Digital post

 ​​

Hvad er Digital Post?

Se indkaldelse til sygehuset og breve fra kommunen eller SKAT i din digitale post

Digital Post fra offentlige myndigheder er den samme slags breve, som du allerede modtager i din fysiske postkasse fra fx kommunen, sygehuset eller SKAT. Det kan være patientindkaldelser, besked om plads til dit barn i en daginstitution, synsindkaldelse eller personlige skattesager.

Også digital post fra private virksomheder

Private virksomheder, som forsikringsselskaber og banker, sender også digital post til deres kunder. Her kan det være fx opgørelser eller kontoudtog. Forskellen fra traditionel papirpost og en e-mail er, at Digital Post skal modtages og læses på en sikker hjemmeside på internettet.

Digital Post er sikker

De sikre hjemmesider, hvor du kan læse Digital Post, er borger.dk eller e-Boks.dk. Den digitale post sendes krypteret. Det betyder, at sikkerheden er meget høj – også højere end ved almindelig papirpost eller e-mails.


Hvem skal kunne modtage Digital Post?

Borgere, der er fyldt 15 år, har fast bopæl i Danmark samt et CPR nummer modtager Digital Post, med mindre de er blevet fritaget.

Borgere, der ikke er i stand til at modtage posten digitalt, og lever op til mindst én af fritagelseskriterierne, kan blive fritaget og fortsætte med at modtage post fra det offentlige på papir som hidtil.

Under punktet 'Fritagelse fra Digital Post?' kan du læse mere om kriterierne for at blive fritaget. Hvis du er registreret som uden fast bopæl eller udrejst af landet, er du ikke automatisk blevet tilmeldt Digital Post, men blevet fritaget.

Hvordan læser du din digitale post?

Du læser din digitale post fra det offentlige enten på borger.dk eller i e-Boks.dk, alt efter hvad du foretrækker. Uanset om du logger på borger.dk eller e-Boks.dk, er det den samme indbakke og den samme digitale post, du ser.

Sådan læser du din digitale post:

  • Du skal bruge dit NemID, når du logger på borger.dk eller på e-Boks.dk.
  • For at læse din digitale post på borger.dk, taster du www.borger.dk/post eller klikker på Digital Post øverst på siden. Herefter logger du på med din NemID.
  • For at læse din digitale post på e-Boks.dk, taster du www.e-Boks.dk og klikker på 'Log på privat'. Herefter logger du på med dit NemID.

Har du ikke NemID, kan du bestille det på nemid.nu eller i borgerservice ved personligt fremmøde og medbragt gyldig legitimation. Nogle kommuner tilbyder udkørende identifikation, hvis du hverken har pas eller kørekort og samtidig ikke har mulighed for at møde op i borgerservice, fx grundet svær sygdom. Kontakt kommunen for at høre nærmere.


Digital Post når du fylder 15 år

Når du fylder 15 år bliver der automatisk oprettet en digital postkasse til dig.

Ca 3 uger før du fylder 15 år vil du modtage et brev, der fortæller dig om Digital Post ​​

Indhold leveret af Borger.dk

Kontakt

Omstillingen

98 45 50 00


Borgerservice Sæby

Sæby Bibliotek

Rådhuspladsen 1

Borgerservice Skagen

Skagen Rådhus
Sct. Laurentii Vej 87
 

Borgerservice Frederikshavn

Frederikshavn Bibliotek
Parallelvej 16


OBS: Pas & Kørekort i Frederikshavn udstedes på Borgertorvet

Frederikshavn Rådhus, Rådhus Allé 100

Mail


Åbningstider

Mandag 10.00-15.00​
​Tirsdag 10.00-15.00​
​Onsdag ​Åben for selvbetjening
​Torsdag ​10.00-17.00
​Fredag ​10.00-14.00
​Lørdag ​10.00-13.00 (lukket i Skagen)
 

Pas og kørekort 

Udstedes ikke på onsdage og lørdage.