Kørsel til læge eller speciallæge

Du kan søge om kørsel til læge/speciallæge når:

• din helbredsmæssige tilstand gør, at du ikke kan cykle, gå eller tage offentlig transport.
  • når den billigste takst med offentlig transport overstiger 45 kr. (rejsekort).

For at være berettiget til taxakørsel skal du modtage social pension (førtids- eller folkepension).

Du kan søge om kørsel til læge/speciallæge når:

• afstanden til nærmeste speciallæge er mere end 50 km fra din bopæl
  • når den billigste takst med offentlig transport overstiger 108 kr. (rejsekort)

Kørsel til og fra sygehus bliver behandlet af Kontoret for Patientbefordring under Region Nordjylland.

Kontakt Kontoret for Patientbefordring

Kontoret for Patientbefordring kan kontaktes på telefon 97 64 80 30.

Læs mere om kørsel til sygehus på Region Nordjyllands hjemmeside

I særlige tilfælde, hvor du selv kan få gratis transport, kan du også få dækket transporten for en ledsager. Dette gør sig gældende, hvis;

• dit helbred kræver, at du har en ledsager med og turen for ledsageren koster mere end 60 kr. for ikke-pensionister og mere end 25 kr. for pensionister tur/retur.

Hvis du har søgt om gratis transport og fået afslag, kan du klage til enten Frederikshavn Kommune, Kørselskontoret eller til Styrelsen for Patientsikkerhed senest fire uger efter, at du har modtaget afslaget.

Fra 1. december 2015 skal du klage digitalt.

Patientsikkerheds hjemmeside

Frederikshavn Kommunes Kørselskontor