har pligt til at føre tilsyn med de enkelte dagtilbud og private pasningsordninger i Frederikshavn Kommune. Tilsynsforpligtigelsen skal blandt andet sikre, at dagtilbuddene overholder de mål og rammer, der er fastsat i dagtilbudsloven samt de lokale politiske mål og rammer – herunder eksempelvis Børne- og Ungepolitikken.
Tilsynet retter sig både mod indholdet i tilbuddene, samt måden hvorpå opgaverne udføres.
Tilsynet har to formål:
- Kommunalbestyrelsen har pligt til at kontrollere og holde sig informeret om indholdet
og kvaliteten af egne og godkendte tilbud. - Tilsyn er en god mulighed for at sætte fokus på udviklingspunkter og -potentialer
i såvel det enkelte dagtilbud som i organisationen som helhed.
Rammer for tilsyn
Her kan du læse om de samlede rammer for tilsyn og godkendelse af dagtilbud og private pasningsordninger (PDF)
Overordnet ramme for tilsyn
Kommunalbestyrelsen har pligt til at føre tilsyn med de enkelte dagtilbud og private pasningsordninger i Frederikshavn Kommune. Tilsynet skal blandt andet sikre, at dagtilbuddene overholder de mål og rammer, der er fastsat i Dagtilbudsloven samt de lokale politiske mål og rammer – herunder eksempelvis Børne- og Ungepolitikken.
Center for Børn og Skole fører tilsyn med de enkelte dagtilbud, som både omfatter indhold og måden, som personalet udfører opgaverne på - herunder tilsyn med de økonomiske forhold, sikkerhed på legepladsen, brandsikkerhed, hygiejne og sundhed.
Formålet med tilsynet
- Kommunalbestyrelsen har pligt til at kontrollere og holde sig informeret om indholdet og kvaliteten af egne og godkendte tilbud.
- Mulighed for at sætte fokus på udviklingspunkter og potentialer i såvel det enkelte dagtilbud som i organisationen som helhed.
Rammerne for tilsyn gælder for alle dagtilbud og private pasningsordninger i Frederikshavn Kommune, hvor der indgår kommunal finansiering.
Det vil sige:
- Kommunale daginstitutioner.
- Selvejende- og puljeinstitutioner.
- Privatinstitutioner.
- Kommunal dagpleje.
- Private pasningsordninger med kommunal finansiering.
I det følgende er det specificeret, hvorledes tilsynet udmøntes for de enkelte tilbud og ordninger. Det er de formelle rammer for tilsyn af dag- og pasningstilbud i Frederikshavn Kommune.
Derudover udøves tilsyn i alle samarbejdssituationer mellem Center for Børn og Skole og de enkelte dag- og pasningstilbud. Det betyder, at centerets medarbejdere har pligt til at reagere på bekymrende eller kritisable forhold, der kommer til kendskab gennem for eksempel dagligt samarbejde, dialog med ledere, medarbejdere, bestyrelsesmedlemmer, børn, forældre mv. (uformelt tilsyn).
Godkendelse af private daginstitutioner og private pasningsordninger foretages med udgangspunkt i de følgende offentliggjorte og beskrevne rammer for tilsyn. Godkendelse foretages løbende.
Rammen for de pædagogiske tilsyn følger Dagtilbudslovens § 5 samt Retssikkerhedslovens § 16. (Vejledning nr. 9109 om dagtilbud af 27. feb. 2015 kap. 8).
Rammen for tilsyn med vuggestuer og børnehaver
Ifølge Dagtilbudsloven skal kommunalbestyrelsen føre tilsyn med det indholdsmæssige i dagtilbuddet (pædagogisk tilsyn), de økonomiske forhold, sikkerhed, brandforhold, hygiejne og sundhed.
Pædagogisk tilsyn i daginstitutioner
Formålet med pædagogiske tilsyn er at udvikle og sikre, at daginstitutionerne understøtter børnenes trivsel, udvikling og læring. Dette sker med udgangspunkt i såvel dagtilbudslovens bestemmelser som de lokale kommunale mål og rammer – herunder Børne- og Ungepolitikken. En del af det pædagogiske tilsyns formål er at sikre, at personalet har de nødvendige kvalifikationer til at kunne realisere kommunale målsætninger og dagtilbudslovens krav.
Det betyder, at det pædagogiske tilsyn indeholder tilsyn med:
- Børnenes trivsel – herunder arbejdet med børnemiljøet og tidlig indsats.
- Læringsmiljøet – herunder arbejdet med den pædagogiske læreplan.
- Arbejdet med realisering af Børne- og Ungepolitikken.
- Arbejdet med sprogindsats og sprogvurderinger.
- Personalets uddannelse og kompetencer.
Anmeldte pædagogiske tilsyn i daginstitutioner føres med udgangspunkt i Frederikshavn Kommunes dialog- og kvalitetsværktøj, KVALid. Værktøjet indeholder centrale indikatorer for kvalitet i pædagogisk praksis.
Det er Center for Børn og Skoles konsulenter, der aftaler, gennemfører og følger op på de pædagogiske tilsyn. Dette sker i tæt samarbejde med den enkelte afdelings- eller institutionsleder, når det gælder anmeldte tilsyn. Det tilstræbes, at der ved anmeldte pædagogiske tilsyn anvendes brugerinddragelse i form af eksempelvis interviews med børn eller forældre, observationer af børn mv.
Som afslutning på det anmeldte pædagogiske tilsynsbesøg udfylder og underskriver den tilsynsførende konsulent og lederen sammen et opfølgningsskema som dokumentation for tilsynsbesøget. Konsulenten og lederen aftaler i fællesskab relevante opfølgningspunkter samt hvilken opfølgning på tilsynsbesøget, der skal ske til personalegruppen.
I tilfælde af bekymrende eller kritisable forhold afgør den tilsynsførende konsulent relevante opfølgningspunkter. Det kan desuden besluttes, at tilsynet – såvel anmeldte som uanmeldte – intensiveres i en periode.
Der føres anmeldte pædagogiske tilsyn i daginstitutioner i Frederikshavn Kommune minimum hvert andet år. Der føres derudover uanmeldte tilsyn i fem tilfældigt udvalgte institutioner om året samt ved behov. Det nærmere indhold i uanmeldte tilsynsbesøg afgøres af Center for Børn og Skoles konsulenter.
Økonomisk tilsyn
Økonomisk tilsyn føres i overensstemmelse med Frederikshavn Kommunes principper for økonomisk ledelsestilsyn. Der føres ikke økonomisk tilsyn i privatinstitutioner, da kommunalbestyrelsen ikke har ansvar for privatinstitutionens økonomi eller rentabilitet.
Tilsyn med sikkerhed, hygiejne og sundhed
Det er distriktslederen/institutionslederen, der har ansvaret for tilsyn med institutionens sikkerhed – herunder legepladssikkerhed.
Institutionerne har mulighed for at købe legepladstilsyn af en legepladsinspektør.
I forhold til hygiejne og sundhedsfaglige spørgsmål, kan institutionerne rette henvendelse til den kommunale sundhedstjeneste. Der henvises desuden til Sundhedsstyrelsen anbefalinger i ”Hygiejne i daginstitutioner – Anbefalinger om forebyggelse og sundhedsfremme for børn inden for hygiejne, miljø og sikkerhed” (2013).
Brandtilsyn
Brandtilsyn varetages af en brandinspektør jf. gældende lovgivning. Alle institutioner skal have en synlig evakueringsplan.
Særligt i forhold til selvejende, pulje- og privatinstitutioner
Ved tilsyn i selvejende og puljeinstitutioner føres der, foruden ovenstående, ligeledes tilsyn med, at driftsoverenskomstens bestemmelser efterleves.
Ved tilsyn i privatinstitutioner føres der, foruden ovenstående, ligeledes tilsyn med, at institutionens formål er lovligt. Herunder at gældende godkendelseskriterier for private daginstitutionerne efterleves.
Rammen for tilsyn med dagpleje
Ifølge Dagtilbudsloven skal kommunalbestyrelsen føre tilsyn med det indholdsmæssige i dagtilbuddet (pædagogisk tilsyn), de økonomiske forhold, sikkerhed, brandforhold, hygiejne og sundhed.
Pædagogisk tilsyn
Formålet med pædagogiske tilsyn er at udvikle og sikre, at daginstitutionerne understøtter børnenes trivsel, udvikling og læring. Dette sker med udgangspunkt i såvel dagtilbudslovens bestemmelser som de lokale kommunale mål og rammer – herunder Børne- og Ungepolitikken. En del af det pædagogiske tilsyns formål er at sikre, at personalet har de nødvendige kvalifikationer til at kunne realisere kommunale målsætninger og dagtilbudslovens krav.
Det betyder, at det pædagogiske tilsyn indeholder tilsyn med:
- Børnenes trivsel – herunder arbejdet med børnemiljøet og tidlig indsats.
- Læringsmiljøet – herunder arbejdet med den pædagogiske læreplan.
- Arbejdet med realisering af Børne- og Ungepolitikken.
- Arbejdet med sprogindsats.
- Dagplejerens uddannelse og kompetencer.
Ved pædagogisk tilsyn i den kommunale dagpleje, føres der også tilsyn med sikkerhed, sundhed og hygiejne.
Det pædagogiske tilsyn i dagplejen skal blandt andet undersøge og vurdere, hvorvidt:
- Det daglige pædagogiske arbejde lever op til de lovgivningsmæssige krav, der følger af dagtilbudsloven og anden lovgivning, samt kommunens og dagtilbudsdistriktets egne mål og rammer – herunder kommunens sammenhængende børnepolitik.
- Det forebyggende arbejde lykkes, så eventuelle problemer ikke udvikler sig.
- Alle børn får den nødvendige støtte for at kunne trives, udvikles og lære, og at der om nødvendigt ansøges om pædagogisk støtte til børn med særlige behov.
- Der handles på henvendelser fra forældre, herunder eventuelle klager.
- Den pædagogiske praksis, der anvendes i samvær med børnene, er forsvarlig – herunder at der ikke sker krænkelser eller overgreb.
- Dagplejen lever op til de gældende regler for udarbejdelse af pædagogiske læreplaner, herunder beskrivelse af børnemiljøet.
- Dagplejerne har de nødvendige kvalifikationer til at varetage opgaverne i dagplejen.
- Afdelingslederne for dagplejen tilpasser deres tilsyn med børnene i forhold til børnenes alder, udvikling og adfærd – blandt andet igennem udarbejdelse af Dialogprofil ved barnets overgang til nyt dagtilbud.
- De fysiske rammer og det pædagogiske indhold i tilbuddet er egnet til målgruppen.
- Der opnås optimal sikkerhed både indendørs og udendørs i den enkelte dagpleje.
- Dagplejeren serverer en sund og ernæringsrigtig kost i overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens anbefalinger.
- Der er opmærksomhed på børns sovestillinger, brug af barneseler, godkendt legetøj, sundhed, hygiejne og røgfrie miljøer.
- Der er opmærksomhed på sikker transport. Herunder at færdselslovgivningen og Frederikshavn Kommunes regler for kørsel i egen bil efterleves. Det betyder blandt andet at transport af børn i egen bil i videst muligt omfang skal begrænses, og kun må ske undtagelsesvist.
Det er afdelingslederen for dagplejen i de enkelte distrikter, der aftaler, gennemfører og følger op på det pædagogiske tilsyn i dagplejen. Der udføres tilsyn minimum fire gange årligt. Inden for den kommunale dagpleje skelnes der mellem anmeldte og uanmeldte tilsyn. Som udgangspunkt skal det uanmeldte tilsynsbesøg give et umiddelbart øjebliksbillede i forhold til sikkerhed og miljø i dagplejehjemmet. Det anmeldte tilsyn har i højere grad en rådgivende og vejledende funktion med særligt fokus på børnenes udvikling, læring og trivsel. Derudover føres der tilsyn med legestuerne.
Ved tilsynsbesøget udfylder afdelingslederen et skema, som sammenfatter aftaler, anbefalinger og kommentarer til dagplejerens virke. Afdelingslederen sender efter tilsynsbesøget skemaet til dagplejeren, som dokumentation for det førte tilsyn, og som en gensidig aftale om tilsynets indhold og eventuelle opmærksomhedspunkter.
Viser det sig i forbindelse med tilsynet, at et tilbud ikke opfylder de krav, der stilles i lovgivningen og af kommunalbestyrelsen, eksempelvis i forbindelse med kommunens mål og rammer for tilbuddene, reageres herpå, så forholdene bringes i orden. Kritisable forhold i dagplejen kan berettige, at tilsynet i en periode intensiveres.
Økonomisk tilsyn
Der føres ikke særskilt økonomisk tilsyn med dagpleje, da dagpleje i Frederikshavn Kommune er en del af de enkelte dagtilbudsdistrikter og således indgår i det økonomiske tilsyn her (se ”Økonomisk tilsyn” under forrige kapitel – ”Tilsyn med daginstitutioner”).
Brandtilsyn
Brandtilsyn af legestuer varetages af en brandinspektør jf. gældende lovgivning. Alle legestuer skal have en synlig evakueringsplan.
Rammer for tilsyn
Her kan du læse om de samlede rammer for tilsyn og godkendelse af dagtilbud og private pasningsordninger (PDF)